Permalänk
Medlem

Ga-ep35+8800gtx

Hej

Har ett problem med temp med min setup och det är att system temp (mobo temp?) ligger mellan 50-60 grader, tyvärr finns ingen NB sensor. Är det lugnt eller är det för mycket?

Kan det vara GTX kortet som värmer system tempen/NB så mycket?

Cpu ligger på 28-35grader och kärnorna 43/55 idle/load

Permalänk
Medlem

Det är rätt högt ja.. Du bör ligga under 50C, helst kring 40.

Och sensor är så vitt jag vet för själva NB och inte moderkortets ambient temperatur i sig.

Tempen kan mycket väl bero på ditt graifkkort då NB ligger precis ovanför grafikkortet och då drar ju det åt sig värmen iaf om grafikkortet är runt 70C, då är jag nästan säker på att det är därför.

Det du kan göra är att ta loss heatpipekylningen (vilket är rätt enkelt faktiskt) och lägga på ny och fin kylpasta av valfri sort, och helst så smalt lager som är möjligt då det ger bäst kylningsegenskaper!

Dock är tempen ingen livsfara, men jag skulle vara orolig för temper kring 60C iaf.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, som sagt känns lite sådär när temperaturen faktiskt närmar sej 60 grader. Tex nu ligger den på 56.

Man tar alltså bort hela pipen? Sen på med pasta på 4 ställen?
http://www.sweclockers.com/imagebank/200801/Ep351stor001.jpg

Kan man använda pci-e nummer 2 för singel card setup? (altså den gula kontakten på bilden) då kommer grafikkortet en bit ifrån iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopish
Tack för svaret, som sagt känns lite sådär när temperaturen faktiskt närmar sej 60 grader. Tex nu ligger den på 56.

Man tar alltså bort hela pipen? Sen på med pasta på 4 ställen?
http://www.sweclockers.com/imagebank/200801/Ep351stor001.jpg

Kan man använda pci-e nummer 2 för singel card setup? (altså den gula kontakten på bilden) då kommer grafikkortet en bit ifrån iaf.

Jo det förstår jag att du oroar dig för.

Ja, du tar givetvis bort hela kylannordningen (hint: heatpipe-kylningen över moderkortet är en enda hel och fast del.)
Med lite logiskt tänkande så inser du vart du ska klicka på ny kylpasta (hint: kolla under heatpipsen vart den gamla låg) för jag hoppas du inte gör detta med ögonbindel

Rengör noga innan du slänger på ny!

Ja du kan använda vilken av dom som helst för att köra grafikkortet i. Du kan även använda 2 grafikkort av olika märken/modeller (syftar nu inte på crossfire som moderkortet även stödjer) och köra dom individuellt om du nu skulle vilja köra tre-fyra skärmar eller så.

Nackdelen med den undre PCI-E slotten är att grafikkortet "bara" kommer gå i x4 istället för x16. Detta ger en prestandaförlust på ungefär 5%, vilket inte är så pass märkbart.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Vilket prg mäter ni temperaturen i?

Jag har nämligen samma moderkort och gfx, vansinniga temperaturer iaf enligt Fanspeed. Vet ej om det går att lita på?

Jag har Antec P-182 som kabinett och i den så hamnar ju grafikkortet på en plats där den inte utnyttjar ngn mer kylning än sin egen fläkt?

Några idéer? Alla mina komponenter är ju rätt vanliga, borde vara fler med problemet...

Permalänk
Medlem

Ga-ep35+8800gtx

Det är absolut grafikkortet som ökar temperaturen. Hade med en q6600 och 8800gtx nb-temp upp mot 54 vid spel, med prime95 44 i ett chieftec chassi, bytte till ett antec nine hundred och har nu nb-temp på max 34. Dessutom sjönk tempen på resten av komponenterna rejält.

Permalänk
Medlem

Speedfan visar:

Core 0/1: alltså CPU 49C nu i Windows

Core: Nvidia kortet 62C

Startar jag Crysis så stiger cpu till 59C och Gfx till 80-83C.

Låter inte så sunt.

Permalänk

GPU temp ska inte vara ett problem sålänge det inte påverkar resten av datorns temp mkt eftersom det inte ska va nån fara med temps på runt 80 grader på 8800GTX korten då de enligt Nvidia ska vara designade för att tåla temps mot uppemot 120 grader.

EDIT: hitta precis det här från nvidia forum, kan tänkas vara intressant.

Tråden handlar om GPU temp för 8800 korten.

Yes, this is normal and actually pretty good. Most of the test we have done
here have been with the card running at 90 degrees under load. I believe that
the Nnvidia alarm is set to go off somewhere around 130 degrees. The card can
definitely handle the heat as long as your case/CPU have enough air moving
around as well.

Thank you,
BFG Support"

Som ni ser var maxtemp 130 grader och sedan får du automatiskt bluescreen innan nåt skadas när datorn märker att en del är för varm.

Visa signatur

ASUS Nvidia Geforce 8800 GTX 768mb, Core2Duo e6600 2.4Ghz, ASUS P5N32-SLI Premium WiFi-AP Edition, Corsair 4Gb RAM

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag har funderat på Thermalright HR-03 (hette det va) kylaren till mitt grafikkort, men om jag inte har planer på att klocka kortet så behöver jag knappast göra det.

Jag har nog mest fått mani på temperaturerna och vill få ner de mest för skojs skull...

Ngn som vet om det skulle kunna funka med ovannämnda kylare till kortet UTAN att koppla till en fläkt. Kanske kan byta fläktarna i chassit istället. Skulle det fungera så kan man ju få en riktigt tyst maskin kanske...