Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Clinton kammade hem Ohio & Texas, men DN tror att Obama är favoriten.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=749184

Tycker det är väldigt dåligt med info om republikanerna på t.e.x. DN's sida, men det beror kanske mest på att det är ganska klart vem som kommer att vinna där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Clinton kammade hem Ohio & Texas, men DN tror att Obama är favoriten.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=749184

Tycker det är väldigt dåligt med info om republikanerna på t.e.x. DN's sida, men det beror kanske mest på att det är ganska klart vem som kommer att vinna där?

det e ju redan klart så ja, inte så konstigt då väl?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det e ju redan klart så ja, inte så konstigt då väl?:p

Men nog kunde man lagt till lite info om republikanernas kandidat också och vad han försöker vinna valet på. Men det är klart svensk media är ensidigt på sin kandidats sida. Och i sverige så vill man ju att clinton ska vinna, i alla fall i media.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det e ju redan klart så ja, inte så konstigt då väl?:p

Nu tänkte jag inte bara på dessa 2 stater utan för hela valet. För det står väl inte klart vem som ska vara republikanernas kandidat än?

Permalänk
Medlem

Jo. McCain har vunnit.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Hoppas republikanerna tar hem segern i höst. Jag vill inte att USA ska gå samma väg som Sverige.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Hoppas republikanerna tar hem segern i höst. Jag vill inte att USA ska gå samma väg som Sverige.

Är inte Sveriges "väg" bättre än USA's? Suger inte deras ekonomi? (obs; jag är ingen ekonom och vet nog inte vad jag snackar om)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Hoppas republikanerna tar hem segern i höst. Jag vill inte att USA ska gå samma väg som Sverige.

En democrat och en socialdemokrat kan ju inte på nära håll liknas vid varandra. Dessutom har Sverige ett bra mycket stabilare och skyddande system än USA.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Hoppas republikanerna tar hem segern i höst. Jag vill inte att USA ska gå samma väg som Sverige.

Jo, för att invadera andra länder och välja en psykopat till president är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra så att hela landet röstar på samma dag istället för att ta stat för stat? Det tar ju mycket mindre tid. Och blir det inte mer demokratiskt också? Hade inte t.ex Al Gore flest röster men bush vann i delstater (kanske nåt jag har fått för mig)

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Varför inte bara göra så att hela landet röstar på samma dag istället för att ta stat för stat? Det tar ju mycket mindre tid. Och blir det inte mer demokratiskt också? Hade inte t.ex Al Gore flest röster men bush vann i delstater (kanske nåt jag har fått för mig)

USA är konstruerat av självstyrande stater som har rätt att kunna påverka presidentvalet. Hade det handlat om antalet röster skulle ett flertal stater inte kunnat påverka det och hade alltså inte tjänat nåt på att vara med i USA.

Sverige har ett röstsystem där varje väljare får en röst som de kan lägga på ett parti. Ändå har sverige för det mesta styrts av en minoritetsregering.

Exemplet med USA kan närmast ses som att Sverige och Danmark är i en union. De ska välja en gemensam president. Båda tar fram en kandidat, sedan röstar man. Sverige skulle vinna varje ggr för den svenska kandidaten har mycket fler väljare i sitt område. Danmark skulle inte kunna påverka ett sådant val och skulle därmed inte ha någon vits med att vara med i unionen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Varför inte bara göra så att hela landet röstar på samma dag istället för att ta stat för stat? Det tar ju mycket mindre tid. Och blir det inte mer demokratiskt också? Hade inte t.ex Al Gore flest röster men bush vann i delstater (kanske nåt jag har fått för mig)

Staterna är till stor del självstyrande, partierna är organisationer som kan ha sitt val när de helst önskar och det riktiga presidentvalet är samma dag.
Vad har det med demokratiskt eller inte att göra?
Röstantalsklagande är som att säga att Sverige är odemorkatiskt för vi har en 4%-spärr.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Hoppas de får en bra president i detta valet som kan rensa ut skiten i mellanöstern. Fullfölja Mr Bush idé...ned med terrorn

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Hoppas de får en bra president i detta valet som kan rensa ut skiten i mellanöstern. Fullfölja Mr Bush idé...ned med terrorn

Ned med terrorn, med statsterror! Det fungerar inte och USA lider fortfarande för idioti som Operation Ajax år 1953 vilket i sin tur ledde till 1979 Iranska revolutionen och USA och Iran är fortfarande i "krig" med varandra.

Vidare så är man inte speciellt intresserade av att frigöra folk i mellanöstern. Irak var väldigt selektivt valt och Irak kommer inte heller vara fri från USAs inflytande under lång tid. Man bygger permanenta militärbaser och en ambassad som ska vara större än vatikanstaten och säkrare än Pentagon.

Det är modern imperialism, klädd i någon sorts frihetsspridande rädda mellanöstern slås mot terrorism humbug. Nej, de neokonservativas planer för mellanönstern kräver faktiskt terrorism för att kunna hålla igång krigsmaskineriet.

Studera PNAC så blir det klarare. Detta agenda är äldre än elfte september attackerna och de första tankarna till det kom efter Sovjetunionens fall. Nu ska man passa på att säkra sin makt. Och för att göra det så måste man kontrollera det svarta guldet i mellanöstern. Låt oss vara realistiska för en gångs skull och säga att utan oljan så skulle inte västvärlden bry sig ett något vidare om mellanönstern, kunde lika gärna vara en extension/del av Afrika.

Ingen av de tre kvarvarande kandidaterna kommer att motsätta sig krigsmaskineriet något speciellt, kanske Obama men förmodligen minst av allt McCain.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bästa politiska reklamfilmen hittills?

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Bästa politiska reklamfilmen hittills?

[youtube.]nrlIhO7bJgI[/youtube]

Det är så ohyggligt behagligt för själ och sinne att höra Ron Paul prata. Det finns fortfarande hopp för USA eftersom han kom så långt i valet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det är så ohyggligt behagligt för själ och sinne att höra Ron Paul prata. Det finns fortfarande hopp för USA eftersom han kom så långt i valet.

USA behöver inte bli mer isolerade än vad dom är nu...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
USA behöver inte bli mer isolerade än vad dom är nu...

Det skulle de inte bli. Ron Paul är inte den som vill att militären ska härja överallt men det innebär inte isolation eftersom han är väldigt öppen för handel med vilken land som helst. Här håller jag rätt så mycket med honom men hans starka libertarianska synpunkter för inrikespolitik skulle snabbt leda till någon sorts revolution.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

En kvinna, en mörkhyad man och en krigshärjare som står så långt till höger man kan komma ... Om mina fördomar stämmer så är det ju uppenbart vem som vinner ...

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
En kvinna, en mörkhyad man och en krigshärjare som står så långt till höger man kan komma ... Om mina fördomar stämmer så är det ju uppenbart vem som vinner ...

Tror faktiskt att Clinton kan vara en stor krigshärjare hon med:
http://www.youtube.com/watch?v=VXZBlT0N-B8

Liten notering. Så fort man är på youtube och någon nämner Ron Paul så hör man om konspirationer

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
En kvinna, en mörkhyad man och en krigshärjare som står så långt till höger man kan komma ... Om mina fördomar stämmer så är det ju uppenbart vem som vinner ...

Trams, hur kan du få McCain till att bli "så långt åt höger man kan komma"?
Kanske om du bara räknar med demokraternas och republikanernas kandidater, men höger-vänsterskalan används ju vanligtvis för att signalera ekonomisk liberalism, och McCains drömsamhälle är trots allt ganska långt ifrån en nattväktarstat.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Något som jag gillar hos politiker är att de står för vad de tycker. Mitt favorit exempel är Tony Blair, vars åsikter jag inte delar, men han höll fast vid vad han sa. Han brydde sig inte om att vara populistisk.

Detta tycker jag är en av de otroligt många anledningarna till att McCain borde bli USAs nästa president.

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Bästa politiska reklamfilmen hittills?

nrlIhO7bJgI

föresten gick den videon i Tv i staterna? iövrgit kan jag säga att han verkar vara en bra talare m.m men i USA verkar det mest vara att den som har mest pengar når långt. Hur var hans syn på "klimathotet" då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Trams, hur kan du få McCain till att bli "så långt åt höger man kan komma"?
Kanske om du bara räknar med demokraternas och republikanernas kandidater, men höger-vänsterskalan används ju vanligtvis för att signalera ekonomisk liberalism, och McCains drömsamhälle är trots allt ganska långt ifrån en nattväktarstat.

Förvisso, men jag tror min poäng var ganska tydlig i vilket fall.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
föresten gick den videon i Tv i staterna? iövrgit kan jag säga att han verkar vara en bra talare m.m men i USA verkar det mest vara att den som har mest pengar når långt. Hur var hans syn på "klimathotet" då?:)

Tyvärr är Ron Pauls syn på klimathotet ganska efterblivet.
Oberoende av vad man tror om klimathotet, är det direkt idiotisk att som amerikansk president skylla på Kina, speciellt med tanke på att Kina gör enorma satsningar på miljön, till skillnad från USA, som redan nu släpper ut mer koldioxid än Kina, trots att det finns nästan 4 ggr fler personer i Kina.

Väldigt synd måste jag säga, att använda kina som argument är bland det dummaste man kan göra, då det är direkt felaktigt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Tyvärr är Ron Pauls syn på klimathotet ganska efterblivet.
Oberoende av vad man tror om klimathotet, är det direkt idiotisk att som amerikansk president skylla på Kina, speciellt med tanke på att Kina gör enorma satsningar på miljön, till skillnad från USA, som redan nu släpper ut mer koldioxid än Kina, trots att det finns nästan 4 ggr fler personer i Kina.

Väldigt synd måste jag säga, att använda kina som argument är bland det dummaste man kan göra, då det är direkt felaktigt.

Ron Paul anser som alla andra liberala människor att miljöförstöring ska hanteras som en egendomsfråga. Det ska givetvis aldrig vara tillåtet att skita ner någon annans egendom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Ron Paul anser som alla andra liberala människor att miljöförstöring ska hanteras som en egendomsfråga. Det ska givetvis aldrig vara tillåtet att skita ner någon annans egendom.

så vad ska vi göra åt USA då?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
så vad ska vi göra åt USA då?

USA ska ta hand om sina egna problem. Vi har ingen rätt att berätta för USA hur de ska leva och vice versa. Det enda legitima vi kan göra är att vara ett gott föredömme för andra. När bensinpriset stiger kommer alternativ att tas fram av marknaden. Det ser vi redan idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
USA ska ta hand om sina egna problem. Vi har ingen rätt att berätta för USA hur de ska leva och vice versa. Det enda legitima vi kan göra är att vara ett gott föredömme för andra. När bensinpriset stiger kommer alternativ att tas fram av marknaden. Det ser vi redan idag.

men är USA långsamma lr långsamma på att fatta det?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Det kan väl tyckas av vissa. Men det ger oss fortfarande ingen rätt att bossa över deras politik på samma sätt som USA inte har någon rätt att bestämma över något annat lands politik.