Permalänk
Medlem

Bra chassi mot damm?

Tänkte köpa nytt chassi då mitt är uruselt när det gäller damm. Har ni några förslag på ett mellan 500-1000kr?

Tänkte på dessa i första hand, vet inte så mycket:

Aerocool
- Extremengine 3t
- t40

CoolerMaster
- Mystique 632

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Du vet att det finns fläktfilter att köpa ?
Bild saknas tyvärr men dessa funkar utmärkt
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=64520305&itemName=Fl...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Aaaah, det hade jag ingen aning om =/

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde egna flåktfilter till ett q-tec chassi av mammas gammla "dam strumpor"! Slå det ni! Fläktfilterna funkade prima men sänkte luftflödet lite grann, men det bjuder jag på

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Jag gjorde egna flåktfilter till ett q-tec chassi av mammas gammla "dam strumpor"! Slå det ni! Fläktfilterna funkade prima men sänkte luftflödet lite grann, men det bjuder jag på

nä fy, va luktade dem?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Geeks
SweClockers

Valfritt hyfsat tätt chassi + övertryck. Bara att sätta fläktar på rätt ställen och på rätt håll så blir det rätt dammfritt, men kylningen blir givetvis lite lidande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Sätt en tejpbit vid hålet som alltid brukar vara under fronten. I framkant alltså, under fronten så brukar det vara ett hål mot marken.
Då dras inte luft och damm direkt från golvet in i lådan, jag har fått för mig att det gör skillnad. Men sen hade jag ett grovt dammfilter i förra lådan också, fläktplatsen längst ner alltså. Och sen tejpen mot golvet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

drog en nylonstrumpa över insugsfläkten, får se om det hjälper...

Permalänk
Medlem

Skulle vilja dra den här tråden till liv igen, ingen som har ett svar på vilket chassi man ska köpa för att undvika damm? Är rädd för att då mycket damm i datorn, då jag har en väldigt hårig katt!

Har beställt Cooler Master Centurion Micro 541 Black mATX, men jag är inte säker på att det är bästa valet. Hjälp mig experter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gombo
Skulle vilja dra den här tråden till liv igen, ingen som har ett svar på vilket chassi man ska köpa för att undvika damm? Är rädd för att då mycket damm i datorn, då jag har en väldigt hårig katt!

Har beställt Cooler Master Centurion Micro 541 Black mATX, men jag är inte säker på att det är bästa valet. Hjälp mig experter!

Finns ju rätt många chassin med filter för insuget i fronten (men för att de skall bli effektiva bör man tejpa igen alla alternativa hål och luftspalter somluft kan dras in genom). Ha sedan fler fläktar (eller högre varvtal) på sidan som båser in jämfört med som blåser ut. (för att få övertryck i burken)

Antec Sonata III och Antec Solo är två exempel på chassin med filter för insuget framme i fronten.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för ett jättebra svar! Precis vad jag letade efter. Ett annat chassi jag tittat på är Lian Li PC7.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LIPC7BSC...
Är det nått att ha?

Permalänk
Medlem

Om ni har chassit på golvet så ställ chassit på något så det kommer upp 5-10cm har gjort så och rengör filtret lite då och då men mindre dam än innan.

Permalänk
Medlem

Köp ett coolermaster stacker stc-101, har dammfilter i hela froten. Har nästan inget damm alls i datorn, dammsuger iofs filtren då och då med.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG