behöver hjälp att idetifiera dessa kort.

Permalänk

behöver hjälp att idetifiera dessa kort.

jag ska bygga en hdd server så jag strippade min gammla dator för att se vad jag kunde använda. och då hittade jag en sak som jag inte vet vad det är...

Detta har jag inte ens en aning om vad det är:

Och detta har jag aldrig sätt förut... ( men jag har inte hållit på med datorer så förskräckligt länge , har bara användit dom mäst)

Men detta är ett internt modem.
//jesper

Permalänk
Medlem

Vad var det för moderkort / cpu ?

Satt det översta i närheten av cpu socket/slot ?

Det kan ju vara en så kallad VRM, voltage regualtor module

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

jo det gjorde den så då är de väll det isåfall. hade ett dell rev a00 mobo och en p4 1,5 ghz

Permalänk
Medlem

Det säger ju inte så mycket.

Men av komponenterna att dömma så är det någon form av spänningsomvandlare eller liknande.

Lite kondingar och transistorer samt en styrkrets.

Den gör ingen nytta någonannanstans än på kortet du tog den ifrån

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

okej men sparar de endå kan vara kul att ha ngn dag
(kanske)

Permalänk
Avstängd

Ta en bild på grunkan när den sitter på moderkortet, nu är det som att fråga var skruven kommer från.

andra bilden är en 56k modem, lite snabbare än röksignaler men långsammare än djungeltrummor (värdelöst alltså)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

haha vi hade 28k modem för 2 år sen.
Men det gick att spela 2vs2 i cs 1,5 över det med kass ping.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hade en såpdnär Dell grej för ut.
Nu är den dock såld.
Det är spännings modulen till processorn.
Tanken var att man kunde byta den om man uppgrderade till någon annan sorts processor. Det är S423 på dessa kort, dock så blev det aldrig aktuellt med uppgraderingar då det endast fanns P4 1,4-2,0 ghz på denna sockel innan den byttes ut.

Bild nummer två är som sakt ett varnligt data/fax modem.

Permalänk

tackar... men detta lär väll inte gå att sälja nu?? eller finns det en marknad för sånt "skit".

Permalänk
Medlem

Tror inte ens museum är itresserade

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Marknaden är minimal men finns, komplett dator så kan man fortfarande räkna 1kr per MHz, laptop 2kr per MHz (tok för mycket för laptop tycker jag)

Men för instickskort är styckpriset 20-30kr och 50-100kr för grafikkort (gamla alltså).. kom över 5st Voodoo2 12MB kort för 200kr

just ja, en moderkort med Voodoo3 Banshe inbyggd hitta jag också, P3 CPU saknas än dock

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

okej då blir det nog att jag behåller krafset

Permalänk
Medlem

VRM:en lär du aldrig kunna sälja utan ett moderkort med, om ens det, det finns för mycket skit från gamla märkesdatorer som ingen vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
VRM:en lär du aldrig kunna sälja utan ett moderkort med, om ens det, det finns för mycket skit från gamla märkesdatorer som ingen vill ha.

Märkes datorer är alltid soptunnan som gäller, låst BIOS och oftast ingen standard på nätagget, men det var väl under P2 tiden som standarden var lite blandad.

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Märkes datorer är alltid soptunnan som gäller, låst BIOS och oftast ingen standard på nätagget, men det var väl under P2 tiden som standarden var lite blandad.

Så du behöver ie P3:a, vilken fattning är det på den? angat att det äår slot 1 du vill ha?
Vilken kaliber vill du ha på denna?

Permalänk
Medlem

Benämningen för det övre kortet är VRM (Voltage Regulator Module) dvs det är en spänningsregulatormodul.

Det var vanligt med sådanna i multiprocessorssystem som servrar och workstations.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

bild nr2 är ett intel modem som heter 537epg

http://developer.intel.com/design/modems/products/537ep.htm

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

http://cgi.ebay.com/Dell-Poweredge-2650-Xeon-VRM-Voltage-Regu...

översta liknar nån VRM.. snubblade över länken på ebay.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Haha vad kul att se det där lilla modem kortet(nedre bilden). Jag bor i Sandviken och det finns ett globalt företag som tillvärkar stål produkter. dom har sitt huvudkontor här och typ ett industrområde som är störren en staden brevid.

Men för att komma till saken så kunde man köpa datorer för bra pris, förtags datorer IBM nånting.
Skit datorer efter ca 1-2 år så bärjade dom läcka och sörja syra och alla kondesatorer ploppa(sprängdes). Jag meka med en sådan burk och hittade iallfall det där lilla kortet.

Tycker det är lite kul att kolla på det för mitt intresse att meka med datorer börja den dagen då jag pilla med den datorn.

Visa signatur

Det är inte sant.

Permalänk

översta kortet är kretskortet från en nes-kassett...
nej ja skojar bara, för det är nämligen kretskortet urplockat från en pentium 2 slot 1 "kassett", och "chippen" under cpu-kylflänsen är cacheminnen...

nej... skojar bara igen men ja måste säga att kortet var svårt att identifiera, om än ganska gulligt för att vara ett instickskort, just att det saknar externa inputs och outputs (även om det nu är ett VRM vilket ja inte först hadde gissat på)... tänk alla ideer hårdvaru-utvecklare hafft när dom tillverkat olika systemkort... vad kan ha varit ideen med denna? kanske är kortet skapt för att man inte ska behöva byta hela moderkortet utifall kretsarna slits ut, eller så kanske det fanns olika kort för att regulera strömmen beroende på antal o typ av cpu...

vissa märkesdatorer har ju cpu-slot/socket placerad på liknande kretskort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lulbin
Haha vad kul att se det där lilla modem kortet(nedre bilden). Jag bor i Sandviken och det finns ett globalt företag som tillverkar stål produkter. dom har sitt huvudkontor här och typ ett industriområde som är störren en staden bredvid.

Men för att komma till saken så kunde man köpa datorer för bra pris, förtags datorer IBM nånting.
Skit datorer efter ca 1-2 år så bärjade dom läcka och sörja syra och alla kondensatorer ploppa(sprängdes). Jag meka med en sådan burk och hittade iallfall det där lilla kortet.

Tycker det är lite kul att kolla på det för mitt intresse att meka med datorer börja den dagen då jag pilla med den datorn.

du menar sandvik och dem som borrar stålet är ett annat företag som heter ovako

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Re: behöver hjälp att idetifiera dessa kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danmark99
Jag renoverade en hydraulpress i vår gamla verkstad och då hittade jag en sak som jag inte vet vad det är...

Detta har jag inte ens en aning om vad det är:
http://i31.tinypic.com/xbfod1.jpg

//jesper

Vad snackar ni om..

Alla ser väl att detta är en CPU från en Cyberdyne Systems model T100.

Vad du än gör, koppla inte in den!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu