Win XP pro 64bit.Hur mycket minne samt..

Permalänk
Avstängd

Win XP pro 64bit.Hur mycket minne samt..

Hej jag undrar hur mycket minna man kan använda under Windows XP pro 64bit?

Hittar dock ingenstanns dom säljer en 64bits version av XP på svenska,Finns den på svenska överhuvudtaget?Hittar bara Engelsk version.

Sen undrar jag hur många cpu kärnor kan man köra under XP64 pro som max?Jag har funderat på ett core quadsystem från Intel eller rent av dubbla fyrkärniga cpuer om det finns nåt mobo som stödjer detta?

Vill minst kunna köra 8gig i ram eftersom jag sysslar med 3D samt spelar en hel del,Va dock länge sedan jag hängde med i hårdvaru svängen

Vill defenetivt inte köra Windows Vista .Fråga inte varför tack!

//Robert

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Inaktiv

XP 64-bitars finns inte på svenska och klarar mer minne än du har

Varför får man inte fråga varför du inte vill köra Vista? Inga eller dåliga argument?

Permalänk
Medlem

När det gäller ett 64-bitars OS lär man snarare fråga sig hur mycket minne MODERKORTET klarar av att hantera. För de flesta "vanliga" moderkort för oss dödliga så ligger maxgränsen runt 8 gig.

Jag själv kör Vista 64-bit med 4 gig minne. Men Vista 64-bit slukar en del minne.
Bara att starta upp datorn så har Vista tagit nästan 1.4 gig minne.
Jag kommer så småningom ha 8 gig minne i min dator eftersom jag kör några virtuella maskiner också.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Avstängd

Oki tackar!
Jag bara hatar Vista!Dom flesta företagen bygger något som ska vara förbättrad jämnfört med den gammla produkten men tyvärr! Känns mer som en Windows ME på anabola.Men som sagt en smaksak säkert!

Hur många kärnor stödjer XP 64 då?Någon som vet,Och inget mer snack om Vista tack kommer bara bli en onödig diskution som inte leder någonvart!

Tack ska ni ha sålänge!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Varken XP eller vista bryr sig om antalet cores, det är antalet socklar som begränsar och det är 2 st som stöds i XP pro.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Oavsett om du har 128gb ram eller 1gb och ska köra XP så är det 32bit som gäller om du vill ha ett OS som fungerar bra med bra drivrutiner. Skrev jag utan att nämna ett visst annat OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Oavsett om du har 128gb ram eller 1gb och ska köra XP så är det 32bit som gäller om du vill ha ett OS som fungerar bra med bra drivrutiner. Skrev jag utan att nämna ett visst annat OS.

Fast nu vill ju trådskaparen ha 8 Gb minne, vilket gör att 32bit XP inte är något alternativ att grunna på.

Nakdelen med XP64 är att många hårdvarutillverkare inte utvecklar drivrutiner numera, så man bör kolla upp att all hårdvara man vill ha har drivrutiner för XP64.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

okej tackar!! Hmm satt och kollade efter moderkort.Började fundera på att 8 gig kommer inte räcka,Ialla fall bli på håret!

För att kunna installera 2 fysiska processorer med fyra kärnor och 16gig i ram är det då ett serverkort och Xeon som gäller?
Där är kruxet att grafiken inte är prioriterad istället samt att man måste ha registrerade minnen (ECC)

Det verkar ialla fall inte finnas nåt Gamerkort med socket 775 som kan hantera mer än 8gig i ram samt fler än 1 fysisk processor?
Fattar inte,Nu när minnen är billiga dessutom.

Sen kanske jag väntar till nya server versionen istället för den verkar bli seriösare än Vista.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med drivrutiner till min Xp64 burk. Det finns ett endaste undantag från detta och det var ett PCI NIC från Netgear som det inte fanns drivare till och Netgear skrev på sin site att dom inte skulle släppa drivare för NIC:et heller.

Men det gör inte så mycket efter som det finns 2 intergrerade NIC's på mammaplankan och drivarna till dom funkar prima.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz

Det verkar ialla fall inte finnas nåt Gamerkort med socket 775 som kan hantera mer än 8gig i ram samt fler än 1 fysisk processor?
Fattar inte,Nu när minnen är billiga dessutom.

Sen kanske jag väntar till nya server versionen istället för den verkar bli seriösare än Vista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_SkullTrail Där har du ditt moderkort. Tyvärr inga DDR-minnen, men ska man ha 2 processorer så ska man...

Sen om "nya server versionen" du pratar om är server 2008, så är den redan ute. Åtminstone har jag kunnat få den från MSDN i tre månader.

Jag blir väldigt nyfiken på vad du ska använda datorn till dock, speciellt 3D-biten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teddilord
Jag blir väldigt nyfiken på vad du ska använda datorn till dock, speciellt 3D-biten.

Jag är också väldigt nyfiken, även om jag misstänker att gamerkort-biten avslöjar lite om trådskaparens användningsområde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teddilord
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_SkullTrail Där har du ditt moderkort. Tyvärr inga DDR-minnen, men ska man ha 2 processorer så ska man...

Sen om "nya server versionen" du pratar om är server 2008, så är den redan ute. Åtminstone har jag kunnat få den från MSDN i tre månader.

Jag blir väldigt nyfiken på vad du ska använda datorn till dock, speciellt 3D-biten.

Fast det där är socket 771 och inte 775.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

3D biten? Jag bygger modeller i 3D,Typ Maya,3ds max,Zbrush är några program där 20-30 miljoner polygoner behövs ibland,Mitt nuvarande system är långt ifrån att klara detta antal så jag måste hela tiden klippa ut vissa delar av Meshen och rendera.Spelmodeller som innehåller ett par tusen polygoner behöver en normalmap i nyare spel,Den mappen/bilden inehåller detaljer som man genererar från en modell som innehåller flera miljoner polygoner som sedan placeras på den mindre detaljerade så det ser ut som den har mer detaljer än den i verkligheten har.Ja jag är inte värdens bästa på att förklara men nu vet ni vad jag ska ha datorn till iaf,Sen spelar jag mycket dessutom!

Vill ha möjligheten att kunna uppgradera till mer än 8Gb i minne,Just nu är det väl fullt tillräckligt med 8Gig men om 2-3 år lär det vara gränsfall

Samma med processorn,Ju fler cpu kärnor ju snabbare kan jag utföra en animering/rendering

Till spel räcker en core 2 duo till det mesta idag,Men långt ifrån vass när det gäller cad/3d,Ju fler kärnor ju bättre.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte mängden minne egentligen utan antalet socklar. Det är här det blir problem med antalet om man inte ska köra registrerat minne eller dubbla minnesbryggor (dyrt).

XP64 är ingen XP alls utan en variant på server 2003. Det är en extrem lågvolymprodukt och därmed finns den inte på alla språk. Den är dessutom en ful ankunge inom MS produktflora så räkna med att den inte kommer att behandlas särskilt väl framöver. Eftersom jag inte fick säga V---- så får jag säga att det i ditt perspektiv tyvärr är så att det är saker baserade på longhorn eller blackcomb/vienna som tredje part satsar på. Alternativet är en linux dist

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415