Filmbranschen kräver rekordskadestånd av The Pirate Bay

Permalänk
Medlem

Jag säger bara EN sak - Filmindustrin har en hemsk dansbandsdöd att vänta...

http://www.youtube.com/watch?v=PdjcSGo1hJg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Men snälla, lär er när man skriver "de" och när man skriver "dem" det är inte sofistikerat att skriva "dem"

Varför sov jag på svensklektionerna?!!!!

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe|Intel Core 2 Duo E6600@3.2GHz|Corsair 4gb DDR2 800@890MHz|Geforce GTX 260

Permalänk
Medlem

äh, dom pengarna e ju en skitsmäll

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blargor
Ingen skulle väl vara så dum att de betalade för piratkopierat material?

Om torrentsiten däremot skulle tillhandahålla material med tillstånd från film, musik och spel-branshen är det ju en helt annan fråga. Dock är den lite mer nyanserad än att bara svara jag eller nej om jag exempelvis vill betala runt 50kr för en nyutkommen film.

Då handlar det om vad det är för kvalité på servicen jag betalar för.

Är det en ren DVD/BR rip med menyer, subs och extra material?
Ingår cover-art?
Har jag rätt att bränna ut en eller flera fysisk kopior?
Har jag rätt att förvara digitala kopior på andra medier så som en palmpilot, mp3-spelare osv.?
Har jag rätt att förvara digitala kopior på andra platser?
Har jag rätt att ladda hem en ny kopia från siten om mina fysiska/digitala kopior av någon anledning försvunnit?
osv...

Om det är ett JA på majoriteten av dessa frågeställningar tror jag att väldigt många skulle betalat runt 50 spänn för en film...

My bad, skulle varit lite tydligare. Jag menar självklart att sidan i fråga tillhandahåller material med tillstånd från de olika branscherna.

Film, spel, musik osv ska ha samma kvalitet som när man köper det på cd/dvd idag.
I övrigt med samma regler som gäller idag för kopiering för hemmabruk av köppt material.

Jag är nämligen ganska skeptisk till folk som påstår att de skulle betala bara om det fanns som "torrentservice" och det var billigare.

Sålänge folk kan få tag på samma material gratis så tror jag att de kommer fortsätta ladda ner upphovsrättsskyddat material från andra tillgängliga olagliga källor.'

EDIT: Till LÖVTRÄ:

Har man inte råd att köpa en film eller ett spel för att man inte får så mycket studiebidrag eller dylikt.....detta är ingen ursäkt och kommer aldrig att bli det. Jobba?? Har man inte tid att jobba....spara? Jag lovar, man dör inte om man inte har senaste filmen eller spelet innan det kommer i butik.

Och visst visst, alla laddar inte ner pga av ovanstående anledning, men faktum är att jag nog inte läst en enda vettig anledning till varför det ska vara rättfärdigat att ladda hem upphovsrättsskyddat gratis...

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Är man således skyldig aktning för lagarne?
Ja, när de blir aktning värda.
Om man skulle ha absolut aktning för alla lagar, så kunde man ju aldrig få några bättre.

- August Strindberg

En annan profil som har rätt inställning

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske är jag korkad..? Men jag trodde att det var OK att ladda hem TV-serier som ändå gått på TVn? Vad är skillnaden mellan att jag har spelat in det med videon eller laddat ner det från någon som spelat in det med sin dator?

Som exempel så har jag missat alla utom ett avsnitt av Svenska Talang 2008, så då laddade jag ner dem och kikar på i efterhand. Jag kan inte på något sätt se hur detta kan vara olagligt?? Jag betalar ju min TV-licens.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Så du menar att om man istället har en ideologi där man anser sig stå över systemet så är det ok??? Skillnaden mellan mig och många andra är att jag fattat att någon förlorar en massa jävla cash på på fildelningen... Med andra ord så har jag stulit någons inkomster och detta fullt medvetet...

Anser mig långt mycket smartare än många, som med luddiga teorier och flummiga resonemang inbillar sig att detta skulle vara någon slags revolution??? Folk är helt enkelt snåla och de gillar gratis snask... Om nu film och musik m.m. är så extremt dyrt nöje kan man ju fråga sig varför folk köpte skiten innan vi fick den situationen vi har idag???

Är grymt trött på en massa snorungar som med sitt eviga mantra tjatar om att nöjesindustrin tjänar för mycket pengar... Många får det att låta som om vi pratar om något vi behöver för att överleva??!?!?!

Till skillnad mot de flesta av er inser jag att jag är kriminell men å andra sidan har jag varit det långt innan denna skitcirkus drog igång...

Asså du förstår inte poängen, dom som laddar ner vet att de gör något olagligt, och att de förstör stjärnornas inkomst. Smartass.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Beroende om det är tv-serier eller tecknade serier

Så skiljer det sig att skriva dem eller dom

Jo, de gör de men jag vet inte varför, bryr mig inte alls om stavfel men jag blir verkligen uppretad när jag läser folk som skriver "dem" hela tiden.

Vet att det är fånigt men vi äro alla olika.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Inaktiv

Enklast sättet att stoppa fildening är för bredbandsbolagen att sätta en max nerladdningsspärr i månaden.

Har det själv på 20 gb, och har verkligen märkt en markant skillnad hur mycket mindre jag laddar ner nu, då jag är begränsad, och måste prioitera veckliga TV-avsnitt före några spel eller program.

Även 20 gb finns det plats för att tanka saker, men inte mycket. Dagens spel tar ju cirka 7 gb stycke, HD-TV-formaten dubbelt så mycket, en simpel DVD-R 4.5 gb. Musik går det väl ladda i mängder för 20 gb, men jag lyssnar inte på 20 gb musik, hur mycket jag än försöker fylla kvoten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Asså du förstår inte poängen, dom som laddar ner vet att de gör något olagligt, och att de förstör stjärnornas inkomst. Smartass.

Asså du förstår inte poängen, dom som laddar ner vet att de gör något olagligt, och att de förstör storföretagens inkomst. Smartass.

Jag fixade felskriften åt dig.

Vissa lagar är fel.
De bör ändras.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du skulle inte vilja länka till någon konkret och fristående undersökning som säger att medieindustrin skulle förlorar pengar? All fristående forskning säger att så inte är fallet.......

"välkända forskare har sagt.."

"en känd professor sa att.."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Hmm, kanske är jag korkad..? Men jag trodde att det var OK att ladda hem TV-serier som ändå gått på TVn? Vad är skillnaden mellan att jag har spelat in det med videon eller laddat ner det från någon som spelat in det med sin dator?

Som exempel så har jag missat alla utom ett avsnitt av Svenska Talang 2008, så då laddade jag ner dem och kikar på i efterhand. Jag kan inte på något sätt se hur detta kan vara olagligt?? Jag betalar ju min TV-licens.

skillnaden skulle i det här fallet (eftersom det är TV4 jag antar du talar om, så TV-licensen hör inte hit ändå) vara att nån vänlig själ klippt bort reklamen i filen du laddar ner, eller i vilket fall att det blir mycket lättare att hoppa över den även om den mot förmodan är kvar. (nej TV-bolagen gillade inte videon heller när den kom, och de gillar idag inte PVRs och liknande där vissa modeller tom har funktioner för att identifiera reklamen)

man får tycka det är hur korkat eller sniket som helst, men faktum kvartår. nån upplever att de att de gör en förlust på saken och i förlängningen kan det faktiskt leda till sämre program.

(att denna försämring utgår från antagandet Talang som en grad att gå till steget "sämre" från är en ironi jag bjuder på..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alu
My bad, skulle varit lite tydligare. Jag menar självklart att sidan i fråga tillhandahåller material med tillstånd från de olika branscherna.

Film, spel, musik osv ska ha samma kvalitet som när man köper det på cd/dvd idag.
I övrigt med samma regler som gäller idag för kopiering för hemmabruk av köppt material.

Jag är nämligen ganska skeptisk till folk som påstår att de skulle betala bara om det fanns som "torrentservice" och det var billigare.

Sålänge folk kan få tag på samma material gratis så tror jag att de kommer fortsätta ladda ner upphovsrättsskyddat material från andra tillgängliga olagliga källor.'

EDIT: Till LÖVTRÄ:

Har man inte råd att köpa en film eller ett spel för att man inte får så mycket studiebidrag eller dylikt.....detta är ingen ursäkt och kommer aldrig att bli det. Jobba?? Har man inte tid att jobba....spara? Jag lovar, man dör inte om man inte har senaste filmen eller spelet innan det kommer i butik.

Och visst visst, alla laddar inte ner pga av ovanstående anledning, men faktum är att jag nog inte läst en enda vettig anledning till varför det ska vara rättfärdigat att ladda hem upphovsrättsskyddat gratis...

Det känns som om du missuppfattat det hela en aning?

enligt mig och säkert många andra handlar det inte om att det är gratis, skulle det händelsevis kosta 50 kr, och det fanns smidiga betalningsalternativ skulle jag garanterat köpa filmen istället för att "tanka hem" den. Det handlar snarare om en sorts lathet och överdrivna priser från film, musik och spelförlagen.
det behöver nödvändigtvis inte vara gratis men 10 kr för 2 minuter och 30 sekunders underhållning är inte så fasligt billigt med tanke på att filen är så full av DRM skydd och att kvalitén är. utan att vara för expressiv URUSEL jämfört med en sedvanlig CD.

Jag håller med om att det är lite tråkigt att det har blivit såhär, men vad jag verkligen inte kan förstå är varför utbudet av filmer, musik och spel är så dåligt på nätet. Lyckas man över huvud taget hitta det man letar efter är villkoren för köpet dåliga och kvalitén (i avseende på film och musik) ännu sämre.

Film- och musikbolagen verkar inte vara medvetna om Internets potential och verkar som flera redan påstått vara kvar kring 50-talet. Vi konsumenter har förstått vilka möjligheter en infrastruktur som internet ger och när företag inte kan hålla jämna steg med utvecklingen hamnar de givetvis efter. Att sedan kräva privatpersoner på pengar för misstag de inte ens har insett att de har gjort tycker jag är fånigt.

Som företag kan man inte sitta i sin stol och kika ut genom fönstret hela dagarna, det gäller att hålla sig uppdaterad och förutse konsumenternas behov och det anser jag att förlagen grovt har misslyckats med och det i sin tur har gjort att de försatt sig i en så komplicerad situation.

Människor har något som kallas moral som utvecklas tills man är cirkus 18 år gammal då stängs vad man kallar "präglingsfönstret" hos människor. I vårt samhälle handlar det främst om att följa lagen och visa sig som god medborgare. Det här med moral kommer att fungera så länge som situationen är dräglig. Men när regler, förordningar och här även priser och dålig utveckling av elektronisk infrastruktur hamnar i absurdum hamnar det egna välbefinnandet över de moraliska värderingar och man tänker "Äsch... Det spelar väl ingen roll om jag gör så ibland." Tillsammans är man stark brukar man ju säga och det är ju verkligen applicerbart här.

Nu fattas det ju bara att förlagen förstår vad som är fel och försöker rätta till problemet istället för att hindra en utveckling som är dem för länge sedan förbisprungen. När det inträffar, om det någonsin kommer att göra det, återstår att se.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

De som drabbas hårdast av piratkopiering är filmbolag som släpper dåliga filmer och artister som gör dåliga skivor och skiter i att turnera, de flesta köper fortfarande förr eller senare en film de verkligen gillar eller en skiva som är rakt igenom bra, dock är 200kr nästan alltid ett överpris, ingen skiva är så bra och väntandet till att skivan blir gammal och reas ut drabbar ju branschen nästan lika mycket som piratkopiering så varför inte sätta ett hyggligt pris på grejerna direkt?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
25 år sen? Mediebolagen är fast på 50-talet.

Dom där filmerna har aldrig kostat så mycket, och i butikspriset ingår ju en plastskiva, en pappersbit och massa extramaterial.

Priset de sätter på deras produkt borde vara irrelevant för att det ska vara lagligt eller ej att ladda ner. Det är deras produkt och de får sätta vilka priser de vill. Det är INTE en mänkslig rättighet att få se på film eller lyssna på musik, m.m..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett

Människor har något som kallas moral som utvecklas tills man är cirkus 18 år gammal då stängs vad man kallar "präglingsfönstret" hos människor. I vårt samhälle handlar det främst om att följa lagen och visa sig som god medborgare. Det här med moral kommer att fungera så länge som situationen är dräglig.

stämmer inte. hjärnans kretsbanor slutar inte utvecklas förrän flera år senare, uppåt 30 snarare. oavsett vilket så är inte moraluppfattningen endast präglad eller statisk, den kan förbättras eller försämras oavsett ålder. (utan att jag lägger nått värde i vad som är förbättring eller ej)

tycker mestadelen av ditt inlägg är filosofiskt tveksamt i hållbarhet, däremot så har du en poäng om nödens lag. vad som är nöd och vad som är rättfärdigat att överträda för lagar. att överträda upphovsrätt för att man "inte kan leva utan musik" väger tex rätt lätt mot "man kan inte leva utan mat" men man det är ändå väldigt lindrigt som brott betraktat att ladda ner musik mot att stjäla mat, eller för att kringå imaterieltokarnas uppenbara invändning här, trycka egna pengar att köpa mat för.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
stämmer inte. hjärnans kretsbanor slutar inte utvecklas förrän flera år senare, uppåt 30 snarare. oavsett vilket så är inte moraluppfattningen endast präglad eller statisk, den kan förbättras eller försämras oavsett ålder. (utan att jag lägger nått värde i vad som är förbättring eller ej)

tycker mestadelen av ditt inlägg är filosofiskt tveksamt i hållbarhet, däremot så har du en poäng om nödens lag. vad som är nöd och vad som är rättfärdigat att överträda för lagar. att överträda upphovsrätt för att man "inte kan leva utan musik" väger tex rätt lätt mot "man kan inte leva utan mat" men man det är ändå väldigt lindrigt som brott betraktat att ladda ner musik mot att stjäla mat, eller för att kringå imaterieltokarnas uppenbara invändning här, trycka egna pengar att köpa mat för.

Om man inte har pengar och stjäl mat för att överleva då? Vad är mest moraliskt om man har råd att köpa musik eller film, men gör det inte endå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Det känns som om du missuppfattat det hela en aning?

enligt mig och säkert många andra handlar det inte om att det är gratis, skulle det händelsevis kosta 50 kr, och det fanns smidiga betalningsalternativ skulle jag garanterat köpa filmen istället för att "tanka hem" den. Det handlar snarare om en sorts lathet och överdrivna priser från film, musik och spelförlagen.
det behöver nödvändigtvis inte vara gratis men 10 kr för 2 minuter och 30 sekunders underhållning är inte så fasligt billigt med tanke på att filen är så full av DRM skydd och att kvalitén är. utan att vara för expressiv URUSEL jämfört med en sedvanlig CD.

Jag håller med om att det är lite tråkigt att det har blivit såhär, men vad jag verkligen inte kan förstå är varför utbudet av filmer, musik och spel är så dåligt på nätet. Lyckas man över huvud taget hitta det man letar efter är villkoren för köpet dåliga och kvalitén (i avseende på film och musik) ännu sämre.

Film- och musikbolagen verkar inte vara medvetna om Internets potential och verkar som flera redan påstått vara kvar kring 50-talet. Vi konsumenter har förstått vilka möjligheter en infrastruktur som internet ger och när företag inte kan hålla jämna steg med utvecklingen hamnar de givetvis efter. Att sedan kräva privatpersoner på pengar för misstag de inte ens har insett att de har gjort tycker jag är fånigt.

Som företag kan man inte sitta i sin stol och kika ut genom fönstret hela dagarna, det gäller att hålla sig uppdaterad och förutse konsumenternas behov och det anser jag att förlagen grovt har misslyckats med och det i sin tur har gjort att de försatt sig i en så komplicerad situation.

Människor har något som kallas moral som utvecklas tills man är cirkus 18 år gammal då stängs vad man kallar "präglingsfönstret" hos människor. I vårt samhälle handlar det främst om att följa lagen och visa sig som god medborgare. Det här med moral kommer att fungera så länge som situationen är dräglig. Men när regler, förordningar och här även priser och dålig utveckling av elektronisk infrastruktur hamnar i absurdum hamnar det egna välbefinnandet över de moraliska värderingar och man tänker "Äsch... Det spelar väl ingen roll om jag gör så ibland." Tillsammans är man stark brukar man ju säga och det är ju verkligen applicerbart här.

Nu fattas det ju bara att förlagen förstår vad som är fel och försöker rätta till problemet istället för att hindra en utveckling som är dem för länge sedan förbisprungen. När det inträffar, om det någonsin kommer att göra det, återstår att se.

Jag är hyffsat säker på att jag uppfattat min personliga åsikt ganska bra

Visst borde skiv, musik och spelindustrin kunna använda/utveckla bättre sätt att distribuera material på, men jag anser inte att andra människor har rätt att använda deras dryga utveckling som ursäkta att ladda ner deras material gratis.

Jag vet att inte alla laddar ner endast för att det är gratis, men jag tror att väldigt många gör det. Som LÖVTRÄ skrev att han inte hade råd att köpa spel och film på sitt bidrag på 1000:- i månaden...trist..säger jag då. Jag har inte råd att köpa allt jag vill ha heller.

DRM och alla kopieringsskydd har ju skapats av en anledning...att folk laddar ner material som utvecklare har skapat, utan att betala för det. Klart att de vill skydda sina produkter.

Sanningen är ju den att det kostar pengar att utveckla spel och skapa film och musik och de vill självklart ha betalt för detta..alla vill ha betalt för sitt jobb.
Visst hade man kunnat skippa många mellanhänder och få ut materialet billigare, men fram till att den dagen kommer tror jag knappats att man hjälper till genom att ladda ner materialet utan att betala för sig.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk

Torrent Spy åkte ju på 673 miljoner kronor i skadestånd:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\05\08\28...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster

Har vi riktig otur så kommer våra bredband få en stimavgift på abonemanget... hur glada blir vi då? Speciellt vi som inte fildelar olagligt?

Om det blir en stimavgift på abonnemanget så är det ju inte olagligt att fildela längre, eller hur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenSammeSamme
jag håller med till fullo här. Allt handlar om snålhet och dagens ungdom är van att bara kunna ta det man vill ha på nätet.

"Det är en man med god inkomst strax över 30 år boende i en storstad - som är den genomsnittliga fildelaren av film och tv, inte tonåringar som den gängse bilden är." - http://www.filmfolket.se/film-och-tv/myter/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
Enklast sättet att stoppa fildening är för bredbandsbolagen att sätta en max nerladdningsspärr i månaden.

Har det själv på 20 gb, och har verkligen märkt en markant skillnad hur mycket mindre jag laddar ner nu, då jag är begränsad, och måste prioitera veckliga TV-avsnitt före några spel eller program.

Även 20 gb finns det plats för att tanka saker, men inte mycket. Dagens spel tar ju cirka 7 gb stycke, HD-TV-formaten dubbelt så mycket, en simpel DVD-R 4.5 gb. Musik går det väl ladda i mängder för 20 gb, men jag lyssnar inte på 20 gb musik, hur mycket jag än försöker fylla kvoten.

Låter inte så bra. Trafik på över 20gb är inga problem även om du bara laddar ner lagligt material. Handikappa sina kunder låter bara dumt.

Permalänk
Medlem

Om vi ska vara helt ärliga så är utbudet på åtminstone film och musik i under 99-kronorsklassen och neråt ganska stort, givetvis inte om man ska ha det allra senaste då det brukar vara runt det dubbla.

Så helt nattsvart är det inte, även om många försöker ta så stora marginaler de kan.

Men man kan alltid välja att inte köpa och på något sätt kommunicera att det kostar för mycket. Att bara tanka ner ger ingen signal, i stort sett ingen som vet om det, så nån politisk rörelse är det absolut inte.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Om man inte har pengar och stjäl mat för att överleva då? Vad är mest moraliskt om man har råd att köpa musik eller film, men gör det inte endå.

det är ju upp till varochen att avgöra. för det är det luriga med moraluppfattning, själva uppfattningen.

jag anser det dock rent personligen moraliskt försvarbart att de som inte har råd med mat stjäl den. det betyder däremot inte att jag anser att den som inte svälter men tycker det är för dyrt med Ryska russin stjäl dem. jag anser givetvis ändå att de som maten stjäls från har rätt att bli upprörda och göra vad de kan för att stoppa det.

när det gäller musiken är det lite svårare att resonera, men jag tycker det är konstigt att man (uppenbarligen) finner ett värde i nått och vill ha det, men ändå anser att man inte ska behöva betala för det bara för att det är lätt att inte göra det. ett sådant tankesätt kan lätt spåra ur och börja gälla allt annat man vill ha men inte har råd med eller inte kan få. för om nu Adam Tensta måste börja snatta på ICA för att han inte har råd med mat när ingen finner nog värde i hans roll som gycklare, gör han fel då?

förr i tiden svalt tråkiga gycklare, idag svälter även uppskattade pga hycklare kanske man kunde säga. kungen kastar till dig ett halvätet kycklingben eller en daler.

fö anser jag att RHWarrior har en av de bättre poängerna hittills, om man genom att vänta in billiga DVDer (för de blir de alltid när ingen köper dem) så kanske det går upp en talgdank även för bolagen, "aha, vi kan sälja om vi håller ett pris som ger oss en procentuellt mindre med med massa lika stor vinst som de färre ex vi säljer annars!"

om man tankar direkt så förbigår man helt moroten och bara använder piskan, och det vet ju alla hur det funkar om man själv får smaka på den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hehe undrar vad Anti-piratbyrån och svensk polis skulle ge för mildring på straff om man erkänner att man är medveten om att man gör en olaglig handling.

Sen är ju egentligen själva termen piratkopiering av film, musik och spel något som är myntat i nutid. Just för att bolag kände att det fanns mer pengar att hämta.

En del vill att det skall vara lagligt att röka marijuana, varför skulle man då inte kunna få till stånd att det är lagligt att göra oänliga kopior av media, samt 1 & 0 or

Och inget påhopp om att film, musik och spel är något som skapat och man skall ha betalt för en tjänst/service, jag ville bara påpeka att samhället har myntat termen stöld av dessa media.

Tilläggas kan ju också att det är inte Sony, Warner, EA som har gjort grejer själva. Man kan ju tänka sig hur mycket billigare saker hade varit om det inte fanns bolag som skulle ha den största delen av kakan som någon annan har bakat.

Nine Inch Nails släppte 4CDs Ghost skiva i FLAC för 25SEK och i dagarna kom deras nya platta CD i FLAC för GRATIS!

Vi styrs till att tycka att det är en hemsk handlig, vi blir hjärntvättade av media bolagen så som USA bygger upp ras hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Men snälla, lär er när man skriver "de" och när man skriver "dem" det är inte sofistikerat att skriva "dem"

du har så jä**a rätt, vet man inte när man ska använda de/dem så skriv dom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Visst är det fel att stjäla, och sen kan man ju prata om filnedladdning är att stjäla, inge blir ju av med något, egentligen.

Däremot känns det som att vara tvungen att se på tv en viss tid en viss dag för att kunna se nästa del i sin favoritserie är väldig old school. Att kunna se nyaste delan på morgonen på tåget när jag pendlar till jobbet, det är det bästa, kunna välja själv NÄR jag vill se och VART jag vill se, det är perfekt. Hade man, tex kunnat ladda ner varje del av en serie, lagligt, mot en summa per del eller årsprenumeration tex, i bra kvalitet direkt den visats i USA, då hade jag kunnat fundera på det, men det är inte möjligt nu.

Så länge valet är att att sitta och läsa kupé eller någon annan sunkig kvarglömd tidning på tåget, eller nyaste delen av Lost, Prison eller någon annan bra serie, på tåget varje morgon och kväll, så är valet rätt lätt för mig. Och jag känner mig inte som en tjuv heller. JAg har tv3, så jag betalar för "prison" kan man säga, jag har tv4, så jag betalar för det med, jag har tv6 och betalar för stargate åxå.

Sen att jag ser på det på annat sätt än på tvn när kanalcheferna tycker jag skall se på det, det skiter jag i.

AMEN...... Brother!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Men snälla, lär er när man skriver "de" och när man skriver "dem" det är inte sofistikerat att skriva "dem"

Förlåt fröken, men ta svensklektionen i en annan tråd. Stör du dig så sluta läs för du lär se det fler gånger.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Förlåt fröken, men ta svensklektionen i en annan tråd. Stör du dig så sluta läs för du lär se det fler gånger.

hahaha.... bra svar!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Förlåt fröken, men ta svensklektionen i en annan tråd. Stör du dig så sluta läs för du lär se det fler gånger.

Ja men är det inte bra om vi bevarar de svenska språket då ?
Detta fel ser jag varje dag och de blir bara värre och värre.
Om man skiter i svenskalektioner så kommer vi snacka rinkebysvenska i hela landet inom tio år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
du har så jä**a rätt, vet man inte när man ska använda de/dem så skriv dom!

Ja, dom funkar utmärkt, det är ju mer talskrift men det är mycket bättre !

Edit..

Aztro_dj; det va värst vad du var svår att tillfredsställa (ironi)

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

dem= till saker
de= personer

e det inte så? rätta mig om jag har fel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
dem= till saker
de= personer

e det inte så? rätta mig om jag har fel

Nej, det är mer avancerat en så men det var en bra tumregel.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.