Permalänk
Medlem

Bränd dator?

Hejsan!

Igår dog datorn. Proppen hade gått i elskåpet så jag bytte ut den, varpå den gick omedelbart igen. Stängde strömbrytaren på nätagget och bytte proppen så fungerade det. Satte jag sen på strömbrytaren så gick proppen igen. Sedan dess har jag inte rört datorn.

Någon som vet vad detta kan bero på? Va inne och sökte lite på nätaggregat då ja kan tänka mig att det är det som spökar, men det enda jag hittade va trådar om "brända nätaggregat" med rök och gnistor och grejjor.

Jag tyckte mig visserligen känna en svag doft av bränt men den var väldigt svag.

Tacksam för all hjälp.

Jonte

Ps. Datorn är ett "bygg själv"-paket från komplett. knappt 1 år gammalt:

processor: core 2 duo E6600 4mb boxed
moderkort: MSI P965 NEO-F
nätagg: NorthQ 4775-500BULK 500W 120mm
minnen: Corsair value S. PC5300 2x1024mb
grafik: PowerColor Radeon X1950PRO 512mb GDDR3 PCI-E

EDIT: Funderade på om det kanske kunde bero på att det var rätt dammigt i datorn? Ska jag kanske testa att rensa/dammsuga nätagget lite och testa igen? eller finns det någon risk att jag skadar övrig utrustning i datorn?

Permalänk
Avstängd

blås ur datorn med hjälp av tryckluft ,damsuga kan sabba ner en det gör nytta , sen testa med annat nätagg kan vara det som är trasigt. men innan du drar den slutsatsen damma av

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Hmm, tycker att säkringen i nätagget borde gå om det är trasigt och då skulle den vara helt död och inte knäcka fler proppar. Har du nått mer som ligger på samma säkring i huset (kyl, spis el dyl)? Testa ett annat eluttag isåfall.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Hedersmedlem

zeq skriver ju att proppen inte gick så länge strömbrytaren på agget var avslagen.

NorthQ är skräp som inte borde säljas. Troligen katastrofalt fel på primärsidan i agget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

tack för svar alla tre

lungre: på samma propp ligger bara "vanliga rum" (vardagsrum, hall, arbetsrum)
med andra ord 2xTV, 2xStereo, DVD etc, och ett antal lampor.

Men det måste väl va datorn som knäcker propparna med tanke på att det fungerar helt utmärkt när datorn är urkopplad?

MultiMan: Så du tror det är nätagget som är skräp? Borde väl va garanti då med tanke på att den är köpt för knappt ett år sedan?
Men då får man väl iofs ett likadant agg igen. Kanske bättre att köpa nytt? Kan väl inte kosta så överdrivet mycket.

EDIT: Nu har jag tagit en titt i nätagget (genom gallret altså) och jag ser inget damm alls, så min teori dog nog där.

Permalänk
Avstängd

som sagt testa köp ett annat nätagg är det det som är felet , så lämnar du in det gammla nätagget, du kanske får ut ett nytt men sälj det då illa kvikt ,du skälv har i allfall fått erfara att dom nätaggen kanske inte är dom bästa ,men va vet alla andra

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Okej, har ni några förslag på bra/prisvärda (inte för dyra) nätaggregat?

tack för alla svar

Permalänk
Avstängd

lc power funkar bra anser jag 420watt kostar väl runt 300-450:-

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Okej siggemc, tack.

Testade att blåsa ur skiten och koppla det till ett annat uttag bara för att va säker. Samma resultat som innan: Proppen gick.

Får bli ett nytt nätagg. För det måste väl va det då? eller finns det andra möjliga orsaker?

Förresten kan något annat i datorn ha tagit skada av detta?

Permalänk
Avstängd

far säkringen så tror jag inte de , men skulle däremot nätagget smälla så då kan du räkna med att du får byta både det ena o det andra i datorn

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

hur vet jag vilket som hänt då?

Permalänk
Avstängd

ja eftersom säkringen gick innan så tror jag att den han skydda före det han komma strömspikar , men grubbla inte över detta nu utan far o fixa nytt nätagg efter det kan du se är det nått annat ja då kanske det är det men som det är nu vet vi ingenting

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Om en säkring löser momentant, alltså på en gång när du slår på nätagget eller stoppar i sladden så är jag nästan säker på att det rör sig om kortsluting någonstans, inte någon överbelastning.
Jag skulle som tidigare gissa att du har något fel på primärsidan på nätagget. Köp ett nytt, byt på garanti eller låna ett av någon o prova.
Tyvärr så är det så att när man får en kortslutning i ett nätaggregat så finns det risk att man tar med sig andra komponenter i datorn till papperskorgen.
Men börja iallafall med att byta nätagget.

Om du konstaterar att nätagget är trasigt med att allt annat har klarat sig så hade jag investerat i ett nytt nätagg.
Om det visar sig att båda nätagg och massa andra komponenter gått sånder så skulle jag skicka tillbaka allting till komplett som ett garantiärende.

Permalänk
Medlem

Mazchi: Tack, kommer att göra precis så.

Tack alla andra som svarat i tråden också.

EDIT: Hittade ett Nätagg (520W) i en gammal dator (AMD Athlon 2800+).
"kontakterna" till moderkortet såg inte likadana ut (fattades 4pins) så antar att jag inte kan testa med det va?

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar att köpa, men jag har för mig att man kan sätta en 20-pins från ett nätagg till en 24-pins på moderkortet. Står i moderkortsmanualen vill jag minnas. Kolla bara så du har 4pins kontakten till processorn på det nätagget.

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, det bör funka

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att ett nätagg med endast en 20-pinnars kontakt oftast är gjord för äldre standarder med lite på 12V (som du behöver mer av i din nya dator) och mycket på 3,3 och 5V. Troligen är agget inte lämpligt till din nya dator av den anledningen och du bör skaffa ett nytt.

Vad står det för ström/effekt-angivelser på det gamla agget? VIlket märke/modell är det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Tänk på att ett nätagg med endast en 20-pinnars kontakt oftast är gjord för äldre standarder med lite på 12V (som du behöver mer av i din nya dator) och mycket på 3,3 och 5V. Troligen är agget inte lämpligt till din nya dator av den anledningen och du bör skaffa ett nytt.

Vad står det för ström/effekt-angivelser på det gamla agget? VIlket märke/modell är det?

det nätagg han snackar om är väl mest för o testa att övriga komponneter fungerar , visar det sig att det är nätagget så kan han lämna in sitt gammal o köpa ett nytt om det behövs då

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Exagt samma sak har hänt för mig en gång. Öppnade då agregatet och såg att hela skiten mer eller mindre brunnit upp. Det var då svart iallafall. Det hade även blivit så vart så det droppat ner smält lödtenn på mitt GFX kort.

Så ta en titt i agregatet och se, men ändå köp nytt om det spökar på det sättet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Exagt samma sak har hänt för mig en gång. Öppnade då agregatet och såg att hela skiten mer eller mindre brunnit upp. Det var då svart iallafall. Det hade även blivit så vart så det droppat ner smält lödtenn på mitt GFX kort.

Så ta en titt i agregatet och se, men ändå köp nytt om det spökar på det sättet.

lite onödigt óm han har garanti på den ,då flyger den ,så smartast är väl att testa med det andra nätagget o funkar det då är det nätagget som farit

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Så det är altså ingen fara att testa med mitt "gamla" nätagg? (20pins) i en 24pins kontakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
lite onödigt óm han har garanti på den ,då flyger den ,så smartast är väl att testa med det andra nätagget o funkar det då är det nätagget som farit

Sant, men han kan väl testa att bara köra agregatet. Det gör du genom att kortsluta den gröna kabeln på 20pin med valfri GND (svart). Då borde agregatet starta och du borde kunna kolla om det är den som är felkällan.

Om så är fallet är det bara att reklamera skiten antar jag, om du nu har garanti kvar det vill säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeq
Så det är altså ingen fara att testa med mitt "gamla" nätagg? (20pins) i en 24pins kontakt.

Det kommer inte att funka. Så bli inte förvånad om du inte får någon bild etc. Finns ju skäl till att kontakten är bredare.

En adapter ändå så mycket att han lika gärna kan köpa ett billigt nät agg och prova. Om det fortfarande finns garanti är det bättre att kontakta Komplett där han köpte datorn så kan de byta ut de trasiga delarna om det är flera.

LemurenSwe:
Du menar väll att det är den (troligen) trasiga nätagget med 24 pins han ska testa i så fall?

Måste inte han ha något kopplad tex en disket enhet så ett de blir en belastning? Har för mig att den inte startar utan att även ha belastning.

Permalänk
Medlem

Ja jag gör så att jag ringer komplett imorgon. Garanti har jag kvar så de får la skicka ett nytt nätagg. Sedan testar jag hurvida allt fungerar. Är det fler delar som är sönder pga. detta borde väl garantin täcka det med?

Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Eftersom säkringen går så är jag nästan helt säker på att det är agregatet som är den felande länken. Så det är såklart den han sak testa.

Det fungerar utmärkt att bara testa agregatet utan någon som helst belastning. Bara att sätta en metallbit mellan den gröna sladden på moderkortskontakten och valfri GND på kontakten. Fläkten och agregatet borde då sparka igång, då kan han även kontrollera samtliga spänningar om han har en multimeter eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det brukar inte fungera med ett 20 pinnars agg. Även med converter, då som sagts ovan 12 volts linan är för svag. Testade med ett agg med 22A på 12v, min dator startade inte och inte agget heller.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

nu har jag köpt ett nytt nätagg.. Har dock en fråga? på mitt moderkort finns en 24 pinnars kontakt och en 4 pinnars ... men där finns ingen kontakt från nätagget som passar i min 4 pinnarsplats... fungerar det ändå eller?

Permalänk
Avstängd

va är det fär märke på nätagget låter rå skumt för det ska finnas den 4 pinns ström kontakten som ska sitta nära processorn

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

hehe ja det var bara jag som var lite dum. Det var en 8 pins delbar.

Nu har jag iaf fått igång datorn igen. Hoppas man slipper fler sådana här missöden.

Tack alla som svarat på tråden. Ni har varit helt fantastiskt hjälpsamma.

Permalänk
Avstängd

okej ja förstår precis tänkte just fråga detta men va lättare att fråga va det va för nätagg ,bra att du fick till det i allfall

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit