Skydda det man har i datorn mot FRA lagen

Permalänk
Medlem

Skydda det man har i datorn mot FRA lagen

Tjena, när Fra lagen fick GRÖNT kort.. så vart jag j´vligt paff och vill "skydda" mina grejjer mot dom.. säker hets skull nån som vet hur man kan typ kryptera grejjerna eller på nått sätt:P

Mvh en okunnig dator expert.

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Hedersmedlem

Jag föreslår att du läser igenom en gång till vad lagen handlar om. Din data är säker, så längre du inte mailar runt den...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja läs på den lite mer.. handlar inte om att göra intrång i personers datorer.

utan att avlyssna "all" trafik i nätet.. sålänge du inte mejlar alla semesterfilmer och annat du har så borde det vara lugnt..

om du verkligen vill kryptera iaf så köra med truecrypt och ha allt på externa diskar.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man vill kryptera det som skickas iväg då?

Viss programvara har ju färdig kryptering. Men alla annan då?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

bara att googla^^

simplite för msn och andra IM klienter

Permalänk
Medlem

Att skicka en film eller annat av en normalsvensk över gränsen sätter väl knappast rikets säkerhet ur spel. Vad kommer att hända?
Detta är ju värre än millenium bomben. Ska bli intressant att se hur mycket krypeteringsprogram som man lyckats sälja tag vara FRA.
En gratis affärsidé tills det har lugnat ner sig och ingen bryr sig längre.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vi alla verkar ha nåt FRA är ute efter eftesom töntarna nu får avlyssna trafik..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inget som hotar rikets säkerhet men det betyder inte att jag vill att dom ska få rota igenom allt jag skickar. Sen litar jag väl inte fullt på att rikets säkerhet är allt det kommer användas för.

Kanske lite paranoid men det bryr jag mig inte om.

Permalänk
Entusiast

Men... vaf... FRA får spionera hur !"#¤%&/ mycket dem vill.
Orka bry sig.
Menar, vad i hela detta avlånga land skulle få dem att intressera sig för JUST mina data???!?

Dem kommer att söka av trafiken efter spår som skulle kunna ha med internationell terrorism och liknande att göra.
USA pressar svenska regeringen att samarbeta och sätta dit Al-Qaida-medlemmar som är bosatta i Svea Rike.
Eftersom invandringen till sverige är den högsta i världen är risken att vi har en och annan "Terrorist" boende i landet likaså ganska stor.

FRA är mer intresserade av Terroristernas / Pedofilernas / Storpiraternas internet-trafik än någon av oss andra "normala".

Har du tankat en och anna MP3-fil eller enstaka filmer/spel så lär knappast FRA bry sig om den trafiken.

Eftersom detta inlägg innehåller ordet "Al-Qaida" samt OM nu detta forum skulle sitta utomlands så lär detta ge en liten signal hos FRA.
Dem skulle då titta igenom detta och ser att det inte är relevant nog och bryr sig därmed inte om detta längre.

Har någon något emot FRA har dem säker nått allvarligt att dölja, jag har det då inte.
Jag är inte någon AlQaida-medlem, jag tankar inte 1000tals Gigabyte Filmer varje dag, jag surfar inte efter barnporr.
Kort och gott: Jag har inget att dölja, dem lär inte bry sig om det där Albumet jag håller på att tanka ner från ThePirateBay just nu.

Move on, nothing to see here!

*Vinkar hej till FRA*

PS: Ni andra som oroar er om FRA kan ta på er foliehattarna, E.T finns där ute!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

I min mening fins det två typer av mäniskor. Snackade med den ena på jobbet som är för FRA lagen.
En bonde i princip som är förman och ja typisk bonde, svensson.

han tycker det fisn en hotbild mot sverige för media osv har sagt det och det försigår massa brott osv och att den vanlige medborgaren inte är kapabel nog att sköta sig så nån myndighet msåte övervaka oss.

Då undrar jag vem bestämer villka som sak utgöra denna myndighet och vad säger att dom är bättre än oss? Men hans antagande bygger ju på att dom är bättre än oss, vet bätre, är moraliskt koreckta och itne på ntå vis utnytjar sin mackt till annat än att göra gott.

Villet i mina ögon är totalt omöjligt.
Vi har frihet ja. Med frihet kommer ansvar. Därför har vi lagar för dom som inte tar sitt ansvar.
Men att döma heal befolknigen till skylldiga inan motsatsen är bevisad är i min mening helt fel väg. Så är det med FRA lagen numera. Alla är misstänkta tills man kan bevisa att dom är skylldiga för nåt annat kommer man inte att försöka bevisa. Det är ju hela vittsen med avlyssning.

Sedan resonerar även sådana här mäniskor på det visset att dom tror att dom har rätt, dom har rent mjöl i påsen osv osv.
Ja just nu kan FRA tycker dom har det men vad händer om säg 10 år och vi säger regierigen annser att ngåra av hans åsickter strider mot deras politik?
Fängelse? Åsicktsregistrering? Misster jobbmöjligheter pga sina åsickter? Ja fins ju massa som kan häna.

Problemet är inte vad FRA gör nu utan vad det FRA gör kan leda till i framtiden.

Dom som tror dom går säkra och anser sig ha rent mjöl i påsen kanske själva faller offer för åsicktregestrering och kanske misster jobbtilfällen eller ännu väre beroende på vad som händer i framtiden.

Man sak ju itne vara naiv nog å tro att värden förblir så bra som den är i dag i framtiden. Historiskt sett har det alltid vart krig och tyraner mm med gämna mellanrum så bara för vi för stunden lever i en relativt stabil världe betyder inte att vi en dag vaknar upp och finner att dom avrättar folk på gata pga sina åsickter.

Jag personligen är mot FRA och för frihet, men frihet kommer med ansvar och där har vi lagar som ska appliseras och för att göra det behöver vi en vettig polismyndighet med resucher att upprätthehålla lagen.
Ingen ska vara skyldig fören motsatsen är bevisad. Så gjorde man för i tiden och för det dog många oskyldiga.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
PS: Ni andra som oroar er om FRA kan ta på er foliehattarna, E.T finns där ute!

Makt korrumperar. Pengar, sex och/eller utpressning kan köpa filtrerad/utvald data. Det är människor som är anställda på FRA. Människor gör "misstag", medvetet och/eller omedvetet. Lägg till att staten vill att polisen får tillgång till PKU och du får en himla fin soppa att röra om i. Nya FRA-lagen är en skam för Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har du saker i datorn som intresserar FRA ?

Handlar nog inte om det utan snarare en myndighet styrd av staten, som vill kunna kväsa regimkritiker. Bara dumskallar å oklunniga personer som tror på den officiella beskrivningen av lagen.