Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
fick svar i natt (skicka frågan fredags lunch)

frågan var:

Hur många 1,5 volts aaa batteri krävs för att lysa upp Las vegas.

svar:

"Det skulle inte gå att lysa upp las vegas med 1,5 volts batterier, oavsett mängd, de skulle ta slut så snabbt att man aldrig hann ikapp med att koppla in nya batterier"

Personen som svarade har inte ens läst högstadiefysiken...
För att få upp spänning så är det bara att seriekoppla och för att få batterierna att vara längre är bara att parallellkoppla. D.v.s strömmen och energin ut från varje batteri minskas med parallellkoppling.

Så om man t.ex. har en jädra massa standard 1.5V batteri (aaa ) som driver ett antal megastora växelspänningsgeneratorer så går det.
Men hur många en jävla massa aaa batterier är, är dock problemet. Sedan ska man ska hänsyn till effektförslust och det finns säkerligen något effektivare sätt än att driva växelspänningsgeneratorer för att göra om till växelspänning igen.
*edit*
Ett annat definitionsproblem är hur lång tid behövs för att lysa upp? Men där kan ta 1sek.
*edit2* Min kritik är enbart riktad till 118100 och inte personen jag citerade.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Skall skicka iväg ett fint sms imorrn, med frågan: Exakt hur många judar dog under andra världskriget, EXAKT!

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Skall skicka iväg ett fint sms imorrn, med frågan: Exakt hur många judar dog under andra världskriget, EXAKT!

Problemet med denna fråga är att de kommer ge dig en uppskattning från någon bra källa och säga att det inte går att veta exakt.
Sedan är död av naturliga orsaker inte så intressant, för det dog också en väldigt många svenskar av naturliga saker under andra världskriget. Problemet med död av naturliga orsaker är att definiera vad exakt det är, en fånge på ett fångläger kan ju dö utan att något brott har begåtts.

Dessutom säger en siffra inte mycket om man inte får den i proportion mot något annat. T.ex. X antal judar dog när det fanns totalt Y antal judar. Och man bör även veta hur detta förhållandet var för andra folkslag under samma tid, för att kunna dra någon slutsats.
*edit*
Men du kan ju alltid fråga om det känner för det, för det är ju lite intressant att höra hur de säger för det kan ju bli ett intressant svar.

*edit2* Jag menade se vad de skriver, inte höra vad de säger. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Får väl lägga till ett litet bidrag själv här nu då, testade direkt när jag såg reklamen

Skickade ett den 14/4 20:17

Och ställde då frågan "Vart kan man köpa ett jetplan"?

Fick svaret vid 21:03 samma kväll

"Man kan köpa ett privat jetplan av Bombardier Flexjet i Texas. Om du känner att du har ekonomin till att köpa ett plan så når du dem på telefonnummer 0019727202725"

Visa signatur

Det underlättar ju att använda en metod som man kan!
Sry för eventuella stavfel
Citera gärna vid svar

Permalänk
Avstängd

Jag har precis svarat på två frågor i hopp om att man skulle kunna tjäna lite småslantar längre fram.
"Hur många atomer består en öl av?" och "Hur mycket pruttar en apa?". (frågorna är inte riktigt så ordagrant)

Jag lär kanske inte bli stenrik på det, men med tanke på hur lätta många av frågorna är så borde man kunna svara på dem rätt snabbt.,

Permalänk
Medlem

Hur många atomer fick du ölen till?

Jag räknade ut hur många atomer 1kg mjöl bestod av, vet ej om jag hade rätt. Men jag tycker beräkningarna stämmer, och fick fram ett ganska rimligt svar också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Problemet med denna fråga är att de kommer ge dig en uppskattning från någon bra källa

Precis, jag frågor inte efter någon uppskattning, utan om ett exakt tal, vilket det inte finns. Så hur gör de då?

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Precis, jag frågor inte efter någon uppskattning, utan om ett exakt tal, vilket det inte finns. Så hur gör de då?

Skrattar hela vägen till banken åt dig och alla andra som betalar för att ställa dumma frågor

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Precis, jag frågor inte efter någon uppskattning, utan om ett exakt tal, vilket det inte finns. Så hur gör de då?

Dom kommer ju inte ta några extrema åtgärder för att komma åt det exakta talet utan helt enkelt säga att det inte går att veta exakt. Och som sagt ger de nog en estimering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
Hur många atomer fick du ölen till?

Jag räknade ut hur många atomer 1kg mjöl bestod av, vet ej om jag hade rätt. Men jag tycker beräkningarna stämmer, och fick fram ett ganska rimligt svar också.

Får jag fråga hur du gjorde det? Finns det ens molmassor för mjöl? Det måste ju diffa massvis från mjöl till mjöl.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
Hur många atomer fick du ölen till?

6*10^26 om jag inte kommer ihåg fel.

Derox:
Man skulle kunna anta att mjöl är en enkel kolhydrat och räkna på det. Skillnaden skulle bli försumbar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Dom kommer ju inte ta några extrema åtgärder för att komma åt det exakta talet utan helt enkelt säga att det inte går att veta exakt. Och som sagt ger de nog en estimering.

Exakt, men deras reklamer säger ju "Svaret på ALLT" dvs, ett SVAR ingen gissning.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Exakt, men deras reklamer säger ju "Svaret på ALLT" dvs, ett SVAR ingen gissning.

Men du vet ju redan att det inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
6*10^26 om jag inte kommer ihåg fel.

Derox:
Man skulle kunna anta att mjöl är en enkel kolhydrat och räkna på det. Skillnaden skulle bli försumbar.

Lite väl enkelt tycker jag Kollade mjölpaketet, endast 71% kolhydrater i mjöl, 10% proteiner och massa annat. Rätt dålig approximation skulle jag säga.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Men du vet ju redan att det inte stämmer.

Ja, men och? De skall stå för sin reklam.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Ja, men och? De skall stå för sin reklam.

Du är en enorm fjant.

Dold text
Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Lite väl enkelt tycker jag Kollade mjölpaketet, endast 71% kolhydrater i mjöl, 10% proteiner och massa annat. Rätt dålig approximation skulle jag säga.

Skillnaden mellan kolhydrater och proteiner är inte så jäkla stor när det gäller ration mellan kol, syre, väte etc... men visst, vill man så kan man ju räkna på någon aminosyra också för proteinet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded

Du är en enorm fjant.

Dold text

Moget, läs §1: http://www.sweclockers.com/forum/regler.php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Exakt, men deras reklamer säger ju "Svaret på ALLT" dvs, ett SVAR ingen gissning.

En gissning är också ett svar, så de följer sin reklam
De svarar på allt så gott de kan, ställer någon en fråga där det exakta rätta svaret inte praktiskt går att ta reda, så kan de istället ge en uppskattning eller en ny fråga.

Btw jag kan också svara på alla frågor, men det är nog inte många som skulle uppskatta svaren och vidare rätt är de inte. Bart i Simpson gjorde detta i ett avsnitt en gång...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Skillnaden mellan kolhydrater och proteiner är inte så jäkla stor när det gäller ration mellan kol, syre, väte etc... men visst, vill man så kan man ju räkna på någon aminosyra också för proteinet.

Visserligen sant, men jag gillar ändå inte det! Får höra i skolan ifall någon fått för sig att köra en analys av mjöl så man kan se mer exakt vad det innehåller

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

En gissning är också ett svar, så de följer sin reklam
De svarar på allt så gott de kan, ställer någon en fråga där det exakta rätta svaret inte praktiskt går att ta reda, så kan de istället ge en uppskattning eller en ny fråga.

Jo sant, men om man frågar t.ex hur många människor det skulle få plats på hela den afrikanska kontinenten, så skulle man ju få ett ~exakt svar, så varför inte gissa på den med? Jag gissar på 10 människor? ok

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Kan ingen fråga om Povel är en idiot? Vill inte slösa pengar själv.

Permalänk
Medlem

För att det är teoretiskt möjligt att räkna ut hur mycket folk det skulle få plats där. Men att ge en siffra på något som inte går att räkna ut och framförallt har dokumenterats alldeles för dåligt (undrar varför) så är det omöjligt att ge ett vettigt svar. De enda svar som kan komma fram är ungefärliga och framtagna ur huruvida personer som tidigare funnits sedan inte längre dokumenterats, alltså finns det säkerligen ett gigantiskt mörkertal med folk som flytt och aldrig mer använt sitt riktiga namn.

Räcker det som ett vettigt svar på varför de inte kan ge dig en siffra med säkerhet på < 10?

Permalänk
Medlem

Visst, man kan ju räkna exakt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Visserligen sant, men jag gillar ändå inte det! Får höra i skolan ifall någon fått för sig att köra en analys av mjöl så man kan se mer exakt vad det innehåller

Det hade varit väldigt spännande att få veta en liten mer exakt siffra.. Och jag lägger väl korten på bordet och säger att jag räknade med att mjöl var 100% stärkelse, men jag tycker svaret är ganska rimligt ändå.

3.67Kvadriljoner atomer.
Dvs. 3.67x10^24st

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Jo sant, men om man frågar t.ex hur många människor det skulle få plats på hela den afrikanska kontinenten, så skulle man ju få ett ~exakt svar, så varför inte gissa på den med? Jag gissar på 10 människor? ok

De gör en gissning där med, de tar en approximativ medelarea varje person behöver för att kunna stå där. Sen kan ju detta variera, tar du smala människor går det in fler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
Visst, man kan ju räkna exakt

Det hade varit väldigt spännande att få veta en liten mer exakt siffra.. Och jag lägger väl korten på bordet och säger att jag räknade med att mjöl var 100% stärkelse, men jag tycker svaret är ganska rimligt ändå.

3.67Kvadriljoner atomer.
Dvs. 3.67x10^24st

Måste ju finnas nån på skolan (KTH) som har en aning om mer exakt hur mycket av vad varje gram mjöl innehåller, finns ju säkert någon som har gjort någon analys på det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded

Du är en enorm fjant.

Dold text

Tänk på att du är provmedlem och har lätt att bli bannad igen

Dold text
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Jo, jag vet ju att man tar å beräknar den medel area en människa tar, men medelarean skiljer sig stort från t.ex europa och usa. Vilken räknar de med? Eller tar de totalt sett? Intressant att veta.

Loaded, jag finner ditt uttalande kränkande. Tycker att du kan hålla dina känslor/uttalanden för dig själv.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Kan ingen fråga om Povel är en idiot? Vill inte slösa pengar själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Jo, jag vet ju att man tar å beräknar den medel area en människa tar, men medelarean skiljer sig stort från t.ex europa och usa. Vilken räknar de med? Eller tar de totalt sett? Intressant att veta.

Loaded, jag finner ditt uttalande kränkande. Tycker att du kan hålla dina känslor/uttalanden för dig själv.

för att gå mer OnTopic får vi se vad 118100 har att säga, drog just iväg frågan : "Är sweclockers.com medlemmen Povel en idiot? Om inte, vad är han?"

No offence, finns ju bara dumma svar

Ojojoj, jag fick ett svar inom 5 minuter:

"118100 tycker inte att Povel är en idiot, däremot så tycker 118100 att han är ett generalpucko av högsta kaliber. Det är naturligtvis vår subjektiva uppfattning och betyder inte nödvändigtvis att det är den enda sanningen. Ha en fortsatt trevlig kväll."

Generalpucko är inte den enda sanningen xD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
Visst, man kan ju räkna exakt

Det hade varit väldigt spännande att få veta en liten mer exakt siffra.. Och jag lägger väl korten på bordet och säger att jag räknade med att mjöl var 100% stärkelse, men jag tycker svaret är ganska rimligt ändå.

3.67Kvadriljoner atomer.
Dvs. 3.67x10^24st

Jag tycker inte att det låter rimligt.
Det skulle ju kräva att varje atom väger typ 200u för att få upp det till 1kg.

Det råkar inte vara rent uran du fått i din mjölpåse då?
Jag tror bestämt att Fowzzer inte har rent mjöl i påsen.

Permalänk
Avstängd

haha, klockrent. Förvisso är jag enbart symetrisk (hur det nu är möjligt) och inte analfabet. (ok?)

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

**OT-varning**
Hemskt ledsen för detta off-topic, men nu blir jag orolig? Menar du att jag fortfarande inte kan min kemi? Snälla, rätta mig var jag har gjort fel för blir riktigit orolig annars

Mjöl = Stärkelse, dvs C6H10O5,
Molmassa för stärkelse= 12x6+10.10x10+16x5 = 162.1M

m = 1kg
M = 162.1
n = 1000/162.1 = 6.1Mol

6.1 Mol x Avogrados-Konstant = 3.67x10^24.