Permalänk
Medlem

Macbook

Jag har länge funderat på att införskaffa en Macbook - men av olika anledningar har det inte blivit av. Men nu har jag tänkt ta tag i saken, och passa på medan jag kan utnyttja CSN's studentrabatter (går ut gymnasiet om några veckor).

Jag har tittat på två av modellerna, det är:

1. 2.1 GHz, 120 GB hdd, 1 GB ram, kombinerad DVD-ROM/CD-RW-enhet - 8815kr

och

2. 2.4 GHz, 160 GB hdd, 2 GB ram, 8x SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW) - 10615kr

Resten tror jag ska vara likadant på de båda, eller är det något mer som skiljer?

Vad jag skulle vilja veta är vilken av de två modellerna ni rekommenderar? Behövs till exempel den extra GB ramen som den dyrare har? Jag har ingen tidigare erfarenhet av OS X så jag vet inte hur mycket minne det slukar.

Datorn ska användas till internet, msn, musik, se på film, skriva i word och liknande - inget direkt krävande alltså. Men jag vill ändå att den ska hålla ett tag, så det kanske är värt att ta den dyra, vad säger ni?

Permalänk
Medlem

varför köpa en mac om det där är dina behov? Hade slagit på en dell 1530 eller en 1330

Men om du är tvungen så rekommenderar jag alternativ 2.

Permalänk

alternativ 2, ju mer minne, desto bättre

och varför Inte köpa en Mac om det är behoven?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
varför köpa en mac om det där är dina behov? Hade slagit på en dell 1530 eller en 1330

Men om du är tvungen så rekommenderar jag alternativ 2.

För att jag vill ha en mac? Hade jag velat ha en pc hade jag frågat i den delen av forumet.

Jag har för tillfället fått nog av Windows, jag har inte orken att hålla på med Linux. Är Mac så problemfritt och enkelt som många säger, så är det guld värt. Har även testat en del hos släktingar, och jag har inte haft något att klaga på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
alternativ 2, ju mer minne, desto bättre

och varför Inte köpa en Mac om det är behoven?

Okej, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
För att jag vill ha en mac? Hade jag velat ha en pc hade jag frågat i den delen av forumet.

Jag har för tillfället fått nog av Windows, jag har inte orken att hålla på med Linux. Är Mac så problemfritt och enkelt som många säger, så är det guld värt. Har även testat en del hos släktingar, och jag har inte haft något att klaga på.

Okej, tack så mycket!

Jag har den du tänker köpa (fast den versionen som kom i höstas med "bara" 2.2 Ghz prollen). Du kommer bli nöjd. Dock ta så lite minne som möjligt från Apple och köp 4 Gb från t.ex. komplett och sätt i själv. Sparar pengar, är enkelt, och 4 Gb minne är najs. Jag kör just nu på 2 Gb men vill ha mer ibland.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

kom bara ihåg att allt inte görs som i windows, men man lär sig det mesta ganska snabbt, och det finns Alltid folk som är villiga att hjälpa de som är nya, så fråga på om det är nåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag har den du tänker köpa (fast den versionen som kom i höstas med "bara" 2.2 Ghz prollen). Du kommer bli nöjd. Dock ta så lite minne som möjligt från Apple och köp 4 Gb från t.ex. komplett och sätt i själv. Sparar pengar, är enkelt, och 4 Gb minne är najs. Jag kör just nu på 2 Gb men vill ha mer ibland.

Okej! Jag hade inte tänkt köpa till mer minne, och absolut inte från Apple med tanke på de priserna. Uppgraderar troligtvis senare om jag känner att jag behöver det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
kom bara ihåg att allt inte görs som i windows, men man lär sig det mesta ganska snabbt, och det finns Alltid folk som är villiga att hjälpa de som är nya, så fråga på om det är nåt

Jo jag är medveten om att det är annorlunda, men jag är ganska snabblärd, så jag räknar inte med några alltför stora problem.

Ska komma ihåg det där med hjälpen.;)

Permalänk
Medlem

Processorn spelar ingen större roll. Jag har BARA dålig erfarenhet av laptopbrännare oavsett datormärke och -modell. Att kunna bränna dvd:er är ett måste men en usb-ansluten 5.25"-brännare i externt kabinett är ändå snabbare, bättre och driftsäkrare än en intern historia.

Minnet skulle absolut inte spela nån roll för mig, jag skulle ändå trycka i 2x2GB direkt efter köpet.

Antar att slutsatsen är att jag skulle köpa den billigaste modellen.

Permalänk
Medlem

Stod ungefär inför samma val när jag köpte min Macbook, använder den till ungefär samma saker också.

Tog den utan dvd-brännare, dels för priset men sen för att jag inte ansåg mig behöva någon.
Inte saknat den en sekund.
Datorn köptes hösten 2006 och är inte ens nära att vara för slö för mina grejjer jag gör, som är likadana som det du tänkt göra.

Under tiden jag ägt datorn har jag inte haft något som helst problem, har visserligen 2 döda pixlar, men det är inget jag sett efter andra veckan.
Men nu i höst blir det nog att uppgradera, inte för att det behövs. Bara för att jag kan.

Men nästa dator tror jag nästan blir en iMac eller liknande, macbooken duger fortfarande om man ska bort nånstans!

/Jocke, nöjd switcher.

Permalänk
Medlem

froken: Titta på ditt CSN kort och se hur länge det gäller, förmodligen så gäller det till September och då behöver du inte stressa i onödan med inköpet. Det kan ju vara värt att vänta i 2-3 veckor om Apple kommer att släppa en ny uppdatering som det ryktas om (enligt macrumors.com befinner den sig dock mitt i en cykel).

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

Tycker du kan köpa den billigare varianten och sedan maxa med mer ram i efterhand.
Så har jag gjort och det funkar prima. Sen hade den dyrare macen lite mer i hd, men
å andra sidan är inte externa hårddiskar så dyra så, även där köpte jag en i efterhand
på 500gb.

Visa signatur

"I'm only here for the cookies"

Permalänk
Medlem

+ att det är jättenkelt att byta hårddisken i Macbooken. Jag röstar också för den billiga.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Bryter man garantin om man stoppar i minne och hdd?

För om det nu är så lätt att byta låter den billigare väldigt lockande!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keishi
froken: Titta på ditt CSN kort och se hur länge det gäller, förmodligen så gäller det till September och då behöver du inte stressa i onödan med inköpet. Det kan ju vara värt att vänta i 2-3 veckor om Apple kommer att släppa en ny uppdatering som det ryktas om (enligt macrumors.com befinner den sig dock mitt i en cykel).

Jag hittar det inte, så jag vet inte när det går ut. Kan fortfarande använda rabbaten eftersom jag har inloggningsuppgifter på deras hemsida.

Ska de uppgradera så snart? Egentligen skulle jag behöva den direkt efter studenten eftersom jag jobbar borta under sommaren och inte har tillgång till internet eller dator annars...

Permalänk
Medlem

Kan du leva med en vit dator och utan DVD-brännare så är ju minstingmodellen given, bara köp till 2x2 Gb Ram.

Men KAN du vänta 3 veckor till tills Apple har haft sitt kalas där det ganska ihärdigt ryktas om nya Macbook så gör det, det kan det säkert vara värt även om nuvarande Macbooks är mycket trevliga maskiner!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Kan du leva med en vit dator och utan DVD-brännare så är ju minstingmodellen given, bara köp till 2x2 Gb Ram.

Men KAN du vänta 3 veckor till tills Apple har haft sitt kalas där det ganska ihärdigt ryktas om nya Macbook så gör det, det kan det säkert vara värt även om nuvarande Macbooks är mycket trevliga maskiner!

Jag är inte så insatt, men ändrar de mycket vid varje uppdatering?

Vit dator har jag inget emot, blir trevlig kontrast mot den stationära - chassi, skärm, tangentbord, mus och musmatta är alla svarta.;)

Funderar på det där med dvd-brännare, men tror inte det ska vara något problem att vara utan. Vad jag behöver är mer hdd-utrymme och mer ram, men om det nu är så lätt att sätta in själv blir den billiga bra. Men jag vill helst inte bryta garantin, och måste man göra det för att uppgradera blir det lite knivigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Jag är inte så insatt, men ändrar de mycket vid varje uppdatering?

Vit dator har jag inget emot, blir trevlig kontrast mot den stationära - chassi, skärm, tangentbord, mus och musmatta är alla svarta.;)

Funderar på det där med dvd-brännare, men tror inte det ska vara något problem att vara utan. Vad jag behöver är mer hdd-utrymme och mer ram, men om det nu är så lätt att sätta in själv blir den billiga bra. Men jag vill helst inte bryta garantin, och måste man göra det för att uppgradera blir det lite knivigare.

Just till den här mycket eventuella uppdateringen ryktas det om aluminium-Macbook, med andra ord en ganska stor förändring. Det är som sagt bara rykten... Jag köpte min Macbook för en månad sedan.

Du äventyrar absolut inte garantin genom att byta hårddisk och/eller minne. Det är bara att göra! Själv har jag beställt en 320 Gb hårddisk till min MB, tänkte köra min befintliga 250 Gb som backupdisk via Time Machine eller SuperDuper.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Just till den här mycket eventuella uppdateringen ryktas det om aluminium-Macbook, med andra ord en ganska stor förändring. Det är som sagt bara rykten... Jag köpte min Macbook för en månad sedan.

Du äventyrar absolut inte garantin genom att byta hårddisk och/eller minne. Det är bara att göra! Själv har jag beställt en 320 Gb hårddisk till min MB, tänkte köra min befintliga 250 Gb som backupdisk via Time Machine eller SuperDuper.

Okej! Ja det låter verkligen som en förändring. Får tänka efter om det är något att vänta på, behöver den egentligen ganska direkt...

Väldigt bra det där med garantin! Och om det nu är så enkelt som alla säger, lutar det starkt åt den billigare modellen. Är det något man bör tänka på när man köper till minne och hdd? Något speciellt märke? Eller något annat, egenskap och liknande.

EDIT: Jag behöver ha den ungefär den 13 juni, gärna tidigare om det handlar om att uppgradera saker i den. När är deras event? Och hur långa är deras leveranstider?

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt att använda din gamla hårddisk som backup? Har du en extern disk kabinett eler något sådant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken EDIT: Jag behöver ha den ungefär den 13 juni, gärna tidigare om det handlar om att uppgradera saker i den. När är deras event? Och hur långa är deras leveranstider? [/B]

Det är ingen som vet hur den nya macbooken kommer att se ut, när den kommer att levereras, hur den kommer att vara prissatt osv. Det är inte alltid nya appleprodukter börjar säljas direkt efter att dom presenterats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Det är ingen som vet hur den nya macbooken kommer att se ut, när den kommer att levereras, hur den kommer att vara prissatt osv. Det är inte alltid nya appleprodukter börjar säljas direkt efter att dom presenterats.

Okej, tack så mycket!

Då handlar det om att köpa den modellen som är ute nu. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av HDD som går in i en macbook / macbook pro?
Vill veta hyr mycket "värstingen" rymmer i GB räknat?

Permalänk
Medlem

Det är en SATA 2-5". Minnet som används är DDR2 SO-DIMM 667MHz, finns två platser.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Hur hade du tänkt att använda din gamla hårddisk som backup? Har du en extern disk kabinett eler något sådant?

Precis, slänger in den i ett externt Sata-kabinett. Har ett helt gäng med gamla laptopdiskar i dylika kabinett, supersmidigt att ha, kräver ju ingen extern ström utan käkar från Usb-porten.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Okej, tack så mycket!

Då handlar det om att köpa den modellen som är ute nu. Tack för all hjälp!

Hm, så du inte misstolkar det jag skrev... jag menade att man inte vet nåt på förhand. Det kan ju hända att den börjar levereras genast, eller att om två månader. Det vet man inte. Allt som bubblar på nätet före officiella releasen är gissningar eller rykten. Apple är väldigt tajta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Hm, så du inte misstolkar det jag skrev... jag menade att man inte vet nåt på förhand. Det kan ju hända att den börjar levereras genast, eller att om två månader. Det vet man inte. Allt som bubblar på nätet före officiella releasen är gissningar eller rykten. Apple är väldigt tajta.

Jo jag förstod det! Men med tanke på att det verkar vara rätt osäkert, känner jag att det är lika bra att köpa en direkt. Jag behöver den som sagt ganska direkt. Vidare tror jag att jag blir nöjd med modellen som finns till salu nu, bara jag stoppar in lite mer minne och lite större hdd.:)

Permalänk

skriv en recension när du fått din macbook, om du vill funderar också på att köpa en till sommaren. ska använda till ungefär samma saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictoriNox
skriv en recension när du fått din macbook, om du vill funderar också på att köpa en till sommaren. ska använda till ungefär samma saker.

Okej, ska försöka få in tid för det.:)

Permalänk
Medlem

Att köpa ny dator kan vara trixigt. Det är alltid något nytt runt hörnet och då måste man tänka: Klarar jag att vänta sålänge? Okej, men om det skulle bli en månads försening skulle jag klara det då? Okej, men om den inte lever upp till rykterna skulle jag klara det då?

Permalänk

Har haft min Macbook i 2 veckor nu. Kan inte säga annat än att jag är hur nöjd somhelst.. Enda jag har att klaga på är att betraktningsvinkeln på skärmen är dålig. Ett av få minus dock.. Operativsystem är hur härligt som helst! Gör som jag, köp den billigaste modellen och uppgradera ram minnet själv. Det absolut prisvärdaste alternativet Good luck!

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peetteerr
Har haft min Macbook i 2 veckor nu. Kan inte säga annat än att jag är hur nöjd somhelst.. Enda jag har att klaga på är att betraktningsvinkeln på skärmen är dålig. Ett av få minus dock.. Operativsystem är hur härligt som helst! Gör som jag, köp den billigaste modellen och uppgradera ram minnet själv. Det absolut prisvärdaste alternativet Good luck!

Det är precis vad det blir! Ska beställa nu i veckan.

Någon som kan rekommendera några minnen?