Permalänk
Medlem

XP och fyrkärnigt.

Hejsan alla swecare!
Jag har alltid varit en trogen xp användare men på senaste månaderna gått över till vista ultimate x86. Gillar designen i vista och alla funktioner men det värsta är förlusten på prestanda i spel. Nu till frågan, stödjer windows xp en fyrkärnig processor? Hörde nånstans att det inte gör detta.

CPU : Amd phenom 9500 2.2ghz x4 b3 versionen.
MB : Asus m3a32 deluxe
GFX: XFx 8800gt alpha dog extreme edition
Ram: OCZ Gold 2gb

Vad tycker ni, ska jag fortsätta att sitta på vista eller gå tillbaka till xp, gillar att spela mkt men tycker att det är skrämmande med förlusten i vista, ge gärna tips och kommentarer.

Mvh//Mo

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel Q6600, en CPU med fyra kärnor, och kör med Win XP. Det fungerar utmärkt.
Det är skillnad på fyra kärnor och fyra processorer.
Med fyra kärnor har du fortfarande enbart en fysisk processor.
Tom. Win XP Home klarar av en CPU med 4 kärnor.

Win XP Home: max en fysisk processor. Klarar flera kärnor
Win XP Pro: max två fysiska processorer. Klarar fler kärnor

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

tackar för hjälpen, blir att installera xp när jag har tid.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste drivrutinerna och uppdateringarna till vista från windows update?
Med tanke på att vi har en tråd i forumet som visar test att vista är i fatt XP i prestanda (gäller ju inte alla förståss) men du talar om en skrämmande prestandaförlust.

För övrigt är det som Alibabba skriver.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Har du senaste drivrutinerna och uppdateringarna till vista från windows update?
Med tanke på att vi har en tråd i forumet som visar test att vista är i fatt XP i prestanda (gäller ju inte alla förståss) men du talar om en skrämmande prestandaförlust.

För övrigt är det som Alibabba skriver.

Jag har senaste windows uppdateringarna men inte dom nya grafikkorts drivrutinerna, har kollat på nvidias hemsida men deras "driver section" funkar inte just nu.
Men vilka nyare drivrutiner bör man ladda ner för att få bättre prestanda?