Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men om det nu är så mycket problem med att just starta datorn ifrån vänte/viloläge.

Varför kan ni inte bara stänga av datorn som vanligt folk så slipper ni ju det?:P

Man kan schemalägga automatisk uppstart från viloläge eller standby men det går inte att schemalägga uppstart från avstängt läge ifrån windows. Jag ställer in mitt TV-kort att spela in TV-program på vissa tider och datorn startar då upp från viloläge några minuter innan TV-programmet börjar och sedan spelas programmet in och efteråt går datorn automatiskt ner i viloläge igen. På sätt blir min dator en videoinspelare som bara är igång när det behövs. Inga fläktar är igång i viloläget så den blir helt tyst.

Finns säkert andra anledningar också men för schemaläggning så är det suveränt när det fungerar som det ska. Man kan t.ex. schemalägga att starta upp datorn för att köra antivirus-scanning en gång i veckan. Om man inte lägger in att den ska starta automatiskt då så är risken stor att virusscanningen aldrig körs (om datorn inte är igång dessa tider).

Permalänk
Medlem

Nätagg: Zalman 600W-HP Silent
Moderkort: Gigabyte P35-DS4 Rev 2.0
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600
Ramminne: Corsair 2x2GB DDR2 PC6400 XMS2 Xtreme
GFX: XFX 8800GT XT 512mb
CPU Kylning: Scythe Infinity 1000
Hdisk: Seagate Barracuda 7200.11 500GB Sata

Jag hade problemet att datorn startade om sig ungefär efter 24 timmar +- 1 timme.
Jag öppnade upp chassit och kontrollerade kablarna, då satt den mindre elsladden till moderkortet inte helt fast, så jag fäste den ordentligt (lilla först, stora sen). Men fortfarande samma problem.
Jag hittade inga errormeddelanden i errorloggen som gav mig något, så jag ominstallerade Windows och nu fungerar det klockrent. Har inte gjort några direkta ingrepp mer än att ha ominstallerat och optimerat lite.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag väntar ett tag till och ser om det löser sig med nästa biosuppdatering, annars skickar jag tillbaka det.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ifo0s
Nu är ju jag allt ifrån kunnig inom detta med minnen och moderkort. Men jag har ändå sökt en hel del på nätet efter lösningar till problemet. Så jag tänkte bara lägga fram en tes här om vad jag tror. Jag är nämligen också i köptankar av detta moderkort.

Många av er har köpt DDR2 Corsair-minnen av olika slag och jag har kollat vissa utav dem på Corsairs hemsida och sett att vissa modeller kräver en spänning på 2.1V. Är det inte så att DDR2 vanligtvis brukar ligga på 1.8V-1.9V? I så fall , trots att man ställer om i BIOSen manuellt till 2.1V så accepteras det inte av just detta moderkort. Den kanske är begränsad till 1.8V-1.9V. Om inte, så kan det vara så att den inte kan köra 4 st stickor på 2.1V, utan bara två stycken?

Ni får gärna kommentera detta om jag har fört ett på tok för ologiskt resonemang.

Jag har två corsairminnen och två ocz. Jag testade med ett enda av dem (ocz och corsair var för sig) samtidigt som jag hade kopplat ur allt onödigt från datorn och körde på ett 8400GS-kort bara. Fortfarande endless reboot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men om det nu är så mycket problem med att just starta datorn ifrån vänte/viloläge.

Varför kan ni inte bara stänga av datorn som vanligt folk så slipper ni ju det?:P

Det går så otroligt mycket snabbare att gå från S3 sleepläge.
Jag har 8 GiB RAM och använder 2,5 GiB till en ramdrive. Att starta eller använda viloläge (hibernate, icke Vistas hybrid sleep) så tar det säg 3 minuter att starta datorn. Rätt irriterande. Med S3 sleepläget samt hibernate sleep så tar datorn visseligen någon minut minst att stänga av sig (spara ner på hårddisken först) men ~10 sek att starta. Går egentligen snabbare men eftersom den detekterar enheter, bl.a. tangentbordet, så kan jag inte logga in direkt efter så ca 10 sek till användbar dator.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Är det såhär på ALLA DS4'or ?
eller får man ett nytt kort om man skickar tillbaka det?

man kanske får tillbaka det igen?

har iaf en rev1.1 och skickar jag tillbaka och får ett nytt så får jag ett rev2.0, det vore ju roligt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tror inte alla DS4'or lider av detta men det är säkert många som inte provat standby och inte upptäckt det. För mig är det omöjligt att missa då jag får detta även när jag kallstartar burken.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss ett P35-DS4 från Datorbutiken (demovara) och pluggade in min nya Q9450 samt två Geil DDR2 minnen och ett 9600GT - när jag startade datorn bootade den om hela tiden, kom inte ens fram så långt att det blev en bild på skärmen... Vad göra? Clear Bios - provade igen - samma sak! Plockade då bort ett av minnena - och då kom datorn igång så pass att jag kunde flasha bios till senaste (F12). Jag passade då på att höja spänningen till minnena, satte tillbaka det andra och bootade on - tillbaka till "endless reboot" igen!! Och det hjälpte inte att plocka bort det ena minnet - Clear Bios igen och ett minne endast, flashade upp igen till F12 och nu kör jag med endast ett 1GB minne installerat. Win XP funkar i alla fall och grafikkortets senaste drivrutiner är installerade - det kör även folding med två SMP instanser (fast på original vCore så länge).
Dags för överklockning och mer minne (minst 2 GB ska jag ha på den här maskinen, men gärna 4 GB).

Vad bör man tänka på för att inte fastna i samma problem igen? Jag trodde först att det kunde bero på att minnena fick för lite spänning, men det verkar skumt när problemet blev värre när jag höjde spänningen??

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Hedersmedlem

Du är säker på att det ena minnet inte är trasigt?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Du är säker på att det ena minnet inte är trasigt?

Ja - för de funkar i en annan PC. Men jag provade att byta till Crucial Ballistics och då funkar det med två minnen... Möjligen är det något skumt med Geil Black Dragon minnena i alla fall alltså, så de åker tillbaka till den PC jag plockade ut dem ifrån. (Det blev "endless reboot" när jag testade med två Crucial och ett eller två Geil också).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

ja asså..

jag hade ju också endless reboot med mitt DS4 2.1

men jag hade först igång datorn utan problem, skulle klocka lite, rebootade och sen efter det så har jag haft endless reboot trots 100 försök att få igång den.. lånade en annan s775 P4 och då gick den igång direkt..

Det betyder ju att moderkortet och minnena är ok, eftersom dom funkar nu OCH FÖRE CPU bytet,, har min E8500 på RMA atm... får se om dom hittar nåt, annars är det RMA på moderkortet, det kan ni lita på!!

för med E8500:an kommer jag inte ens in i bios,, och ja jag har provat ALLT ! som jag har hittat på swec och har även fått experthjälp..

det verkar dock som om DS4 är antingen kass eller bäst.. köpte det före Asus för jag hade hört att Ds4 är det bästa köpet, men när man läser om alla som har problem så börjar man undra..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

ErikR: Har du möjlighet att prova med en annan Core 2 processor? Vore intressant att se om det funkar.

Skickar min DS4:a på RMA imorn iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr, end polaren jag känner me C2D har dell och han vill inte öppna datorn för garantin..

men jag misstänker också att det inte är fel på prollen, ja menar hur ofta går en processor sönder ? nä

moderkortet är inte så stabilt och det borde inte släppts ut på marknaden med så många barnsjukdomar och dyl.. det som är bra är att dom kommer inse det och säkert jobba hårdare på bios och supportsidan..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

min ds4 var lite ostabil o darrig innan jag satte rätt spänning på minnena och såg till att dom körde i rätt mhz, sen var det bara att åka!
särskilt mhz styrningen var känslig
nu är den stabil som en betongplatta

hoppas det hjälper nån
(ballistix 8500)

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har liten märklig historia att berätta.
Jag beställde reklamation från dustin home och fick fraktsedel och RMA-nummer som gäller i 14 dagar. Efter 1 vecka skulle jag ta tag i det men ville göra en grundligare undersökning innan jag skickar iväg det (kostar ju pengar om de inte hittar några fel).
Jag monterade ner datorn till beståndsdelar och satte ihop den igen, förutom att jag inte kopplade in massa onödigt. Dvs 1 RAM (2 GiB), 1 grafikkort (8400GS), 1 hårddisk (raptor). Funka inte standby, endless reboot som vanligt.
Jag tog då och valde "load failsafe default" i bios och ändrade vissa nödvändiga. Då funkade det! Jag stängde av datorn och monterade i och kopplade i resten av komponenterna. Jag gjorde lite mer BIOS-inställningar och testade. Fungerade fortfarande. Hade inte mer tid att försöka isolera vad i BIOS-inställningarna som kan vara skyldigt för jag är inte hemma i helgen (jag hade annars tänkt skicka iväg moderkortet i fredags).
Jag har testat förr utan någon överklockning och det fungerade inte så jag tycker det skulle vara konstigt om det är överklockningen. Får se senare.

P35-DS4 rev 1.1 med F11 BIOS om jag minns rätt.

Vad det här främst visar att felet ligger inte (helt) i hårdvaran, det borde gå att undvika via BIOS-inställningar. Betyder också att gigabyte allt borde kunna lösa det med BIOS-uppdatering.

Jag återkommer någon gång i nästa vecka med ev. resultat om vilken BIOS-inställning det står och faller med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Intressant

Har även märkt att om jag inte bryter strömmen helt (drar ur kontakten ur väggen) när jag har stängt av datorn så startar den inte ordentligt nästa gång jag startar den. Den startar om sig själv efter några sekunder och tar bort vissa BIOS-inställningar.
Men om jag tar ur kontakten och sedan sätter i den och startar datorn går det bra. Detta har jag endast märkt när datorn har varit av under en längre tid (flera timmar). Stänger jag av den och har kontakten i väggen och startar datorn fem minuter senare så funkar det utan problem. Konstigt.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
SpelClockers

avbeställde min ds4 .. orka med problemen

blev en x48 dq6 .
har inte hört nåt illa om dem iaf.

Permalänk
Medlem

Fick en ny DS4 från DB efter en RMA. Nya är 2.0 och funkar utan problem än så länge, har dock inte börjat överklocka än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ojoj jag som var inställd på en ds4 till mitt nästa datorbygge.. hoppas problemet löser sig.. vad ska man annars välja för moderkort?

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
SpelClockers

fattar inte hur detta kortet kunde bli sweclockers rekomenderade MB.
Känns mer som en rysk roulett att köpa detta.

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma problem. Ibland vid omstart stängs datorn av & på 2 gånger, multipeln sänks till 6 m.m (Har ställt in olika profiler i bios, så man slipper ställa in allt igen). För mig uppstår detta fenomen endast vid överklockning.

Glömde ställa in minnet en gång vid överklockning & samma scenario uppstår; Moderkortet försöker ställa in "senast godkända värden" (Vilket man kan se i profilmenyn). 100% stabilt på både orthos & OCCT (8h). Kanske behöver gigabyte finjustera detta "revert to last good configuration", eller vad man nu skall kalla det för... Eller, så är systemet helt enkelt inte 100% stabilt.

Edit: "Omstarterna" uppstår ibland vid en simpel ändring i bios. Mycket märkligt!

Visa signatur

E8400 @3.6 (1.2v), P35-DS3P

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft lite mer tid.
Det verkar vara enklare att få det att fungera om man kör minnena i låga frekvenser och har få minnesmoduler. Vilket är oacceptabelt. Jag tänker inte köra mina DDR2-800 minennan i 533 MT/s som föreslås. Det verkar fungera med 1 enda sticka i 800 MT/s men jag ska ha alla mina 4. Så jag tänker nog skicka tillbaka det ändå.

Visa signatur

Permalänk

Jag började få detta problem med mitt DQ6 moderkort häromdagen när jag skulle starta datorn på morgonen. Chassifläktarna drar igång men precis när CPU fläkten ska börja köra stängs datorn av och slås sen på igen i oändlighet, det enda som verkar hjälpa är att bryta strömmen helt och sen starta. Jag brukar använda viloläge istället för att stänga av helt.

Jag har inte uppdaterat BIOS nyligen men jag började få ett felmedelande från Gigabyte Easy Tune när windows startade i samband med detta.

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk
Medlem

Iofs har jag inte DS4, men det verkar som att ganska många har problem med dessa endless reboots med Gigabyte P35 serien...

Nu är problemet borta. Ställde manuellt in minnen & höjde spänningen
med 0.30v --> 2.08v. (Mest troligt att minnen behövde mera spänning). Är dock inte helt 100% på att det är löst, men förmodar att så är fallet...

Visa signatur

E8400 @3.6 (1.2v), P35-DS3P

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med mitt EP-35 DS4. Efter att ha fungerat bra i ett par månader så fastnade datorn i oändliga omstarter efter att jag hade meckat lite i den och kopplat in en ny hårddisk.

Datorn vägrade att starta ordentligt framtills det att jag tog bort ett av mina två corsair dominator minnen..

Efter det kunde jag ta mig in i bios och "Load Fail-Safe Defaults" efter det funkade det med båda minnesmodulerna.
Vet fortfarande inte vad det är i bios som ställer till det, känns lite jobbigt att inte kunna tweaka som man vill utan att riskera sån här skit.

Testade för övrigt att skruva upp volten till minnena till 2.1 men de hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

"By changing the (G)MCH voltage from "Normal" to "+.1", I got my board to work again."

http://forums.tweaktown.com/f69/ga-p35-ds4-rev-2-1-cycle-rebo...

Permalänk

Från start

Hej!

Jag har precis monterat ihop min dator på ett EP35-DS4-kort.
Jag har en E6850 med standardfläkt, Corsair 2* 2GB 1066mhz ett Asus EN8800GTS och två Samsung Spinpoint 250+500GB monterade i ett P182.

Jag upplevde dessa oändliga omstarter från första början, dvs jag kom inte ens in i BIOS innan omstarterna började. Jag monterade därefter av ett av minnena och testade att starta om. Då fungerade det.

När jag drar igång datorn med båda minnena monterade går inte heller CPU-fläkten igång på standardströmmen, utan måste flyttas till 3pins chassifläktströmuttaget. Tror ni det är samma typ av problem eller kan det vara någon form av kortslutning mot chassit? Något tips på hur jag kan ställa om strömförsörjningen till minnena eller annan lösning på problemet?

mvh / Jonatan

Permalänk
Medlem

Re: Från start

Hade detta felet på mitt P35-DS4 rev 1.0, så jag reklamerade och fick ett 2.0 istället, har inte hunnit prova det nya kortet då jag redan sitter på en bättre bräda.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

Re: Re: Från start

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Hade detta felet på mitt P35-DS4 rev 1.0, så jag reklamerade och fick ett 2.0 istället, har inte hunnit prova det nya kortet då jag redan sitter på en bättre bräda.

Okej, skönt att höra att det inte bara är jag. Sitter desvärre på ett 2.1 rev och kan således inte skylla på rev 1.

Aldrig pysslat med voltinställningar på minnen tidigare, vad bör jag tänka på om jag ska ställa upp och testa? Har som sagt ett par Corsair Dominator 2* 2GB 1066 med medföljande fläkt monterad!

/ Jonatan