Permalänk
Medlem

22 tum WS, max 4,000

Då var det dags att inhandla en ny skärm, då min CRT börjar tappa formen.

Frågan är nu bara vad jag faktiskt bör köpa, har spenderat de senaste dagarna med att surfa på olika forum och läsa äldre trådar.

Men det enda jag fick ut av det var att min budget gick upp, då jag fick läsa mycket negativt om billigare TFT skärmar mellan 2,000-3,000. Vilket var min ursprungliga budget.

Jag är en aktiv gamer, spelar för tillfället mycket Age of Conan och en hel del Call of Duty4.

Så vad bör jag nu köpa?

Finns det några bra recensioner jag kan ta hjälp av?

Och självklart, vad har ni själva för erfarenheter av skärmar i samma prisklass?

Jag tackar på förhand för all hjälp jag kan tänkas få!

EDIT:

Kikade på några skärmar tidigare nämnda på sweclockers och hittade följande skärm:

Dustin:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010128721

Fanns även på Datorbutiken för ett saftigare pris:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LGL227WT-...

EDIT 2:

Har även kikat lite på en SAMSUNG SYNCMASTER 226BW
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105384

En god vän till mig har haft en sådan ett bra tag nu och den verkar fungera prima.

Så ännu en fråga, vilken av följande modeller är att rekommendera om det nu inte finns några andra förslag

EDIT 3:

Efter att ha studerat lite mer i ämnet lutar det åt en BenQ G2400W 24
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BEG2400W

Det enda som oroar mig är responstiden på 5ms, men har hört talas om att en bra skärm på 5ms kan konkurera med en billigare på 2ms.

Mer om detta någon?

/Jahopp

Permalänk
Medlem

Skärmen du länkade till köpte jag nyligen och den är helt klart prisvärd. Tänk på att Dustin-länken är för företag och exklusive moms, men om du kan få tag på den på sånt sätt så är ju det skitbra, annars är den billigast på inet.se

Jag har egentligen bara en skärm att jämföra med, och det är en cirka tre år gammal 19-tummare från DELL som ändå var väldigt bra vad det gäller färger och BLB osv. Färgerna på L227WTn och DELLen är ungefär likvärdiga efter lite manuell kalibrering* och det finns inget att klaga på när det gäller färgerna efter det. Jag har inte märkt några som helst eftersläpningar eller tendenser till ghosting i spel. BLBn finns endast lite grann i underkanten.
Det enda negativa med skärmen är väl den ostabila foten (jag har ghettostabiliserat den med två tomma toarullar för att den annars skakar när jag skriver på tangentbordet), att man måste fixa och dona med OSD-inställningarna lite innan den blir okej vad det gäller färg och såklart andra nackdelar som alla TN-paneler har (dåliga vinklar osv.)

Blev visst nästan en liten minirecension där, men jag rekommenderar i alla fall skärmen!

*röd 45, grön 40, blå 50 i OSDn för referens

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, trevligt att höra goda ord om skärmen, men skulle även vilja ha några att jämföra med. Och även få svar på om jag får mer skärm för pengarna om jag köper en dyrare.

Jag är medveten om att dustin prisätter exclusive moms, men blev billigare därifrån eftersom jag även ska inhandla ett ljudkort som hade bättre pris hos dustin.

Fler inlägg uppskattas

Permalänk
Medlem

Samsung-skärmen ska vara riktigt bra, men det har ju varit en hel del tjafs om vilken panel man får. Vissa paneler ska vara utmärkta medan andra är usla. Du kan läsa mer om det här:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=163745&st=...

Permalänk
Medlem

TN-panel som TN-panel, det spelar nog ingen större roll vilken skärm du väljer. Själv kan jag tycka att 24" är lite för stort att sitta nära dock.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
TN-panel som TN-panel, det spelar nog ingen större roll vilken skärm du väljer. Själv kan jag tycka att 24" är lite för stort att sitta nära dock.

Jo det spelar stor roll vilken skärm du väljer, TN panelerna utvecklas också.
Och samsungs lotteri mellan paneler skiljer sig också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Jo det spelar stor roll vilken skärm du väljer, TN panelerna utvecklas också.
Och samsungs lotteri mellan paneler skiljer sig också.

Håller med! Det finns många bakåtsträvare och fanboys därute som vill ha CRT skärmar istället eller lägga tusentals kronor mer på skärmar som knappt ger valuta för pengarna. Dessa vill inte veta av de billigare TN-panelerna eller ens se hur de utvecklas.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, även om de mest tycks diskutera TN paneler

Ingen mer som har erfarenhet av följande skärmar? Eller kanske någon annan skärm?

Permalänk
Avstängd

http://www.dustinhome.se/pd_5010128721.aspx har fått väldigt bra kritik för just spelande.
Är en av dom mest stabila 22" man kan köpa idag, mest prisvärda.
226BW rör inte jag med tång mer, sen panel lotteriet är ett skämt.
Var en av dom första med 226BW, hade samsung panel också, gillade inte den alls.
Vad jag sett och provat med LGn var den klar favorit över 226bw.

Hade jag köpt en 22" WS tn idag hade det varit LGn utan tvekan, då den är mest prisvärd för vad man faktiskt får.
Visst höj,sänkbar vill man alltid ha, men det saknar dom flesta "spel" 22" lcd.
Samsung har ett par nya som kommit nu, men känns inte som dom är prisvärda, mest massa smäck.

Permalänk
Medlem

vill höra med er hur det är med döda/skadade pixlar och hur garantin säger.
Om man köper på nätet kan man ju skicka tillbaka, vad kostar portet för att skicka en skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Jo det spelar stor roll vilken skärm du väljer, TN panelerna utvecklas också.
Och samsungs lotteri mellan paneler skiljer sig också.

Jo visst kan det vara skillnad.. Men det är fortfarande värdelösa betraktningsvinklar och nästan alltid(?) 6-bit paneler vi talar om. Skillnaden mellan Billig TN->Dyr TN är liten i jämförelse med Dyr TN->PVA/MVA/IPS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
vill höra med er hur det är med döda/skadade pixlar och hur garantin säger.
Om man köper på nätet kan man ju skicka tillbaka, vad kostar portet för att skicka en skärm?

De flesta har policy på ca~ 5döda/lysande pixlar innan de byter ut den. Om du vill kan du göra en fuling och skicka tillbaka på öppet köp som är på 14 dagar har jag för mig. Portot för öppet köp kostar ingenting.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd

Du kan använda öppet köp, på många ställen får DU stå för tillbaka frakten.
Dustinhome ex bjuder på det.
Datorbutiken,inet ex bjuder inte på det.

Köper man en lcd för spel bryr man inte såg något nämvärt om betraktningsvinklarna, 170/170 är rätt standard på en TN och det duger mer än väl som spelskärm.
8-bitars panel är inte heller viktigt om du inte jobbar med grafik/photo.
Bleeding, sure det lider tn mera av generellt.

Enda gången jag skulle gått utanför TN är i 24"+ klassen.
20-22 = tn som är mest prisvärt enligt mig iaf.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ni har varit till mycket stor hjälp!

Har nu beställt LG:n och kommer att återkomma med mina första intryck när den anländer

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att höra vad du tycker om LGn då jag sitter i valet och kvalet av dessa skärmar själv då min gamla CRT har gått o blivit suddig konstigt nog...

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

LGn = Grymt snabb, inget märkbart lagg eller suddighet. Skalar upp lägre upplösningar fantastiskt väl. Färgerna är dock riktigt dåliga, de stämmer inte alls... kan få foto etc. att se ut som Disney hade gjort dom.

BenQn = Bra färger men kräver att man sitter "rätt" (gör ju alla TN paneler visserligen), behöver inte flytta mycket på sig innan man ser att färgerna börjar ändras på grund av betraktningsvinkeln. I princip inget input lag alls. 5ms känns inte av för det mesta, det händer dock att man ser att vissa saker tappar en del detaljer vid rörelse (tror inte de flesta hade märkt av det). I princip ingen backlight bleed alls, skärmen håller en jämn svärta över hela ytan.

Samsung = Löjligt panel lotteri, så den är inget riktigt alternativ om ni frågar mig. När man väl får en med rätt panel så är det en bra skärm dock... Färgerna är oslagbara och den går bra i spel. Döda pixlar är vanligt dock, likaså kraftig backlight bleed.

För de flesta tror jag helt klart BenQn är det bästa alternativt. Bra all-round, fungerar bra till spel etc. HDMI-kontakten är även trevligt ifall man vill koppla in en PS3/Xbox 360 vid sidan av datorn. Det sagt så spelar man väldigt snabba spel och inget intresse av att kolla på foto etc. hade jag nog ändå tagit LGn.

Bäst av allt tror jag BenQ G2400WD blir visserligen... den verkar vara som föregångaren fast med 2ms och dynamisk kontrast. Verkar bara ha släppts i USA än så länge, men är man villig att vänta kan den vara det absolut bästa alternativet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
LGn = Grymt snabb, inget märkbart lagg eller suddighet. Skalar upp lägre upplösningar fantastiskt väl. Färgerna är dock riktigt dåliga, de stämmer inte alls... kan få foto etc. att se ut som Disney hade gjort dom.

Det är ju LG:n som blivit prisad för färgerna och snabbheten. Har du verkligen ställt in färgerna rätt?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Fått skärmen än? och någon annan med erfarenhet av LGn? mycke problem me döda pixlar och bleed?

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

inte vad jag märkt iaf.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Köpte den här skärmen idag.
Har inga döda pixlar och inte märkt någon bleed
(LG'n)

MvH//Oscar

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Slog till på en idag jag med inga döda pixlar ingen bleed om isåfall VÄLDIGT svagt ca 0.5cm i mitten uppe/nere på helsvart bakrund men absolut inget man kan märka. helnöjd än så länge!

Edit: hunnit testa mer nu färgerna är verkligen underbara förstår inte hur jag kunde använda min gamla crt skärm! Vanlig dvd rip film känns inte så bra längre utan 720p eller bättre som gäller!:P Fungerar prima i spel också ingen ghost alls vad jag märkt. Input lag fanns det inte mycke av heller jänförde med min crt skärm allt från 0-15ms i input lag!

Sjukt nöjd med detta köp!

Ok om det inte framgick klart nog så är det en LG L227WT-PF jag pratar om

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105384
sån har jag och ångrar inte mitt köp för 5öre. funkar bra i spel också.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)