Opera 9.5 klar för nedladdning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
tankade just hem o tycker nog inte att dete så stor skillnad mot ff, men ja ska ge den en chans o köra den ett tag.

en sak som ja saknar ä dock imortera inställningar, som finns i ff

du kan importera inställningar jag har samma inställningar som jag har haft sen jag installera opera 9.XX har uppdatera 4-5 gånger, iannatfall kan du importera lite genom arkiv/importera men det är inte "inställningar" som på det sättet du menade antar jag

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Kanske värt att testa. Har kört Firefox i alla år, kanske dags för något nytt?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Opera måste dock vara det enda programmet där man kan "slarva" bort diverse toolsbars. Man kan ta bort element som sedan inte går att få fram, villket är riktigt dåligt. Så har det alltid varit, och de verkar ju inte ha några planerat för att förbättra den biten.

Edit: Utan att återställa alla sina Toolbar-inställningar förståss, villket verkligen inte är någon vidare lösning.

högerklicka på vilken toolbar som helst och välj customize, där väljer du vilka knappar, paneler och toolbars som skall synas och inte, hur de skall vara placerade och ungefär allt annat som kan vara relevant

vad gäller navigering så är mouse gestures oerhört smidiga efter någon timmas inkörning
http://www.opera.com/products/desktop/mouse/

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden mellan dessa tre webläsare är att Firefox är open source, vilket de båda andra inte är. Det, plus alla tusen plugins, är anledningen till att jag kör Firefox.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

skrev det förut men man kan importera bokmarks etc från IE/FF/Netscape via Arkiv-> importera

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Härligt, har varit med/kört Opera sen 5.xx tiden och det blir bara bättre å bättre hela tiden, denna ska dras hem!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Har de fixat så att man kan skapa en toolbar för bokmärken i stil med Fx och IE som du kan ha under adressfältet och som - och detta är väldigt viktigt - fattar att ett mellanklick på musen ska öppna i en ny flik?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundsten
Mysig webbläsare! Har haft äldre versioner av Opera installerat, men de har åkt ut ganska fort.
Men nu känns det helt rätt. Brukar annars köra FF, blir skönt med lite ombyte.

eh, samma här! nu verkar ju opera komma in i matchen på riktigt.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Trollspöet verkar vara ett riktigt bra verktyg, underlättar mycket vid subscribing och sånt:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk

opera ftw. men FF känns mer kompatibelt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Edit: Yes! När man klickar med mittenknappen/scrollhjulet för att scrolla så flyttas inte markören till mitten av fönstret längre. Har klagat och stört mig på detta sedan starten.

WORD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
opera ftw. men FF känns mer kompatibelt

Kompatibelt? Opera är, och har länge varit, den browser som mest stringent följer de standarder som sätts.
IE har länge tagit genvägar och använt "fulkod" för snygga eller smarta lösningar och då den alltför länge varit den dominerande browsern kodas många sidor specifikt för IE, vilket alltså innebär att de inte följer de standarder som satts.
Operas utvecklare har helt enkelt bestämt sig för att inte tramsa omkring utan se till att deras browser följer de standarded som är satta, vilket leder till att ett fåtal (för några år sedan betydligt fler) sidor inte fungerar som de skall eller över huvud taget. Skönt, då slipper jag kodapor som inte kan hamra fram vettig kod
Min internetbanks hemsida är kass och godkänner bara IE, FF och kanske Safari, då sätter man bara Opera till att identifiera sig som IE (eller FF för statistikens skull) och vips så funkar allt precis så bra som det skall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Hur fixar man så att man kan ha många flikar vid uppstart?

Det finns en funktion som heter sessions, eller arbetspass på svenska, som gör att du kan spara alla fönster och flikar i en session. Normalt startar Opera på din senaste session men du kan också konfigurera det hela så att du sparar en och väljer att den ska visas när du startar browsern.

Personligen har jag en startsession med ett eget fönster som visar Snabbval (som kan innehålla fler än nio sidor, trots vad nyheten säger) och ett fönster där jag har mina vanligaste sidor i olika flikar. Det enda jag saknar är möjligheten att kunna ha en genväg direkt till en session på skrivbordet, men det kanske har kommit i 9,5?

Permalänk
Medlem

Wånderföll!

Men jag stör mig fortfarande på epost-klienten. Varför i hela friden separerar de epost-trädet (panel) och läsvyn? :-?

Annars har de bara blivit bättre!

edit: Ett par schyssta skins enligt mig...

http://my.opera.com/kesic/skins/get.pl?id=1658
http://my.opera.com/larskl/skins/get.pl?id=316
http://my.opera.com/_267/skins/get.pl?id=1544

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ogillar när man länkar till filen direkt istället för till nedladdningssidan? Vill man läsa eventuell information som hör till så har man inte alls någon nytta av en sådan länk.

Permalänk
Medlem

Finns det temat till OSX också?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Har de fixat så att man kan skapa en toolbar för bokmärken i stil med Fx och IE som du kan ha under adressfältet och som - och detta är väldigt viktigt - fattar att ett mellanklick på musen ska öppna i en ny flik?

Har man kunnat göra så länge jag använt Opera i alla fall. Heter Egen Verktygsrad. Bara gå in "Hantera Bokmärken" och markera alla bokmärken man vill ha > högerklick > visa i egen verktygsrad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första gången på riktigt jag börjar gilla opera på heltid utan att irritera mig på småsaker
Thumbs up

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
så eniro, fragbite mm skulle vara dåligt kodade nej tror inte det..

Fragbite är uruselt kodad, det första man skall göra när man gör en sida som skall rendera rätt i alla browsers är att se till att man följer standarderna som w3c har specificerat och som du kan se här så har dom nästan 300 fel i valideringen. Hälften av felen är ganska harmlösa och jag tror inte några av webläsarna har problem med dom men den andra halvan kan verkligen orsaka så att vissa webläsare inte förstår hur det hela skall visas.
Det var första steget, andra steget är att koden som syntaxiskt korrekt även skall göra rätt sak, precis som vanligt språk som kan vara grammatiskt korrekt så behöver det inte betyda rätt sak och tolkas rätt för det. För att se till att allting tolkas rätt behöver man testa alla webläsare, här struntar dom flesta i allt utom ff och ie. Det finns säkerligen massa fel vid det här läget, vissa saker visas inte som det skall i någon eller flera av webläsarna, detta fixar man med alternativa lösningar eller webläsarspecifika hack. Om man däremot inte ens testar en webläsare så fixar man givetvis inte sina egna problem läsaren har med sidan och därför ser sidan dålig ut...

Så nej, det är inte så konstigt att det finns många sidor som ser dåligt ut med Opera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Finns det ingen 64-bitars opera för ubuntu linux?

jag har 64bitars versionen installerad så visst finns det

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Många som inte gillar utseendet, tycker det är både logiskt och snyggt, brukar köra med något annat skin men nu får nog originalutseendet stanna kvar (iaf tills jag tröttnar). Största fördelen är ju helt klart trollspömenyn som fått sig en rejäl uppsving.

Tycker faktiskt dessutom att jag märker av den nya renderingsmotorn iaf när jag kör över 3G.

Som någon tidigare sa hade det här lätt kunnat gå som en 10.0 release.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
´

jo det borde det finnas för det fanns till alphan förut (den va hur stabil som hälst använde den i ett halv år den hängde sig aldrig och stängde ner sig 1 gång utan att jag gjorde nått men bara starta igen så va flikarna tillbaka igen

Vad jag menade var om det fanns någon 64-bitars version 9.5 tillgänglig till ubuntu?
När jag klickade på nedladdningslänken så kunde jag välja ubuntu 8.04 och laddade ner ett deb-paket men när jag valde Öppna så klagade datorn på att den inte kunde köra i386 kod. Kunde inte se något alternativ för 64-bitars såvida inte man kompilerar det själv förstås.

Man kan nog installera opera via ubuntus paket i synaptic men då får man troligtvis en äldre version.

Permalänk
Medlem

Nice med bokmärkessynkningen till mobilens Opera. Det ska helt klart provas när jag är hemma vid Windowsdatorn igen.

Appropå Acid3-testet så får mitt Safari 4 developer preview 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Laddade ner den nya versionen ny och saknade direkt en fuktion, om man höll in höger och klicka vänster gick man bakåt förut och tvärtom. Kan man aktivera det i 9.5 på något sätt eller måste jag gå tillbaka?

Det där fungerar för mig i 9.5. Kan det vara så att det hör till mouse-gestures och att det behöver aktiveras?
Håll nere höger musknapp och dra musen till vänster så skall du få en fråga om att aktivera mouse-gestures om det inte redan är aktiverat?

Permalänk
Medlem

Hmm, när jag skall spara ner några bilder på en sida, typ 15st så är det kanske bara 3-4 st som verkligen blir sparade på hårddisken, någon mer med samma problem?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Den stora skillnaden mellan dessa tre webläsare är att Firefox är open source, vilket de båda andra inte är. Det, plus alla tusen plugins, är anledningen till att jag kör Firefox.

Vad hjälper det DIG om FF är opensource? Måste lagga otroligt om du använder flera tusen plugins. Dom flesta brukar bara använda adblock och mousegesture, något som redan finns i Opera.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Vad jag menade var om det fanns någon 64-bitars version 9.5 tillgänglig till ubuntu?
När jag klickade på nedladdningslänken så kunde jag välja ubuntu 8.04 och laddade ner ett deb-paket men när jag valde Öppna så klagade datorn på att den inte kunde köra i386 kod. Kunde inte se något alternativ för 64-bitars såvida inte man kompilerar det själv förstås.

Man kan nog installera opera via ubuntus paket i synaptic men då får man troligtvis en äldre version.

kolla den här länken

ftp://ftp.opera.com/pub/opera/linux/950b2/final/en/x86_64/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Nice med bokmärkessynkningen till mobilens Opera. Det ska helt klart provas när jag är hemma vid Windowsdatorn igen.

Appropå Acid3-testet så får mitt Safari 4 developer preview 100/100

opera.dev kom ut med en pressrelease samma dag som safari om att dom hade en version som fick 100 poäng om inte jag minns fel

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Det där fungerar för mig i 9.5. Kan det vara så att det hör till mouse-gestures och att det behöver aktiveras?
Håll nere höger musknapp och dra musen till vänster så skall du få en fråga om att aktivera mouse-gestures om det inte redan är aktiverat?

Mouse-gestures vet jag att jag inte har på, försöker aktivera det nu men utan lycka Hittar inte var man sätter på det. Att hålla in höger musknapp och dra till vänser fungerade inte.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Mouse-gestures vet jag att jag inte har på, försöker aktivera det nu men utan lycka Hittar inte var man sätter på det. Att hålla in höger musknapp och dra till vänser fungerade inte.

Kombinationen högerklick+vänsterklick hör till mousegestures. Du hittar hur du aktiverar detta på länken nedan:

http://help.opera.com/Windows/9.50/sv/mouse.html

Edit: Såg att de missat instruktionerna lite. Skall vara under Verktyg > Inställningar > Fliken avancerat > Genvägar
Där finns inställningen för mousegestures.

Permalänk
Medlem

kör osx o opera hängde sig o svarar inte på tvångsavslutning ens:/ inte speciellt bra första intryck...

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.