The Pirate Bay vill stoppa internettrafiken till Sverige

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
Sverige som inte själva har problem med terrorister går med på att låta trafiken bli avlyssnad. Varför gör FRA avlyssningen? vem gynnar det?

Sverige är enligt en terroristvetare det landet med mest terrorister. I Sverige med våran liberala politik och människosyn så tror vi det bästa om allt och alla. Många terrorister åker hit och har möten och knyter vänskapsband.

Och sen så har förstås USA en fot i det hela som någon över mig här skrev.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Ja vad kan man säga... Sverige i ett nötskal

Word!

men det är ett jävl* hot de kommer med

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Ytterligare en orsak till att flytta utomlands när man är klar med studierna....

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Kryptering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hybris6
Uhm måste inte alla krypteringsföretag skicka in en nyckel till myndigheterna?

Har för mig att jag läste det en gång.. iallafall i usa. isåfall Kryptering = falsk säkerhet och FRA skrattar arslet av sig när gemene man hotar med att börja kryptera sina filer.

Truecrypt är open-source. En eventuell backdoor skulle nog upptäckas ganska snabbt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
Sverige som inte själva har problem med terrorister går med på att låta trafiken bli avlyssnad. Kan någon förklara varför inte verkligt känsliga länder blir avlyssnade istället? varför gör FRA avlyssningen?

Vad definierar du som "problem med terrorister"?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Kryptering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Det amerikanska lagförslaget gick ut på att alla leverantörer av krypteringsmjukvara vara tvungna att bygga in en back-door med nån slags "supernyckel" med vars hjälp amerikanska myndigheter vid behov skulle kunna dekryptera allt oavsett vilken nyckel som använts vid kryptering.

Jo, men om man själv får välja krypteringsmetod är det dumt att ta en som har kända brister.

Permalänk
Medlem

Stor mening att få igenom en sån här lag, alla terrorister kommer ju säker sitta över msn och chatta om hur dom ska bomba USA...

Permalänk
Medlem

Frågan om FRA blir roligare att följa för varje dag

Tror aldrig den kommer gå igenom egentligen. Det är för mycket som står emot lagen. De som "ska bli avlyssnade" (dvs brottslingar) kommer ju kryptera sin trafik nu och då är vi tillbaka på ruta 1. Roligt värre, bra jobbat politiker!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Internets död....?

Nja men defenitivt ett skadeskjutet internet.

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Givetvis vore det bra om all trafik vore krypterad, men detta kräver extra tid och pengar i form av certifikat och liknande. Ofta görs någon form av kompromiss genom att endast kryptera känslig data, till exempel vid bankärenden. Och man skulle kunna hävda att .torrent-filer innehåller väldigt lite känslig information.

Visst.
Men man skulle likväl kunna hävda att bara ett besök till piratebay är ytterst känsligt och än mer vad man surfar på där inne.

Vad som är känsligt är upp till varje användare. Vidare finns det ISPer som blockar nerladdning av .torrent filer.

Men jag vet inte vad som krävs att kryptera all information på en sida som piratebay.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Peter Sunde, vilken attention whore. Vem tror han att han är?

Och genom att säga att han är en attention whore så har du blivit en liten wanna be attention whore :/

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst.
Men man skulle likväl kunna hävda att bara ett besök till piratebay är ytterst känsligt och än mer vad man surfar på där inne.

Vad som är känsligt är upp till varje användare. Vidare finns det ISPer som blockar nerladdning av .torrent filer.

Givetvis kan olika användare prioritera olika, men viss information, till exempel kontokortsnummer, är känsligare än annan. Visst kan det vara pinsamt om någon upptäcker att man läser aftonbladet, men oftast kan detta avslöjande endast orsaka ringa skada. Detsamma gäller nedladdning av torrentfiler.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Frågan om FRA blir roligare att följa för varje dag

Tror aldrig den kommer gå igenom egentligen.

Den har gått igenom redan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis kan olika användare prioritera olika, men viss information, till exempel kontokortsnummer, är känsligare än annan. Visst kan det vara pinsamt om någon upptäcker att man läser aftonbladet, men oftast kan detta avslöjande endast orsaka ringa skada. Detsamma gäller nedladdning av torrentfiler.

Men ringa skada varje gång man surfar? Det blir bara ett enda långt lidande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
I Sverige med våran liberala politik och människosyn så tror vi det bästa om allt och alla.

??????????????????????????

Permalänk
Medlem

asdfasdf det här suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag vet inte om man skall se detta som skrattretande eller kusligt.

Du är inte ensam.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

lite spooky faktiskt men ja tycker det är bra att det finns folk som tar aktioner mot den är kassa FRA lagen, gör man det ska man ta i rejält så..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
För att lagen beställdes från USA och våra kära politikerhor*r gör allt som USA vill.
Sen vill staten ha stenhård koll på vad du och jag gör helt enkelt. Ungefär som DDR, nästa steg är väl obligatoriska GPS/RFID fotbojor till alla.

QFT

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | MSI MAG B550 Tomahawk | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem

Om jag laddar hem från TPB, kommer FRA att se att jag laddar hem?

Permalänk
Medlem

nice!
nu förstår man hur det hela ligger till...

USA startar ett "War against terror" för att rädd "oss" och alla andra oskyldiga från "terroristerna", medans i själva verket så är det så himla patetiskt.
USA försöker lägga en streck-kod på varenda människan nacke så dom hittar på ett krig för att kunna använda den som orsak till att kontrollera allt runt sig. dom börja ställa fram lagar och begär att lander rapporterar till dom ^^ WTF???

Sveriges FRA lag är den störa ASS KISS för USAs regering. all denna FRA avlyssnings grej har ett enda syte, nämnligen att ge USA kontroll över sveriges medborgare. ifall USA vill hitta skit om dig så finns det inspelat och klart i en databas här i sverige så att de kan kontrollera dig och få dig och göra som dom vill. så enkelt är det. EN STREK-KOD i nacked.

fan V for vendetta, minority report och Equilibrium/Cubic är bra filmer som ni borde kolla för o se vad ja menar ^^

Klaga inte på språket vaknade nyss dags o kolla på american history X xD

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Fördelen med Internet försvinner sakta men säkert med anonymiteten... IMO.

Snart får man inte surfa dit man vill.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
nice!
nu förstår man hur det hela ligger till...

USA startar ett "War against terror" för att rädd "oss" och alla andra oskyldiga från "terroristerna", medans i själva verket så är det så himla patetiskt.
USA försöker lägga en streck-kod på varenda människan nacke så dom hittar på ett krig för att kunna använda den som orsak till att kontrollera allt runt sig. dom börja ställa fram lagar och begär att lander rapporterar till dom ^^ WTF???

Sveriges FRA lag är den störa ASS KISS för USAs regering. all denna FRA avlyssnings grej har ett enda syte, nämnligen att ge USA kontroll över sveriges medborgare. ifall USA vill hitta skit om dig så finns det inspelat och klart i en databas här i sverige så att de kan kontrollera dig och få dig och göra som dom vill. så enkelt är det. EN STREK-KOD i nacked.

fan V for vendetta, minority report och Equilibrium/Cubic är bra filmer som ni borde kolla för o se vad ja menar ^^

Klaga inte på språket vaknade nyss dags o kolla på american history X xD

Problemet är att det går och manipulera s k nyttig information väldigt enkelt, dvs man kan ta olika stycken av information och klappa ihop de till egen favör. CIA har inte direkt hycklat om att metoden används ibland, beroende på vilka som sitter vid makten i Sverige så kan detta bli extremt obehaglig för ALLA medborgare.

USA går emot världsamfundet och FN för att starta kriget, men förra månadens konferens på Reinfeldts initiativ, lägger USA ansvaret på just världsamfundet och FN för uppbyggnad och reparation. Värst av alla är ändå patetiska Danmark som stod i leden av häxbränneriet och korstågandet, men nu vill man prata om brödraskap och uppbyggande, patetiskt och smutsig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst är viss information känsligare än annan.

Men av pirate bays natur kan det vara väldigt känsligt och kan orska enorm skada. Bara för att de flesta inte känner så så är det inte ett argument för att inte kryptera. Det hade säkert gått skitbra att inte kryptera bankärendena heller, i de allra flesta fallen...

Du verkar inte se det ur användarens synvinkel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prologic
??????????????????????????

Ligger det inte någonting i det ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du verkar inte se det ur användarens synvinkel.

Det någon kan bli fälld för är att ladda ned skyddat material, inte själva torrent-filerna. Dessa är i sig inte olagliga, även om sidor som piratebay kan anklagas för att göra nedladdning enklare. Det kommer fortfarande synas om man är ansluten till piratebay, vilket borde vara lika illa som att man laddar ned en torrent-fil.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Tror inte regeringen själv inte förstår vad den nya lagen innebär för Sveriges framtid. Nu syftar jag inte på Piratebay, men tex att företag kommer flytta utomlands, då man inte vill riskera att få sina anställdas mail avlyssnad. Regeringen bryr sig knappast om vi inte kan komma åt TPB, men börjar företag att flytta, ja då kanske man måste se igenom lagen en gång till.

Det handlade inte om att blockera TPB, utan att utländska ISP's ska blocker ALL trafik till sverige, eftersom deras kunder då kommer att bli avlyssnade.

Hur definierar man att trafiken går via sverige? Ska all data gå över gränsen? Har inte vi i sverige en av de endast 13 root DNS-erna? Kommer trafik över den också övervakas? Även om inte datan går den vägen så kommer man endå kunna se vem som vill prata med vem även om båda är utanför sveriges gränser.

Jag hoppas VERKLIGEN att hela sveriges kommunikation med omvärlden dör. Först då när de äckliga politiker****** vi har inser vad de gjort när de inte kan kolla hur vädret är vid medelhavet inför semestern.

FYFAN VAD ARG JAG BLIR!

Hur är det nu med det här, är lagen spikad? Räcker det med denna värdelösa genomröstning?

Det värsta är detta:
143 ledamöter röstade ja, 138 nej. 67 idioter var frånvarande.

Fem fjuttiga röster van hela omröstningen och 67 pers tyckte det var viktigare att ladda med bira hemma inför EM-matchen där sverige ändå åkte på spö istället för att vara med vid den kanske viktigaste omröstningen det senaste decenniet.

Hoppas EU och bryssel stämmer skiten ur oss och politikerna skickas till haag för avrättning.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Det någon kan bli fälld för är att ladda ned skyddat material, inte själva torrent-filerna. Dessa är i sig inte olagliga, även om sidor som piratebay kan anklagas för att göra nedladdning enklare. Det kommer fortfarande synas om man är ansluten till piratebay, vilket borde vara lika illa som att man laddar ned en torrent-fil.

Men vad har det med saken att göra?
Det betyder inte att informationen inte är känslig och det betyder inte att folk kan råka illa ut bara för att de inte kan åka dit enligt lagen.

Visst kommer det fortfarande synas att man surfar på piratebay, och bara det kan vara känsligt - men det är inget vettigt argument för att inte kryptera övrig trafik anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Det handlade inte om att blockera TPB, utan att utländska ISP's ska blocker ALL trafik till sverige, eftersom deras kunder då kommer att bli avlyssnade.

Hur definierar man att trafiken går via sverige? Ska all data gå över gränsen? Har inte vi i sverige en av de endast 13 root DNS-erna? Kommer trafik över den också övervakas? Även om inte datan går den vägen så kommer man endå kunna se vem som vill prata med vem även om båda är utanför sveriges gränser.

Jag hoppas VERKLIGEN att hela sveriges kommunikation med omvärlden dör. Först då när de äckliga politiker****** vi har inser vad de gjort när de inte kan kolla hur vädret är vid medelhavet inför semestern.

FYFAN VAD ARG JAG BLIR!

Hur är det nu med det här, är lagen spikad? Räcker det med denna värdelösa genomröstning?

Det värsta är detta:
143 ledamöter röstade ja, 138 nej. 67 idioter var frånvarande.

Fem fjuttiga röster van hela omröstningen och 67 pers tyckte det var viktigare att ladda med bira hemma inför EM-matchen där sverige ändå åkte på spö istället för att vara med vid den kanske viktigaste omröstningen det senaste decenniet.

Hoppas EU och bryssel stämmer skiten ur oss och politikerna skickas till haag för avrättning.

Kunde inte sagt det bättre själv, Men det sjukaste är ju att SVERIGES befolkning inte har något att ens säga till om när det gäller sånthär.

Det roligaste av allt är iof att alla politiker inte ens FATTAR vad fan de har gjort, eller vad det innebär för omvärden. Kommer nog märkas snart iaf vilka konsekvenser det här kommer att få.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(

FYFAN VAD ARG JAG BLIR!

Akta dig....du kan bli skickad till Guantanamo a la Kiruna om nåt år kanske, numera råder yttrandefriheten endast om man är rädd och inte har något att säga.

Citat:

Kunde inte sagt det bättre själv, Men det sjukaste är ju att SVERIGES befolkning inte har något att ens säga till om när det gäller sånthär.

Blir du förvånad ?
tänker direkt på när pappa Person gick och gjorde en historisk lagändring i syfte att frugan Anitra skulle kunna lyfta största pension-summan hittils beskådat. Men ingen reagerade och gnällde istället om att han har byggt ett hus.

Citat:

Ligger det inte någonting i det ?

Hypotetiska och populistiska yttranden ger inte upphov till att allas frihet ska inskränkas, även om en obefintlig minoretitet av människor är s k fiender till demokratin, så är ordet " terrorist " mycket behaglig för en politiker att använda sig av, det är snarare befolkningen som är naiva.
Är tex, jag en " terrorist " när jag väljer att utnyttja min demokratiska rättighet och kritisera USA i vissa avseenden ?

Permalänk
Medlem

Vore kul om man gjorde ett program vars syfte är en DoS attack mot avlyssningsmakapären och låta folk ladda ner det frivilligt och köra på sina datorer och synka alltsammans

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro