AMD fortsätter tappa marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
Kan nog inte hålla med, en kompis till mig uppdaterade nyss från 1gig533mhz till2gig800mhz och han har ännu inte märkt någon skillnad alls,(får dock 300 poäng mer i 3dmark

Vet inte riktigt hur de menar när du skriver att modekortet är viktigare än processorn, Självklart ska socketbussen inte vara lägre än processorns egna buss, och man ska ju undvika leksaker som pci express med bara en X8 port (finns faktiskt).

Men jag har alldrig gillat att lägga ut 500 kr mer på ett kort med samma spec för att få kvalitet, har kört lågbudget och har klockat och så utan att stöta på problem med blåa rutor eller annat tråkigt

processorn är viktigare än modekortet

min bror har en data med 1gig minne och han spelar alla nya spel på rätt bra upplösning och grafik.

Jag märkte skillnad när jag gick från 1GB och 2GB iaf. Men steget från 512MB till 1GB var väl lite större kanske . Jag minns när jag försökte köra boiling point med bara 512MB - det var inte kul kan jag säga. Med 1GB gick det ok iofs, men med 2GB var laddningstiderna mycket snabbare och windows var fortfarande rappt när spelet stängts av (kanske beror på windows kassa minneshantering iofs).

Även när jag gick från ett grafikkort med 128MB till 512MB var skillnaden nog det största jag någonsin varit med om. Fast sen gick jag ju från ett ruttet GF6800NU till ett X1900XT så det var nog inte bara minnet det berodde på hehe. Men det extra minnet gjorde en hel del i Oblivion iaf.

Minne kan man aldrig få för mycket av. Så har det alltid varit känns det som. Nu när jag har 2GB känner jag visserligen inte att minnesmängden begränsar mig, men förut hade jag väldigt ofta för lite minne till det jag gjorde.

Men ok, moderkortet kanske inte är så mycket viktigare än processorn då, men jag brukar försöka var noga med att få ett bra moderkort med många bios-inställningar och bra kylning och lite bättre komponenter och då brukar det gå upp lite i pris. Jag är visserligen noga med att välja processor också men oftast blir det i det billigare segmentet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
Kan nog inte hålla med, en kompis till mig uppdaterade nyss från 1gig533mhz till2gig800mhz och han har ännu inte märkt någon skillnad alls,(får dock 300 poäng mer i 3dmark

Endera har din kompis för lite minne fortfarande så det fortfarande är hårddisken som begränsar hans maskin eller så har han bara ett program igång i taget.

Du har väl swappen avstängd?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Endera har din kompis för lite minne fortfarande så det fortfarande är hårddisken som begränsar hans maskin eller så har han bara ett program igång i taget.

Du har väl swappen avstängd?

Jodå, både han och jag kör med så få program och processer igång som möjligt

Swappen ??

Visa signatur

Datorer är LIVET