Trådlöst nätverk...uppkopplingen dör.

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk...uppkopplingen dör.

Kör med Glocalnets trådlösa modem/router (Speedtouch) och 8Mbit ADSL uppkoppling. Mina två stationerna datorer (en Vista och en XP) har var sitt trådlöst PCI nätverkskort (Netgear WG311v3).

På grund av att Netgear kortet har så kassa drivrutiner/adapter så måste jag köra med WEP för att det överhuvudtaget skall funka (kasst nätverkskort).

Att koppla upp allt på nätverket funkar bra. Båda datorerna kopplar upp sig och allt funkar bra...till att helt plötsligt dyker uppkopplingen. Efter någon halvminut har uppkopllingen "repat" sig och allt flyter på igen. Sedan efter nån minut dyker allt igen. Och så fortsätter det.

Har jag bara EN dator uppkopplad och aktiv så fungerar nätverket hela tiden. Problemet verkar alltså uppstå när man har en aktiv uppkoppling på BÅDA datorerna samtidigt.

Va kan det vara som strular?
Bara någon enkel inställning som man missat eller vad?

Tacksam för tips....

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hade också det där problemet med min DI-624. Så fort min systers drog igång sin dator med trådlöst dog internet en gång i minuten hela tiden. Nu har jag köpt en ny och sluppit det problemet. Kanske är någon inställning, jag vet inte...

Permalänk
Medlem

Ja, jag antar också att det är mina nätverkskort som gör att det inte går bra. Undra om det kan spela roll att man har två likadana nätverkskort?

Sedan kanske det även är bra att sätta två fasta IP på mina två datorer?

Visa signatur

---

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

nae det är routern som inte är den bästa..
Ska inte spela nån roll om du har 2 nätverkskort, inte heller om du har fasta ip adresser..

Nu vet inte jag hur GUI't ser ut, men du kanske kan ställa in tcp/udp timeouts till 90 ??...

jag personligen skulle byta router efter vad jag har hört om 624an...