KTH Intagningspoäng Civilingenjör

Permalänk
Medlem

KTH Intagningspoäng Civilingenjör

hallåj!

börjar närma sig studenten, och jag har planer att läsa vidare nästa år som civilingenjör, förhoppningsvis på kth. men saknar fysik och kemi just nu, så ska läsa dom ämnena på universitet detta året.

till frågan, är det någon som vet vad intagningspoängen (meritvärde) har varit dom tidigare åren på KTH Civilingenjör, datateknig med fler?

//plope

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Kolla med statistiken på VHS.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

BF
BG 11,25
HA
HP
SA
ÖS

är BG meritvärdet eller? eftersom det var den enda som hade xx,xx ??

sen har jag hört lite olika saker angående merit värde, några säger att man tar alla poäng man har , endel säger att det bara gäller 2500poäng och endel 2300. har inte hittat något svar på detta, men misstänker att det är 2500 som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
BF
BG 11,25
HA
HP
SA
ÖS

är BG meritvärdet eller? eftersom det var den enda som hade xx,xx ??

sen har jag hört lite olika saker angående merit värde, några säger att man tar alla poäng man har , endel säger att det bara gäller 2500poäng och endel 2300. har inte hittat något svar på detta, men misstänker att det är 2500 som gäller

Det är det du kallar meritvärde ja, har jag för mig. Vad nu det är för något? Betygsvärde eller något liknande kallade jag det. Du kan kolla in förkortningarnas betydelse på samma sida du hämtade listan ifrån.
Det är 2500 poäng man skall tillgodoräkna sig, de 2500 bästa, där inräknat kärnämnena såklart. Jympa-betyget kan man räkna bort så att man endast räknar de 2400 poäng som återstår, men man får även räkna med dem om man vill.

Läs annars vad som står i din betygsplan, eller fråga behörig lärare. Än bättre, fråga din SYO. Skriv en lapp och läs högt och monotont för henne/honom/den/det. Fråga flera SYOs, jag har själv erfarenhet av att en inte har koll på allt.

Gör högskoleprovet, innan det är försent! (Dammit, det är försent, blidde ju gjort förra helgen! >-< )

Well, lycka till och kom ihåg att fight hard and never give up till you have to!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!
nu är jag klarare i huvudet

just nu med 2500p (ink gymnastik a och B) ligger jag på 16.37 väljer jag bort idrott B stiger det eftersom jag endast kommer att få G.

bli Högskoleprov nästa år istället, eftersom jag ska läsa fysik och kemi på universitet så att jag får behörighet.

Återigen, Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Haha, räkna bort gympabetyget? Är det något KTH-påhitt eller är det så på flera skolor?
Det låter nästan för bra för att vara sant, eftersom jag fick VG:n och MVG:n i alla ämnen, utom idrott där jag fick G. Typisk nörd man är

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Haha, räkna bort gympabetyget? Är det något KTH-påhitt eller är det så på flera skolor?
Det låter nästan för bra för att vara sant, eftersom jag fick VG:n och MVG:n i alla ämnen, utom idrott där jag fick G. Typisk nörd man är

Idrott A ska räknas in, iallafall när jag tar studenten om två år..

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Haha, räkna bort gympabetyget? Är det något KTH-påhitt eller är det så på flera skolor?
Det låter nästan för bra för att vara sant, eftersom jag fick VG:n och MVG:n i alla ämnen, utom idrott där jag fick G. Typisk nörd man är

Det gällde alla skolor, dock hörde jag snack om att det inte längre går att räkna så. Kan ha varit så att detta gäller endast de som påbörjade gymnasiestudier förra året eller senare, tror det var så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det gällde alla skolor, dock hörde jag snack om att det inte längre går att räkna så. Kan ha varit så att detta gäller endast de som påbörjade gymnasiestudier förra året eller senare, tror det var så.

Aja, jag ta studenten i år så jag är home free
Tur för mig.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

De som gått ut skolan 2009 eller tidigare får räkna bort idrotten från betyget. Dvs. alla som gått ut eller just nu går i årskurs 2 eller 3 kan räkna bort idrottsbetyget om det höjer genomsnittsvärdet.

Våldsamt dåligt att det i princip inte är någon som har koll på detta. Skolan suger något ofantligt på att ge ut viktig information.

....Ser jag dåligt, eller varför saknas det i princip... alla program från VHS? Var finns exempelvis civilingenjör i datateknik och liknande? Det måste ju finnas någonstans...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
De som gått ut skolan 2009 eller tidigare får räkna bort idrotten från betyget. Dvs. alla som gått ut eller just nu går i årskurs 2 eller 3 kan räkna bort idrottsbetyget om det höjer genomsnittsvärdet.

Om det höjer genomsnittsvärdet, varför ska man ta bort det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Våldsamt dåligt att det i princip inte är någon som har koll på detta.

Å andra sidan är det väl inte något man egentligen behöver veta. Beräkningarna sköts väl av systemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

....Ser jag dåligt, eller varför saknas det i princip... alla program från VHS? Var finns exempelvis civilingenjör i datateknik och liknande? Det måste ju finnas någonstans...

Kan det vara så att du tittar på statistik för VT?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Om det höjer genomsnittsvärdet, varför ska man ta bort det?

Om det höjer genomsnittet att räkna bort det så kan man göra det, antar jag att han menar.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju söka basår och få garantiplats på valfritt civilingengörsprogram...

http://www.kth.se/utbildning/program/teknisk-basutbildning/1....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Annars kan du ju söka basår och få garantiplats på valfritt civilingengörsprogram...

http://www.kth.se/utbildning/program/teknisk-basutbildning/1....

Inte på valfritt program, utan de garanterar att du får gå på NÅGOT program. Vill du in på Industriell Ekonomi lär det behövas högsta betyg i alla ämnen du läst under basåret, samt att det lär bli lottning ändå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Alla intagningspoäng för HT-07 står ju i hemsidan?

http://www.kth.se/utbildning

Bara klicka fram till den utbildning du är intresserad under "Utbildningsprogram på KTH"

BTW, välj Farkost

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Angående tekniskt basår

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Inte på valfritt program, utan de garanterar att du får gå på NÅGOT program. Vill du in på Industriell Ekonomi lär det behövas högsta betyg i alla ämnen du läst under basåret, samt att det lär bli lottning ändå.

Jag går basåret nu i Kista och vi är väl ungefär 50 personer kvar (av ~130), det är vi och kanske 50 till i Södertälje och Haninge som konkurerar om garantiplatserna. De mest populära programmen är Samhällsbyggnad, Industriell Ekonomi och vissa år Tekniskt Fysik. Det finns runt 16 garantiplatser avsatta till de programmen, så visst. Det krävs bra betyg men ett B i snitt borde räcka.
Du får även grym studieteknik och en bra förberedan inför vidare studier på KTH.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Angående tekniskt basår

Citat:

Ursprungligen inskrivet av illern
Jag går basåret nu i Kista och vi är väl ungefär 50 personer kvar (av ~130), det är vi och kanske 50 till i Södertälje och Haninge som konkurerar om garantiplatserna. De mest populära programmen är Samhällsbyggnad, Industriell Ekonomi och vissa år Tekniskt Fysik. Det finns runt 16 garantiplatser avsatta till de programmen, så visst. Det krävs bra betyg men ett B i snitt borde räcka.
Du får även grym studieteknik och en bra förberedan inför vidare studier på KTH.

Mm, 16 avsatta till 3 program, där indek är mest poppis, ni har nog tur om det finns kanske 5 platser dit. Vilka kommer knipas av de med A rakt igenom förmodligen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för betygsskala som tillämpas? Bokstäver?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Mm, 16 avsatta till 3 program, där indek är mest poppis, ni har nog tur om det finns kanske 5 platser dit. Vilka kommer knipas av de med A rakt igenom förmodligen.

16 platser till var program, alltså 16 IndEk, 16 till SamBy och 16 till TekFy.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad är det för betygsskala som tillämpas? Bokstäver?

A till F, där F är underkänt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illern
16 platser till var program, alltså 16 IndEk, 16 till SamBy och 16 till TekFy.

A till F, där F är underkänt.

Okej, kollade dock upp och såg att Tekniskt basår har 440 platser sammanlagt, dvs lär ni vara rätt många som tävlar om de platserna, tror nog det blir svårt att komma in på mindre än de flesta A. Annars känns det lite för slappt om jag skall vara ärlig...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"