Permalänk

Vissa program kommer inte åt internet

Hej!

Jag har ett smärre problem..
Internet explorer, irc, dc och msn är exempel på program som (som vanligt) kommer åt internet utan problem. Men steam, hamachi och firefox är program som _inte_ kommer åt internet.
Detta har pågått i ca 30h nu och jag har ingen aning om vad som kan orsaka problemet.

Jag sitter inte på några firewalls (förutom windows egna) och använder ingen router så det borde inte finnas något program som blockar programmen.
Windows brandväggen har jag testat avaktivera och den har heller inte blockerat dessa program förut.
Jag har testat att starta om datorn, refreshat mitt IP via cmd, kopplat ur och in internetkabeln men utan framgång.

Har det här hänt er någon gång? Det är ju ett verkligt skumt (och jobbigt..) problem.

Det enda skäl jag kan tänka mig är windows update som har k*ullat upp min dator förut.. en gång så var datorn helt utan internet i ca 20 timmar, testade ominstallera nätverkskortet, byta lankabel och massvis med saker.
Sen precis innan internet kom igång så såg jag hur "windows update" kom upp nere i system tray i någon minut och när den försvann så *vips* fungerade internet felfritt och då är det inte första gången liknande händelser har inträffat.

tack på förhand, avslutarn.

*edit*
loggade in nu i morse och kan nu helt plötsligt använda programmen igen efter ~48h.
Gissa vad som händer, jo... windows update poppar upp i system tray! GG windows.