Permalänk
Medlem

Balen - onödig.

Är det fler än jag som tycker att balen är onödig?

När jag sitter i korridoren, matsalen, biblioteket och andra ställen på skolan så kan man höra hur tjejer bredvid "skryter" och berättar att de ska fixa sitt hår, för flera tusen kronor, och sen köpa en klänning för flera tusen som bara kommer användas en gång.

En tjej "berättade" att hon la totalt över 10.000 på en kväll. Inte klokt.
Killar kommer oftast billigare undan med kanske ett par tusen.

Har aldrig velat gå på balen, morsan blev sur. Bara för att hon inte fick se mig finklädd och hålla hand med en tjej på balen.

Jag förstår inte det riktiga syftet med balen. Vad är det?

Att det är en engångsförteelse räcker inte för att övertyga mig att gå på balen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Roligt? Det tyckte jag det var när vi hade bal i gymnasiet Att folk lägger onödigt mycket pengar på det tyckte jag inte heller, men det varierar säkert från ställe till ställe.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Roligt? Det tyckte jag det var när vi hade bal i gymnasiet Att folk lägger onödigt mycket pengar på det tyckte jag inte heller, men det varierar säkert från ställe till ställe.

Nästan alla, som jag frågat, tyckte att det inte var världens bästa upplevelse. Men det var väl hur det var strukturerat där jag bor. Lokalen blev bombhotat så de fick dra vissa begränsningar till balen...höhö.

Lite mat, dans, sen slut...för 500-1000 kr biljett till balen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Nästan alla, som jag frågat, tyckte att det inte var världens bästa upplevelse. Men det var väl hur det var strukturerat där jag bor. Lokalen blev bombhotat så de fick dra vissa begränsningar till balen...höhö.

Lite mat, dans, sen slut...för 500-1000 kr biljett till balen.

Hmm, gick nog väldigt lugnt och trevligt till när vi hade bal. Sen kostade biljetterna inget om jag inte minns fel... bara om man ville ha med sig en partner som inte gick i skolan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag håller med jag har inte gått på en enda avslutningsfest/bal tänker inte göra det i år igen. -Skolan skickar ut typ inbjudan varje år till mig då jag har påbörjat och är fortfarande inskriven på så många program som hela tiden slutar.
Nå bättre spara pengarna till något viktigare tycker jag, man kan ha roligare för pengarna och på gymnasiet så var den största festen ute på stan, iaf där jag gick.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Keeper of the Bamse

LeeLoo fick du ingen dam att gå till balen med?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
LeeLoo fick du ingen dam att gå till balen med?

Varken jag eller flickvännen ville gå.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag gick inte heller på balen på gymnasiet. Fanns annat kul att göra. Tror jag drg på någon fest nånstans. Nån Tjej på skolan kände jag inte då jag bara bott i gbg i 2 år då och gick i en klass med enbart killar:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vill du inte gå på balen, så gå inte på balen. Jag ville inte gå på balen, och jag gick inte på balen. Men jag kan förstå att folk kan tycka det är roligt. Men jag gillar lite mer färgglatt och svängigt.

Permalänk
Medlem

Jag kan lova att i Katrineholm var det mer klass på balen än vad ni hade låter det som. Trots att det var billigt, riktigt fint slott och massor med tjejer höll jag mig hemma. En kväll framför datorn eller gå på en tråkig Bal när man hatar dans? Hmm, jag valde datorn.

Permalänk
Medlem

men de bli roligare om man dricker sig lite onykter, om man har tänkt dansa :]

Har varit på Balen. Det är inte alls tråkigt.. Mat, öl m.m och dansa lite är väl inte så fel, umgås med andra... funkar helt klart. Var några år sen men nog kommer man ihåg rätt mycket om det, För kvinnorna är det ett minne för oss killar är det mat,öl :>

Men inget jag gör igen.

Permalänk

Hade min bal för några veckor sedan.

En av de bästa kvällarna i mitt liv - utan tvekan.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Nae, jag gick inte på min bal. Det verkar så bögigt och falskt på något sätt.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
bögigt och falskt

Bögigt? Gott om homo-par? Falskt och tillgjort, javisst! Därmed inte sagt att det måste vara tråkigt.

Jag gick inte på balen i brist på sällskap.

Permalänk
Medlem

Går ni sedan vidare till studentlivet, dvs om ni börjar studera vid ett propert lärosäte (Uppsala, Lund, Göteborg, Linköping, etc), kommer ni gå på sittningar och baler tills fötterna trillar av. Nej, det är inte någon stor affär. Kanske för att det är den första stora sittningen man är på?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En kväll framför datorn eller gå på en tråkig Bal när man hatar dans?

Jag hatar inte dans, jag är en f.d. dansare och uppträtt med Brolle.JR bl.a. Så dans hatar jag inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
men de bli roligare om man dricker sig lite onykter, om man har tänkt dansa :]

Visst blir det annorlunda...speciellt när man är nykterist.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

min kostnad blev 0:- , gick ej och det är inget jag ångrar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
min kostnad blev 0:- , gick ej och det är inget jag ångrar...

Samma här, var så ointresserad att jag visste inte ens om att den skulle vara.. Hade jag gått hade det nog blivit i shorts/mjukisbyxor och en t-shirt med ketchupfläckar
Bara därför att

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Hela studentfirande är ju onödigt men folk gör det för att det är roligt. Vissa vill gå på balen, andra inte, det är nog något du får acceptera. Så länge ingen tvingar dig har du inget att gnälla över.

Permalänk
Medlem

Nu i efterhand ångrade jag att jag gick på min bal, men det kunde jag inte veta innan. Därför säger jag, go for it, du kan inte veta förrän du provat detta.

Permalänk
Medlem

Min balkostym - 5000 :-
Balkostnad - 1000 :-

Insikt på hur tråkigt och onödigt det var - PRICELESS

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag fick ett minne för livet. Hade skitroligt, lite fest, mycket tjejer. Life is good. Nu sitter man på högskolan och skall på på ex. middag och sedan högtids-tjohej. Mer minnen att reflektera över när man blir gammal. Nice.

Permalänk
Medlem

Hmm, vänta lite... har ni balerna som avslutningsfest på gymnasiet eller? I så fall är det ju rätt så onödigt att gnälla om att man måste köpa kostym... man ska ju ändå köpa en för dimissionen i så fall.

Sen 1000kr är ju inte så mycket Det går ju åt en vanlig kväll på krogen om man inte dricker så mycket... en kompis lyckades spendera 800€ på en sketen liten klubb en kväll. Dock bjöd han ganska mycket då.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Går ni sedan vidare till studentlivet, dvs om ni börjar studera vid ett propert lärosäte (Uppsala, Lund, Göteborg, Linköping, etc), kommer ni gå på sittningar och baler tills fötterna trillar av. Nej, det är inte någon stor affär. Kanske för att det är den första stora sittningen man är på?

Jag håller inte riktigt med. Det har varit flera sittningar under mitt första år på BTH, men jag har inte gått på någon av dem.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

det är tjejernas kväll

Permalänk
Medlem

Jag satte på mig skjorta och jeans, rakade mig och drog till min avslutningsbal i går, och visst var det rätt skoj, men det mest intressanta hände bakom lås. Om det är något som är bögigt så är det att inte dra på bal

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Balen är en markering av ett slut och ett firande av en prestation. Att ta studenten var en gång i tiden en big deal och något värt att fira med pompa och ståt! Nu är det dock komplett avdramatiserat, jag fick ha mössa, kostym och vara skitfull fastän jag i praktiken var en high school dropout.

Allt som är kvar är tradition och vissas behov av att visa upp sig, "släppa loss" eller just markera att de fan är klara med skolan. En del behöver något att se fram emot, andra tycker bara det är kul. Det är några av syftena med balen, de flesta har nog sitt eget.

Att kalla den onödig är ju ganska överdrivet, helt uppenbart verkar den betyda massor för en hel massa folk, inte sant? Om du inte vill gå så skit i det liksom, varför göra en big deal av det? Och din mamma lär ju vara en av dem som fortfarande värderar studenten som något stort och har svårt att sätta sig in i din situation, så det är väl lika bra att du sätter dig in i hennes situation och utifrån den förklarar vad du känner och vill? Som det anstår sig en vuxen man att göra, för fan!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Sen 1000kr är ju inte så mycket Det går ju åt en vanlig kväll på krogen om man inte dricker så mycket... en kompis lyckades spendera 800€ på en sketen liten klubb en kväll. Dock bjöd han ganska mycket då.

Om vi utgår från att du inte är ett socialt ufo eller helt ointelligent så borde vi kunna förutsätta att du vet att det finns människor med a) väldigt skiftande ekonomi b) helt olika värderingar.

Med detta i bagaget så måste man ju ställa sig frågan, ville du skryta nu? Med vad din kompis spenderat?!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Jag är absolut ingen balmänniska, men balen i nian var kul ändå. Dansa med tjejer, vänner och mat.
Gratis var den också.
Kostymen lånade jag av en polares farsa. Alldeles för stor var den :).

Det var ett trevligt minne. Lika bra att sluta skolan med en fest. Snacka med lärarna och kompisarna en sista gång.

Permalänk
Medlem

Balen är totalt onödig. Den förstörde MYCKET för mig, och jag som redan tagit studenten :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Om vi utgår från att du inte är ett socialt ufo eller helt ointelligent så borde vi kunna förutsätta att du vet att det finns människor med a) väldigt skiftande ekonomi b) helt olika värderingar.

Med detta i bagaget så måste man ju ställa sig frågan, ville du skryta nu? Med vad din kompis spenderat?!

Jo, men att klaga över en engångskostnad på 1000kr är lite konstigt när folk ändå skulle gå ut på krogen och spendera de pengarna där istället. För mat, dricka och underhållning på ett fint ställe är det inte så farligt jämfört med vad man får på krogen. Sen är det ju inte så mycket pengar heller om man jobbar (vilket man utan problem kan göra när man går gymnasiet)... det är ju liksom bara lite över en dagslön för någon med ett medelmåttigt 8-timmarsjobb. Sen finns det ju förstås de som har en väldigt skiftande ekonomi också, men jag tror nog inte att föräldrarna har något problem med att sponsra. Sen finns det ju förstås de vars föräldrar inte har råd med att betala sin sons eller dotters bal, men de har nog viktigare saker att fundera på.

Nej, ville inte skryta. Tvärtom skulle jag säga. Man ska vara jävligt dum för att lägga ut så mycket pengar på en krogrunda Jag ville bara sätta allt i proportion.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum