Filmbranschen kräver rekordskadestånd av The Pirate Bay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Varför? Jo, för det är DERAS produkt och de har rätten att sälja den på vilket sätt de vill och till hur mycket de vill.

Om tillräckligt många människor är så missnöjda med priset/tillgängligheten eller annat och alla de bojkottar produkterna helt istället, så kommer de vara tvugna att ändra sig. Men om dessa människor inte är tillräckligt många för att de skall ändra sig så SKALL antingen de som bojkottade produkten fortsätta bojkotta eller köpa produkten. Om personerna i fråga i har råd / har inte lust att lägga pengar på produkten så skall denna inte få tillgång till den heller. Så fungerar det med ALLT annat i vårt civiliserade samhälle.

#1 Vilka andra företag finnd det som låter deras produkter kopieras utan kostnad?

#2 Tycker du även att program/mjukvara skall vara fritt att ladda ner, Ja eller Nej?

#3 Varför Ja eller Nej på fråga #2?

Jag tror du missuppfattar det jag skriver. Jag har aldrig någonsin ens antytt att industrin inte ska få in sina pengar eller att det är rätt att ladda ner material gratis.

Det enda jag frågar är varför de inte anpassar sig efter marknaden? Tycker fildelningen som råder idag är just den bokjkott som du nämner. Hur skulle en bättre bojkott se ut än den som råder idag?

Finns en del alternativ för att få in pengar och ge bort sitt material gratis, TV har gjort det i flera år, det kallas reklam. Som en del redan nämnt kan man bara beklaga sig över att det idag är reklam med på KÖPFILM. Filmen är köpt och med den mängd reklam som ligger på har produkten redan betalat för sig själv, varför var den inte gratis undrar jag.

Jag håller med dig om att det inte är en mänskig rättighet att lyssna på musik eller se film, men tyvärr så anser inte konsumenterna det idag, och då måste man hitta en bra väg för att få det att fungera ändå, dvs. anpassa sig. Att hetsa torrentsidorna med i mitt tycke orimligt höga stämningbelopp är förmodligen inte lösningen på själva problemet.

EDIT: Kan ta mig lite tid att svara på dina frågor när jag ändå är igång.

1# Hört talas om Linux? Ubuntu som är en av de mer populära distarna idag är ett utmärkt exempel. De uppmanar folk att sprida deras operativsystem så mycket som möjligt.

2# Som privatperson tycker jag helt klart att man ska kunna ladda ner viss mjukvara gratis. Som t.ex program och operativsystem. De kan få in utvecklingskostnaden genom intäkter av reklam samt att företag måste betala om de ska använda produkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybinette
Det där argumentet är så himla korkat och det vet du själv.
Google är en sökmotor för all information över hela internet, helt oberoende av vad man vill söka efter.
Google KAN användas till att hitta olagligheter, Piratebay är däremot ENBART till för att hitta torrents som användare laddar upp på sidan.

Däremot finns det inte endast olagligt material på TPB vilket gör att ditt argument också haltar ganska kraftigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen

#1 Vilka andra företag finnd det som låter deras produkter kopieras utan kostnad?

#2 Tycker du även att program/mjukvara skall vara fritt att ladda ner, Ja eller Nej?

#3 Varför Ja eller Nej på fråga #2?

#1: Alla program som är licenserade under GNU/BSD licensen? snark.
#2: Ja, för privat personer.
#3: Varför inte?

Permalänk

Det mest ironiska med det hela är att dom i USA har abonnemangstjänster, som verkar ganska bra, 15 dollar (90spänn) o du får ladda ner hur mycket som helst, men slutar du abonnera så försvinner innehållet... Det tycker jag endå är ett vettigt alternativ (bortsett från DRM som är kass)
Varför har vi inte sånt här i sverige då ? jo, för vi är inte en tillräckligt stor och viktigt marknad, men samtidigt gnäller dom mer än barn som förlorat sin godispåse när vi laddar ner.

Kom med några vettiga alternativ och sluta vara så jävla bakåtsträvande. Kollar man bakåt i historien så har alla bakåtsträvande företag gått nerför.
Det som gör mig mest förbannad är att det är totalt självförvållat och att dom sen skyller ifrån sig. Det finns inte ett enda vettigt alternativ för oss konsumenter. Dom har skapat behovet, men kan inte ens förstå hur dagens unga fungerar verkar det som, vilket leder till att dom inte kan tillfredställa behovet. Dom lever i en helt annan verklighet, och bekämpar idag symptomerna istället för orsakerna.

Hur funkar det om dom skulle stämma nån för att ha laddat ner ett tv-program som inte sänds i sverige egentligen ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Tycker man ska lägga tv-avgiften på skatten istället för som det är nu och i samma veva skulle man kunna lägga till en extra "bredbands"skatt alternativt lägga den på tv-skatten och kalla det informationsskatt eller något.

Då får bolagen sina pengar och alla betalar för det. Men, och här kommer det, all film, musik etc ska läggas ut på internet av bolagen för gratis nedladdning och detta ska göras samtidigt som dom släpper skivan fysiskt.
Det ska vara gratis att gå på bio förutom avgift för att täcka hyra och underhåll av biograferna.
CD/DVD-skivor ska också vara gratis förutom kostnaden för tillverkning och distrubition etc.

Vi har ju redan betalat för det en gång så därför ska vi inte behöva betala för det igen. Detta kommer ju aldrig hända men iallafall. Skatten eller liknande kommer nog komma men inte gratis nedladdning från bolagen själva etc.

Nej tack, mer skatt är det sista vi behöver i det här landet!

Fan heller att jag ska betala extra för att folk ska kunna snylta när de vill ha underhållning, och att allt ska vara gratis bara för att du vill?

Dröm vidare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Fan heller att jag ska betala extra för att folk ska kunna snylta när de vill ha underhållning, och att allt ska vara gratis bara för att du vill?

Radio & TV? Skulle vara intressant att se statistik på det där.

Vi behöver givetvis inte mer skatt. Däremot behöver det prioriteras på ett helt annat sätt än idag. Men mycket styrs ju även där av media, skuldkänslor samt skrämseltaktik.

Permalänk
Inaktiv

Lämna TPB ifred säger jag bara....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Däremot finns det inte endast olagligt material på TPB vilket gör att ditt argument också haltar ganska kraftigt.

#1: Alla program som är licenserade under GNU/BSD licensen? snark.
#2: Ja, för privat personer.
#3: Varför inte?

LOL NI MISSAR HELA POÄNGEN! DE FÖRETAGEN SOM INTE VILL TJÄNA PENGAR GENOM REKLAM UTAN GENOM NORMAL FÖRSÄLJNING SKALL DE FÅ DET?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
LOL NI MISSAR HELA POÄNGEN! DE FÖRETAGEN SOM INTE VILL TJÄNA PENGAR GENOM REKLAM UTAN GENOM NORMAL FÖRSÄLJNING SKALL DE FÅ DET?

Jasså ... ja, det kan ju vara lätt att missa poängen ifall det inte finns någon :/

Visst, företag kan ju få försöka tjäna hur mycket pengar dom vill. Väldigt få företag som har produkter som är värda att betala för dock.

Permalänk
Medlem

Varför kan inte bara Piratebay erbjuda en fullständig sökmotor som typ Google, Altavista, m.m. Då måste ju varje sökmotor stämmas där man kan komma åt olagligt material om de fortfarande vill åt Piratebay...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Nej tack, mer skatt är det sista vi behöver i det här landet!

Fan heller att jag ska betala extra för att folk ska kunna snylta när de vill ha underhållning, och att allt ska vara gratis bara för att du vill?

Dröm vidare.

TV-licens och mediaskatt är då två saker som jag antar att du undviker att betala?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
LOL NI MISSAR HELA POÄNGEN! DE FÖRETAGEN SOM INTE VILL TJÄNA PENGAR GENOM REKLAM UTAN GENOM NORMAL FÖRSÄLJNING SKALL DE FÅ DET?

Klart dom skall få det men inte genom ocker som i dagsläget genomsyrar alla film/skivbolag gement och globalt.Jag betalar gärna för en bra film eller en bra musikskiva men priserna idag är otroligt höga med tanke på produktionskostnaderna.Det som kostar är bolagens profit,artisten får ju bara en bråkdel av en skivas försäljningspris så det är bolagen som tar den största kakan och det är inte okej,varför ska man betala för någon som bara sitter i en styrelse på sin röv och gör ingenting??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Frågan är hur dom ska bevisa att alla som laddat ner filmer/serierna inte redan har köpt dom?
Jag har köpt många serier som jag sedan har laddat ner, är det inte lagligt att ha en digital kopia på sina skivor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Klart dom skall få det men inte genom ocker som i dagsläget genomsyrar alla film/skivbolag gement och globalt.Jag betalar gärna för en bra film eller en bra musikskiva men priserna idag är otroligt höga med tanke på produktionskostnaderna.Det som kostar är bolagens profit,artisten får ju bara en bråkdel av en skivas försäljningspris så det är bolagen som tar den största kakan och det är inte okej,varför ska man betala för någon som bara sitter i en styrelse på sin röv och gör ingenting??

det här argumentet finner jag intressant. här antas alltid underförstått att artisten är den kreativa motorn, men hur resonerar ni i de fall där det faktiskt är "bolaget" som är det?* förtjänar bolag aldrig att få tjäna pengar?

*

(och kom nu för hundan inte med några beiga undanflykter om att ni bara ser på Polsk konstfilm och lysnar på svår alternativ proggrock från Uzbekistan för det vet jag att 99.8% av alla fildelare inte gör)

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
massa skitsnack emot fildelning

e du aktieägare i nått filmbolag eller

Är du inte det tycker jag synd om dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
DAGENS UNGDOM???!!! Du är rolig du. Klart det är dagens ungdom som gör fel. Hur gammal är du? 50? SÅ länge jag kan se tillbaka så har det alltid fungerat på samma sätt för e som kunnat och fått tillgång till piratkopierat material. Dock på lagliga sätt en del gånger. Då man spelar in från radion och så vidare. Men även olagliga då man slängde in spel på 10talet disketter och tog med sig spelaen till kompisar. Bara för att de inte hadfe tillgång till att ladda ner alt de vill så betyder det inte den ungdomen var annorlunda på ågot sätt.

Det är alltid sånt snack om "Dagens ungdom" ^^ Det är ingen större egentlig skillnad från igår. bara mer teknik.

Så jävla sant

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

dom som spelar in ett avsnitt av lost som ett tex?
som givetvis sändes på tv, det är lagligt?

men inte lagligt att ladda hem samma avsnitt ifrån tpb? "tex"

så jävla larvigt så det finns inte!!

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
dom som spelar in ett avsnitt av lost som ett tex?
som givetvis sändes på tv, det är lagligt?

men inte lagligt att ladda hem samma avsnitt ifrån tpb? "tex"

så jävla larvigt så det finns inte!!

det är inte lagligt att dela ut det du spelat in på videon, för du har inte visningsrätt på det du spelat in. så det spelar ju ingen roll. :

om du spelar in nått på TV som kanalen har köpt en visning av, och som du har rätt att se för att du antingen betalar kanalen eller ser på reklam (eller iaf gör kaffe under tiden den visas, den som sålt reklamen får ju betalt ändå) betyder att alla följer de avtal och överenskommelser som alla transaktioner och avtal en kapitalistisk rättsstat följer.

om du köper en kopia av Windows betyder ju inte det heller att du har köpt rätten att kopiera upp och sälja eller dela ut den i all oändlighet. eller en tavla, eller en bok.

förstår du verkligen inte att detta är samma sak i avtalsmening?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Ett realistiskt pris för mig skulle jag väl säga ligger runt 90kr för en skiva musik och runt 150kr för en film, som max-pris med ett normal-pris på run 20kr mindre för varje.

Äh, det där går inte längre. Javisst, 90 kronor är hälften av 180 kronor för en CD, men noll kronor för att slanga är ändå ingenting jämfört med 90 kronor...

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

det gör deseamma om dom stäms på 15 miljoner eller 150, dom kommer endå att leva på existensminimum eller så kommer dom att fly landet. Jag tycker att iden om en TPB fond där man kan donera pengar låter alla tiders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
TV-licens och mediaskatt är då två saker som jag antar att du undviker att betala?

Det stämmer, då jag ej har TV, och mycket media per år blir det inte heller, jag köpte en 25-pack DVD-R för ett par år sen, det var väl det.

Poängen är att inte fler grejer behöver bakas in i nån allmän skatt, låt de som vill nyttja en produkt eller tjänst betala för den.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

så är det lagligt att tex spela in ett simpsons avsnitt från 6:an som man har på tv och endast SJÄLV kolla på det. Men att ta exakt samma avsnitt (som du kunde spelat in på TV:n) från nätet från en sajt tex TPB?!!?

sen ni som gnäller på ''dagens ungdom'' är totalt borta finns undersökningar som visar att det finns lika mycket 30-65åringar som ungdomar som laddar hem.

bara för man laddat hem en film/serie/spel/skiva betyder det inte att om nedladning inte fanns hadde man gått och köpt filmen/serien/spelet/skivan.

dessutom tycker jag skattepengar borde läggas på annat änn att jaga fildelare sen anlita svindyra advokater för att fälla dom. fildelning är rätt svår stopat i dagsläget...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
...

Då jag lyssnar på precis allting utom dansband och tysk hardcore så håller jag mig till de låtar jag verkligen gillar och även om resten av låtarna på en skiva inte är dåliga, så är de inte vidare intressanta så länge det inte är någonting jag aktivt vill lyssna på. Det har ju visserligen med smak att göra. Jag satsar hellre på ett par riktigt bra saker än en hel hög av någonting jag ser som godkänt men inte mer.

Och visst har medier blivit en slit och släng-produkt, men på ett vad jag anser positivt sätt. Förr i tiden kunde jag utan problem bara ta en paus och lyssna på musik i en timme eller två, det var en syssla i sig. Idag är musik ett tillbehör. För mig är det med överallt. På morgonen när jag vaknar, på bussen till jobbet, på vägen hem, när jag sitter och kodar, spelar eller annat och åter igen när jag ska lägga mig. Jag kan nog med stor säkerhet att med undantag för timmarna jag jobbar har jag musik runt mig resterande tid på dygnet.

Och givetvis funkar det inte bara med ett album då, eller ens ett dussin. Iallafall en 2-300 låtar är ett minimum för mig under en dag, med lite extra för variationer i humör och vad man vill lyssna på. Mitt intresse för musik är större än någonsin. Jag lyssnar på fler nya band, upptäker subgenres jag knappt visste fanns och jag tycker det är underbart. Men det är ingenting som fungerar för 180kr per skiva. Och så är det nog för många idag skulle jag tro. Att musiken har spridit sig menar jag.

Och inte heller ligger problemet som kopiering utgör enbart på bolagens axlar. Jag har aldrig sagt att pirater är ansvarsfria. Men av det jag upplevt så är det bara piraterna som ens försöker få till en förändring, även om det inte gäller alla pirater heller. Bolagen stretar enbart emot. Inte förren nu senaste året eller två skulle jag väl säga att de ens börjat få upp ögonen på allvar. Och i rådande takt kommer det ta 10 år till innan det hela faktiskt sjunker in i huvudena på bolagen. Vilket jag tycker är otroligt synd. Hade de haft lite framförhållning och hoppat på tåget hade nog piratkopiering redan idag vart ett betydligt mindre problem, till allas stora lycka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Äh, det där går inte längre. Javisst, 90 kronor är hälften av 180 kronor för en CD, men noll kronor för att slanga är ändå ingenting jämfört med 90 kronor...

Visst, det finns gott om folk som ändå inte skulle betala även om priserna låg under hundringen, men det är vad jag personligen skulle kunna tänka mig att lägga ut. Lösningen på problemet är ju att få orginalen att bli mer attraktiva än kopiorna i förhållande till kostnaden, och 0 mot 180 gör ju i dagsläget att kopiorna vinner. Men ju lägre ett orginal sjunker, ju fler skulle ju dra sig mot det lägret, eller hur? Och då man aldrig kommer kunna eliminera kopierng totalt är ju målet att ett hållbart antal väljer orginalen, så alltså behövs det inte att alla slutar kopiera.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En tanke slog mig just när jag satt och läste alla inlägg. Hur fasen ska man få tag på film om bolagen får igenom sitt trams och får bort alla fildelare? Nog kommer det dyka upp alternativ för "pirater".

Men vad jag menar är...hur många har sett till en hyr videobutik på sistonde? Finns ju knappt några längre vilket skulle innebära att man måste köpa allt man vill se...och 250kr för en film kan dom glömma.

...och att dom får 115milj från TPB säger jag bara...dröm vidare!

För vanligt folk är det fantasisummor. Men för dom är det en piss i sjön!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FUtech
...och att dom får 115milj från TPB säger jag bara...dröm vidare!

Om TPB skulle dömmas så hårt kommer de som har åtalat TPB få grymt stora problem som kommer att kosta dom extremt mycket pengar och inte minst tid som faktiskt är pengar för ett företag idag.
Det finns många grymt duktiga crackers där ute som mer än gärna förstör och bolagen kan inte göra någonting åt det förutom en polisanmälan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men ju lägre ett orginal sjunker, ju fler skulle ju dra sig mot det lägret, eller hur? Och då man aldrig kommer kunna eliminera kopierng totalt är ju målet att ett hållbart antal väljer orginalen, så alltså behövs det inte att alla slutar kopiera.

ja man måste helt enkelt komma till en rimligare växlingskurs mellan svett och nöje för genomsnittsarbetaren. majoriteten gillar att se film, men det är nog en minoritet som gillar film nog för att se utväxlingen 4 timmar jobb = 2 timmar avkoppling i soffan som bra. (utan chips då alltså)

jag har för mig jag redan tidigare hållt med Belgas uppfattning om rimliga priser där ingen egentligen skulle kunna knorra om priset med rimlig rätt.

min uppfattning om bra maxpriser på nysläpp av media, hyr (per dag) och köp:

spel: 400 kr / 20kr

HD-film: 150 kr / 50 kr

SD-film: 120 kr / 30 kr

CD 100 kr / 10 kr

och sen fallande priser efter intresse som vi ser idag ända ner till 19.90 för gamla B-filmer som folk bara orkar se om de kostar just det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FUtech

Men vad jag menar är...hur många har sett till en hyr videobutik på sistonde?

ja, men undra varför.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FUtech
En tanke slog mig just när jag satt och läste alla inlägg. Hur fasen ska man få tag på film om bolagen får igenom sitt trams och får bort alla fildelare? Nog kommer det dyka upp alternativ för "pirater".

Men vad jag menar är...hur många har sett till en hyr videobutik på sistonde? Finns ju knappt några längre vilket skulle innebära att man måste köpa allt man vill se...och 250kr för en film kan dom glömma.

...och att dom får 115milj från TPB säger jag bara...dröm vidare!

För vanligt folk är det fantasisummor. Men för dom är det en piss i sjön!

Privata trackers? d;

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Jag har en ganska stor DVD-samling av originalfilmer och jag tror många andra datoranvändare också har det. Hur ofta har jag då sett en film mer än 1-2 ggr? Inte ofta, så i princip hade det varit bättre att hyra. Jag har då betalat mer till filmbranschen än nödvändigt.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja man måste helt enkelt komma till en rimligare växlingskurs mellan svett och nöje för genomsnittsarbetaren. majoriteten gillar att se film, men det är nog en minoritet som gillar film nog för att se utväxlingen 4 timmar jobb = 2 timmar avkoppling i soffan som bra. (utan chips då alltså)

jag har för mig jag redan tidigare hållt med Belgas uppfattning om rimliga priser där ingen egentligen skulle kunna knorra om priset med rimlig rätt.

min uppfattning om bra maxpriser på nysläpp av media, hyr (per dag) och köp:

spel: 400 kr / 20kr

HD-film: 150 kr / 50 kr

SD-film: 120 kr / 30 kr

CD 100 kr / 10 kr

och sen fallande priser efter intresse som vi ser idag ända ner till 19.90 för gamla B-filmer som folk bara orkar se om de kostar just det.

ja, men undra varför.

400 kr att köpa och 20 kr att hyra <=> hyra kostar 5 % av köpspriset.

150 kr att köpa och 50 kr hyr <=> hyra kostar 33% av köpspriset.

120 kr att köpa och 30 kr hyr <=> hyra kostar 25% av köpspriset.

100 kr att köpa och 10 kr hyr <=> hyra kostar 10% av köpspriset.

Hur länge skall lånet vara för respektive vara?

Aja iaf... Ännu en gång så måste jag påpeka att det inte är konsumenterna som sätter priserna, ty de vill alltid ha lägre priser, därför är det orimligt. Priserna skall endast sättas utav företagen själva så att de tjänar maxbelopp på det de tillverkat, skapat eller den tjänst som de ger.

De som säger att de skall tjäna pengar på reklam är inte realistiska. Skall vi se på film med reklam mitt i? Nej tack! Spela wc3 där det mitt i att game blir reklam pause? Nej tack! Dessutom, varför skall vissa företag vara tvingade till att tjäna pengar på reklam med lag, men andra inte? Om t.ex. Dell skall sponsra ett spel, ska Dell kanske också vara reklambaserat och datorerna från Dell gratis, osv. Antingen så måste man ha ett samhälle där allt är "gratis" (kommunist land) eller inget är gratis.

Vill Du ha det som i Ryssland, Kina eller Kuba? Nej tack!

Om ett nystartat företag som skall börja göra spel inte hittar något företag som vill sponsra deras spel med reklam för det inte tycker det är värt det, skall de tvingas till detta? Om du svarat Ja, skall vem som helst då få starta ett spel företag och automatiskt få reklam pengar? Ty alla i världen kommer starta ett sådant företag.

Permalänk
Medlem

BorgQueen

tillbaka till verkligheten tack!

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
400 kr att köpa och 20 kr att hyra <=> hyra kostar 5 % av köpspriset.

150 kr att köpa och 50 kr hyr <=> hyra kostar 33% av köpspriset.

120 kr att köpa och 30 kr hyr <=> hyra kostar 25% av köpspriset.

100 kr att köpa och 10 kr hyr <=> hyra kostar 10% av köpspriset.

Hur länge skall lånet vara för respektive vara?

Aja iaf... Ännu en gång så måste jag påpeka att det inte är konsumenterna som sätter priserna, ty de vill alltid ha lägre priser, därför är det orimligt. Priserna skall endast sättas utav företagen själva så att de tjänar maxbelopp på det de tillverkat, skapat eller den tjänst som de ger.

De som säger att de skall tjäna pengar på reklam är inte realistiska. Skall vi se på film med reklam mitt i? Nej tack! Spela wc3 där det mitt i att game blir reklam pause? Nej tack! Dessutom, varför skall vissa företag vara tvingade till att tjäna pengar på reklam med lag, men andra inte? Om t.ex. Dell skall sponsra ett spel, ska Dell kanske också vara reklambaserat och datorerna från Dell gratis, osv. Antingen så måste man ha ett samhälle där allt är "gratis" (kommunist land) eller inget är gratis.

Vill Du ha det som i Ryssland, Kina eller Kuba? Nej tack!

Om ett nystartat företag som skall börja göra spel inte hittar något företag som vill sponsra deras spel med reklam för det inte tycker det är värt det, skall de tvingas till detta? Om du svarat Ja, skall vem som helst då få starta ett spel företag och automatiskt få reklam pengar? Ty alla i världen kommer starta ett sådant företag.

Nej, det är inte konsumenterna som sätter priserna. Men du kan ju alltid försöka med att låta företagen ta ut enbart det pris de vill utan att tänkta på konsumenterna alls, det skulle sluta i produkter som inte kostar någonting att tillverka men där varje såld produkt kostar tillräckligt för att driva företaget. Ett företag som tillverkar en produkt utan några konsumenter är inte ett fungerande företag. Med andra ord är företagen lika beroende av konsumenterna för att överleva som konsumenterna är av företagen för att få det dem vill ha.

Och ditt påstående om att antingen måste allt vara gratis, eller så kan inget vara det är ju bara rena fantasier. Hur tror du produktplacering fungerar? Tror du verkligen reklamskyltarna runt hockey-rinken verkligen måste vara reklam för att fylla sin funktion som avgränsare? Det finns massor av saker här i världen som är om inte helt gratis, så väldigt väldigt nära, och ändå tjänas det grova pengar på det.

Ingen person med vett i skallen kan säga att ett företag inte skall försöka gå med så mycket vinst som de kan. Men detta måste även vägas mot marknaden, och det är ju löljigt tydligt att marknaden inte gillar att pröjsa vad ett album, en film eller ett spel idag kostar. Det här är faktistk ett av områdena där jag idagsläget gillar intel. De pressar priserna på sina proppar även fast de inte behöver. De skulle säker kunna säljas för några hundra mer per cpu och ingen skulle klaga särskilt mycket, men ändå höjer de inte priset? Det är att balansera företagens vinsintresse med konsumenternas intressen som är ett vinnande koncept, inte att bara gå åt ena hållet.

Edit**
Jag vet att jag inte är ensam om det. Men jag betalar gärna lite extra för en vara om jag känner att företaget som står bakom den förtjänar det. Precis som att jag inte vill betala för produkter från företag jag inte gillar. Jag köper hellre Sennheiser-lurar än Sony, även om de låter lika bra och kostar lika mycket. Jag köper till och med hellre lurar från sennheiser än Sony även om Sony-lurarna är billigare men låter lika bra. Varför? För att jag i mina kontakter med båda företagen blivit bemött bra av sennheiser, och dåligt av sony. bra kundbemötande kostar ingenting extra för företagen, det är gratis, men ändå har Sennheiser tjänat pengar på iallafall mig av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.