Permalänk

Sanyo plv z2

Jag har hittat en begagnad Sanyo plv z2 för 4000kr. Lampan har brunnit 50h, så det verkar ju lovande.

Är priset ok eller är det för dyrt?

Jag står mellan att köpa en 32" LCD eller en begagnad projektor för runt 4000kr.

Jag har hittat lampor till Sanyo plv z2 för runt 2000kr på ebay.

Jag kommer att ha projektorn mellan 2.5 till 3 meter från duken och då skulle Sanyo plv z2 kunna ge en bild på 70". Det ska man då ställa mot 32" jag skulle få om jag köpte en LCD-tv istället.

Jag kommer att använda projektorn för att kolla på lite serier och filmer. Så jag kommer kanske använda den 2h per dag. Då skulle lampan hålla i dryga 3 år till.

Permalänk
Medlem

Lamptimern i en projje kan man resetta själv, så lita inte helt på att det där om 50h stämmer, Z2 är ju en projje med några år på nacken...
den var grymt bra för sin tid när den kom men det händer mycket på projjesidan.
720p LCD med några år på nacken kan lida av utslitna paneler, om dom är kassa så är projjen bara att slänga, så mitt tips till dig:

1, se den live innan du köper!
2, be o få ta ut lampan o titta på den (sitter under en lucka, lätt som attan), har den bara gått 50h bör den se helt ny ut, har den gått 2500h bör den se "använd" ut.
3, försök få ner priset till 2.5-3 k

anv nya billiga 720p projjar med garanti som argument
tex en ganska ny DLP Optoma HD65 eller en LCD som denna Benq W500

Om du skulle få råd att köpa någon av dom ovanstående projjarna (jag fattar att 4k är bra mycket mindre än 7k, men om du räknar med risken för att bli blåst på lampan så blir det helt plötsligt 6 vs 7k, och är mitt råd. spara, låna (föräldrar kan man ibland lura till att ställa upp på ett räntefritt lån på 1000kr, billigare än så blir det inte ) sälj en njure, panta burkar, hitta på nått, skillnaden är så stor.

Permalänk

Om skillnaden är så stor kanske det är värt att köpa en ny istället. Optoma HD65 har man ju hört mycket gott om.

Hur märker man om panelerna är slitna? Det är antagligen så att killen kört sönder en lampa projjen och nyss skaffat en ny.Då har den alltså använts ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att köpa en beg. projje så skulle jag rekomendera att du tar dig tid och läser den tråden jag länkade till, finns flera bildexempel i den tråden.

tex denna

Permalänk
Avstängd

Kom bar aihåg att du bör inte slötitta om du enbart har projj, då sticker timmarna lätt iväg Min projj köptes i maj förra året och den har bara gått 350h eller så tack vare att jag har både och, och jag förväntar mig att behålla den åtminstone ett år till innan jag börjar fundera på uppgradering.