Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Håller med dig, USB är inget att hänga i granen.

Tyvärr släpper tillverkare oftast detta först då det säljer bäst (alla vill inte skruva i datorn). Efter att testat motsv. USB-, PC-card och PCI-kort i andra sammanhang kan jag, liksom du säga, att USB-kortet i regel presterar sämst.

Vid testtillfället fanns endast en USB-variant av deras 5 GHz-kort.

Aha, då förstår jag bättre valet av NIC.

Permalänk
Medlem

Verkar rätt kompitent den där men jag vill se mer extrema grejor, typ... alvarion breezenet DS.11d eller liknande det är trådlös 2,4ghz det och med en 20dbi antenn och allt!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Idag finns det tillräckligt många ISP:s som stänger av din uppkoppling ett dygn om du passerar en viss datamängd,...

Ursäkta min okunnighet men:
- Vad är anledningen till det? Och vet du om Comhem via "3 håls tv uttaget" gör det? Har ibland oförklarliga "avstängningar" jag inte ännu prioriterat att klaga på. Är det något man kan klaga på? Får dom göra så? Känner att jag blev irriterad på IPS:erna som gör så. Ska i så fall byta till en leverantör som är intresserad av sina kunder. Jag betalar ju ändå drygt 300 pix för min uppkoppling.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Ursäkta min okunnighet men:
- Vad är anledningen till det? Och vet du om Comhem via "3 håls tv uttaget" gör det? Har ibland oförklarliga "avstängningar" jag inte ännu prioriterat att klaga på. Är det något man kan klaga på? Får dom göra så? Känner att jag blev irriterad på IPS:erna som gör så. Ska i så fall byta till en leverantör som är intresserad av sina kunder. Jag betalar ju ändå drygt 300 pix för min uppkoppling.

Bandbredd är inte gratis, åtminstone inte för en ISP. Ju mera du använder, desto mera kostar du dem.
Vad jag vet så gör inte com hem det, däremot så är deras nät enligt min erfarenhet ganska ostabilt...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Bandbredd är inte gratis, åtminstone inte för en ISP. Ju mera du använder, desto mera kostar du dem.
Vad jag vet så gör inte com hem det, däremot så är deras nät enligt min erfarenhet ganska ostabilt...

Nej det är inte gratis och därför betalar jag i runda slängar 350:- för min 24/1 uppkoppling. Men tack för infon om att COMHEM förmodligen inte gör det

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Nej det är inte gratis och därför betalar jag i runda slängar 350:- för min 24/1 uppkoppling. Men tack för infon om att COMHEM förmodligen inte gör det

Du betalar ju lika mycket om du laddar hem 0B, som 1GB, 10GB, 100GB och 1000GB. Alltså betalar du inte för använd bandbredd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Nej men han betalar ju mycket jusst därför att han har *fri* bandbredd.

Permalänk
Medlem

När går den att köpa?
Lanseringsdatumet flyttas fram om och om igen.

Permalänk
Medlem

Prestanda, review & skeppning

Hej,

DIR-855 fortsätter att få lysande omdömmen runt om i världen.
Ex. http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Ite...
pcworld.dk publicerar test imorgon (fredag 27/6)

Pgr av en brand hos en underleverantör så har DIR-855 dessvärre blivit lite försenad och planeras finnas hos ÅF i månadsskiftet juli/aug.
Dock så kommer flerparten av ÅF att erbjuda 200:- som kompensation för tidiga bokade routers - håll utkik efter detta erbjudande.

mvh
/Martin D-Link

Visa signatur

-:XP1700-k7S5A-XP1700-Geforce3:-

Permalänk
Medlem

Har kollat hos flera ÅF och inte sett ngt om rabatt så du kanske kan vara mer precis...

Permalänk

Måste fråga en dum fråga. Har statsnät idag o kabeln rätt in i burken. Om man köper ex denna lilla grej får man brandväg då igenom en router ?

Permalänk
Medlem

Om du stänger av uPNP eller vad det nu heter så får du i princip en envägs-brandvägg. Helt klart rekomenderat över ingenting och räcker antagligen för de allra flesta.

Det hindrar någon att skicka information till dig om du inte efterfrågat den, en tvåvägsbrandvägg kollar även så att du inte skickar information omedvetet - i praktiken för oss dödliga rör det sig främst om mjukvarubrandväggar.

Men man kommer långt med en envägsbrandvägg/router och det är smidigt så för de flesta så är det det som jag rekommenderar.

(ska du filtrera utgående trafik måste du ju sätta upp mängder av regler av vilka program som ska få tillgång till nätet osv. och det kan vara lite pillrigt)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Om du stänger av uPNP eller vad det nu heter så får du i princip en envägs-brandvägg. Helt klart rekomenderat över ingenting och räcker antagligen för de allra flesta.

Det hindrar någon att skicka information till dig om du inte efterfrågat den, en tvåvägsbrandvägg kollar även så att du inte skickar information omedvetet - i praktiken för oss dödliga rör det sig främst om mjukvarubrandväggar.

Men man kommer långt med en envägsbrandvägg/router och det är smidigt så för de flesta så är det det som jag rekommenderar.

(ska du filtrera utgående trafik måste du ju sätta upp mängder av regler av vilka program som ska få tillgång till nätet osv. och det kan vara lite pillrigt)

Tack för ett mycket bra svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bgmate
Har kollat hos flera ÅF och inte sett ngt om rabatt så du kanske kan vara mer precis...

Kompensation för de som beställt tidigare. Inte någon direkt rabatt pratar han om.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Dustin har 17:e september som leverans datum nu.
Eftersläckningen måste dratt ut på tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
Bara skräp, routern ska stå i källaren och inte ha massa onödig bling bling.

Om man inte har en källare då?

Permalänk
Medlem

OLED fönstret

Har köpt en DIR-855 router och har den väggmonterad, min fråga är... kan man inte vända på OLED fönstret så att man slipper stå på huvudet för att läsa av informationen?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: OLED fönstret

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ndjr
Har köpt en DIR-855 router och har den väggmonterad, min fråga är... kan man inte vända på OLED fönstret så att man slipper stå på huvudet för att läsa av informationen?

Hm, har du satt den med antennerna neråt?

Permalänk
Medlem

Re: Re: OLED fönstret

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hm, har du satt den med antennerna neråt?

yes, går det inte vända på display bilden så är det helt värdelöst, men jag hittar ingen inställning som gör det! ingen som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: OLED fönstret

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ndjr
yes, går det inte vända på display bilden så är det helt värdelöst, men jag hittar ingen inställning som gör det! ingen som vet?

Tanken är, vad jag förstått, och för att få bästa mottagning att antennerna ska sitta uppåt.

Men nu till saken, jag hittade ingen sätt att flippa displayen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: OLED fönstret

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Tanken är, vad jag förstått, och för att få bästa mottagning att antennerna ska sitta uppåt.

Men nu till saken, jag hittade ingen sätt att flippa displayen.

Jag använder inte antennerna och den trådlösa delen

Och menar du att kablarna ska stoppas in på ovansidan! och gör man det så vinklas ju OLED displayen neråt mot marken!

http://www.techfresh.net/wp-content/uploads/2008/03/d-link-di...

Permalänk
Medlem

Jag har en DIR-655 utan massa bling-bling som fungerar skitbra. Förstår inte varför man vill ha en DIR-855 med display som man ändå inte ser såvida routern står på ett bord el dyl.

Köp en DIR-655 och ni kommer att bli jättenöjda till en bråkdel av priset.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Jag har en DIR-655 utan massa bling-bling som fungerar skitbra. Förstår inte varför man vill ha en DIR-855 med display som man ändå inte ser såvida routern står på ett bord el dyl.

Köp en DIR-655 och ni kommer att bli jättenöjda till en bråkdel av priset.

Jag måste faktiskt hålla med dig, jag ångrar det här skräpköpet

Permalänk
Medlem

Asså fördelen med 855an är att den även kör i 5GHz-bandet.

Man köper väl inte 855an för displayen? Jag hoppas verkligen att den går att stänga av, någon som vet?

Ser man inget behov 5GHz bandet eller vill spara pengar köp 655an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bgmate
Asså fördelen med 855an är att den även kör i 5GHz-bandet.

Man köper väl inte 855an för displayen? Jag hoppas verkligen att den går att stänga av, någon som vet?

Ser man inget behov 5GHz bandet eller vill spara pengar köp 655an.

Ja den stängs av efter typ 30sec, om man har 1000mbit internet (men hur många har det!) så är 855an ca 100mbit snabbare än 655an, plus att den ska vara energi snålare än 655

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en DIR-855 nyligen (hade DGL-4300 som varit en sann vänn i lust och nöd och många tycker till om saker ang denna router och jag tycker att fakta/erfarenhet saknas bakom vissa åsikter....

1. Displayen är *guld* Tidigare versioner hade så j-vla skarpa dioder att man blev fruktansvärt bländad så man knappt hittade ut ur klädkammaren efteråt. Nu kan man se "all" info i den sjyssta displayen! Hmm.. inte allt, men det är fruktansvärt mkt/relevant info när exempelvis ens stadsnät krånglar, externt ip, dhcp status, leasetid, trafikmängd, logg. Tro mig, den som felsöker eller är mera avancerad i sitt surfande kommer att nyttja displayen till och från när man inte orkar ta den bärbara från hibernate (eller när den bärbara INTE FUNGERAR).. Det är enkelt med två tryck på routern att se status.. När allt funkar springer man inte och kollar på displayen men den är riktigt riktigt bra när man felsöker WAN/WLAN, eller om man är nyfiken. Dissa inte displayen alltså.

2. 655 är en toppenrouter (tror jag, har ju ingen men har läst tester). Den är dock inte dual band, med 855:an kan man köra fullt blås på 5 GHz (exvis till htpc) medans ens vanliga bärbara .n kör på 2.4 GHz i full hastighet. Min DGL-4300 har som sagt varit min bästa vän i flera år, jag valde 855 framför 655 enkom (nåja... nästan enkom för det för att kunna dedikera 5GHz till min htpc och ändå kunna köra för fullt med andra burkar.

3. 855 har betydligt högre throughput än 655 på WAN, både vad gäller connections och hastighet om man skall tro smallnet builder. 855:an skall nog jämföras mot DGL-4500. Hög hastighet kan tyckas inte vara så viktig om man har säg 24 mbps, men det är helt klart att ju högre throughput specad, desto mindre risk att burken säckar ihop om man kör torrents med 1000 connections eller mer.

Detta är en svindyr router, men så presterar den också i topp, min gamla DGL-4300 var också snordyr i början. Hittills ångrar jag inte inköpet av någondera (855:an är dock bara tvåp dygn gammal och det återstår att få tag i ett DWA-160 till htpc:en)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxess
Jag skaffade en DIR-855 nyligen (hade DGL-4300 som varit en sann vänn i lust och nöd och många tycker till om saker ang denna router och jag tycker att fakta/erfarenhet saknas bakom vissa åsikter....

1. Displayen är *guld* Tidigare versioner hade så j-vla skarpa dioder att man blev fruktansvärt bländad så man knappt hittade ut ur klädkammaren efteråt. Nu kan man se "all" info i den sjyssta displayen! Hmm.. inte allt, men det är fruktansvärt mkt/relevant info när exempelvis ens stadsnät krånglar, externt ip, dhcp status, leasetid, trafikmängd, logg. Tro mig, den som felsöker eller är mera avancerad i sitt surfande kommer att nyttja displayen till och från när man inte orkar ta den bärbara från hibernate (eller när den bärbara INTE FUNGERAR).. Det är enkelt med två tryck på routern att se status.. När allt funkar springer man inte och kollar på displayen men den är riktigt riktigt bra när man felsöker WAN/WLAN, eller om man är nyfiken. Dissa inte displayen alltså.

2. 655 är en toppenrouter (tror jag, har ju ingen men har läst tester). Den är dock inte dual band, med 855:an kan man köra fullt blås på 5 GHz (exvis till htpc) medans ens vanliga bärbara .n kör på 2.4 GHz i full hastighet. Min DGL-4300 har som sagt varit min bästa vän i flera år, jag valde 855 framför 655 enkom (nåja... nästan enkom för det för att kunna dedikera 5GHz till min htpc och ändå kunna köra för fullt med andra burkar.

Förstår inte hur du kan lovorda displayen bara för att versionen tidigare hade urkassa LEDs?
Och som sagts, routern göms ändå ofta bort ovanpå någon garderob eller gakom en byro eller liknande. Då tror jag faktiskt att LEDs är att föredra i tydlighet, du ser på 20 meters håll om det är glapp i någon kabel. Eller till och med i ljuset från LEDarna på taket (som i mitt fall där routern stod ovanpå en garderob).

Förstår heller inte hur den som felsöker eller är mer avancerad har mer nytta av displayen. Är man mer avancerad eller felsöker går man givetvis(?) in på routerns hemsida och får där smidigare infon (och mer info).

Möjligt att denna router passar bättre hos farmor så kan man kanske lokalisera felet (i sällsynta fall) utan att starta någon dator, men felsöker man eller är mer avancerad så är man med största sannolikhet minst en dator på ändå.

Och är man verkligen 'mer avancerad' så kör man väl något router-OS på en egen dator eller liknande.

2.
Jag vet inte hur det är med D-Link eller hur bra det är fixat men många 5 GHz nät dödar mottaggningen på 2.4 GHz (eller var mycket så i början), går det bra i praktiken? (dvs. hur bra fungerar bandbredd etc. när man försöker utnyttja båda näten fullt ut samtidigt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Förstår inte hur du kan lovorda displayen bara för att versionen tidigare hade urkassa LEDs?
Möjligt att denna router passar bättre hos farmor så kan man kanske lokalisera felet (i sällsynta fall) utan att starta någon dator
2.
Jag vet inte hur det är med D-Link eller hur bra det är fixat men många 5 GHz nät dödar mottaggningen på 2.4 GHz

Förstår inte hur du kan dissa en apsjysst display med massa menyer/info framför farmors gamla lysdioder bara för att farmor byggde in sin router i uteboden? tsk tsk

Jag har aldrig haft en router där dioderna på längre håll kunnat ge mig vettig info, lika bra med en stor display och massa info/menyer då eftersom man ÄNDÅ hamnar vid routern vid inkoppling/felsök...

Ang. krockar 5/2.4 GHz. Det här bevisar min tes att många tycker till om denna produkt utan att ha minsta aning/erfarenhet/läst på 855:an är ju sas dual band, den hanterar båda i full hastighet samtidigt. 2x300 mbps (teoretiskt)

Kommentaren att man som avancerad användare helst själv kör ett "eget" OS på routern (DD-WRT för om man kör det på datorn blir det krångligt med dual band, eller hur?) är bara grädde på moset om hur lite folk vet om D-Links topprodukter. Du behöver en bra jäkla maskin med superoptimerad Linux för att spöa denna lilla kloss för 2 papp.... Jag kör en hel del linuxbaserade firewalls på jobbet så jag har provat throughput och sett CPU-load...

DIR-855 är oomkullrunkeligen en av de absolut mest kraftrulla routers som går att uppbringa för hemmet just nu, jag hade skrivit "den mest kraftfulla" men det finns kanske nån likvärdig i annan smak/märke..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxess
Förstår inte hur du kan dissa en apsjysst display med massa menyer/info framför farmors gamla lysdioder bara för att farmor byggde in sin router i uteboden? tsk tsk

Du kan alltså inte förstå varför det är dåligt med en display som man aldrig använder? För det är ju det jag säger är varför jag dissar den...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxess
Ang. krockar 5/2.4 GHz. Det här bevisar min tes att många tycker till om denna produkt utan att ha minsta aning/erfarenhet/läst på 855:an är ju sas dual band, den hanterar båda i full hastighet samtidigt. 2x300 mbps (teoretiskt)

Vadå bevisar din tes?
Jag sa ABSOLUT INGENTING om 855:an utan jag pratade om blandning av 2.4 GHz och 5 GHz och hur detta kan störa varandra, spelar ingen roll om du har dual band för det. Och jag frågade hur bra det fungerade att belasta 2.4 GHz och 5 GHz nätet samtidigt - jag påstod ingenting mer än att detta var ett problem med åtminstone tidigare routers på 5 GHz nätet att de var så agressiva att de nästan slog ut 2.4 GHz nät i närheten (dvs. ANDRAS 2.4 GHz nät...).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxess
Kommentaren att man som avancerad användare helst själv kör ett "eget" OS på routern (DD-WRT för om man kör det på datorn blir det krångligt med dual band, eller hur?) är bara grädde på moset om hur lite folk vet om D-Links topprodukter. Du behöver en bra jäkla maskin med superoptimerad Linux för att spöa denna lilla kloss för 2 papp.... Jag kör en hel del linuxbaserade firewalls på jobbet så jag har provat throughput och sett CPU-load...

DD-WRT ger jag nog inte så mycket för, men det är väl ett positivt steg i alla fall. Om man kör på datorn är det ju bara köra två stycken nätverkskort så kan man köra både 2.4 GHz och 5 GHz smidigt, och man behöver knappast en bra maskin med ett optimerat linux för att spöa denna kloss för 2 papp. Byggde en dator i början på sommaren för drygt 3 kkr med dualcore och 4 GB ram, det visar bara vad man kan få för pengarna. De flesta intresserade har ju massa gammal hårdvara som ligger och skräpar vilket gör att man säkert får igång åtminstone en gammal burk för betydligt mindre än 2 kkr och som duger mer än väl till att köras som router vars prestanda och funktioner du inte kan få i en router för under 10 000 kr.

Eller så kan man köpa lite för ändamålet smidigare hårdvara som använder sig t.ex. av VIAs processorer så blir det strömsnålt och tyst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxxess
DIR-855 är oomkullrunkeligen en av de absolut mest kraftrulla routers som går att uppbringa för hemmet just nu, jag hade skrivit "den mest kraftfulla" men det finns kanske nån likvärdig i annan smak/märke..

Det är mycket möjligt, jag har inte påstått något annat. Å andra sidan säger det inte så mycket då en solklar majoritet av alla routers är fullständigt värdelösa (min åsikt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är mycket möjligt, jag har inte påstått något annat. Å andra sidan säger det inte så mycket då en solklar majoritet av alla routers är fullständigt värdelösa (min åsikt). [/B]

Japp, det är din åsikt och visar min poäng om hur okunniga svar det finns i tråden Åsikten får stå för dig och alla andra som tror att man kan bygga ihop något själv till samma kostnad (går inte).

EDIT: Och strömförbrukning brukar ju numera hänga ihop med kostnad. 855:an drar 10W, 11W vid full last.

Som jag skrev innan så vet jag ju inte så mycket då jag bara kör flera IP-tables/Firewall Builder-gateways (har väl nån smothwall med) för en massa gpbs/100mbps servers och dessutom äger en 855, sorry om det verkade som om jag kom med fakta baserad på erfarenhet.....

Kopierade nyss lite data från min WHS, det snittar i +50 mb/s på en *single* session över min 855, jag är så nöjd att jag bara ler åt allt http://img181.imageshack.us/img181/5647/whs855ki2.png
(notera, en DVD-iso som inte är cache:ad på servern [en server som inte ens har minne nog att cache:a i vilket fall som], rappare än så här blir det knappast i hemmet utan ett SAN hehe)

Vi får ser vad mer som får mig att le ang. 855:an när jag får tag i ett dual band-kort till utöver det i min bärbara (DWA-160 är restad i hela landet), hittills är allt över förväntan med DIR-855. Helt klart inte ett felköp för min del, trots priset, och trots fin fin display. Farmor hade nog också blivit nöjd... ;p

EDIT2: Jag får via WLAN ca 5.5 mb/s vid IRL-testning (filkopiering) med .n på både 2.4/5GHz (Intelkort i den bärbara). Återkommer så snart jag kan få tag i ett kort till min htpc.