TwinMOS går i graven

Permalänk
Melding Plague

TwinMOS går i graven

Minne till datorer är billigare än någonsin och i dagsläget kan man få flera gigabyte modernt DDR-minne för bara några hundralappar. Detta är givetvis roligt för alla datorentusiaster, men med rakbladstunna marginaler har tillverkarna svårt att gå runt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Åh, helvete... Det innebär att snart är sötebrödsdagarna över och priserna kommer att bli högre.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det detta hård konkurrens tillsist resulterar i, dock så har twinMOS inte varit bland de främsta sedan DDR2s inträda på marknaden. Deras DDR minnen i CL2 var höjdare på den tiden dock och även deras budgetminnen klockade helt ok tycker jag. RIP.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Väldigt synd faktiskt, jag gillar TwinMOS.
Inte de bästa minnena i världen, men fullt funktionsdugliga när det gäller både prestanda och kvalité i min erfarenhet.

För en gångs skulle hade det vart bättre om de blivit uppköpta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Synd att TwinMOS går i graven, men är det här bara början på slutet? Kommer allt fler ha det svårt att hänga med och gå i konkurs? Ju färre minnestillverkare, desto högre priser. Hoppas de andra kan anpassa sig.

Permalänk

Tråkigt. Har alltid använt mig utav TwinMos minnen.

Visa signatur

Jag överklockar inte så försök inte att övertala mig. (Bara lite ibland...)

Permalänk
Inaktiv

Fast TwinMOS-minnen har väl inte direkt stått för kvalitet den senaste tiden.
Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Tja, de har funkat klockrent i tre av mina burkar, och många andra jag mekat med.
Men visst, de kändes ofta lite för billiga. Det finns bra många märken att välja på hur som helst...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Synd att TwinMOS går i graven, men är det här bara början på slutet? Kommer allt fler ha det svårt att hänga med och gå i konkurs? Ju färre minnestillverkare, desto högre priser. Hoppas de andra kan anpassa sig.

Det är vad jag misstänker iallafall. Fler tillverkare kommer gå i konkurs eller bli uppköpta. De som blir kvar kommer ha en annan plats på marknaden och när nästa generation minnen kommer ut på marknade så kommer de inte att sjunka i samma takt som nu senast.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Sitter gamla ddr Twinmos minnen i servern, dom kommer nästan bli saknade om det inte vore för alla andra tillverkare.

Permalänk

Det här är riktigt synd, jag älskar TwinMOS! =d

Permalänk
Medlem

Äh, synd Har själv TwinMOS i surf-burken.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag betalade 1600:- för mina 2st TwinMOS PC4200 1Gb stickor för typ ett och ett halvt år sedan. Det var det billigaste 2Gb alternativet.
Idag kostar samma alternativ med 2Gb PC6400: 345:-

Allt var inte bättre förr, men minnena är så klart lika bra

Permalänk
Medlem

Har 2st 256mb pc-3200 i den gamla burken. Har alltid tyckt att Twinmos är ett ganska bra budgetval.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Åh denna grymma värld vi lever i :@

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag och mina kompisar hade ofta Twinmos i burkarna runt år 2000. Dagens Twinmos håller inte måttet för high end-kunderna (som påverkar marknaden till en liten del). De minnen som presterar bra har oftast Micron-kretsar. Twinmos kör ofta med Elpida, Powerchip, Hynix eller Mtec. Mtec är ibland ommärkta Elpida eller Powerchip? Vet inte hur det är med kretsar som det står Twinmos på, men de fanns iaf förut. Twinmos var ett alternativt val ett tag tills ddr2-priserna sjönk och gjorde Twimos överflödiga.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Fast TwinMOS-minnen har väl inte direkt stått för kvalitet den senaste tiden.
Eller har jag fel?

Tycker kvaliteten var helt fantastisk!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket tråkigt detta :/

Permalänk

Synd TwinMOS var bra! R.I.P.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk

Kört på deras minnen för det mesta. synd att de var bland de första som gick under. hade gärna sett att de hängt kvar i branchsen.

rip.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. TwinMos har i mina ögon gjort bra och billiga minnen.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

betyder detta att minnes priset kan sjunka nu eller ^^ R,i,P

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, TwinMos minnen har alltid funkar kalas fint.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Twinmosminnen med Winbondkretsar, det var grejer det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Twinmos gjorde de bästa ram-minnan jag haft! Ett par med gamla fina bh-5. De stannade aldrig utan det vara bara en fråga om hur mycket spänning man kunde få ut till dem. Riktiga monster.

Permalänk
Medlem

Sitter en 128 sticka i pappas bokföringsdator och 4 st 512 PC3200 i min gamla speldator. Hr aldrig varit några problem med de minnerna alls!
Hoppas företaget kan återuppstå på något sätt!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig nyhet =( Undrar hur många fler tillverkare som kommer följa i samma fotspår? Jag kör TwinMOS minnen nu och de funkar klockrent med sänkta timings!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Mina kvalitétserfarenheter av TwinMos är inte så imponerande. Hade dock ett par TwinMOS klassiska BH-5 minnen till min Athlon XP och sedan till min A64 och de fungerade alltid utmärkt trots att de konstant fick 3.3-3.4V

Men sedan DDR2 kom in i bilden har man inte sett lika mycket av gamla TwinMos och jag vet inte om jag är så överaskad av nyheten.

Tråkigt med lite sämre konkurrens dock.

Permalänk
Medlem

Nu sjunger ni inte "Konkurrens är bäst för oss konsumenter" som annars bruka vina genom trådarna

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC