Permalänk
Medlem

vad kan felet vara?? :(

Hejsaan alla glada boys & girls
Det är såhär att min nya dator krånglar lite och kan verkligen inte få fram vad felet är :S:S

det är 3 fel och felen är dessa

Jag kan ej starta om datorn!!!! :S:S
När jag startar om datorn så fastnar den vid BIOS sidan där det står klicka på DEL knappen osv så kommer du till bios.
Så jag får stänga av datorn, och ibland måste jag ta väck någon usb kontakt.. problemet är att musen får jag koppla bort ibland och ibland blir det skrivaren..
edit: Detta händer mig inte om jag bara stänger av datorn och sen startar det.

När jag har datorn på och ibland när jag ska koppla in min externa hdd med datorn så stängs skärmen av :S, strömmen till hddn får jag från ett eluttag.

Och 3dje felet är hörlure och mic ingången där framme på min Sharkoon chassi funkar inte.. Dem är ikopplade men nepp de funkar ej..

Jag skriver detta meddelande för jag vill själv veta vad ni tror felet kan vara.
Jag ska ringa till datorbutiken och snacka med dem för det va dem som fixade den till mig.
men problemet är att jag orka ej vänta flera veckor tills dem fixar skitet.
så df jag skriver här på forumet.

EDIT:

Citat:

Dessa fel har jag inte haft med på mina andra datorer.. jag har testat med hddn osv osv funkar perfekt på dem.

Tack i förhand för alla svar och hoppas det kommer till nytta.
Peaceee

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

kollat så att inte irq adresserna krokar med varandra??
är inte så haj på dej själv men nån annan här kanske kan

Permalänk
Medlem

irq adresserna vad e de och hur ser jag det
Kollade runt lite på nätet och de där med IRQ verka vara när man får bluescreen, men jag får inte det.

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen -> system -> hårdvara -> enhetshanteraren -> visa -> resources by type -> interrupt request (IRQ). Där ser du irq adresserna. Jag vet dock inte hur man ser felen, någon annan får förklara.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

"Och 3dje felet är hörlure och mic ingången där framme på min Sharkoon chassi funkar inte.. Dem är ikopplade men nepp de funkar ej.. "
Kolla igenom BIOS så att det inte är avstängt/avaktiverat.

"Jag kan ej starta om datorn!!!! :S:S
När jag startar om datorn så fastnar den vid BIOS sidan där det står klicka på DEL knappen osv så kommer du till bios."

Gå in i BIOS och stäng av välkomstskärmen(alt tryck på den knapp som döljer denna bild, brukar stå på skärmen ngnstans) så du ser vad som händer eg.

"Så jag får stänga av datorn, och ibland måste jag ta väck någon usb kontakt..

När jag har datorn på och ibland när jag ska koppla in min externa hdd med datorn så stängs skärmen av :S, strömmen till hddn får jag från ett eluttag."

Dina USB-portar är fuckade. Har du jättemycket grejjer inkopplade?

Permalänk
Medlem

Du kanske kör Vista som har/hade problem med usb och en del annan hårdvara.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

jag kör xp, nja jag har 4 usb kopplade där bak och sen har jag en usb till min bluetooth tangent här framme, och usb till externa hddn, men fan de ska väl ändå inte hända såhär :S

PS. Datorn är 3 dagar gammal idag.

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Nä skall inte vara så.
Men verkar ju i alla fall vara mjukvaru relaterade fel.utom hörlurarna då.
Undrar om ACPI och USB drivern är installerad rätt och om dom är rätt inställda i bios.

Här är lösningen på Ljudet i fronten i alla fall.
• The front panel audio header supports HD audio by default. If your chassis provides an
AC'97 front panel audio module, refer to the instructions on how to activate AC'97 functioninality
via the audio software in Chapter 5, "Configuring 2/4/5.1/7.1-Channel Audio."
• When using an AC'97 front panel audio module, you can use either the front or the back
panel audio connectors, but not both at the same time.

C. Configuring AC'97 Audio:
If you want to connect an AC'97 front panel audio
module, click the tool icon on the Audio I/O tab On
the Global Connector Settings box, select the Disable
front panel jack detection check box. Click
OK to activiate the AC'97 functionality.

Lite Bios funktioner från manualen:

USB Controller
Enables or disables the integrated USB controller. (Default: Enabled)
Disabled will turn off all of the USB functionalities below.
USB 2.0 Controller
Enables or disables the integrated USB 2.0 controller. (Default: Enabled)
USB Keyboard Support
Allows USB keyboard to be used in MS-DOS. (Default: Disabled)
USB Mouse Support
Allows USB mouse to be used in MS-DOS. (Default: Disabled)
Legacy USB storage detect
Determines whether to detect USB storage devices, including USB flash drives and USB hard
drives during the POST. (Default: Enabled)

ACPI Suspend Type
Specifies the ACPI sleep state when the system enters suspend.
S1(POS) Enables the system to enter the ACPI S1 (Power on Suspend) sleep state.
In S1 sleep state, the system appears suspended and stays in a low power
mode. The system can be resumed at any time.
S3(STR) Enables the system to enter the ACPI S3 (Suspend to RAM) sleep state (default).
In S3 sleep state, the system appears to be off and consumes less power than
in the S1 state. When signaled by a wake-up device or event, the system
resumes to its working state exactly where it was left off.
Soft-Off by PWR-BTTN
Configures the way to turn off the computer in MS-DOS mode using the power button.
Instant-Off Press the power button and then the system will be turned off instantly. (Default)
Delay 4 Sec. Press and hold the power button for 4 seconds to turn off the system. If the power
button is pressed for less than 4 seconds, the system will enter suspend mode.
HPET Support (Note)
Enables or disables High Precision Event Timer (HPET) for Windows® Vista® operating system.
(Default: Enabled)
HPET Mode (Note)
Allows you to select the HPET mode for your Windows® Vista® operating system. Select 32-bit
mode when you install 32-bit Windows® Vista® ; select 64-bit mode when you install 64-bit
Windows® Vista®. (Default: 32-bit mode)
Power On By Mouse
Allows the system to be turned on by a PS/2 mouse wake-up event.
Note: To use this function, you need an ATX power supply providing at least 1A on the +5VSB lead.
Disabled Disables this function. (Default)
Double Click Double click on left button on the PS/2 mouse to turn on the system.
Power On By Keyboard
Allows the system to be turned on by a PS/2 keyboard wake-up event.
Note: you need an ATX power supply providing at least 1A on the +5VSB lead.
Disabled Disables this function. (Default)
Password Set a password with 1~5 characters to turn on the system.
Keyboard 98 Press POWER button on the Windows 98 keyboard to turn on the system.
KB Power ON Password
Set the password when Power On by Keyboard is set to Password. Press <Enter> on this item
and set a password with up to 5 characters and then press <Enter> to accept. To turn on the
system, enter the password and press <Enter>.
Note: To cancel the password, press <Enter> on this item. When prompted for the password, press
<Enter> again without entering the password to clear the password settings.
AC Back Function
Determines the state of the system after the return of power from an AC power loss.
Soft-Off The system stays off upon the return of the AC power. (Default )
Full-On The system is turned on upon the return of the AC power.
Memory The system returns to its last known awake state upon the return of the AC
power.

manual: http://europe.giga-byte.com/FileList/Manual/motherboard_manua...(ds3)_e.pdf

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Yes, ljudet ha jag fixat, nu wieee taaackkkkkkkk såå jävla myyyckeet
Sen nu funkar datorn att starta om datorn, och än sålänge ha jag ej fått problem med hårddisken och hoppas på att det inte blir det
En sak till.
När jag kopplar in hörlurarna så stängs inte högtalarna av :S de står på inställningen att dem skall göra det :/

Sen pratade jag med en supporter på datorbutiken och han sa att det inte är bra att använda front usb:n och mic,hörlur intag? är det sant?
för han sa det blir störningar inne i datorn för sladdarna går rakt igenom mellan alla andra komponenter och det blir störningar,
riskerar att ha sönder ljudkortet eller nått på datorn sa han..
men det låter lite konstigt eftersom vf, ska de finnas usb och hörlure, mic ingång där framme :S:S

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Bullshit!

Klart man kan använda dom, tror inte att tillverkarna satt dom där som dekoration.
Kör mobilen, laser skrivare, mp3 spelare, usb stickor, internet legitimation med mera på fronten.
Tycker det är mera allvarligt att dom inte klarar av att bygga fungerande datorer, som är rätt konfugurerade från början.

PUCKON !

Kul att det funkar nu, återkom om det är flera problem.
;):):)

"När jag kopplar in hörlurarna så stängs inte högtalarna av :S de står på inställningen att dem skall göra det :/"

Beror nog på att uttaget saknar bryt jack eller att det bara funkar med en annan låda med HD audio.

Men är kanske skit samma då det går att slå av högtalarna, eller så. Tja har man dom i monitorn så är det problem; men finns ju adapter att köpa för det. För ca 50 kr
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C23%5CLarge%5...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

nedå, det funkar såhär jag sänker ljudet på högtalarna bara så inga problem :):D
äntligen så är det klaart wehooo (A)
______________
Edit:

Jag undrar en sak som irriterar mig med datorn, eller det kanske är bara Windows.
Det såhär att efter ett tag kanske om jag spelar ett spel eller titta på film, och när jag ska minimera en ruta så fastnar/hackar musen tills rutan har minimerats..
Men också när jag ska maximera.
vad kan de där bero på?

Vet dock INTE om det kan vara min dator eller Windows xp.
jag vet ifan vad felet kan vara :S
kan det vara grafiken?
Jag har inga problem o spela spel som crysis, eller timeshift, musen hackar när jag skall minimera/maximera,
så det låter mer som om det är något fel med windows?
eller något annat?
Kanske inte är så allvarligt fel men det är irriterande när musen skall hacka när man minimera eller maximera

Detta är vad min dator innehåller.
Dator
Chassi: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...
UPS: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...
Moderkort: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...
Grafik: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...
DDR: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...
HDD: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...
DVD/RW: https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Det ända jag har nyaste drivrutinerna är till grafik kortet sen resten hittar jag inte, så som tex moderkortet, jag vet inte om det är en rev. 2.0 eller 2.1, vore snällt annars om ni kan hjälpa mig hitta drivrutiner till allt, från bios uppåt.
Tack i förhand.

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Men minimera eller maximera tar ju 0,05 sekunder hur kan du se att musen hackar då?

Psu heter det och inte ups, ups är en helt annan sak.

Det enda som jag kan komma på utan närmare beskrivning är att växlingsfilen har fel konfig.

Har en fast växlingsfil på 1536-3072 då jag kör med 2x512mb minne.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

ja, men det e ju det man ser för jag har så snabb sens och man märker det. nja det tar den tid så man ser att musen hackar till.

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Tja men du kanske kör med teman, kom jag på istället för Windows klassiskt.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

jag har Zune teman från ms hemsida :S den ha jag på alla mina datorer, där funkar den hur bra som helst, men iaf har uppdaterat till dem nyaste drivisarna på allt som finns på datorn, får se nu om det händer igen

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |