Mopedförare och skyltar gällande "Ej Moped"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tvivlar på att det finns många EPA-traktorerna är trimmade, om det ens finns några. Skulle inte vilja åka i en EPA i 70 utan fjädring precis.

Och här där jag bor är den ingen som inte gör 100km/h

Kan även tillägga att de flesta trycker dit en fjädring ändå = no cops här.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

A-traktor har fjädring. En kille i skolan fick upp sin okapade 142:a i 130 på 3cylindrar.

Men jag skulle hellre köra i diket i en A-traktor/epa än med en moped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Ett annan jobbig grej är att nästan alla 30km/h mopedister och sportcyklister envisas med är att köra på de vanliga vägarna när det FINNS cykelbana, jag fattar inte varför? Går det fortare på bilvägen än på cykelbanan?
Jag blir alltid lika förbannad när man hamnar bakom en cyklist som cyklar järnet i 25km/h på en 70 väg som inte går att köra om på! VARFÖR, varför varför?
FÖRBUD!

Min dröm är att jag kör på en väg med en cykelbana intill, ochså ser jag en person som cyklar på vägkanten.
Då ska jag köra intill ochså smälla upp bildörren i arslet på cyklisten.
Om vi nu vill vara realistiska så kan jag vell köpa en bil från England.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Och här där jag bor är den ingen som inte gör 100km/h

Kan även tillägga att de flesta trycker dit en fjädring ändå = no cops här.

Trycka dit fjädring på EPA? Jaja, då får dom väl göra det. Måste vara ett jävla jobb, och så måste man plocka tillbaka skiten varje år när man ska göra besiktning. Mycket slit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
A-traktor har fjädring.

Japp, men det är skillnad på en A-traktor och Epa.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Trycka dit fjädring på EPA? Jaja, då får dom väl göra det. Måste vara ett jävla jobb, och så måste man plocka tillbaka skiten varje år när man ska göra besiktning. Mycket slit.

Japp, men det är skillnad på en A-traktor och Epa.

Traktorer besiktas bara en gång.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Traktorer besiktas bara en gång.

http://sv.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor

"A-traktorn är befriad från årlig kontrollbesiktning, till skillnad från EPA-traktorn som ska besiktigas precis som en personbil."

Är du helt säker på det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Är själv 30+ och tog nyligen moppekort. Som påpekats 1) är utbildningen alldeles för dålig, samt 2) måste man ibland välja att köra olagligt (cykelstig) eller livsfarligt (tungt trafikerad 70-väg med en mängd filer, korsningar, rondeller när man inte kan alla regler).

Jag tycker att problemet kunde lösas genom att det vore okej att köra på cykelstig så länge man visar extra hänsyn, kanske också genom hastighetsgräns på kanske 25km/h. Om man ser eller det finns risk för plötsliga ungar eller hundar på stigen, kan man köra i 10km/h så man hinner stanna på en meter. Jag kör så själv och har blivit sedd av poliser tre gånger hittills, vad jag vet, och de har inte stoppat mig. Det är lite synd att behöva störa friden på stigarna med bullret, men hellre det än att riskera livet i trafik där jag inte behärskar situationen.

På vägarna utmärker sig två typer av bilister, de sympatiska och de osympatiska. Den ena är dem som ser en moped och är extra vaksamma och förutseende, eftersom de förstår att jag inte kan alla regler, och därför tar på sig lite extra ansvar för säkerheten. Sympatiskt. Den andra typen är de som _ska_ köra om, som om det finns något kränkande i att ligga bakom en moped? Jag kan ligga i 50 på smal 50-väg, och ändå ska de om. Vilket innebär att jag måste köra intill hög trottoarkant och på gropigare väg, eller köra förbi parkerade bilar alldeles för nära, eller köra helt intill högt gräs, där ett djur kan springa ut så man måste oroa sig för det. Osympatiskt. Jag har mer och mer börjat protestera mot detta genom att noggrannt lägga mig exakt i mitten av körfältet. Detta löser problemet på 50-vägar, men inte på 70-vägar. På en 70-väg vill jag förstås ligga på sidan så att bilarna kan köra om, men det är mycket obehagligt av ovanstående skäl; vägarna är mycket sämre underhållna i kanterna, vilket är kännbart på mina 12"-hjul. Än värre kommer det att bli till vintern, när mitten av vägen är plogad och grusad, men kanten är snöbelagd och hal.

Nej, två saker är fel med EU-mopeder i trafiken. Som sagt, dels är utbildningen alldeles för tunn, dels _måste_ vi enligt lag köra på vägar. Dessa två dumheter är förstås extra olyckliga kombinerade.

Edit: Bättre utbildning kunde även lära 15-åringar hur världen ser ut från barns perspektiv; deras perception, hur de uppfattar saker. Tonåringarna skulle då troligen sluta vrålköra på cykelstigarna. En 15-åring som kör tätt förbi en femåring i 50-60km/h, gör troligen det för att h*n inte förstår att ungen inte uppfattar mopeden på ett vettigt sätt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Jag kör mopeden på cykelvägar och gångvägar ibland då jag är lite halv-nojjig över trafiken( är 16 och har inte 100 koll), men när jag väl kör på cykelväg/gångväg så kör jag ju ytterst sakta.

Vi har utanför oss folk som bränner förbi i 60km/h inne i bostadsområdet där det finns barn som leker osv, det får en att bara vilja stå och vänta med en spade och smasha dom i ansiktet ... >.< Riktigt irriterande, men jag ser inga som helst fel om man ligger i en väldigt låg hastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
http://sv.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor

"A-traktorn är befriad från årlig kontrollbesiktning, till skillnad från EPA-traktorn som ska besiktigas precis som en personbil."

Är du helt säker på det?

Happ det visste jag inte, finns ju dock ingen som kör epa nu för tiden.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jorå, finns folk som kör Epa-traktor fortfarande. Dock så är A-traktor betydligt vanligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
En 15-åring som kör tätt förbi en femåring i 50-60km/h, gör troligen det för att h*n inte förstår att ungen inte uppfattar mopeden på ett vettigt sätt.

Problemet är bara att du gör samma misstag som du menar kan avhjälpas hos 15-åringar. Du projicerar din modell av uppfattning på 15-åringarna precis som de gör på de mindre. Precis som att 15-åringarna inte förstår hur småbarn uppfattar mopeden, så har 15-åringarna en annan uppfattning än vi som är ännu högre upp i den åldersmässiga näringskedjan.

I samhället jag kommer från fick ungarna en rätt bra utbildning inför mopedåkandet, och inför trafiken i allmänhet. Det höll ungefär fram till dagen de faktiskt fick sin moped, sen vägde utbildningen inte riktigt lika mycket i motvikt till hur kul det var att strunta fullständigt i den... den vägde faktiskt inte ett dyft.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är på gång med en lagändring som kommer ge EU-mopedister rätt att köra på vissa gång- och cykelbanor.

Huruvuda detta kommer att klubbas vet nog ingen just nu, men man kan ju hoppas.

Mer info finns här:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_380726.svd

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Kan de inte bar afixa en riktig utbildning till mopedförare? I grad med körkort fast för 15 åringar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Då jag saknar b-körkort så skaffade jag moppekort för ett år sen för att jag va tvungen att flytta till landet och inga bussar gick.
Utbildningen va löjligt enkel, eller det var ingen utbildning egentligen...
Jag kom dit och fick skriva ett prov, tror jag hade 1 fel för mycke, jag fick kolla på svaren och fick direkt skriva provet på nytt.
Så det va extremt oseriöst.

Men som många andra säger så är det oftast inte moppedisterna som är farliga, utan alla idioter som kör bilar / lastbilar / bussar.
Min moppe är lite halvtrimmad, och även om jag ligger i 60 på en 50-väg så MÅSTE dom bara köra förbi, skitsamma om jag måste ner i diket, om ska dom till varje pris.
Värst är att det är ganska vanligt att man blir omkörd precis innan en rondell så man måste tvärnita för att inte köra in i sidan på bilen.

Man blir lika glad varje gång en bil behandlar en med respekt i trafiken, för det händer så extremt sällan.

Sen självklart finns det idioter som kör mopeder oxå, men några av oss kan faktiskt reglerna lika bra som bilförarna.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Problemet är bara att du gör samma misstag som du menar kan avhjälpas hos 15-åringar. Du projicerar din modell av uppfattning på 15-åringarna precis som de gör på de mindre. Precis som att 15-åringarna inte förstår hur småbarn uppfattar mopeden, så har 15-åringarna en annan uppfattning än vi som är ännu högre upp i den åldersmässiga näringskedjan.

I samhället jag kommer från fick ungarna en rätt bra utbildning inför mopedåkandet, och inför trafiken i allmänhet. Det höll ungefär fram till dagen de faktiskt fick sin moped, sen vägde utbildningen inte riktigt lika mycket i motvikt till hur kul det var att strunta fullständigt i den... den vägde faktiskt inte ett dyft.

Är det inte risk att det är lite sten-i-glashus i ditt inlägg. Det är väl från _ditt_ perspektiv som utbildningen var rätt bra? Vore den bra för 15-åringar, bleve utfallet ett annat. Jag menar, att utbildningen de fick i det samhället _inte_ var bra.

Jag tror att det finns möjlighet, eftersom 15-åringar förvisso inte är kloka, men är intelligensmässigt och empatiskt (dvs. kan/kan lära sig att se saker från andras perspektiv) väl utvecklade. Därför är det det pedagogiska upplägget (och kursinnehållet!) som avgör om poletten trillar ner eller inte. Kör de som vildar efter utbildning, var utbildningen dålig.

Men det är mycket möjligt att jag har för höga tankar om 15-åringars förmåga att tillgodogöra sig kunskap av den här typen, kanske jag överskattar dem; jag vet inte så mycket om 15-åringars skallar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Det är på gång med en lagändring som kommer ge EU-mopedister rätt att köra på vissa gång- och cykelbanor.

Huruvuda detta kommer att klubbas vet nog ingen just nu, men man kan ju hoppas.

Mer info finns här:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_380726.svd

En uppmuntrande länk, och håller med om att det borde klubbas. Vansinnigt att tvinga ut folk med så dålig utbildning i tung trafik.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Är det inte risk att det är lite sten-i-glashus i ditt inlägg. Det är väl från _ditt_ perspektiv som utbildningen var rätt bra? Vore den bra för 15-åringar, bleve utfallet ett annat. Jag menar, att utbildningen de fick i det samhället _inte_ var bra.

Jag tror att det finns möjlighet, eftersom 15-åringar förvisso inte är kloka, men är intelligensmässigt och empatiskt (dvs. kan/kan lära sig att se saker från andras perspektiv) väl utvecklade. Därför är det det pedagogiska upplägget (och kursinnehållet!) som avgör om poletten trillar ner eller inte. Kör de som vildar efter utbildning, var utbildningen dålig.

Men det är mycket möjligt att jag har för höga tankar om 15-åringars förmåga att tillgodogöra sig kunskap av den här typen, kanske jag överskattar dem; jag vet inte så mycket om 15-åringars skallar.

Nej jag tyckte faktiskt den var bra då och det tycker jag fortfarande. Tycker det talar rätt mycket för att den faktiskt var det då mitt perspektiv helt klart ändrats men min åsikt står i grunden oförändrad.

Sen håller jag med om att det rent intelligensmässigt fins goda möjligheter, men att det just på det empatiska hållet brister hos många 15-åringar. Det för ju visserligen in uppväxt, omgivning och uppfostran i det hela också, men jag skulle nog säga att det finns brister även där ändå.

Skulle jag lära 15-åringar att köra ansvarigt så skulle jag montera en ordentlig skiva i fronten på en moped, klä in den i sådana där tjocka madrasser, ge ungen en hjälm, nack och rygg-skydd och sen köra på denne i 15-20 knyck (med mindre blåmärken, värk och en flygtur ner i en pool/sjö som resultat) så de får se vilken krafter det handlar om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hal0
Då jag saknar b-körkort så skaffade jag moppekort för ett år sen för att jag va tvungen att flytta till landet och inga bussar gick.
Utbildningen va löjligt enkel, eller det var ingen utbildning egentligen...
Jag kom dit och fick skriva ett prov, tror jag hade 1 fel för mycke, jag fick kolla på svaren och fick direkt skriva provet på nytt.
Så det va extremt oseriöst.

Men som många andra säger så är det oftast inte moppedisterna som är farliga, utan alla idioter som kör bilar / lastbilar / bussar.
Min moppe är lite halvtrimmad, och även om jag ligger i 60 på en 50-väg så MÅSTE dom bara köra förbi, skitsamma om jag måste ner i diket, om ska dom till varje pris.
Värst är att det är ganska vanligt att man blir omkörd precis innan en rondell så man måste tvärnita för att inte köra in i sidan på bilen.

Man blir lika glad varje gång en bil behandlar en med respekt i trafiken, för det händer så extremt sällan.

Sen självklart finns det idioter som kör mopeder oxå, men några av oss kan faktiskt reglerna lika bra som bilförarna.

Det kan inte va så att folk inte vill köra 60 på 50-väg? Och att de FÅR köra om där?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hal0
...även om jag ligger i 60 på en 50-väg så MÅSTE dom bara köra förbi, skitsamma om jag måste ner i diket, om ska dom till varje pris.
Värst är att det är ganska vanligt att man blir omkörd precis innan en rondell så man måste tvärnita för att inte köra in i sidan på bilen.

Ett problem som är väl bekant för många mopedister. På ett moppeforum jag hänger, diskuterar de hur man ska göra för att lyckas sparka till dessa bilar. Har du provat min metod, att lägga sig i mitten av körfältet?

Jag fegade dock ur idag, vilket ledde till att jag på en kort tur blev omkörd flera gånger på olämpligt vis, exempelvis två gånger på övergångsställe varav en gång mitt i centrum mitt på dagen, och i en kurva där bilen inte kunde se eventuell mötande trafik, samt på en 30-väg vid skola där jag körde i 30km/h enligt mätaren. Jag uppskattar att fler än hälften av bilisterna har något tvångsmässigt behov av att just köra om mopeder. De är nämligen inte så dåliga trafikanter i övrigt, utan det tycks vara isolerat till omkörning av mopeder, därför tolkar jag det som tvångsmässigt. Varför har de detta tvång? Det kunde vara intressant om någon bilist vågade svara - jag är bara nyfiken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej jag tyckte faktiskt den var bra då och det tycker jag fortfarande. Tycker det talar rätt mycket för att den faktiskt var det då mitt perspektiv helt klart ändrats men min åsikt står i grunden oförändrad.

Du har en poäng. Samtidigt kan man inte komma ifrån att utbildningen godkände elever som senare körde som vildar. Något gick alltså fel, och oavsett vad eller vems fel det var, borde inte trafikläraren och VV gett dessa elever förarbevis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Skulle jag lära 15-åringar att köra ansvarigt så skulle jag montera en ordentlig skiva i fronten på en moped, klä in den i sådana där tjocka madrasser, ge ungen en hjälm, nack och rygg-skydd och sen köra på denne i 15-20 knyck (med mindre blåmärken, värk och en flygtur ner i en pool/sjö som resultat) så de får se vilken krafter det handlar om.

Det låter effektivt :). Bättre att 20 kursdeltagare får blåmärken på utbildningen än att en får skador för livet efter utbildningen.
Angående cykelstigskörning tänker jag mig visande av en film, där man på vänster sida av skärmen t.ex. får se en bil komma körandes, filmat på normalt vis. På höger sida av skärmen får man se precis samma bil komma körandes på samma sätt, här dock redigerad, så att den visar hur en liten unge uppfattar situationen, med hastighet, avståndsbedömning osv. Det är detta jag menar med empati; att kunna se saker från andras perspektiv.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
En uppmuntrande länk, och håller med om att det borde klubbas. Vansinnigt att tvinga ut folk med så dålig utbildning i tung trafik.

Cyklister och fotgängare då? Dom har ju ingen utbildning alls.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Cyklister och fotgängare då? Dom har ju ingen utbildning alls.

Vet inte om du skojar, men annars är svaret att det inte finns något problem eftersom de inte är tvingade ut i tung trafik.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Vet inte om du skojar, men annars är svaret att det inte finns något problem eftersom de inte är tvingade ut i tung trafik.

Men dom får ju fortfarande vara där, eller hur?

EDIT: Här på landet finns det inte för många cykelvägar/trottoarer. Då är dom indirekt tvingade ut i tung trafik.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men dom får ju fortfarande vara där, eller hur?

EDIT: Här på landet finns det inte för många cykelvägar/trottoarer. Då är dom indirekt tvingade ut i tung trafik.

"Får" och "måste" är ju väldigt olika, eller hur. Om en cyklist vet att h*n inte fullt behärskar trafiksituationen, är det bara att avstå från att ge sig ut i den. Mopedisten har inte det valet.

Begreppet "tung trafik" är väl kanske egentligen lite luddigt eftersom man både kan avse fordon av en viss klass, och fordon i en viss mängd. På landet är problemet inte av samma dignitet, eftersom man omsvärmas av _färre_ fordon.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

ta bort eu mopederna. förvisso kör jag själv 18 år på en cresent compact från säg 70 talet helt o trimmad kanske max 30-40. jag kör på cykelbanor så håller jag kanske 25 om jag ser någon komma. men vad jag vet så får jag köra där för jag har en så kallad 30 - moppe. men vet att mina kompisar eller yngre kör med eu moppar oftast scootrar eller crossmoppar som är så jävla lätta att trimma behövs ju inte mkt verktyg. t.e.x om jag skulle jag trimma min skulle jag behöva en del verktyg och ja ghar inte såna. men moppar borde dom ta bort och satsa på lätt mc så man kan ta det tidigare vid 15 svårare prov dessutom försvinner nöjet med att trimma eller köra fort tror också man tröttnar ett tag på att köra så fort. anledningen till att jag inte tog lätt mc var att det var så satans mkt enklare att skaffa en moped. men jag vet inte....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Noll vet ungarna har idag, när man själv körde moppe och valde cykelväg så körde man i nästan gångfart om det fanns folk i närheten, ont om trafik på vägen så valde man bilvägen istället..

Säkerheten i trafiken kommer i förstahand, men med dagens ungar så ökar ju premien på trafikförsäkringen på mopederna så pass mycket att det är billigare att köpa en 125:a och köra på vägen.

mmm håller med dagens mopeder är för lätta att trimma vilket leder till fler olyckor och i sin tur höjer försäkringspremien ...

minns att jag gav 475:-/året för trafikförsäkring på min puch dakota. idag för samma moped ligger trafikförsäkring på drygt 1500:-/året och då är min farsa ägare till den nu 40+ och minnst 10 skadefria år på bilförsäkringen hos samma bolag...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har bara ögnat igenom den här tråden o måste säga att jag håller med till viss del, jag är själv 15 och har en eu-moped.
Jag fick skjuts av en polare på 30 moppe som han hade trimmat upp i 70, det gör jag aldrig om, han körde som ett mongo, låg en meter bakom bilen framför för att "pressa", trots att det var 3 bilar i rad, o så körde han så jävla fort på fel ställen så man bara väntade på att trilla o bryta sig.

Det gör jag som sagt aldrig om, tack vet jag min egna moppe som jag kan pressa upp i 65 i bland, kan vara riktigt bra när tjuriga sven, 80-år försöker köra om för att han tycker man är en ungjävel, då e det bara o gasa lite så han blir tvungen att hålla hastighetsbegränsningen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
mmm håller med dagens mopeder är för lätta att trimma vilket leder till fler olyckor och i sin tur höjer försäkringspremien ...

minns att jag gav 475:-/året för trafikförsäkring på min puch dakota. idag för samma moped ligger trafikförsäkring på drygt 1500:-/året och då är min farsa ägare till den nu 40+ och minnst 10 skadefria år på bilförsäkringen hos samma bolag...

1500 för trafikbara? Jag ger 1140kr/år för Halvkasko försäkring & Trafik (tillsammans för samma pris dvs) för min Duett, och då är försäkringen skriven på mig.

Permalänk

men äger man en gammal moppe räcker det att man kör på trafikförsökkring. liksom jag har en cresent compact skulle någon sno den eller elda upp den. så kostar ju försökringen ca 3-4000 per år. det räcker ju typ med att köpa en annan cresent för det ursäkta offtopic.

ingen som nappade på mitt förslag angående lätt mc?