Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

3GB Dual channel

Ni känner väl till minnesproblemet i XP pro 32bit.. (Nej, vägrar vista)

Så, kanske en dum fråga men, hur rimligt/stabilt det kan bli med
2x1gb + 2x512mb. dvs 3gb i full Dual channel (ej Asymmetric)

på ett 780i mobo.

Vet att det ska "fungera" på intels chipsets, men nvidias?

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara 2x2GB eller 4x1GB?!

Vad är det för "fel/problem" du pratar om egentligen? Jag har aldrig hört något om detta i varje fall!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Varför inte bara 2x2GB eller 4x1GB?!

Vad är det för "fel/problem" du pratar om egentligen? Jag har aldrig hört något om detta i varje fall!

Med tanke på vad du skriver i en annan aktiv tråd för tillfället, så har jag svårt att tro att du inte vet vad han syftar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Varför inte bara 2x2GB eller 4x1GB?!

Vad är det för "fel/problem" du pratar om egentligen? Jag har aldrig hört något om detta i varje fall!

hm.. då xp 32 bara kan köra 4gb(max physical address space) och jag har ett graffe med 1gb.
dvs, xp kommer bara att visa att jag har 3gb ram.

http://www.dansdata.com/askdan00015.htm
http://members.cox.net/slatteryt/RAM.html

men iof, idagsläget är priserna låga på ram, men jag har redan 2x512 liggandes hos en vän. (samma tillverkare, samma timings, volt etc)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Med tanke på vad du skriver i en annan aktiv tråd för tillfället, så har jag svårt att tro att du inte vet vad han syftar på.

Jag vet ärligt inte vara han pratar om.

Vad blir det för problem med 4GB ram istället för 3GB? Är det _endast_ att man får se 3GB när man har 4 istoppat i ett 32bitars? I så fall ser jag verkligen inte anledningen att "gå runt" detta problem med att stoppa in 3GB.
Då minneshanteringen inte tar skada på något sätt av 3GB vs 4GB.

Men jag har svårt att tro att han syftar på detta, så därav min undran.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

En del moderkort har problem att driva 4 minnesmoduler så välj det säkra och kör på 2x2GB. Blir inte många kronor dyrare än 2x1GB och återanvändande av gamla 512or.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte själv provat just 780i kretsen, men det borde fungera.

Ang. RAM-begränsningen i 32-bitars Windows så är den här länken lite entydigare än de ovan listade:
http://support.microsoft.com/kb/888137

Visa signatur

E8500@3.61 (9,5x380) - Thermalright Ultra 120 Ex - Corsair XMS2 6400 4x2048 - GA-X48-DQ6 - Corsair TX650 - HD4890 VaporX 2GB - LianLI V1000+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikkok
Har tyvärr inte själv provat just 780i kretsen, men det borde fungera.

Ang. RAM-begränsningen i 32-bitars Windows så är den här länken lite entydigare än de ovan listade:
http://support.microsoft.com/kb/888137

Länken förklar ju varför man får tillgängligt fysiskt minne med SP2 av XP (och Vista) gentemot tidigare XP när man hade PAE aktiverat (/PAE i boot.ini för XP).
Det handlar om att man trotts användandet av PAE tvingat ner saker till under 4 GB-gränsen och på så vis fått mindre direkttillgängligt fysiskt minne för program, men bättre drivrutinskompatibilitet. Med PAE aktiverat har man kunnat använda "no execute bit" för att i hårdvara markera vissa områden i RAM som förbjudna att exekvera.

Så din länk tycker jag inte säger något om minnesbegränsningen i 32-bitars operativsystem ty den handlar ju bara om en designändring mellan två service pack.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG