Bilder på Asus Maximus II Formula

Permalänk
Medlem

FullOner: då kan du ju köpa extreme som lär komma efter den här modellen för extreme är för vattenkylning.

Samt skoj för dom som ska köra vista med det dära ljudkortet

Permalänk
Medlem

Vi talar ju fortfarande om P45 här och inte X48... såteh... tycker det ser jävligt nice ut, dock får man ju se hur den presterar och hur mycket det kommer kosta.. hoppas det inte blir så mycket mer än 1.2k eller så :/

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk

fy fan vilket vacker moderkortsskapelse dräglar vill ha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Och som vanligt går man ju o öppnar varje sidodörr i ett chassi för o kolla hur ett moderkort ser ut, eller hur?
Visst ser det bra ut, men hur nödvändigt är det egentligen? o.O
Ajja får väl hoppas det presterar bra också annars är ju designen ogjort arbete.

Har inte nästan majoriteten av alla datorlådor som säljs nuförtiden plexifönster på sidan?

Ser ut att vara ett riktigt fint mobo det här, blir kanske till att uppgradera från mitt Commando sen om det visar sig att det går att klocka ordentligt.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag brukar titta på mitt moderkort eller säga att något moderkort är snyggt, men jag håller med de flesta andra om att det här är riktigt läckert!
Blir intressant att se hur det presterar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Kass. Täck hela plattan med kylflänsar så kan det bli något..

Ertan

Jag håller med dig där. Ägde för länge sedan ett Asus P2B eller något, till en Pentium II, som var helt underbart stabilt och krånglade verkligen aldrig.

Men sedan dess har jag i princip bara haft problem med Asus med dess brister på stabilitet.

Edit; har i princip haft problem med ALLA moderkort sedan Penitum II var på tapeten. Alltid konflikter, kassa BIOS, datakorruptioner, blåskärmar, höga temperaturer, you name it..

Samma här kört med många bra kort från asus fram till PIII sen sjönk kvaliten och nu för tiden vågar jag inte köpa fler Asuskort...

Men visst ser det här kortet läckert ut inget snack om saken!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är P45 ett nerköp från P38 så nix från mig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Nja det var ju riktigt snyggt får man säga men prislappen kommer nog inte berättiga det.Mitt commando får gå tills det rasar men stabilare moderkort för OC får man leta efter,har inga som helst problem fastän jag kör 50% OC.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
"Nu har Asus tagit hjälp av Creative för att förbättra det." - Tillåt mig skratta, sen när förbättrar man någonting när man tar in Creative i leken? Varför inte slänga med en minskad modell av sitt egna Xonar-kort istället, då hade man kanske fått se på stabilt, bra ljud till skilldnad från Creatives sorgliga ursäkter till drivrutiner.

Instämmer, med tanke på deras taskiga drivrutiner så känns onekligen Creatives inblandning snarare som något negativt. Det är i alla fall inget man vill betala extra för, om man kör, eller har några planer på att köra Vista i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ser ju bra fint ut, men det är ju itne därför man skulle köpa det direkt. Väntar på tester

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

undra hur detta kommer prestera då vet ju att asus har bra kvalite iaf.. min E6550 gör ju 60% OC på mitt P5B

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Alltså detta kort är ju för personer som har ett äldre kort än P35 som ska uppgradera snart men ej känner det som nödvändigt med crossfire. Då har man allt man behöver.

Om man så mycket som tror säg komma köra crossfire i framtiden så är det nödvändigt med ett X38 kort.

Personligen så kommer jag köpa ett x38 kort. Och då har jag ändå köpt 2 stycken P35 kort som jag inte känner är tillräckliga.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk

"Moderkortet har dessutom två stycken PCI Express 2.0 x8"

Skrivfel i nyheten? Jag kan aldrig tänka mig att dom inte skulle ligga på 16x.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
"Moderkortet har dessutom två stycken PCI Express 2.0 x8"

Skrivfel i nyheten? Jag kan aldrig tänka mig att dom inte skulle ligga på 16x.

Det är väl så att en port ligger på x16 om man har ett grafikkort, och båda på x8 om man har två grafikkort?

Jag ser att det är flera än jag som har haft problem med asus. Har haft ett s478 och ett s939 moderkort från asus. båda har dött nu :(.

Samt att jag tycker det är väldigt onödigt att trycka på ett X-Fi ljudkort som troligtvis bara är ett XtremeAudio (det utan X-Fi processor på). Det verklar ju inte ha något vanligt integrerat ljudkort heller så för mig kommer det aldrig bli ett sånthär. Visserligen mest beroende på mina tidigare erfarenheter av asus.

Permalänk
Medlem

Man kommer ju endå att kunna köra CF och få en större prestandaökning, är det inte bara GX2 som flaskar lite smått på 1.1? och man får väl ändå inte ut 100% med CF endå så.. tycker endå det bör vara en värd uppgradering med CF med 8x+8x (PCIe 2.0) i nästa generation (R700) och kanske den efter det (R800?).

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem

Börjar gilla Asus mer och mer på senaste året.
Dock så skrattade jag bara åt det där ljudkortet, jag slängde ut mitt Audigy 2 ZX och kör med mitt inbyggda sedan länge tillbaka nu för Creative kan inte göra drivrutiner för fem öre.

Vilket chipset från intel är nyast, är det X38 som är det?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

X48 är nyast men P45 blir väl det när det kommer, fast X48 är väl mest highend då... även fast de inte skiljer sig så speciellt mycket ifrån X38

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem

Vet inte om asus grejor är specielt ostabila iaf inte enligt dom bästa överklockarna i världen.
Av top 20 i 3DMark06 så är 12 st asusbrädor och dom lär ju knappast hammnat där om dom var ostabila.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Vill HA! Alltid älskat Asus framföra alla andra tillverkare.

Word! Instämmer helt.

Permalänk
Medlem

Gällande skillnader mellan X48 och P45 samt antalet PCI-E banor.

Fördelar med P45:
*P45 baseras på 64nm mot X48 90nm - Svalare och drar mindre ström.
*P45 paras med den nya ICH10 sydbryggan - Flera features.
*P45 är billigare vilket leder till billigare moderkort.

Nackdelar med p45:
*Har färre PCI-e banor än X48 och kan inte ha 2*16x PCI-e banor.

Gränsfall:
X48 (iom sin entusiastinriktning) sägs klocka "bäst" å andra sidan är P45 baserat på mindre ledbansbredd vilket leder till att det drar mindre ström och utvecklar mindre värme. Detta borde ge en liten boost när man överklockar och förmodligen hamnar X48 och P45 väldigt lika vid överklockning. Speciellt när moderkortstillverkarna proppar p45-baserade moderkort med extra funtioner av alla dess slag. Fetare strömförsörjning osv osv.

Permalänk
Medlem

*vill ha*

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

"Maximus II Formula är inte baserad på styrkretsen X48 som man skulle kunna tro utan P45" är det verkligen så konstigt då Rampage Formula redan finns med X48?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Gällande skillnader mellan X48 och P45 samt antalet PCI-E banor.

Fördelar med P45:
*P45 baseras på 64nm mot X48 90nm - Svalare och drar mindre ström.
*P45 paras med den nya ICH10 sydbryggan - Flera features.
*P45 är billigare vilket leder till billigare moderkort.

Nackdelar med p45:
*Har färre PCI-e banor än X48 och kan inte ha 2*16x PCI-e banor.

Gränsfall:
X48 (iom sin entusiastinriktning) sägs klocka "bäst" å andra sidan är P45 baserat på mindre ledbansbredd vilket leder till att det drar mindre ström och utvecklar mindre värme. Detta borde ge en liten boost när man överklockar och förmodligen hamnar X48 och P45 väldigt lika vid överklockning. Speciellt när moderkortstillverkarna proppar p45-baserade moderkort med extra funtioner av alla dess slag. Fetare strömförsörjning osv osv.

Är det inte så att x38 bygger på 90nm och x48 på 65nm?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Har inte nästan majoriteten av alla datorlådor som säljs nuförtiden plexifönster på sidan?

Sådana chassin är väl inte så vanliga nu längre väl? Tror de flesta väljer mer ljudisolerade chassin.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Externa ljudkortet är ingen höjdare, ingen större skillnad kvalitetsmässigt jämfört med de övriga ( AC1988 eller vad det är ) jag stoppade tillbaka gamla Xi-fi kortet igen på x48 brädan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Asså är det bara jag som tycker att Asus moderkort saknar det enda viktiga hos ett moderkort? Typ stabilitet, "billigt-men-bra", som en DS3a o sånt? Allt godis medföljer ju, t.ex. ett tufft ljudkort som är externt för att det ser sexigare ut, och det känns som de gör kylningen så snygg som möjligt istället för så effektiv som möjligt. Har läst skit många Asuskort som överhettas, antagligen nForce då.

Bara min åsikt om dom...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Kass. Täck hela plattan med kylflänsar så kan det bli något..

Ertan

Jag håller med dig där. Ägde för länge sedan ett Asus P2B eller något, till en Pentium II, som var helt underbart stabilt och krånglade verkligen aldrig.

Men sedan dess har jag i princip bara haft problem med Asus med dess brister på stabilitet.

Edit; har i princip haft problem med ALLA moderkort sedan Penitum II var på tapeten. Alltid konflikter, kassa BIOS, datakorruptioner, blåskärmar, höga temperaturer, you name it..

Jag skall skaffa ett Rampage Formula (X48) till sommaren och googlade lite recensioner. Det som återkom mest var i princip "detta är det absolut stabilaste moderkortet jag någonsin testat och det rekommenderas starkt om man vill överklocka".

Personligen tror jag så att Asus kort som är lite billigare är nog inte särskilt mycket att ha, men vill man ha entusiastkort som kostar lite, så är Asus bland de bästa. Som någon sa, så använder ju 12 av top20 i 3dmark06 Asusbrädor, vilket borde tyda på att de är jävligt stabila.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd

Har sett bilder för länge sedan, så tycker inte detta är nyheter.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Antar att moderkortet blir lite tungt och otympligt.

Permalänk
Medlem

Ett kort i ROG-serien ska alltså föreställa ett kort för gamers?

Gamers spelar.
Varför bara 2, x8, x16 hade varit bättre då det marknadsförs som ett gamerkort?

Permalänk
Medlem

vill man köpa ett dyrare ROG kort med x16 PCIe kan man ju bara köra rampage formula (x48) istället? dessutom är det ju fortfarande x16 om man kör ett kort men x8 gånger två om man kör 2 kort, x8 med PCIe 2.0 har 8gb/s vilket är samma som x16 med PCIe 1.1, så jag tror kanske att det kan hända att det flaskar lite om man kör 2 st HD4870X2's eller så, men du kommer ju fortfarande se en uppgradering när du går från en till två kort i vilket fall.... detta kommer smaka fint med 2 st HD4870 iaf

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS