NTFS -> FAT32 (Extern)

Permalänk
Medlem

NTFS -> FAT32 (Extern)

Köpte mig en MyBook 500GB som jag tänkte använda till min PS3. Testade den och allting men tänkte senare även att jag ville ha filsystemet NTFS för att kunna använda hela kapaciteten m.m.

Nu till problemet som uppstod. PS3 stödjer endast FAT32 och det verkar vara riktigt klurigt att formatera från NTFS till FAT32. Inte lika lätt som åt andra hållet direkt.

Någon som har något tips på hur jag skall kunna formatera min externa hdd tillbaka till FAT32? Jag har testat via cmd utan resultat. Stod typ att det var för stor kapacitet för FAT32 eller liknande.

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Medlem

Max kapaciteten för en partition i Windows XP, i FAT32, är 32GB.

Permalänk
Medlem

Men hur har då tillverkarna av externa hårdiskar och större mp3/video spelare (tror jag) lyckats i så fall?

Permalänk
Medlem

Begränsningen 32 GIB för FAT32 gäller endast för Windows XP vid skapande av filsystemet. Äldre Windowsversioner har inte den begränsningen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Begränsningen 32 GIB för FAT32 gäller endast för Windows XP vid skapande av filsystemet. Äldre Windowsversioner har inte den begränsningen.

Win 2000 har den begränsningen med.

Men som sagt det är bara en medveten spärr. Valfritt formateringsprogram (finns många linux boot-skivor) kan formatera den till FAT32.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Var inge problem i linux att formatera min 250gigare till fat32.
Ifall att det går ifrån någon live-CD kanske.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Men som sagt det är bara en medveten spärr. Valfritt formateringsprogram (finns många linux boot-skivor) kan formatera den till FAT32.

Hmm, lost me there. Linux boot-skivor?

Laddade ner PM8 bara för att testa men det verkar inte fungera? :S

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Medlem

gparteds livecd är extremt enkel att använda pluss att de går snabbt att tanka hem med. kommer garanterat lösa ditt problem. http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Permalänk
Medlem

Jag lyckades göra om HDDn till FAT32 i PM8 genom att först "ta bort" den och sedan partionera upp den i 3 delar (begränsning). Dock så kunde inte PS3:an klara av dess partioner utan visade innehållet som noll, nada, zip.

Kan Gparteds ordna biffen? Jag undersöker saken imorgon.

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Begränsningen 32 GIB för FAT32 gäller endast för Windows XP vid skapande av filsystemet. Äldre Windowsversioner har inte den begränsningen.

Detta hade jag inte en susning om, å andra sidan så använder jag regelmässigt NTFS i NT4+, och annat i Linux.
Men man lär sig nåt varje dag!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|