Nvidia kraschar Vista mest

Permalänk

Oftast beror det på personen bakom datorn. Har heller aldrig haft problem med krasher med varken mina ATi eller Nvidia kort. Men däremot finns det ju en drös med grabbar som inte har en aning om hur man går till väga när vid byte av drivrutin eller från ATi till Nvidia till exempel, utan folk bara installerar från höger till vänster. Det ser man inte minst här på Sweclockers, en drös med trådar om "vad kan ha hänt".

Sedan är ju inte Nvidia några änglar heller. Det jag hade problem med tidigare var att skala full bild via S-video men det försvann efter en uppdatering och idag har jag inga problem att pixel mappa en 42" Plasma 1:1, fungerar utmärkt i både Vista 64 och Xp 32.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Mitt krashar heller aldrig. Asså nyheten specifierar inte om de krashar under vanligt windows användande eller under spelande. Om de e något spel som crashar så ere ju till 99% pga. själva spelet som behöver patchas. Men inget spel har heller krashat för mig, bara nån gång pga. för hög överklockning, men de räknas ju inte.

Osannolikt att det rör sig om spel faktiskt. Varför skulle de ha statistik enbart för spelande? Detta är nog sammantaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
En intressant grej är att Microsoft verkligen släpper ett nytt OS där deras egna drivrutiner står för en av de största andelarna krascher. Jag är själv väldigt positiv till windows Vista, har dock inte stora erfarenheter av det, men än har jag inte varit med om några krascher. Men i mina ögon ser det väldigt konstigt ut att deras drivrutiner kraschar så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Det roligaste är ju att Microsofts egna drivrutiner kommer tvåa

Microsoft skriver inga egna drivrutiner till nvidia eller ati. De godkänner bara de drivrutiner som företagen tillhandahåller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
jasså! f*n va illa..... hoppas att Nvidia fixar det snart samt att alla andra "buggar" fixas - hatar när Team fortress krachar villket det ofta gör.....

sammt alla " ---- har slutat fungera"

Statistiken säger ju enbart hur stor andel av krascherna som varje företag står för, inte hur många krascher totalt sett. Kan vara 10, 100, 50000 eller kanske 18 miljoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Jag har adrig haft en operativsystemskrasch orsakad av drivrutiner så det verkar fungera ypperligt. När jag överklockat grafikkortet för hårt kraschar oftast drivrutinen, dock resulterar detta bara i att den aktiva 3d-applikationen kraschar och jag får en liten bubbla nere vid tray-ikonerna som säger att "display driver stopped working".

Om ni frågar mig så är Vista det stabilaste operativsystemet från Microsoft hittills. Alla blåskärmar jag fått har varit resultatet av en ostabil överklockning av något slag, inte mukvarufel.

Håller fullständigt med, de grejer som krachar pga. hårdvara startar oftast bara om sig själv och stör inte resten av OS:t så mkt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen

Microsoft skriver inga egna drivrutiner till nvidia eller ati. De godkänner bara de drivrutiner som företagen tillhandahåller.

Johodå, dom har allt sina egna simpla drivrutiner till vissa grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
mitt vista crashar hela tiden pga av Nvidia.

så detta stämde väldigt väl, jag kan t.ex inte spela och titta på en filmsnutt samtidigt då crashar vista direkt

Vem tittar på filmsnuttar och spelar Samtidigt?
Flera skärmar och gillar att effektivisera sin tid genom att göra så mkt som möjligt samtidigt? ;p

Okejdå, kan ju iof beroende på spel osv, men vafan?
I det läget kan det mkt väl även bero på codecs och hur bra dator man har, och inte direkt drivrutinerna i sig som är problemet.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Oftast beror det på personen bakom datorn.

Du menar han som sitter där bakom o drar ur sladdarna? Hehe...

Nåja men det stämmer väl i 95-99% av fallen att de flesta fel orsakas av okunskap. Vissa vet ju trots allt knappt hur man öppnar "notepad" eller hur man skriver ut ett dokument. Såna här enkla "vardagssysslor vid datorn.

Men ibland så beror det helt enkelt på "inkompatibel hårdvara". En felaktig minnesmodul kan orsaka problem också t.ex. Och i det här fallet drivrutiner som inte fungerar som de ska.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Statistiken säger ju enbart hur stor andel av krascherna som varje företag står för, inte hur många krascher totalt sett. Kan vara 10, 100, 50000 eller kanske 18 miljoner.

Står ju i texten ovanför diagrammet:
"Totalt gäller det över 1,5 miljoner dokumenterade krascher,...."
Inte så exakt, men det bör ju vara i den storleksordningen ungefär då.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med stabiliteten i Vista. Jag tror bara jag fått en eller två krascher och de beror garanterat på att jag överklockat lite häftigt. När jag "bara" kör processorn i 3300 MHz (2400 MHz q6600) så har ingenting kraschat alls.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Oftast beror det på personen bakom datorn. Har heller aldrig haft problem med krasher med varken mina ATi eller Nvidia kort. Men däremot finns det ju en drös med grabbar som inte har en aning om hur man går till väga när vid byte av drivrutin eller från ATi till Nvidia till exempel, utan folk bara installerar från höger till vänster. Det ser man inte minst här på Sweclockers, en drös med trådar om "vad kan ha hänt".

Sedan är ju inte Nvidia några änglar heller. Det jag hade problem med tidigare var att skala full bild via S-video men det försvann efter en uppdatering och idag har jag inga problem att pixel mappa en 42" Plasma 1:1, fungerar utmärkt i både Vista 64 och Xp 32.

Mvh

Håller med dig till fullo.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft skriver inga egna drivrutiner till nvidia eller ati. De godkänner bara de drivrutiner som företagen tillhandahåller.

Det har jag inte påstått, det är fortfarande deras egna drivrutiner som kraschar 17,9% av gångerna.

Permalänk
Medlem

Men suck. Hur intressanta är sifforna om man inte vet hur många av datorerna som hade ett grafikkort från nvidia?
Om 30% av datorerna hade nvidia och 10% ati så var ju atis drivare sämre.

Kan det vara så att många av de första som körde vista hade nvida 8800 och ville testa dx10 så snart som möjligt?

Helt ointressant statistik mao.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormy
Men suck. Hur intressanta är sifforna om man inte vet hur många av datorerna som hade ett grafikkort från nvidia?
Om 30% av datorerna hade nvidia och 10% ati så var ju atis drivare sämre.

Kan det vara så att många av de första som körde vista hade nvida 8800 och ville testa dx10 så snart som möjligt?

Helt ointressant statistik mao.

Om du lägger ihop Intels och ATIs resultat så blir det fortfarande mindre än Nvidias del. Intel + ATI är väl närmare 80% av grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Vista har inte krashat en enda gång för mig, och jag är ingen snäll användare. Kör med betadrivrutiner, överklockar, installerar skumma program osv.

Permalänk
Medlem

Det enda problemet jag har med Vista som faktiskt fått mig att nästan byta tillbaka just att mina grafikdrivrutiner slutade svara. Händer ibland i 3D-läge, skärmen slocknar men datorn tickar på som vanligt och det är bara att starta om... Bättre på senare tid dock.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Det kan ju bero på att ingen av korten du nämner förutom 9600GT nyligenståttunder drivrutinsutveckling.
Jag kan garantera att om du läser artikern kommer du se att det framförallt är BETA drivisarna som orsakar krash mest...

Men sen är det väl knappast så många svenssonanvändare som vågar köra betadrivers och isåfalll är procenten krascher ruskigt hög......

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Vem tittar på filmsnuttar och spelar Samtidigt?
Flera skärmar och gillar att effektivisera sin tid genom att göra så mkt som möjligt samtidigt? ;p

Okejdå, kan ju iof beroende på spel osv, men vafan?
I det läget kan det mkt väl även bero på codecs och hur bra dator man har, och inte direkt drivrutinerna i sig som är problemet.

Jag gör det, körde ngt ruskigt tråkiga uppdrag i WOW (döda 60 såna typ) och såg alla säsonger av voyager i ett fönster i högra hörnet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag gör det, körde ngt ruskigt tråkiga uppdrag i WOW (döda 60 såna typ) och såg alla säsonger av voyager i ett fönster i högra hörnet.

Hehe sci fi freak som jag då det gillar vi:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Om du lägger ihop Intels och ATIs resultat så blir det fortfarande mindre än Nvidias del. Intel + ATI är väl närmare 80% av grafikkortsmarknaden.

Det säger ju bara att intel + ATi är bättre än nVidia men säger inget om ATi är bättre än nVidia eller ej.

Det enda man kan dra som slutsats av det där är att intel troligen är bäst med tanke på deras marknadsandel (om man blint litar på statistiken). Men sen bör man visserligen ha i åtanke att det troligtvis är större andel ATi/nVidia på vista än övriga OS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vista släptes 10år för tidigt helt enkelt

Så du menar att nVidia m.fl. skulle ha bättre framförhållning med drivrutinerna om Vista släpptes om 10 år? Jag tvivlar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
En intressant grej är att Microsoft verkligen släpper ett nytt OS där deras egna drivrutiner står för en av de största andelarna krascher. Jag är själv väldigt positiv till windows Vista, har dock inte stora erfarenheter av det, men än har jag inte varit med om några krascher. Men i mina ögon ser det väldigt konstigt ut att deras drivrutiner kraschar så mycket.

Hur många drivrutiner har MS i Vista? Och hur många har nVidia?
Och till skillnad från många andra drivrutiner så ska MS drivrutiner kunna köras på en mängd olika hårdvaror - till skillnad från nVidia m.fl. som vet exakt vilken hårdvara det rör sig om.

Vill inte försvara MS mer än nödvändigt men vill bara understryka det som sagts att statistik lätt är missvisande.

Sen, på vilket sätt är denna information relevant till rättegången egentligen?

Permalänk
Medlem

Nvlddmkm är definitivt ett drivrutinsfel. Inte pga användare, hårdvara eller okunskap! Så sluta prata struntprat.

Shussh!!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det säger ju bara att intel + ATi är bättre än nVidia men säger inget om ATi är bättre än nVidia eller ej.

Det enda man kan dra som slutsats av det där är att intel troligen är bäst med tanke på deras marknadsandel (om man blint litar på statistiken). Men sen bör man visserligen ha i åtanke att det troligtvis är större andel ATi/nVidia på vista än övriga OS.

Knappast att alla miljoner bärbara skol/företagsdatorer som ges bort idag har nvidia eller ati grafikkort i sig. Tittar du vad artikeln egentligen handlar om så är det om just de bärbara datorer som är för dåliga för Vista och att Microsoft har blivit stämda.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Aldrig några krasher för mig. Säkert någon VPU-recover då och då, eftersom skärmen kan gå fetsvart i 1 sekund någon gång ibland, även under tunga strider i spel (utan att det slutar flyta eller liknande). Eller så är det bara skärmen som lever sitt lilla liv!

Vilka av Microsofts drivrutiner är det som krashar mest? Möss och tangentbord? Gäller det 32-bitars och/eller 64-bitars?

Jag finner Vista stabilt som neon!
XP är rena rama nitroglycerinet i jämförelse, dock reagerar det inte lika snabbt som det. XP alltså.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Nåja men det stämmer väl i 95-99% av fallen att de flesta fel orsakas av okunskap. Vissa vet ju trots allt knappt hur man öppnar "notepad" eller hur man skriver ut ett dokument. Såna här enkla "vardagssysslor vid datorn.

Då kanske man bör konstruera sitt operativsystem så att okunskap kring vardagssysslor inte kan leda till att det krashar? Å andra sidan så har ju M$ kunder sällan efterfrågat någon högre kvalitet eller en bra användningsupplevelse. Användarna har ju köpt skiten ändå så varför skulle M$ procudera högre kvalitet än den som efterfrågas?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hjälpsam

Till er som säger att okunskap skulle vara orsaken.
Är Nvidia-ägare mer okunniga, än ägare av AMD/ATI och Intel?

Mitt intryck är att Nvidas rutiner är lite mer skakiga, men jag har inte kunnat backa upp den känslan före nu.
A och O vad gäller en drivrutiner är att hitta dom som är stabila och inte byta i tid och otid, utan en vettig anledning.
Alla dessa Betadrivare som Nvidia släpper har nog inte heller lyft deras statistik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Knappast att alla miljoner bärbara skol/företagsdatorer som ges bort idag har nvidia eller ati grafikkort i sig. Tittar du vad artikeln egentligen handlar om så är det om just de bärbara datorer som är för dåliga för Vista och att Microsoft har blivit stämda.

Och?
Datorer som är för dåliga för att köra vista lär ju inte köra vista och lär ju därför inte heller orsaka krascher i vista. Sen tror jag inte att de alla miljoner bärbara som skol/företagen ger bort körde vista heller, även om de kunde.
Intels integrerade grafik (som kom i slutet av 2005? 945 eller vad de heter) fixar väl aero t.o.m., de största problemen med vista och bärbara har nog med ram-minnet att göra (i praktiken).

Var någonstans står det att statistiken är begränsad till det som rättegången handlar om då? (kanske jag har missat)

Sen som jag frågade i inlägget så ser jag inte relevansen av det här och det rättegången handlar om (kan hända att jag fått en för enkel bild av rättegången också).

Permalänk
Medlem

Hadde problem som många andra i början. Vill dock påpeka att jag hadde inte mer problem än när jag en gång i tiden gick över till xp för många år sedan. Kör idag en stabil GAMER dator som jag även överclockar.

Det som fixade mina problem var:
v169.25 driver till nVidia 8800 GTS
v1401 bios till eXtreme Striker.
v2.15.0006 driver till X-Fi XtremeMusic

+Alla updates från MS så klart.

Visa signatur

SCooBY.4ever - /\TL/\S - eXtremeFX.
MB: ASUS eXtreme Striker (Bios 1401) | CPU: Intel Core2 Duo E6600 @3.3Ghz | MEM: 2x1Gb OCZ SLI Edition (1067Mhz) | GFx: Gainward 8800GTS GoldenSample 640Mb. | Chassi: Thermaltake Armor SLi Edition. | PSU: Hiper 580W Type-R Modular SLi Edition. | Http://www.3degs.net/fa

Permalänk
Medlem

Har väl inte så mycket erfarenhet här, men enligt min personliga erfarenhet så har det varit ljusårs skillnad på stabiliteten för Nvidias och ATIs drivrutiner.

På min stationära dator med ATI-kort (X1900XT) hade jag aldrig en tillstymmelse till problem med drivrutiner. Tankade ständigt hem deras nya och uppdaterade och det funkade alltid bra och aldrig några program som kraschade pga att "drivrutinen har slutat att svara".

På min laptop med Nvidiakort har det varit mycket svårt att hitta drivrutiner som inte kraschar spelen titt som tätt.
Ständigt dök felmeddelandet "Drivrutinen har slutat att svara och har återställts" upp. De funkade inte bara dåligt utan helt acceptablet uruselt.
Till slut har jag lyckats nosa fram en drivrutin som är betydligt mer stabil.
Nu kraschar spelen kanske bara en gång per dag eller så.

Dock fortfarande ljusårs skillnad från mitt ATI kort, där spelkrascher var/är så sällsynta att jag knappt minns en enda.

Visst, det kanske är min "okunnighet" som på något sätt gör att Nvidia-kortet kraschar. Dock är jag ju precis lika okunnig vad gäller mitt ATI-kort...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.