Permalänk
Medlem

Strömma musik över internet

Hej, vilket protokoll ska man använda om man vill strömma musik över internet, alltså ifrån en server till en klient?

Jag har kikat på RTSP och HTTP, och båda verkar ha fördelar och nackdelar i detta fall...:confused:

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

Skulle nog kört på HTTP om du inte har en bra anledning att köra RTSP.

(Also du kan göra detta med VLC men det visste du kanske)

Permalänk
Glömsk

Jag har reverse engineerat en del stängda protokoll för musikstreaming, bland annat Real's RTSP-derivat, Microsofts RTSP-derivat (båda två av dessa strider mot standarden, oväntat ) och även MMS. Låt mig säga såhär:

Undvik.

HTTP-baserad streaming, exempelvis Shoutcast, är visserligen inte lika robust om exempelvis anslutningen skulle brytas eller störas, men tar igen det flera gånger om genom enkelhet. Dör anslutningen ansluter du bara igen. Lyssnaren kommer missa data i vilket fall som helst. Störingar i anslutningen kompenseras av formatet, både MP3 och AAC har inga problem att hantera korrupta frames.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.