Olika biltillverkare - service & reservdelspriser?

Permalänk
Medlem

Olika biltillverkare - service & reservdelspriser?

Finns det någon bra sammanställning över hur reservdelspriser och servicekostnader skiljer sig mellan olika biltillverkare? Har hört att det kan skilja sig enormt mycket mellan olika biltillverkare, men aldrig sett någon egentlig statistik på det. Har en vän som snart ska köpa sig en bil som undrar.

Permalänk

Det finns bilar där ett lampbyta kan kosta flera tusen kronor.

Sen finns det bilar som det kostar några några hundra kronor för en sönderkörd lyckta osv.

ju vanligare bil destor billigare delar kan du nästa säga fast det är inte sant.

Gamla bilar är fortfarande billigast att köra om man se på inköpspris servide osv.

sen om de är tråkigare och vanliga och sånt är ju något man själv väljer var man lägger sig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Volvo är knappast billigast i sverige, om man inte servar/lagar själv och jagar på bilskroten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Volvo är knappast billigast i sverige, om man inte servar/lagar själv och jagar på bilskroten

Man ska inte säga att ett märka är dyrast utan man måste ta varje bilmoddell för sig. annars blir det inte rätt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Man ska inte säga att ett märka är dyrast utan man måste ta varje bilmoddell för sig. annars blir det inte rätt.

Volvo hade 20% högra servicekonstad på deras verkstäder, men efter en jävla massa kritik så sänke de priserna.
Reservdelarna kan jag inte heller påstå att de är billiga.
Sossecontainrarna är hyffsat billiga i reservdelar, men det går jämt ut med att de är skittråkiga att köra, fula och icke ekonomisk kontra vad man får.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Finns det ingen rankinglista över bilmodeller och biltillverkare och reservdelskostnader?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att Teknikens värld hadde ett stort diagram av en undersöking om vilka som var dyrast och hadde bäst service. Av "A" märken hadde Mercedes & VW/Audi sämst då dom var dyra och mekanikerna sakna kunskap på många verkstäder. Innan dess var lite konstiga japanare. Bäst var Toyota och 3 tror jag KIA var, minns inte riktigt.

Det var då på priser och service. I kvallite och hållbarhet var Toyota 1:a tack var hållbarheten och Audi 2:a om jag inte minns fel.

-=FULLMOON=-: Volvo är dyra, man kan inte sitta och gemföra med gammla skita 740 etc utan man använder dagens modell program.

Permalänk
Hedersmedlem

golf II är väl det bland det billigaste skiten men kan ha när det gäller delar och så? det är iallafall min uppfattning.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
golf II är väl det bland det billigaste skiten men kan ha när det gäller delar och så? det är iallafall min uppfattning.

Får hålla med där, kan man meka endel själv lär det vara bland det billigaste alternativet. Delarna är grymt billiga på skroten och de finns i överflöd. Bilarna i sig är inte dåliga heller. Inte för att vara så gamla...

Visa signatur

[19:22] L-P_Bjoern^: finns det nått mer avtändande än bluescreen mitt i en p-film :/?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Volvo är knappast billigast i sverige, om man inte servar/lagar själv och jagar på bilskroten

Kolla alltid upp priser på nytt innan du köper på bilskroten och speciellt med volvo..

Volvo har niceprice på många delar och skroten vill oftast ha sinnessjuka priser för grejerna..

Sist ville de ha 495 + frakt för en del som kostar 495 nytt med full garanti..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
golf II är väl det bland det billigaste skiten men kan ha när det gäller delar och så? det är iallafall min uppfattning.

Golfar rostar som fan en kompis har en och den är inge vidare står still nu för övrigt också var en del o göra så att säga på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
Golfar rostar som fan en kompis har en och den är inge vidare står still nu för övrigt också var en del o göra så att säga på den.

Golf generationen är bra bilar, speciellt under 80talet.
Rostar gör alla bilar, tycker inte att golfarna rostar så förfärligt, finns värre bilar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
Golfar rostar som fan en kompis har en och den är inge vidare står still nu för övrigt också var en del o göra så att säga på den.

Detta är nog en av de trögare saker som jag har sett dig skriva, som än en gång bevisar din okunskap. Alla VW från de senaste 30åren är alltid rostskyddade och blästrade, om det inte har blivigt missköta eller ej återbehandlade rostar dom inte. Alltså, Golfar rostar nästan aldrig av sig själv utan endast av idioter.

Permalänk
Medlem

Var en undersökning i någon tidning jag läste på jobbet angående reservdelar till just Toyota. Och de reservdelar de hade med i testet var alla billigare än på t.ex. Mekonomen och Biltema, fast det var orginal.

Sen finns det väl alltid delar som är dyrare respektive billigare jämfört med pirat, men orginal är alltid orginal. Håller bättre och passar alltid direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Detta är nog en av de trögare saker som jag har sett dig skriva, som än en gång bevisar din okunskap. Alla VW från de senaste 30åren är alltid rostskyddade och blästrade, om det inte har blivigt missköta eller ej återbehandlade rostar dom inte. Alltså, Golfar rostar nästan aldrig av sig själv utan endast av idioter.

Är inte alla bilar rostskyddsbehandlade menar du? Finns väl ingen som köper en bil utan lack.

Vad har blästring med saken att göra, finns ingen biltillverkare som blästrar sina karosser, varför skulle de göra det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Är inte alla bilar rostskyddsbehandlade menar du? Finns väl ingen som köper en bil utan lack.

Vad har blästring med saken att göra, finns ingen biltillverkare som blästrar sina karosser, varför skulle de göra det?

Det är inte bara plåten som rostar direkt, testa att kolla under bilen.

Han kanske menar galvad? Dock så är det långt ifrån alla bilar som är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Det är inte bara plåten som rostar direkt, testa att kolla under bilen.

Han kanske menar galvad? Dock så är det långt ifrån alla bilar som är det.

Om man menar att plåten är galvaniserad så får man nog skriva det...

Och inga VW har varit galvaniserade i 30 år.

Permalänk
Medlem

VAG började att galva underredet 1983 på de finare modellerna (Audi) och 1988 galvade man upp till fönsterlisten.