Permalänk
Medlem

Nån utav er som har 8400M gs kortet som provat att lira något? Resulat?

Visa signatur

Macbook - SSD powered

Permalänk
Medlem

Så slog jag idag till på en Vostro 1400. Den dyker upp om 1½ vecka och om det finns intresse återkommer jag nog med lite omdömen framöver.

Den känns otroligt prisvärd, 7500:- för en T8100, 3GB RAM, 200GB 7200rpm HD och ett 128MB 8400M gs!

Permalänk
Medlem

7500 exkl moms eller inkl moms?

Permalänk
Medlem

Inklusive!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StefanN
Så slog jag idag till på en Vostro 1400. Den dyker upp om 1½ vecka och om det finns intresse återkommer jag nog med lite omdömen framöver.

Den känns otroligt prisvärd, 7500:- för en T8100, 3GB RAM, 200GB 7200rpm HD och ett 128MB 8400M gs!

väntar spänt på en recension

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vostro 1400 - Reflektioner

Så, då har jag haft min Vostro 1400 i ungefär en vecka nu. Datorn levererades, till min glädje, ett par dagar tidigare än beräknat, så jag fick den innan förra helgen. Här nedan följer någon form av redovisning av mina intryck. Jag skulle inte vilja kalla det en fullfjädrad recension, inte på det sätt jag har sett andra göra här tidigare. Och det är mycket ord, säkerligen alldeles för mycket. Men nu är du i alla fall förvarnad

Bakgrund
Det kan vara på sin plats att redogöra för mitt datoranvändande då det färgar min upplevelse av Vostron. Som avancerad hobbyfotograf jobbar jag mycket i Photoshop och ofta med mycket stora filer. Jag har en bra extern skärm och använder i princip datorn som 'stationär'. Dock ville jag ha en laptop dels för att ibland kunna bära med den, men framförallt av estetiska skäl, jag vill inte ha en stor klump vid skivbordet. Tilläggas bör att det bara är Photoshop jag använder som ställer krav på datorns prestanda. Jag spelar inga spel och arbetar inte med annan typ av grafik/video.

Detta ledde fram till en relativt begränsad kravbild som såg ut som följande:
*Mycket RAM-minne
*Hyfsad processor
*Snabb hårddisk

Efter att ha blivit överväldigad av det enorma utbud av datorer som finns bestämde jag mig för att begränsa mig till en leverantör som ändå hade ett gott utbud. Jag valde Dell, mest utifrån en recension av XPS-serien jag hade läst, men lite snabba efterforskningar här på Sweclockers stärkte mig i att beslutet var vettigt nog.

Efter att ha testat alla möjliga kombinationer av system på Dells sida kom jag ganska snabbt fram till att överlägsen prestanda för pengarna fick jag i Vostroserien. När jag bestämde mig var inte skillnaderna stora mellan 1400, 1500 och 1700-serien men då skärmen saknar betydelse valde jag den minsta modellen. Jag har gjort lite jämförelser med andra system som säljs och häpnar över den prestanda jag kunde få för endast 7631.50 kronor (inklusive moms). Jag har inte sett något som kommer i närheten av det.

Konfiguration
Så vad var det jag beställde då? Jo, följande:
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
3 072 MB 667 MHz tvåkanaligt DDR2 SDRAM-minne (1x1 024 + 1x2 048 MB)
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS med 90 W strömadapter
200 GB (7.200rpm) Serial ATA Hard Drive with Free Fall Sensor
14,1-tums widescreen WXGA (1280x800) TFT-skärm
Äkta Windows Vista™ Business - svenska
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa
1 års grundläggande garanti - nästa arbetsdag
Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Kolsvart med matt finish och webbkamera med 2,0 megapixlar

Som synes så snålade jag på det mesta utom Processor, RAM och HD. I flera av systemen jag jämförde fanns det bara ett integrerat grafikkort vilket hade dugit bra för mig då PS ändå inte utnyttjar grafikkorten, men det kändes ändå bra att jag fick med ett "på köpet" här.

Så, kan jag kanske sluta snacka så mycket skit och komma till sak? Okej okej. Som sagt, ingen fullfjädrad recension, men detta är vad jag har funnit bra och dåligt med datorn. Tvärt emot normen börjar jag med det dåliga för att få en trevligare avslutning =).

The bad
*För att få all denna prestanda till detta konkurrenskraftiga pris så måste det väl ha sparats in någonstans? Och jo, jag skulle säga att en stor del har sparats på byggkvalitén. Den känns ganska plastig även när jag jämför med min flickväns billiga 2-år gamla Acer samt min gamla Fujitsu Siemens Amilo Pi 1536 (och än plastigare i jämförelse med min jobbdator, HP nc8430 eller polarnas MacBook pro, men det är ingen snäll jämförelse). Locket är, som andra har påpekat, ganska sladdrigt och inte helt förtroendeingivande. Känns som om gängorna kan slitas ut snabbt vid längre användning.

Nu har jag inte använt datorn så mycket som en laptop, så jag kanske inte är rätt person att bedömma detta, men min första intryck är att jag kanske inte skulle vilja springa runt på stan med mobilt bredband och som en häftig snubbe sitta och redigera foton och dricka latte på något hippt innestadscafé med denna dator. Tilläggas bör dock att den ändå är ganska snygg.

*Ingen DVI-utgång. Detta visste jag om innan köpet och det är ingen jätteförlust kvalitetsmässigt. Men den skärpa jag fick från den gamla laptoppen saknade jag en liten aning i början. Men man vänjer sig fort och det är inga radikala skillnader. Och ingenting som inverkar ens vid kritiskt Photoshoparbete...

*VGA-porten saknar gängor att skruva fast skärmkabeln i. Detta är faktiskt lite irriterande för så som jag har datorn (på en skiva som skjuts in under skrivbordet) så måste jag alltid trycka in kabeln efter att ha dragit ut datorn för att starta upp den.

The good
*ALLT annat!!

Datorn känns verkligen snabb och responsiv och är underbar att arbeta med. Program öppnas kort efter att jag startar dem (tack vare HDn gissar jag), det går riktigt fort att kopiera från minneskort och USB-minnen, jag kan ha flera stora filer öppna samtidigt i PS samtidigt som jag har Adobe Bridge, webbläsare och mejl igång och streamar musik från iTunes. Jag kör Vista på denna burk (jämfört med XP på den förra), men trots att jag ännu finner det roligt med Gadgets och Aero-interfacet och således inte har optimerat OS:t så svarar datorn fint. Påpekas bör dock att det inte är en mind-blowing snabbhet jag talar om. Det är inte så att jag trillar av stolen och tycker mig ha köpt en Superdator. Men den är helt enkelt bara snabb och alert!

Och en annan stor fördel är att den är tyst! Då både min jobb-hp samt min gamla Amilo har varit rejäla flåsmaskiner (så illa att jag får stresssymtom om det är tyst i rummet i övrigt) så är denna behagligt tyst. Notera dock att det inte är en absolut tystnad, det har den lite för mycket prestanda för. Man hör en fläkt samt även hårddisken när den skrivs till, men det är mycket svagt och definitivt ingenting man reagerar på. Inte ens när datorn jobbar hårt och fläkten ökar når den en nivå som jag stör mig på (och även när den flåsar som värst så ligger den under eller lika med min Amilos samt HPs standardnivå).

Sammanfattning
Jag är mycket nöjd med denna dator och prestanda per krona tror jag är otroligt svårslaget! Jag vågar inte rekommendera den dock om du kommer bära runt med den mycket. Men jag vill inte heller avråda från det då jag inte har undersökt den delen så noga. Är du i den målgruppen rekommenderar jag att försöka hitta andra recensioner på det området.

Men du som vill ha en kraftfull dator till lågt pris kommer inte bli besviken på denna lilla skapelse, det vågar jag lova!