Filmbranschen kräver rekordskadestånd av The Pirate Bay

Permalänk
Medlem

Om en mening är t ex. "dom jagade dom" (nu vill du ändra till det korrekta), så prövar man med att ändra till kvinnligt pronomen "hon jagade henne". Så det blir "De jagade dem".

hon = de
henne = dem

Hoppas att du förstod (det är egentligen ännu mer avancerat med ackusativobjekt, subjekt, osv).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Priset de sätter på deras produkt borde vara irrelevant för att det ska vara lagligt eller ej att ladda ner. Det är deras produkt och de får sätta vilka priser de vill. Det är INTE en mänkslig rättighet att få se på film eller lyssna på musik, m.m..

Så sant!!!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Om en mening är t ex. "dom jagade dom" (nu vill du ändra till det korrekta), så prövar man med att ändra till kvinnligt pronomen "hon jagade henne". Så det blir "De jagade dem".

hon = de
henne = dem

Hoppas att du förstod (det är egentligen ännu mer avancerat med ackusativobjekt, subjekt, osv).

Det stämmer bra....

När det gäller det personliga pronomenet de kan man jämföra detta med andra personliga pronomen. Det är samma skillnad mellan de och dem som exempelvis mellan jag och mig. Formerna de och jag är grundformer och formerna dem och mig är objektsformer. Liksom man säger "Nu har jag sovit" säger man "Nu har de sovit", och liksom man säger "Frågan gällde mig" säger man "Frågan gällde dem". Skrivformen dom är faktiskt inte det enda uttalet för de och dem. Den duger därför bara som vardaglig skriftform för dem som har det uttalet. Vi bör alltså fortsätta att hålla reda på de och dem i skrift.

Edit...stavfel xD

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

"Sanningen är ju den att det kostar pengar att utveckla spel och skapa film och musik och de vill självklart ha betalt för detta..alla vill ha betalt för sitt jobb.
Visst hade man kunnat skippa många mellanhänder och få ut materialet billigare, men fram till att den dagen kommer tror jag knappats att man hjälper till genom att ladda ner materialet utan att betala för sig."

I sådana fall är deras kostnad brutalt överdriven för så mycket kostar det inte att skapa musik, film möjligtvis men då kunde ägna sig åt att bedriva marknadsundersökning om vilka filmer folk vill se så att det inte blir som Morgan Pålsson filmen som gått med förlust. Spex är bra exempel på teater som görs av ideella skäl och den enda kostnad de tar ut av publik är avgiften som lokalhyran och scentillbehören kostar, att få ägna sig åt musik eller filmskapande på heltid är en förmån utan dess like som fler borde vara tacksamma för att de överhuvudtaget fått chansen.

Program utveckling måste vara den omständigaste processen på jorden som berättigar dem att ta ut 7000 kr för photoshop, corel, cubase mm även om programmen används en eller några gånger om året av hobbyanvändare som inte har några andra alternativ.

Spelen till datorer är sjukt dyra om du även har i åtanke alla buggar som orsakar försämringar i spelupplevelsen och att datorn fryser och dessutom måste du lägga ned åtskilda tusenlappar varje år för att få en tillfredsställande spelupplevelse.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Om en mening är t ex. "dom jagade dom" (nu vill du ändra till det korrekta), så prövar man med att ändra till kvinnligt pronomen "hon jagade henne". Så det blir "De jagade dem".

hon = de
henne = dem

Hoppas att du förstod (det är egentligen ännu mer avancerat med ackusativobjekt, subjekt, osv).

hehe.... det e därför jag gillar den här forum!! .... man lär sig nåt nytt varje gång man e inne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
hehe.... det e därför jag gillar den här forum!! .... man lär sig nåt nytt varje gång man e inne här

Lite Off Topic ... du är inte helsvensk va ?

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Den duger därför bara som vardaglig skriftform för dem som har det uttalet.

Ytterligare stavfel, om man använder mitt sätt blir det:
Den duger därför bara som vardaglig skriftform för henne som har det uttalet.
Jag vill inte låta som en besserwisser men jag tyckte att det var aningen roligt Jag kan tillägga att jag också suger på de och dem, så jag ska nog hålla käft.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Ytterligare stavfel, om man använder mitt sätt blir det:
Den duger därför bara som vardaglig skriftform för henne som har det uttalet.
Jag vill inte låta som en besserwisser men jag tyckte att det var aningen roligt Jag kan tillägga att jag också suger på de och dem, så jag ska nog hålla käft.

Nu hänger jag inte riktigt med på noterna.

Edit^Du har missuppfattat de hela

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Pwnd?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Pwnd?

Nej, eftersom jag kopierade den texten från talnämnden har jag svårt att tro att den innehåller något språkligt fel. Det är han som missuppfattat liknelsen.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Lite Off Topic ... du är inte helsvensk va ?

nåp... .. ..... vad hände med THE PIRATE BAY......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Nej, eftersom jag kopierade den texten från talnämnden har jag svårt att tro att den innehåller något språkligt fel. Det är han som missuppfattat liknelsen.

Tänk om de/dem har fel då (kan ej inse att jag har fel "för en gångs skull" )?

Edit:

Citat:

Urtypen för felet är väl följande. Man skulle kunna skriva: "Jag har alltid velat träffa Ulla och Bettan. Häromdagen stötte jag ihop med dem." De flesta väljer nog helt riktigt dem här. "Häromdagen stötte jag ihop med de", stöter förmodligen mångas instinktiva språksinne. Däremot godtar man lättare formuleringen "Häromdagen stötte jag ihop med de som jag alltid velat träffa." Men "de" är alltså även här objekt för min "ihopstötning", och därför skall det vara dem.

En annan ofta citerad exempelmening är "Samhället straffar de som bryter mot lagen". Där skall det också vara dem, eftersom de som bryter mot lagen här är objekt (för bestraffningen).

Här börjar man bli osäker på sitt språk, tur då att man bara går i 8:an och har gott om tid att lära sig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Asså du förstår inte poängen, dom som laddar ner vet att de gör något olagligt, och att de förstör storföretagens inkomst. Smartass.

Jag fixade felskriften åt dig.

Vissa lagar är fel.
De bör ändras.

Joh, visste inte vilket ord jag skulle använda. Men du har rätt, det är trots allt företagen som producerar o tjänar mest, stjärnorna får mest credit bara - och en hel del pengar. Därför använde jag mig av ordet (film/tv/musik/författare osv)stjärnor

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Tack för att du finns! Skönt att höra att alla inte är omedvetna om att saker måste kosta pengar. Trist att samhället håller på att förvandlas till ett tjuvsamhälle.

Det är lätt att hitta på begåvade och mindre begåvade argument om varför man "har rätt" att tanka olagligt, vad ni än hittar på så kommer det aldrig rättfärdiga olagliga handlingar enligt mig, jämförelser hit och dit kvittar.

Har vi riktig otur så kommer våra bredband få en stimavgift på abonemanget... hur glada blir vi då? Speciellt vi som inte fildelar olagligt?

Rerfekt,passar mig utmärkt om jag då får ladda ner just den musik och film jag vill ha,jag skulle lätt betala om priserna blir rimliga vilket dom troligen inte blir.
Och ja jag betalar redan tv-licens och min bredbandsavgift,varför skulle jag då inte få ta hem det jag ser på skärmen som mitt bredband betalar??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Varför ens bli förvånad över dessa "nyheter"?

Aja, offtopic: http://www.youtube.com/watch?v=Eb7WD5izd8E

Vårat film-projekt i skolan, sprid det med hälsning! Mer än gärna genom THE PIRATE BAY! =D

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Det här är ju så bortom löjligt att det är ofattbart...
Tror de verkligen på det här själva!? Över 100 miljoner!? Tror de behöver en lektion i svenska. Vårt land stavas "S v e r i g e", inte "U S A"

Det här är så patetiskt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Priset de sätter på deras produkt borde vara irrelevant för att det ska vara lagligt eller ej att ladda ner. Det är deras produkt och de får sätta vilka priser de vill. Det är INTE en mänkslig rättighet att få se på film eller lyssna på musik, m.m..

Du har inte fel. Men tänk i andra banor. Bolagen har inte den blekaste aning om hur många exemplar de egentligen skulle få sälja. Det som sker är att de utnyttjar moralkakor och skrämselpropaganda.

Ett bolag har rätt att sätta vilket pris de vill. Jag har rätt till att vägra köpa till det priset. Jag kan köpa ett billigare alternativ, men också låna av någon annan. Jag undrar hur det skulle låtit om man gick ihop i stora nätverk och köpte in film för att byta runt. Det är ju en viss form att utlåning även när det gäller P2P bara att man kan ha kopior på flera ställen samtidigt. Men lek med tanken.

Permalänk

Det här är så jäkla korkat! Varför ska alla atackera på TPB? det finns ju hår många sajter som hellst.

Dagens samhälle, människor har inget bättre för sig.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Vi får tänka på att dom (stackars) amerikanarna just nu är inne i en svår vårdkris som dom måste betala på nåt sätt utan att kriga sönder hela planeten för oljans skull.Så då passar det väl bra att börja dra in lite cash från fildelare,annars måste dom ju börja kriga mot sina egna allierade också.

P.S Minns något gammalt ordspråk jag hört nån gång,amerika möjligheternas land men idag känns det mer som idioternas land.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Du har inte fel. Men tänk i andra banor. Bolagen har inte den blekaste aning om hur många exemplar de egentligen skulle få sälja. Det som sker är att de utnyttjar moralkakor och skrämselpropaganda.

Ett bolag har rätt att sätta vilket pris de vill. Jag har rätt till att vägra köpa till det priset. Jag kan köpa ett billigare alternativ, men också låna av någon annan. Jag undrar hur det skulle låtit om man gick ihop i stora nätverk och köpte in film för att byta runt. Det är ju en viss form att utlåning även när det gäller P2P bara att man kan ha kopior på flera ställen samtidigt. Men lek med tanken.

Så sant. QFT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl Eriksson
Om det blir en stimavgift på abonnemanget så är det ju inte olagligt att fildela längre, eller hur.

men allvarligt talat, varför ska vi som inte fildelar bekosta era utgifter?

Om det blir en stimavgift så ska denna vara frivillig! och då kan antipiratbyrån jaga de pirater som inte betalar avgiften och lämna övriga i fred.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag tror aldrig de får betala så mycket, kanske 30-50% av den begärda summan. Jag tycker det är helsjukt hur som helst.

Ge ordentliga straff till idioter som enligt mig förtjänar att dö istället för att jaga en generation som faktiskt via piratkopiering talar om att något är fel! Inte bara att generationen är lata och snåla!

OFF-T:
När så många tankar (cirka 1/9 av Sveriges befolkning och ta bort alla pensionärer som spelar lotto och kidz som går i förskola) så är det något som är helt klart fel och fattar man inte detta är man ganska ogenial, yepp ta åt er men detta är fakta.

Sedan är det skillnad att ta något från någon som personen sedan inte ha kvar än att kopiera något från personen.

Varför i helsike är det lagligt att spela in VHS av det som går på TV men jag får _INTE_ ladda ned samma sak via nätet via till exempel uTorrent?

Storbolagen bölar att piratkopiering existerar och att bolagen inte får in några pengar? Skit snack, jag har vänner i lilla Sverige som är skådespelare och BIO har alltid vart lika dyrt till exempel och BIO tjänar man fortfarande mycket pengar på till exempel. Faktum är att vissa filmer vill vissa se på BIO oavsett just för att det är grejen med bio, att komma ifrån. Ge skådisarna mindre i lön istället. Hur jäkla svårt kan det va?

Löjligt och staten får ändra tankebana och ponten kan suga dallas.
Vi är i en och världen är i en ny generation och man sa för länge sedan att VIDEO-banden skulle ta död på filmerna med mera och titta vart vi står nu. Det finns en anledning att så många aktivt laddar ner, inte bara att det är enkelt och smidigt.
Det finns sätt att tjäna pengar på men entreprenörerna har inte kommit på hur exakt än.

Jag ser hellre bredbandsskatt eller liknande så att jag kan få tanka precis vad jag vill lagligt (kommer förmodligen aldrig att fungera). Alla andra då? Ja de behöver inte betala detta, svårare än så är det inte. Att avgifterna skulle vara frivilliga skulle kunna fungera också men förmodligen hade vi hamnat som vi gör idag att väldigt många fortfarande gör det olagligt just för att slippa betala mer MEN jag tror att detta skulle underlätta betydligt.

Problemet är ju också att Sverige har satt lagar för länge sedan som inte bara är att ändra om rakt upp och ned utan tar tid vilket gör det till ett problem när man kommer med nya lagförslag för då måste man kanske riva upp gamla lagar som har en anslutning till något helt annat.

heande:
Fråga staten varför jag måste betala sådan hög skatt på grund av att några lata jävlar springer på gatan och skriker "Vi vill ha A-kassan kvar" inte ens jobbar och sitter hemma och gör absolut ingenting.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

När nu filmbolagen säger dom förlorar 115 miljoner för 4 jävla skitfilmer

Hur mycket i månaden tror ni de skulle dra in av en laglig variant med napster med en fildelningsabonnemang på 2-500kr i månaden?

Varför vägrar filmbranchen diskutera detta?

När de ändå har det i samma form med filmkanalerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
men allvarligt talat, varför ska vi som inte fildelar bekosta era utgifter?

Om det blir en stimavgift så ska denna vara frivillig! och då kan antipiratbyrån jaga de pirater som inte betalar avgiften och lämna övriga i fred.

Varför ska vi som inte röker betala rökares sjukräkningar? Varför ska vi utan bil behöva leva med bilististers avgaser i stan, varför ska vi som faktiskt jobbar betala för att avdankade f.d. politiker skall ha några hundra tusen i månaden för att gå hemma?

I detta land betalar vi varje dag massvis av pengar till saker som inte har det minsta med oss själva att göra. Om fildelning blir lagligt så kan ju alla ladda ner, och om man inte redan gör det så kan man ju börja

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vi som "användare" tycker jag borde få betala 200:- i månaden i stim för att få tanka så det inte blir så mkt tjafs. Eller att vi betalar alla pengar som piratebay blir stämda på. Hur många användare kan det finnas uppskattningsvis? 1-100miljoner? det innebär ju 115-1.15:- per skalle vilket känns helt rimligt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
Enklast sättet att stoppa fildening är för bredbandsbolagen att sätta en max nerladdningsspärr i månaden.

Har det själv på 20 gb, och har verkligen märkt en markant skillnad hur mycket mindre jag laddar ner nu, då jag är begränsad, och måste prioitera veckliga TV-avsnitt före några spel eller program.

Även 20 gb finns det plats för att tanka saker, men inte mycket. Dagens spel tar ju cirka 7 gb stycke, HD-TV-formaten dubbelt så mycket, en simpel DVD-R 4.5 gb. Musik går det väl ladda i mängder för 20 gb, men jag lyssnar inte på 20 gb musik, hur mycket jag än försöker fylla kvoten.

Lol... ge mig din ip så ska jag skicka 20 GB med paket som innehåller meningslös data! >_<

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpsonstefanpson
Du har inte fel. Men tänk i andra banor. Bolagen har inte den blekaste aning om hur många exemplar de egentligen skulle få sälja. Det som sker är att de utnyttjar moralkakor och skrämselpropaganda.

Ett bolag har rätt att sätta vilket pris de vill. Jag har rätt till att vägra köpa till det priset. Jag kan köpa ett billigare alternativ, men också låna av någon annan. Jag undrar hur det skulle låtit om man gick ihop i stora nätverk och köpte in film för att byta runt. Det är ju en viss form att utlåning även när det gäller P2P bara att man kan ha kopior på flera ställen samtidigt. Men lek med tanken.[/B]

Jag fattar vad du menar, men att folk går ihop och köper filmer och sedan lånar ut dem till varandra, är inte alls otänkbart, men tänk då på att det inte alls är i samma skala som att lägga ut en torrent. Som i princip kan tankas av hela världen. Ty, en enda film behövs köpas.

Jag vet att det inte är så just nu, men vad är det som säger att det inte skulle bli så eller att det är på väg att gå åt det hållet? Jag själv som har tänkt bli spel programmerare, tycker det är förjävla dålig stil av folk att ladda ner spel och program!

Permalänk

Mycket vill ha mer...

Permalänk
Medlem

Tycker det är tragiskt att det enbart är ett enda företag än så länge som faktiskt förstått hur världen idag fungerar och resonerar; Southparkstudios. De sänder episoderna helt gratis på internet (till kostnaden av lite reklam) vartefter de visas på TV. Känns som att industrin har en hel del att lära där.

Jag kan enbart tala för mig själv, men jag vet att jag inte är ensam om att ladda ner film/musik och sedan köpa det jag faktiskt tycker är bra.

Tycker det har blivit en enda röra av alltihop. Tycker bolagen har rätt att få in sina vinster, men samtidigt är det fel att kräva av konsumenterna att anpassa sig till en 50 år gammal livsstil. Tiderna ändras och vill man inte anpassa sig till den tid man lever i kanske man helt enkelt får lägga ner?

Permalänk
Medlem

Jävla dårar.. om 5 år så är piratkopiering lagligt moralfjantar!

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Tycker det är tragiskt att det enbart är ett enda företag än så länge som faktiskt förstått hur världen idag fungerar och resonerar; Southparkstudios. De sänder episoderna helt gratis på internet (till kostnaden av lite reklam) vartefter de visas på TV. Känns som att industrin har en hel del att lära där.

Jag kan enbart tala för mig själv, men jag vet att jag inte är ensam om att ladda ner film/musik och sedan köpa det jag faktiskt tycker är bra.

Tycker det har blivit en enda röra av alltihop. Tycker bolagen har rätt att få in sina vinster, men samtidigt är det fel att kräva av konsumenterna att anpassa sig till en 50 år gammal livsstil. Tiderna ändras och vill man inte anpassa sig till den tid man lever i kanske man helt enkelt får lägga ner?

Ditt resonemang är icke logiskt. Bara för att du tycker att det skall vara på ett sätt betyder inte att det är rätt sätt. Om jag skulle tycka precis som du fast om något annat, säg pengar.

"Nä du vet pengar är bara papper, det är ju inte värt mer än det är tryckt på, så det gör inget ifall jag förfalskar mina egna."

BULL F**KING S**T!