Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med samba vid uppgradering från 7.10 till 8.04 - vill inte starta

Permalänk
Medlem

Problem med samba vid uppgradering från 7.10 till 8.04 - vill inte starta

Skulle uppdatera, gjorde enligt konstens alla regler. Allt rullade fint fram till att uppdateringen frågade om jag ville köra in en ny conf på smb.conf eller behålla befintlig. jag valde att behålla den befintliga varpå hela skiten hängde sig vid samba startup.

jag i vredesmod rebootar hela datorn genom att trycka på rebootknappen. nu vill den inte boota upp systemet utan jag får välja en tidigare 8.04 som startar systemet men när jag kommer till "starting samba daemons" så stannar det där. Jag får inte logga in för den kommer inte förbi det steget. What to do?!

snälla hjälp nån och fort! :(:(

EDIT: Efter ett långt tag låter den mig logga in och jag vet inte hur men på något sätt fick jag senaste uppdateringen av kärnan att fungera oxå så nu bootar datorn normalt men stör sig åter vid "starting samba daemon", får vänta en evighet, sen skiter den i samba, låter mig logga in, tjohej allt funkar men inte samba. Vad ska jag göra med samba, ta bort det helt och lägga in det på nytt ? :-/

UPDATE: jag avinstallerade samba från servern i hopp om att få in en ny fräsch samba. avinstallerade men såg att sambamappen i /etc låg kvar så jag tog bort den mappen med. Nu när jag kör "sudo apt-get install samba" så vill den inte starta och nåt blir fel på slutet av installationen. såhär står det:

Generating /etc/default/samba... * Starting Samba daemons ...fail! invoke-rc.d: initscript samba, action "start" failed. dpkg: fel vid hantering av samba (--configure): underprocess post-installation script gav felkod 1 Fel uppstod vid hantering: samba E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1) benji@benka:~$ sudo apt-get install samba --configure E: Förstår inte kommandoradsflaggan --configure