Permalänk
Medlem

Ga-ma78gm-s2h

Tänkte starta en tråd om Gigabyte GA-MA78GM-S2H.
Använder detta kort till min AMD 5000+ Black-edition. Fungerar helt strålande för min HTPC.

Någon annan som har detta kort och vill dela med sig?

Permalänk
Medlem

Tror det redan finns en tråd om det?

Kör en 5000+ @ 3Ghz själv.

Väldigt bra inställningsmöjligheter över lag. Tycker dock att CPU_FAN sitter lite dåligt till. Kör en Ninja Scythe Mini som CPU-kylare. De borde även ha flyttat minnesplatserna lite för DDRII_1 kan jag inte använda för min Ninja sitter ivägen.

Annars är det ett riktigt trevligt kort med allt man kan tänkas behöva.

Funderar på att slänga in ett HD3470 med GDDR3 i den också för att köra Hybrid CrossFire. Vad tror ni om det?

Och vad har ni nått för resultat på VGA Core Clock? Jag sitter nu på 650Mhz. Om jag ökar mer dör bilden så fort jag laddar ATIs drivrutiner, alltså när Windows startar. Vad kan det bero på? Ska gå att öka till 900Mhz. Kan jag behöva öka spänningen på sydbryggan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boveang
Tror det redan finns en tråd om det?

Kör en 5000+ @ 3Ghz själv.

Väldigt bra inställningsmöjligheter över lag. Tycker dock att CPU_FAN sitter lite dåligt till. Kör en Ninja Scythe Mini som CPU-kylare. De borde även ha flyttat minnesplatserna lite för DDRII_1 kan jag inte använda för min Ninja sitter ivägen.

Annars är det ett riktigt trevligt kort med allt man kan tänkas behöva.

Funderar på att slänga in ett HD3470 med GDDR3 i den också för att köra Hybrid CrossFire. Vad tror ni om det?

Och vad har ni nått för resultat på VGA Core Clock? Jag sitter nu på 650Mhz. Om jag ökar mer dör bilden så fort jag laddar ATIs drivrutiner, alltså när Windows startar. Vad kan det bero på? Ska gå att öka till 900Mhz
. Kan jag behöva öka spänningen på sydbryggan?

Hej!
Jag har kört tillbaka ATI's drivrutiner till 8.2. Håller med dig om 900Mhz har provat men windows dyker direkt.

Klantade mig rejält när jag köpte kylare (eller inet.se skrev fel) fick ta ut nätdelen ur lådan för att få dit kylaren. Dock är cpu kall hehe.

Vi får kolla upp detta med ATI
Mvh /Micke

Permalänk
Medlem

hade ett nån dag före den officiella "releasen" på deras hemsida.. dock tycker jag nordbryggan är lite väl varm för att klocka.. får artefakter vid 600mhz .. sitter och dregglar över en http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=7&... och ett 3470

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har testat med vattenkylning på NB men det hjälpte inte på VGA klocken, runt 600 mhz verkar vara övre gränsen för de flesta.

Permalänk
Medlem

Jo nordbryggan blir riktigt varm för mig också. Någon som har ett bra förslag på hur det kan lösas? Försöka montera en fläkt på nån höger eller kanske försöka ändra hur luften färdas i lådan så ny luft paserar förbi bättre och kyler?

Tänkte även testa deras nya BIOS-version F3. Tänkte prova AMD OverDrive och se om det är något att ha.

Tycker att deras senaste drivrutiner fungerar riktigt bra annars. Inget att klaga på här inte.

Permalänk
Medlem

Finns en ny ver. av overdrive ute! kolla på guru3d.

Permalänk
Medlem

Kan säga att OverDrive krashar och låser datorn så fort jag försöker ändra några inställningar. Fungerar därmed inte så jättebra

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt GA-MA78GM-S2H i lördags och kombinerade den med en Phenom X4 9750 processor och 4Gb Corsair CL 4.4.4.12 800Mhz minne (2x2gb).

Fungerar perfect. Enda negativa med moderkortet är att nordbryggan blir steka ägg varm! Den får en temp av 124C under 100% load vilket inte är något vidare(upp mot 90C i idle).
Håller på och ser efter någon allternativ bättre kylare att byta ut orginal med, men det kan bli svårt då moderkortet inte har standard avstånd mellan skruv-hålen till nordbryggan. det är 75mm mellan hållen och kan inte se någon chipset kylare som nämner att de skulle kunna fästas med sådant avstånd mellan skruvarna. Alla har den mindre/kortare avståndet av vad jag har sett.

Permalänk
Medlem

Blir din så varm? Min kan man fortfarande hålla på med fingret när jag fulloadat i någon timme. Då har jag +0.1V på nordbryggan. Har du något luftflöde i chassit?

Permalänk
Medlem

Jag har 1st 120mm fullfart i fram en 80mm full fart i fram. en 120mm fullfart i bak för att dra ut luft med en extra 140mm fläkt i nätagget som drar ut luft genom den.
System temperaturen liger på endast 30C! Cpu går som högst på 50C i 100% load. lyckades få ner NB temperaturen till 110C med att undervolta i AMD OverDrive... har NB på den lägsta spänningen jag kan välja i OverDrive vilket är 1.225v

Den går nu på ca 85C under idle, cpu på 36C i varje kärnas temp sensor i idle.

Kan också säga att när jag testade känna på nordbryggan ganska direkt efter att satt ihop datorn så brände jag mig nästan på direkten då.

Permalänk
Medlem

Har ni provat att överklocka grafiken någon? Min dyker DIREKT vid minsta överklockning. Läste att någon har testat med 950.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nån som testat spelprestandan ännu? Vet att det inte är något super men kul att veta funderar på en 780G baserad dator till tjejen när hon fyller. Hon har inga höga krav men lite finns det allt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tjena gubbar!

Har också detta underbara kort. Dock är det inte perfekt som som ovan nämts. Bryggan blir riktigt varm. En annan sak är att om man kör sin hårddisk i "ACHI"-läget så känns systemet riktigt slöt. Boot-up tar löjligt lång tid. Tydligen så äär det någon bugg som härstammar från det gamla chipset 690G. Läste om det här: http://techreport.com/articles.x/14261/10

Ytterliggare en störande sak är att om man kör via HDMI-porten till sin Lcd-tv. Stänger man tv´n eller tittar på vanlig tv och byter tillbaka till Lcd-tv, så har den tappat signalen, och man måste starta om datorn för att det skall funka. Har läst om "Alt+F5", alltså växla mellan bildskärmar eller något sådant, men det tycks inte fungera för mig. Skall prova att installera nya drivrutiner till grafikkortet för att se om det fungerar bättre.

Är det någon annan som har liknande problem som jag med HDMI-porten?

Permalänk
Medlem

Jag upplevde bara det problemet med 690G-chipset. Har inte haft några problem med att HDMI-porten slutat fungera med 780G.

Har inte pillat något med ACHI så jag vet inte.

Jag installerad Assassin's Creed igår och det fungerade. Sänkte grafikinställningarna till minsta och upplösningen till 1281x854 och då flöt det på riktigt bra. Har dedikterat 256MB till grafikkortet, kör en 5000+@3,1Ghz samt 2GB minne @ 4-4-4-10 387,5Mhz (som blir 1790MB). Har även ett separat ljudkort. Grafikkortet är klockat till 650Mhz.

Ska se hur det fungerar efter att jag har satt i mitt HD3470 (som nu är på väg) och aktiverat Hybrid CrossFire.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så stämmer inte temperaturmätaren på nordbryggan. Folk har satt på 3rd party flänsar och fläktar men det står fortfarande att den är drygt 80C varm vid idle. Jag byggde en dator till min mamma med det här moderkortet för ett par veckor sedan och det har fungerat perfekt hitills. Nordbryggan känndes inte ens varm (F3 bios). Iofs är lådan rätt bra ventilerad med insug och utblås 120mm.

Det ska finnas en nyare beta bios version (F4?) som ska fixxa en del problem.

Finns en gigantisk tråd på avforums om den här brädan : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=992503&page=1

Permalänk
Medlem

Kanske temperaturen är något annat än själva nordbryggan?

Hur som helst så är nordbryggan extremt varm oavsett vad för temp man läser i AMD OverDrive eller annat program.

Har nu lycakts få ner tempen till 85C i idle från 95C i början. Fått undervolta och lägga extra fläktar som gjort datorn väldigt mycket mera högljud. Det var dock undervoltningen jag skapade som faktiskt sänkte någon temperatur alls... under 100% load så går den till 108-110C efter ca 10min jämnfört med orginal där den gick till 124C under ca 2 min.

cpu sänks till 1.2v från 1.3v (under 100% load så ökas det per automatik 0.1v så vid 1.3 volt orginal så gick den upp till 1.4volt, men nu med undervolt 1.2 så går den till max 1.3volt under 100%) Det är inte den bästa volt regulatorn på detta moderkort...
har sedan också undervoltat något kallat NB VID i OverDrive. Den är väldigt svår att justera.. får försöka 10x gånger eller liknande för att få den ändrad till något annat. Orginal på den är 1.3volt men har nu lyckat få ner den till 1.1375v, var väldigt jobbigt och slumpmässigt på vilken volt man får på den...

Man kan inte undervolta i BIOS man måste undervolta i OverDrive eller annat program som kan göra det. Är inte säkert att mina OverDrive inställningar alltid sparas heller så måste kontrollera efter varje omstart att inställningarna verkligen är korrekta. NB VID är jobbig att ställa in igen då den är 100% slumpmässig. Men det var den inställningen som gav bäst resultat i att sänka NB temperaturen.

Permalänk
Medlem

För mig krashar datorn så fort jag försöker spara några inställningar med AMD OverDrive. Vilken version har ni? Kör BIOS version F3.

Men hur kan du ha så extremt hög temepretur på din nordbrygga? Vad ska vara normalt? Så länge det inte är farligt ser jag inte något problem med en hög värme.

Permalänk
Medlem

Jag kör med den senaste versionen av OverDrive jag hittate på Gigabytes hemsida. Moderkortet kom med F3 Bios.

Jag har inte försökt ändra några inställningar i OverDrive förutom volt sakerna har annars bara kört prestanda testet och stabilitets testet. Jag litar inte på någon mjukvara att ställa in cpu-hastighet, minnes hastigheter eller deras timmings förutom i BIOS så jag rör inte ens de inställningarna utan gör dem direkt i BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Hof
Tjena gubbar!

Har också detta underbara kort. Dock är det inte perfekt som som ovan nämts. Bryggan blir riktigt varm. En annan sak är att om man kör sin hårddisk i "ACHI"-läget så känns systemet riktigt slöt. Boot-up tar löjligt lång tid. Tydligen så äär det någon bugg som härstammar från det gamla chipset 690G. Läste om det här: http://techreport.com/articles.x/14261/10

Ytterliggare en störande sak är att om man kör via HDMI-porten till sin Lcd-tv. Stänger man tv´n eller tittar på vanlig tv och byter tillbaka till Lcd-tv, så har den tappat signalen, och man måste starta om datorn för att det skall funka. Har läst om "Alt+F5", alltså växla mellan bildskärmar eller något sådant, men det tycks inte fungera för mig. Skall prova att installera nya drivrutiner till grafikkortet för att se om det fungerar bättre.

Är det någon annan som har liknande problem som jag med HDMI-porten?

Ok, jag hittade lösningen på det problem jag haft med att datorn tappar HDMI-signalen mot Tv´n. Avinstallera dom medföljande drivrutinerna, som följer med på skivan från Gigabyte, och starta om. Installera dom senaste från ATI´s hemsida.

Mvh

Permalänk
Medlem

På tal om HDMI och drivrutiner, jag har fått ett förvirrande problem.

Jag kör datorskärmen som primär display, och tvn som sekundär.
På "theater mode" (i catalyst control center) så har jag valt "Theater mode (full screen)" och först fungerade det som det skulle, startade en film på datorn och pang så var den i fullskärm på tvn (oavsett om tvn var på eller ej, dvs inte samma problem som "The Hof".
Men så en dag så slutade datorn att köra upp bilden i fullskärm på tvn, provat ändra alla inställningar i CCC (catalyst control center) och bytt till nyaste drivrutinerna, bytt ingång på tvn och nollat biosen, inget hjälper
Hade jag gjort någonting före det la av så hade det varit enkelt, men nu var det bara så att det fungerade, och sen inte..
Någon som har en ide ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kära GA-MA78GM-S2H ägare,

Använder också detta kort med AMD 5000+ Black som är klockat till 3GHz. Vid uppspelning av Fantastic Four (1080p) fryser datorn efter ca 1 min!!!

Har testat med diverse codec och program. Filmen flyter bra och har inga problem med ljud. Bara det att datorn fryser. Har även tittat efter vad som händer när filmen är igång. Tempen på nordbryggan rusar upp som en raket till ca 100C! CPU mellan 45-55 C.

Har nån annan som har detta kort stött på detta (el. liknande) problem? CPU belastning mellan 50-60% under uppspelning.

Permalänk
Medlem

Prova att ta bort överklocket på CPU. Kör du i Vista? Så använd microsoft codec.

Permalänk
Medlem

Jag har något problem med nätverket i datorn med kortet nu. Har upptäckt många gånger att internet inte fungerar efter att man startat datorn och den fungerar inte oavsett vad du gör förutom vid en omstart av hela datorn och då brukar den få tillgång till internet helt plötsligt. Har hänt ett antal gånger nu och restart är enda som fixar att man får kontakt till internet då det bestämmer sig att inte fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midju
Prova att ta bort överklocket på CPU. Kör du i Vista? Så använd microsoft codec.

Har dragit ner GPUn till 500Mhz och nu har jag lyckats spela upp hela filmen. Nordbryggan är fortfarande varm (~100C) vid uppspelning. Problemet verkar vara knytet till GPU-klockningen iaf.

Nån som har nån bra ide på hur man kan få ner tempen, eller ska man bara acceptera detta??

Permalänk
Medlem

Den temperatur mätare vi har lagt till nordbrygge temperatur visar fel temperaturer. Den är omöjlig att få lägre än 80C oavsett vad för kyllning du än läger på den. Så tempsensorn är "fel kalibrerad" så att säga.

Men oavsett vad den visar så går ju nordbryggan ganska varm men den är inte i temperaturer om 80-100C eller så dock.

Om du nu ska överclocka gpu'n som finns i nordbryggan så kommer ju temperaturerna att öka ännu mera och om du vill ha det stabilt så är det högt rekomenderat att man läger än bättre kyllare på den. Har läst att också att att få gpu'n stabil i annat än orginal är väldigt svårt just nu också, något med bioset som s#%&r sig.

Permalänk
Medlem

Nu har jag precis köpt detta moderkort och monterat det i ett Fusion chassie, men det går inget bra. Den har ström, för jag kan starta den med power knappen. En av fläktarna i chassiet startar och sedan så händer inget mer. Efter ca 20-30 sekunder så stängs den av automatiskt.

Ingen kommer ut på bildkontakten, har kopplat till VGA. Så jag kan inte heller se på skärmen vad den stannar på. Inga ljud kommer.

Efter dessa sekunder så är CPU mycket varm efter den korta stunden. Jag har inte monterat någon fläkt eller kylfläns på CPU ännu, för jag ville kolla att det funkar först.

Jag har en AMD 5000+ black edition.

Lars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kotten33
Nu har jag precis köpt detta moderkort och monterat det i ett Fusion chassie, men det går inget bra. Den har ström, för jag kan starta den med power knappen. En av fläktarna i chassiet startar och sedan så händer inget mer. Efter ca 20-30 sekunder så stängs den av automatiskt.

Ingen kommer ut på bildkontakten, har kopplat till VGA. Så jag kan inte heller se på skärmen vad den stannar på. Inga ljud kommer.

Efter dessa sekunder så är CPU mycket varm efter den korta stunden. Jag har inte monterat någon fläkt eller kylfläns på CPU ännu, för jag ville kolla att det funkar först.

Jag har en AMD 5000+ black edition.

Lars

Lars, varför har du inte kopplat på kylfläns? har du kollat så att CPU sitter fast som det ska? ta ut alla kablar på moderkortet (från chassit), använd endast Power SW kabeln till att börja med...

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kotten33
Nu har jag precis köpt detta moderkort och monterat det i ett Fusion chassie, men det går inget bra. Den har ström, för jag kan starta den med power knappen. En av fläktarna i chassiet startar och sedan så händer inget mer. Efter ca 20-30 sekunder så stängs den av automatiskt.

Ingen kommer ut på bildkontakten, har kopplat till VGA. Så jag kan inte heller se på skärmen vad den stannar på. Inga ljud kommer.

Efter dessa sekunder så är CPU mycket varm efter den korta stunden. Jag har inte monterat någon fläkt eller kylfläns på CPU ännu, för jag ville kolla att det funkar först.

Jag har en AMD 5000+ black edition.

Lars

På 30 sekunder lär din CPU brinna eller (förhoppningsvis) slå av hela burken utan kylare. Säg att den drar runt 50W varav större delen blir värme, all denna energi strålar ut från en yta på ett på kvadratcentimeter.. Kör inte utan kylare, speciellt inte så länge som 20-30 sekunder!

Testa att återställa BIOS och att koppla in en CPU-kylare, kan vara check på det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ok, jag har fått ett t ips om detta moderkort som bästa mATX överklockningskort i den här prisklassen..

Googlade lite och såg att det stödjer Hybrid Crossfire,
Någon som vet om det fungerar med ett X1650XT?
Eller är det helt enkelt för gammalt?

Någon som har fått bra resultat med en 4200+ ännu?