Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vista: 32- eller 64-bitarsversionen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Går nog inte så himla bra att aktivera om man gör så.

Vilket han också skrev

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vilket han också skrev

Jo, men funkar ju bara i 30 dagar (?), sen så måste man ju aktivera, vilket inte kommer att funka att göra på bägge.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Avstängd

Jag har precis hjälpt min flickvän att köpa en bärbar dator med 4gb minne, innan köpet så frågade jag butiken via mail om datorn kommer levererad med Vista 64 bitars eftersom det skulle behövas då 32 bitars inte stödjer 4gb minne. Jag fick då till svars att datorn kommer levererad med 32 bitars vista premium eftersom det inte finns tillräkligt hårdvarustöd i 64 bitars men att om man installerade SP1 för 32 bitars versionen så kunde datorn hitta och stödja hela 4gb minne.

Men nu hittar jag inte denna SP1, har laddat ned alla Uppdateringar med Windows Update. Börjar tveka lite på att det stämmer. Finns, för det första SP1 till Vista Home Premium 32 Bitar (Svenska) ?

Jag tänker reklamera datorn om vi inte kan utnyttja allt minne, men är osäker på vad som gäller.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag har precis hjälpt min flickvän att köpa en bärbar dator med 4gb minne, innan köpet så frågade jag butiken via mail om datorn kommer levererad med Vista 64 bitars eftersom det skulle behövas då 32 bitars inte stödjer 4gb minne. Jag fick då till svars att datorn kommer levererad med 32 bitars vista premium eftersom det inte finns tillräkligt hårdvarustöd i 64 bitars men att om man installerade SP1 för 32 bitars versionen så kunde datorn hitta och stödja hela 4gb minne.

Men nu hittar jag inte denna SP1, har laddat ned alla Uppdateringar med Windows Update. Börjar tveka lite på att det stämmer. Finns, för det första SP1 till Vista Home Premium 32 Bitar (Svenska) ?

Jag tänker reklamera datorn om vi inte kan utnyttja allt minne, men är osäker på vad som gäller.

Vista 32 stöder INTE 4gb ram. hur många servicepack du än installerar, så försäljaren ljuger rent ut sagt för dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Vista 32 stöder INTE 4gb ram. hur många servicepack du än installerar, så försäljaren ljuger rent ut sagt för dig

eller rättare sagt så är det microsoft som ljuger, för ryktesvis så ska det stå i sp1 x86 att man har 4gb ram, men i själva verket så har du inte alls det utan 3,något. Du är lurad, frågan är bara utav vem?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Jag ska reklamera datorn, de ska fixa att operativet stödjer 4gb ram, för det var premisserna under vilka flickvännen köpt datorn och blivit garanterad detta av en supportansvarig på butiken. Skiter i vems som luras och de ska bara se till att fixa.
Det är f.ö Inet som flickvännen har köpt datorn av, så jag är lite förvånad av deras mail svar.

Men först måste jag iaf pröva att installera SP1 x86 och verifiera detta (annars kan de bli gnälliga att man inte följt anvisningar)

Heande, vet du om, eller när, SP1 x86 finns att installera?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Verifiera vad? När du installerar SP1 så säger Windows att du har 4GB minne. Det står dock inget om att du inte utnyttjar ca 500-800MB av minnet alls. I princip så lurar Windows dig att du hittar och utnyttjar allt.

Permalänk
Hjälpsam

SP1 för engelsk Vista finns redan ute, svensk version kommer denna månad tror jag.
För en dator med 4GB spelar det iofs ingen större roll om man kör med Vista32 eller Vista64.
Men visst gav dom felaktig information.
Anledningen till att inte Vista 32 kan addressera 4 GB ram fullt ut, är att den måste addressera annan hårdvara också, tex kretsar på moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Heande, vet du om, eller när, SP1 x86 finns att installera?

om det är engelskt vista så finns det redan nu, se andra trådar på forumet. Om det är svenskt vista så får du vänta ett tag till.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Men suck alltså, kan de bara inte leverera skiten med 64 bitars tycker man. Orkar inte

*rullar ihop sig i fosterställning på golvet och skriker*

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

okej okej, tack så mkt.

Nä jag bara undrade.....kanske hade microsoft lagt in nått speciellt på skivan som föhindra att köra programmet på fler datorer, vad vet jag, men tack för svaren

Visa signatur

CPU: Intel Q6600 Moderkort: Gigabyte p45 DS3r GPU: Sapphire HD4870
A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem

Så det är alltså inga problem att installera 32 bitars vista eller xp på en 64 bitars processor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SINHA
Så det är alltså inga problem att installera 32 bitars vista eller xp på en 64 bitars processor?

Nej.

Permalänk
Medlem

Vad är x86 för något? Har aldrig hört talas om det?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Vad är x86 för något? Har aldrig hört talas om det?

Vanligt att man använder det om 32 bitars Windows.
http://susning.nu/X86
http://sv.wikipedia.org/wiki/X86

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeyta
finns väl en del trådar om denna fråga, men hoppas från ett snabbt svar från er som kan det här lite bättre än mig:)

Dx10, ett "måste" så.....
...tänkte skaffa Vista 32-bitar, spelar en hel del.
Är det bättre/sämre/ingen skillnad med 4gb (2x2) i 32-bitars? Eller är det bättre prestanda med 2gb (2x1024)?

mvh Jonathan

skaffa 64 versionen! har du bra hårdvara skaffar man 64 bit har man lite äldre skaffar man 32 bit och sen gnäller över hur dåligt vista är och säger att xp är det bästa som hänt sen jesus föddes!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Men suck alltså, kan de bara inte leverera skiten med 64 bitars tycker man. Orkar inte

*rullar ihop sig i fosterställning på golvet och skriker*

Din licens för Vista32 är även giltig för Vista64. Vista64-skiva kan köpas till självkostnadspris från microsoft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
skaffa 64 versionen! har du bra hårdvara skaffar man 64 bit har man lite äldre skaffar man 32 bit och sen gnäller över hur dåligt vista är och säger att xp är det bästa som hänt sen jesus föddes!

Eller så gnäller man över hur kassa drivrutinerna fortfarande är i Vista64 och går tillbaka till Vista32.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Sitter här med min helt nya burk och undrar vad jag ska ha för typ av Vista, liksom det här med drivisarna.. Är det någon här som kan detta som kan säga om mitt system är komatibelt med 64bit? och är det verkligen bättre för en quad prolle med 64 bit?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Sitter här med min helt nya burk och undrar vad jag ska ha för typ av Vista, liksom det här med drivisarna.. Är det någon här som kan detta som kan säga om mitt system är komatibelt med 64bit? och är det verkligen bättre för en quad prolle med 64 bit?

Vad kör du med nu?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Windows XP Pro SP2

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Windows XP Pro SP2

Stödjer xp quad?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Stödjer xp quad?

Tror inte det, en av anledningarna till att jag vill ha vista. Men vad ska man välja?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

XP stödjer Quad, ja. Jag själv har en Intel Q6600 och kör Win XP.
Både Win XP Home och Pro stödjer fyra kärnor.
Begränsningen ligger i hur många fysiska processorer man har, inte i hur många kärnor de har.
Då klarar XP Home enbart en CPU och XP Pro två.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
XP stödjer Quad, ja. Jag själv har en Intel Q6600 och kör Win XP.
Både Win XP Home och Pro stödjer fyra kärnor.
Begränsningen ligger i hur många fysiska processorer man har, inte i hur många kärnor de har.
Då klarar XP Home enbart en CPU och XP Pro två.

Jahap då vet man!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Sitter här med min helt nya burk och undrar vad jag ska ha för typ av Vista, liksom det här med drivisarna.. Är det någon här som kan detta som kan säga om mitt system är komatibelt med 64bit? och är det verkligen bättre för en quad prolle med 64 bit?

Det du listar i signaturen är kompatibelt. Frågan är om du har någon annan skum hårdvara som orsaker problem.
Så inventera alla skrivare, scanner, webkamera etc som du har som inte är nytt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Sitter här med min helt nya burk och undrar vad jag ska ha för typ av Vista, liksom det här med drivisarna.. Är det någon här som kan detta som kan säga om mitt system är komatibelt med 64bit? och är det verkligen bättre för en quad prolle med 64 bit?

Jag rekommenderar x64, (Dock rekommenderar jag 3gb + utav egen erfarenhet - känns som att - åtminstone med Ultimate x64, känns som om det mår bättre med 3gb+ än 2.)
Fast 2gb räcker å blir över.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Tjenare, Det jag undrar över är vad man ska köra med, Vista 32-bit eller 64-bit och här nedan är datorn det handlar om, och jag undrar då vad som är bra och dåligt med 32-bitars och 64-bitars och vad det gör för skillnad osv.

Dell XPS 1530
------------------------
Processor: Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache

LCD Skärm: 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

Minne: 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

Hårdisk: 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

Grafikkort: NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kruxz
Tjenare, Det jag undrar över är vad man ska köra med, Vista 32-bit eller 64-bit och här nedan är datorn det handlar om, och jag undrar då vad som är bra och dåligt med 32-bitars och 64-bitars och vad det gör för skillnad osv.

Dell XPS 1530
------------------------
Processor: Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache

LCD Skärm: 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

Minne: 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

Hårdisk: 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

Grafikkort: NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Läs tråden.

Permalänk
Medlem

har tyvärr ingen ork att kolla igenom hela tråden så jag frågar er här och nu, skulle uppskatta svar på min fråga

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kruxz
har tyvärr ingen ork att kolla igenom hela tråden så jag frågar er här och nu, skulle uppskatta svar på min fråga

Kort svar: 32-bitarsversionen, du har 2 gb ram, så finns ingen anledning att köra x64