Permalänk

Input Lagg!

Hej gott folk!
Nu har jag ledsnat rejält på min input laggande syncmaster 215tw!
Jag har testat att klona bilden & fota tidtagar ur & fått följande resultat:

Jämfört med en 19" crt från källaren laggade den efter 47 - 78 ms! (ca 65ms i snitt) fps spelande ganska svårt så att säga...

testade även att jämföra crt med min tv (sharp 46"XD1E) input laggen på den var betydligt bättre "bara" 30 - 32 ms...

Jag tycker Input lagg borde vara lika intressant att veta som respons tiden när man läser i specifikationerna till nya skärmar!!

Nu har jag läst forumsinlägg tills ögonen blöder i ett par veckor men ännu inte bestämt mig för vilken skärm jag ska köpa:

Lg L245WP verkar bra enligt albinNdojas feta tråd, men jag har inte lyckats komma fram till den exakta input lagg tiden?
+ att skärmen börjar bli svår att få tag på

EIZO s2431 Nån som vet inputlagg tiden på denna!?
verkar ju vara bra skärm för övrigt...

LENEVO THINKVISION L220X Inputlagg tider & åsikter om denna!??

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!
vill få skärmköpet överstökat snart...

/tobe

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk

Nu är det tusendelar av en sekund du talar om...

Skärmar med TN-paneler har lägre, eller i en del fall ingen alls, input lag eftersom de är snabbare i sig.

Övriga paneler använder sig av "overdrive" för att förbättra snabbheten och det ger en liten fördröjning.

Permalänk

Kör man test om millisekunder på min L245WP ligger den 0 sek efter en CRT. Inte ens Samsung 226BW eller HP 2207 kommer ner så lågt och då har jag 8ms panel och de har 2 eller 5ms.

För att återgå till input lag så lider oftast TN paneler av ganska hög input lag och det är just därför man skall bojkotta dessa om man är av den mer kräsna typen, som dessutom vill ha bra färger, betraktningsvinklar, äkta 8bitars färg och mindre blacklight bleeding. Låt er inte luras av 6-8ms på en PVA eller IPS eller vad det nu är för panel.

Input lag med en TN panel brukar hamna någonstans mellan 45-65ms men som ovan skriver är det vissa som inte skall ha så hög säger dom.
Själva responstiden i panelen brukar vara snabb i sig, 2-5ms men tyvärr blir den totala responsen på tok för slö enligt mig på grund av input lag.

Eizon har bättre färgspectrum bland annat men LG'n är snabbare.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

För att återgå till input lag så lider oftast TN paneler av ganska hög input lag och det är just därför man skall bojkotta dessa om man är av den mer kräsna typen, som dessutom vill ha bra färger, betraktningsvinklar, äkta 8bitars färg och mindre blacklight bleeding. Låt er inte luras av 6-8ms på en PVA eller IPS eller vad det nu är för panel.

För att återgå till input lag så lider oftast TN paneler av ganska hög input lag och det är just därför man skall bojkotta dessa om man är av den mer kräsna typen, som dessutom vill ha bra färger, betraktningsvinklar, äkta 8bitars färg och mindre blacklight bleeding. Låt er inte luras av 6-8ms på en PVA eller IPS eller vad det nu är för panel.

Jag håller inte med riktigt.. IMO är det vanligare med att PVA paneler har inputlag än TN, just pga att de har långsammare respons, och därmed kompenserar det med massa overdrive som ofta får konsekvenser som mer inputlag... Håller ju med om färger och vinklar osv, men när det gäller inputlag och PVA-paneler så gäller det att kolla extra noga innan man vågar shoppa!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

65 ms är rejält mkt, och toppar den 80 är det för tusan nästan en tiondels sekunds lagg.

Detta är extremt mycket för att spela fps. Jag skulle ge upp direkt ;).
Fasen jag tycker 30 är i allra högsta laget.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
65 ms är rejält mkt, och toppar den 80 är det för tusan nästan en tiondels sekunds lagg.

Detta är extremt mycket för att spela fps. Jag skulle ge upp direkt ;).
Fasen jag tycker 30 är i allra högsta laget.

Ja det här är minst sagt i högsta laget! lustigt att en del verkar tro att det bara är inbillning... Gissa om man blev idiotförklarad när jag skrev inlägg om denna när den var ny för ca 1,5 år sen. Nu verkar folk iallafall inse vad input lagg är mer & mer.

Men Gurra du som har en eizo, vad handlar det om i laggtid, har du klockat & fotat nått??

/t

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Hedersmedlem

jag har inte fotat, men.....jag kan ju säga att det är det
enda som gör mig besviken på denna skärm.

Gick från Samsung 226 BW tn 22", den hade brutalt dålig bild,
men bättre input-lagg. Den här eizon är lite sisådär
- Ska du spela fps hela dagarna rekommenderar jag nog något annat.

Själv spelar jag mest strategispel & flygsimulatorer.

Dessvärre får jag hålla med om att det är rätt ofta som man blir idiotförklarad på hårdvaruforum av fjortisar som tror dom vet allt

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jag håller inte med riktigt.. IMO är det vanligare med att PVA paneler har inputlag än TN, just pga att de har långsammare respons, och därmed kompenserar det med massa overdrive som ofta får konsekvenser som mer inputlag... Håller ju med om färger och vinklar osv, men när det gäller inputlag och PVA-paneler så gäller det att kolla extra noga innan man vågar shoppa!

Input lag har ingenting med respons i panelen att göra på det sättet som står 2ms, 5ms, 6ms, 8ms and so on. Det är mellan hårdvara till hårdvara. Alltså från det du rör musen till det något händer på skärmen. Skärmen kan med andra ord ha en respons om 2ms (panelen) men ha en input lag om 40ms till exempel. Detta är på grund av (läs oftast) RTA funktion.

Nja, inte direkt.
TN paneler är de som är kända för att ha input lag (nästan alla TN LCD skärmar har input lag)) och inte andra paneler i lika hög skala och detta är på grund av att det är just TN som skall vara snabbare. Problemet är bara att så fort man implementerar RTA funktionen brukar det medföra en högre input lag och så har det vart sedan första RTA implementeringen. Det sägs att de nya Samsung 226BW (nya panelen) inte har någon hög input lag vilket kan stämma men de tidigare hade en högre input lag både enligt konsumenter och tester.

Alla de andra panelerna har oftast inte lika hög input lag och många gånger inte alls just för att de inte implementerar RTA funktion som man gör med TN skärmar. Man skriver istället ut 8ms som med RTA skulle blivit 5ms med bra algoritmer.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
jag har inte fotat, men.....jag kan ju säga att det är det
enda som gör mig besviken på denna skärm.

Gick från Samsung 226 BW tn 22", den hade brutalt dålig bild,
men bättre input-lagg. Den här eizon är lite sisådär
- Ska du spela fps hela dagarna rekommenderar jag nog något annat.

Själv spelar jag mest strategispel & flygsimulatorer.

Dessvärre får jag hålla med om att det är rätt ofta som man blir idiotförklarad på hårdvaruforum av fjortisar som tror dom vet allt

Ok då hoppar jag nog över eizon & ställer in siktet på lenevon eller ndojans LG
vågar/orkar man beställa från pixmania & hoppas på att man får revision2?? (lg:n)

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuttelyft
Ok då hoppar jag nog över eizon & ställer in siktet på lenevon eller ndojans LG
vågar/orkar man beställa från pixmania & hoppas på att man får revision2?? (lg:n)

Beställ inte från Pixmania. De verkar ha väldigt dålig service.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Beställ inte från Pixmania. De verkar ha väldigt dålig service.

Jag ska aldrig köpa från pixmania igen. Köpte en tv så skickade de fel.

Permalänk

Jag hade exakt samma problem som dig, Fram till ca en vecka sedan.

Hade också en syncmaster 215tw med sjukt mycket inputlagg. Skulle inte förvåna mig om det va 30-40ms

Köpte mig en LG L227WT 2ms.

Den har inte lika mycket inställnings möjligheter i foten men WOW vilken skillnad i ms och bilden är också bättre än 215tw.

Edit: haha såg även att vi har exakt samma tv

Visa signatur

GA-P35-DS4 | E8500 3160 MHz @ 4303 MHz | Ultra-120 Extreme | 3x Noctua | GeForce 8800GTS 512MB | http://www.minhembio.com/Kneeclass

Permalänk
Medlem

Handen på hjärtat så har jag inte speciellt mycket koll när det kommer till skärmar.

Men den Eizon jag sitter vid på jobbet hela dagarn är helt fantastisk trots att den har en S-PVA panel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Input lag har ingenting med respons i panelen att göra på det sättet som står 2ms, 5ms, 6ms, 8ms and so on. Det är mellan hårdvara till hårdvara. Alltså från det du rör musen till det något händer på skärmen. Skärmen kan med andra ord ha en respons om 2ms (panelen) men ha en input lag om 40ms till exempel. Detta är på grund av (läs oftast) RTA funktion.

Håller med

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja, inte direkt.
TN paneler är de som är kända för att ha input lag (nästan alla TN LCD skärmar har input lag)) och inte andra paneler i lika hög skala och detta är på grund av att det är just TN som skall vara snabbare.

.... men här håller jag inte med. TN är i sig generellt en snäppet snabbare teknologi än de andra panelerna, och behöver oftast mindre overdrive för att hävda sig. Visst, hysterin kring låg responstid gör ju att en del tillverkare krystar till med alldeles för kraftig och dåligt optimerad overdrive som leder till onödigt input lag, men generellt av vad jag sett på monitor tester (plus mätningarna på tex www.digitalversus.com ) så är det PVA-paneler som oftast lider av mest input-lag.

Här är en rätt bra allmänt håller guide om de olika paneltyperna:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
.... men här håller jag inte med. TN är i sig generellt en snäppet snabbare teknologi än de andra panelerna, och behöver oftast mindre overdrive för att hävda sig. Visst, hysterin kring låg responstid gör ju att en del tillverkare krystar till med alldeles för kraftig och dåligt optimerad overdrive som leder till onödigt input lag, men generellt av vad jag sett på monitor tester (plus mätningarna på tex www.digitalversus.com ) så är det PVA-paneler som oftast lider av mest input-lag.

Här är en rätt bra allmänt håller guide om de olika paneltyperna:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Hm, okej det var något nytt för mig då faktiskt. Antar att jag har haft tur med min skärm eller så är det vissa paneler med RTA funktion som har avancerade algoritmer som då resulterar till en låg input lag.

I rest my case.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jo, tex din LG är väl MVA? De verkar klara sig bättre när det gäller input lag än PVA av nån anledning...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, tex din LG är väl MVA? De verkar klara sig bättre när det gäller input lag än PVA av nån anledning...

Oj i helsike. Jag har totalt skrivit fel och självklart (från min sida) menat P-MVA. Jag ber om ursäkt.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Input lag har ingenting med respons i panelen att göra på det sättet som står 2ms, 5ms, 6ms, 8ms and so on. Det är mellan hårdvara till hårdvara. Alltså från det du rör musen till det något händer på skärmen. Skärmen kan med andra ord ha en respons om 2ms (panelen) men ha en input lag om 40ms till exempel. Detta är på grund av (läs oftast) RTA funktion.

Nja, inte direkt.
TN paneler är de som är kända för att ha input lag (nästan alla TN LCD skärmar har input lag)) och inte andra paneler i lika hög skala och detta är på grund av att det är just TN som skall vara snabbare. Problemet är bara att så fort man implementerar RTA funktionen brukar det medföra en högre input lag och så har det vart sedan första RTA implementeringen. Det sägs att de nya Samsung 226BW (nya panelen) inte har någon hög input lag vilket kan stämma men de tidigare hade en högre input lag både enligt konsumenter och tester.

Alla de andra panelerna har oftast inte lika hög input lag och många gånger inte alls just för att de inte implementerar RTA funktion som man gör med TN skärmar. Man skriver istället ut 8ms som med RTA skulle blivit 5ms med bra algoritmer.

Här är du fel ute - Det är allmänt känt, sedan länge, att TN paneler har LÄGRE "input lag" än övriga teknologier.

IPS / VA skärmar har problem med omslagstiden på lcd-kristallerna och för att förbättra den så använder man "overdrive".

Även en del TN skärmar har overdrive och man kan misstänka att tillverkare med sämre paneler använder detta för att höja prestanda.

Det finns skärmar med låg /ingen fördröjning och dessa har TN paneler.

Permalänk

Hur mäter jag inputlag på min skärm?
Jag använder mig av en ViewSonic VX924 3ms och jag spelar bara FPS spel så skulle vara bra att veta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazarevic
Hur mäter jag inputlag på min skärm?
Jag använder mig av en ViewSonic VX924 3ms och jag spelar bara FPS spel så skulle vara bra att veta

Koppla in en crt bredvid. Klona skärmen. Fota när ett stopur används.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Permalänk
Medlem

MIN TN panel har inget inputt lagg enligt test iaf så det verkar vara högst individuellt vilken skärm man har.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag tycker att debatten om input lag är ganska så onyanserad.

Jag har en Dell 2408WFP som i test har visats haft jämförelsevis hög input lag. Jag märker ärligt inte av detta när jag spelar. Jag tror att det mest är seriösa FPS-spelare som har problem med input lag. Många blir nog rädda för något som de i praktiken inte skulle märka.

AnandTech har ett test av 24" LCDer som tar upp input lag. Det har iofs redan länkats till testet, men jag tycker att det är läsvärt.
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3302&p=12

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT