Diablo 3 VS Andra blizzardspel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Call Of Duty 4 är väl ett bra exempel på en "uppföljare" i en spelserie som var WWII men helt plötsligt byter de till nutid.

Nu har jag inte spelat något av dom spelen men är det uppföljare då?
Är det inte fristående spel som t.ex flight simulator spel eller liknande?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Nu har jag inte spelat något av dom spelen men är det uppföljare då?
Är det inte fristående spel som t.ex flight simulator spel eller liknande?

Det är en uppföljare på samma sätt som alla quake spelen är uppföljare på varandra. Storymässigt kan man ju säga att dom är fristående, men det tycker jag nog att Diablo 1 och 2 är också. Det finns givetvis en koppling för dom som spelat båda, men spelen slutar inte direkt med "to be continued" som vissa andra spel gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Enity: Såg ju inte ens bra ut, han hade dessutom förstört eld/ljus effekterna totalt och vart tog detaljrikedomen vägen? Nej kanske skulle varit bättre om dom släppte en expansion till D2 istället?

Det lär ju dock vara något besvärligt för en utomstående att utgå från ett skärmskott i jpeg-format, radikalt ändra utseendet vad gäller ljussättning m.m. på majoriteten av bilden utan att sabba ljuseffekterna.

Är klart att man inte vill att det ska se ut exakt sådär, men om känslan vore åt det hållet istället för WoW-gulligt så skulle ju D3 se mycket mer lockande ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Somsagt jag tänker inte uttala mig om CoD spelen men när det kommer till quake tycker jag att 1-3 håller en liknande stil och nivå även om trean är lite mer plojig och sci-fi medans quake 4 är inget annat än skrattretande dåligt.

Jag håller med om att diablo 3 ser jätte snyggt ut med snygga effekter osv men det ser inte ut som ett diablo spel och det är just det som stör mig, hade blizzard kallat det något helt annat och gjort en ny spelserie hade jag inte uttalat mig överhuvudtaget om hur spelet ser ut.

Cartoony och liknande är inte nödvändigtvis dåligt men när det kommer till diablo är det ALLTID dåligt oavsett hur snyggt och välgjort det är.
Det är min åsikt.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Japp håller med dig på den punkten^^. Tyckte själv att de var extremt fula

Btw, mercenaries med gear är en bra idé (lod) dock gillar jag inte overkill runewords som förstör "lag-spelande". (Eller liknande items)

ja alla tunga runord på lod gör så att lagspelandet är helt borta, förutom på låg levlade gubbar. hammerdin tar det mesta själv, är väll vissa uber som kan bli svåra själv.

tycker att man ska vara lite klenare i multiplayer läget än i single player så lag känslan blir bättre men att det endå inte ska bli omöjligt i single player.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bedragaren_no1
http://img.photobucket.com/albums/v170/Golden_Buffalo/ohgodno...

Tjusigt.

Ja.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Storymässigt kan man ju säga att dom är fristående, men det tycker jag nog att Diablo 1 och 2 är också.

Diablo1 och 2 följer väl precis samma story? 2:an är ju en ren fortsättning på 1:an. Efter att ha dödat Diablo i första spelet klantar hjälten till det med själstenen och blir själv Diablo, som man sedan får möta igen i 2:an.
Om du har spelat båda spelen så känner du säkerligen igen Tristram, som också spelar en viktig roll för storyn.
Kolla igenom Cain's Journal på Diablo3-hemsidan för att fräscha upp minnet lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ja alla tunga runord på lod gör så att lagspelandet är helt borta, förutom på låg levlade gubbar. hammerdin tar det mesta själv, är väll vissa uber som kan bli svåra själv.

tycker att man ska vara lite klenare i multiplayer läget än i single player så lag känslan blir bättre men att det endå inte ska bli omöjligt i single player.

Håller med helt och hållet. Baal, spelets sista boss, dödar man på några sekunder med ett bra team. Så mycket utmaning finns det i d2's PvM ^.^
Fast faktum är att man, om jag nu inte minns helt fel, indirekt blir svagare när man är fler spelare i ett game: monstren blir starkare Dock inte tillräckligt mycket för att det ska spela någon som helst roll.
Hoppas dom fixar ordentlig PvM i 3:an så exping/questing blir lite roligare och framförallt svårare. Ska väl inte krävas en hel "guild" för att döda en boss, som i WoW, men de svårare bossarna borde inte gå att klara av ensam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edwaard
Diablo1 och 2 följer väl precis samma story? 2:an är ju en ren fortsättning på 1:an. Efter att ha dödat Diablo i första spelet klantar hjälten till det med själstenen och blir själv Diablo, som man sedan får möta igen i 2:an.
Om du har spelat båda spelen så känner du säkerligen igen Tristram, som också spelar en viktig roll för storyn.
Kolla igenom Cain's Journal på Diablo3-hemsidan för att fräscha upp minnet lite

Klart det är en direkt fortsättning. Men jag skulle säga att om du inte spelat diablo 1 så får du lika mycket ut av diablo 2. Det är inte direkt så att backstoryn är särskilt viktig eller påverkar upplevelsen av det andra spelet.
Hur diablo kommit tillbaka igen är inte viktigt för dig som spelare och eftersom du spelar helt nya karaktärer så påverkas inte det nya äventyret alls av det första spelet förutom att några karaktärer och platser är tillbaka igen.

Jämför du det med tex soul reaver 2 så förlorar du extremt mycket av storyn av spelet, eftersom det första spelet slutar med "to be continued" och det som hände i första spelet har stor betydelse för huvudkaraktärernas mål och motivation i det andra spelet. Den kopplingen har inte diablo spelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edwaard
Hoppas dom fixar ordentlig PvM i 3:an så exping/questing blir lite roligare och framförallt svårare. Ska väl inte krävas en hel "guild" för att döda en boss, som i WoW, men de svårare bossarna borde inte gå att klara av ensam.

Jag förstår hur du tänker, och håller med till viss del.

Men som jag ser på det. Lite utav tjusningen var att göra sin karaktär så bra som möjligt, och konsekvenser av detta är att bossar dör fortare. Och man kunde ju göra en gubbe totalt imba, vilket också var en del utav _min_ tjusning i alla fall. Men det är ju inte heller kul utan något motstånd.

Så det borde gå att kompromissa lite. Fast inte på det sättet du beskriver. Man ska kunna göra allt solo (med mycket vilja, styrka och tålamod såklart). Det finns trots allt en singeplayer-del. Mitt förslag hade varit att mobsen scalear med storleken av gruppen på ett bättre sätt. Alltså ju fler, desto svårare (än vad det är i föregående Diablo-spelen). Utan att sabba det för solo-spelare för mycket. Spelet är ju fokuserat till störst del på MP, men de gånger man inte får tag i (bra) grupp, eller inte orkar så..

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Klart det är en direkt fortsättning. Men jag skulle säga att om du inte spelat diablo 1 så får du lika mycket ut av diablo 2. Det är inte direkt så att backstoryn är särskilt viktig eller påverkar upplevelsen av det andra spelet.
Hur diablo kommit tillbaka igen är inte viktigt för dig som spelare och eftersom du spelar helt nya karaktärer så påverkas inte det nya äventyret alls av det första spelet förutom att några karaktärer och platser är tillbaka igen.

Jämför du det med tex soul reaver 2 så förlorar du extremt mycket av storyn av spelet, eftersom det första spelet slutar med "to be continued" och det som hände i första spelet har stor betydelse för huvudkaraktärernas mål och motivation i det andra spelet. Den kopplingen har inte diablo spelen.

Mjo, det har du iofs rätt i. Det är ju inga problem att spela 2:an även om man aldrig rört 1:an, men om man inte har det så förlorar man ju halva storyn. Det var ungefär så jag tänkte
Kan tänka mig att de flesta skiter fullständigt i att kolla alla filmsekvenser mellan akterna osv ändå. Många vill ju bara ha action och struntar helt i storyn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Jag förstår hur du tänker, och håller med till viss del.

Men som jag ser på det. Lite utav tjusningen var att göra sin karaktär så bra som möjligt, och konsekvenser av detta är att bossar dör fortare. Och man kunde ju göra en gubbe totalt imba, vilket också var en del utav _min_ tjusning i alla fall. Men det är ju inte heller kul utan något motstånd.

Jo, halva nöjet är ju att bygga på sin gubbe med feta prylar och nå en hög level. Grejen är den att man kan spela igenom norm-hell med nästan vad som helst, finns ingen utmaning i PvM.
Har däremot alltid hållt mig till PvP så det här är ingenting som spelar någon jättestor roll för mig personligen, men alla förbättringar är självklart bra och jag hoppas, och tror, att dom kommer fixa till det lite bättre i nästa spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Så det borde gå att kompromissa lite. Fast inte på det sättet du beskriver. Man ska kunna göra allt solo (med mycket vilja, styrka och tålamod såklart). Det finns trots allt en singeplayer-del. Mitt förslag hade varit att mobsen scalear med storleken av gruppen på ett bättre sätt. Alltså ju fler, desto svårare (än vad det är i föregående Diablo-spelen). Utan att sabba det för solo-spelare för mycket. Spelet är ju fokuserat till störst del på MP, men de gånger man inte får tag i (bra) grupp, eller inte orkar så..

Jo, det ska ju självklart gå att göra ensam också. Diablo är ju ett väldigt enkelt spel och det krävs för mycket organisation för att alltid samla ihop ett gäng för att bara kunna göra t ex en quest. Måste gå att balansera på något sätt så att det passar både när man är solo och när man har med sig polarna.
Men det ska inte vara så enkelt att om man är 10 spelare så är monstret 10 gånger starkare, för de olika spelarna kompletterar ju varandra så det blir ändå inte samma sak. Kanske hade det fungerat att göra så med de obligatoriska bossarna, men det kanske också borde läggas till nån sorts extrabossar som man bara kan göra tillsammans med ett bestämt antal spelare och att det där finns t ex extra hög droprate på vissa items eller liknande. Som alla MF-avstickare i Diablo2, typ Cave i act 1, ingenting man måste göra men ett rätt bra ställe att leta prylar på. Om denna "Cave" nu i 3:an skulle innehålla en fet boss som var så stark att man inte kunde göra den ensam så skulle det kanske höja PvM-upplevelsen lite. Vet inte hur jag ska förklara vidare, men jag hoppas du förstår vad jag menar
Vet dock inte hur det här skulle fungera i praktiken, kanske inte alls, det var bara en tanke jag fick nu. Vill ju inte att det ska bli några raids à la WoW, bara någonting extra utmanande där samarbete lönar sig.

Permalänk
Medlem

Jo då. Alltid kul att bolla med ens idéer. Det sköna med just Diablo är att grupper inte spelar lika stor roll när det gäller klasserna. Inga "tanks/healers", tack och lov.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edwaard
Diablo1 och 2 följer väl precis samma story? 2:an är ju en ren fortsättning på 1:an. Efter att ha dödat Diablo i första spelet klantar hjälten till det med själstenen och blir själv Diablo, som man sedan får möta igen i 2:an.
Om du har spelat båda spelen så känner du säkerligen igen Tristram, som också spelar en viktig roll för storyn.
Kolla igenom Cain's Journal på Diablo3-hemsidan för att fräscha upp minnet lite

Håller med helt och hållet. Baal, spelets sista boss, dödar man på några sekunder med ett bra team. Så mycket utmaning finns det i d2's PvM ^.^
Fast faktum är att man, om jag nu inte minns helt fel, indirekt blir svagare när man är fler spelare i ett game: monstren blir starkare Dock inte tillräckligt mycket för att det ska spela någon som helst roll.
Hoppas dom fixar ordentlig PvM i 3:an så exping/questing blir lite roligare och framförallt svårare. Ska väl inte krävas en hel "guild" för att döda en boss, som i WoW, men de svårare bossarna borde inte gå att klara av ensam.

ja dom blir starkare men som sagt så spelar det inte så stor roll.

hoppas dom gör det bra med 3an på PvM men det skall ändå finnas bossar som man ensam kan klara och att dom kan droppa bra saker. gammal hederlig Mfing är ett måste

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Har en hemsida där dem samlar namninsamlingar, för att försöka påverka. (kan försöka leta upp)

Här är lite förslag postade på hur några tycker det ska se ut:
http://www.diii.net/gallery/showgallery.php?cat=553

Och på denna sajt kan man läsa mer om det:
http://multiplayerblog.mtv.com/2008/07/02/diablo-iii-art-dire...

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blev nöjd efter att ha sett game play videon av diablo 3?

Om ni vill ha oemotståndlig grafik kan ni kolla ut genom fönstret, jag vill inte ha ett spel som kräver en 20 000:- speldator för att spela

Permalänk
Medlem

Folk som gnäller om grafiken gnäller över hur den är designad eftersom diablo 3 inte är i samma stil som diablo 1 och 2.
Jag har inte sett någon som har gnällt om något annat.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Nu har jag inte spelat något av dom spelen men är det uppföljare då?
Är det inte fristående spel som t.ex flight simulator spel eller liknande?

Det jag menade var... Call Of Duty 1-3 är ju WW2-spel... men sedan kom Call Of Duty 4 och utspelas i nutid. Visserligen så fick det ju undertiteln "Modern Warfare". Men jag förknippar iallafall Call Of Duty med "krigsspel i WW2-tema". Tycker att de skulle ha gett det ett helt annat namn egentligen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Det jag menade var... Call Of Duty 1-3 är ju WW2-spel... men sedan kom Call Of Duty 4 och utspelas i nutid. Visserligen så fick det ju undertiteln "Modern Warfare". Men jag förknippar iallafall Call Of Duty med "krigsspel i WW2-tema". Tycker att de skulle ha gett det ett helt annat namn egentligen.

Som tidigare sagt så har jag ingen koll på CoD spelen men om det är så som du säger så håller jag med om att det borde heta något annat.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Det jag menade var... Call Of Duty 1-3 är ju WW2-spel... men sedan kom Call Of Duty 4 och utspelas i nutid. Visserligen så fick det ju undertiteln "Modern Warfare". Men jag förknippar iallafall Call Of Duty med "krigsspel i WW2-tema". Tycker att de skulle ha gett det ett helt annat namn egentligen.

Tyckte Call of Duty-spelen kändes så uttjatad med alla dessa andra världskriget teman, blev imponerad av det första Medal of Honor till pc sen kändes allt bara tråkigt fram tills CoD4 kom.

Angående Diablo 3 så tycker jag det alltid är negativ kritik från spel som hoppar från 2d(halvt 3d?) till 3d. Som med starcraft till starcraft 2, känns så ovant då man spelat de äldre titlarna under en så lång tid så man har "vuxit" med det utseendet

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Cope, om du läser igenom punkterna dom skrivit här så förstår du nog lite mer hur blizzard borde gjort istället för att få till diablokänslan.
Finns även många bilder som visar hur det borde vara.
http://www.petitiononline.com/d3art/petition.html

Personligen så tycker jag att denna bilden allra bäst beskriver hur det borde se ut i en dungeon för att vara ett diablo spel.
http://i31.tinypic.com/2zta5o7.jpg
Sen om någon kommer och säger att det minsann inte alls var så mörkt i diablo två så har ni bildbevis här
http://www.battle.net/images/battle/diablo2exp/images/superun...

Helt enkelt diablo 3 är för likt wow.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Avstängd

Hur fan kan diablo3 vara likt WOW när diablo serien släpptes typ 7år före Wow

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Vill man ha det mörkt så är det bara att dra ner gamman/ljusstyrkan. Inga problem att fixa själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Hur fan kan diablo3 vara likt WOW när diablo serien släpptes typ 7år före Wow

han menar nog grafik mässigt...och självklart 3an

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Vill man ha det mörkt så är det bara att dra ner gamman/ljusstyrkan. Inga problem att fixa själv.

Så du menar att om man drar ner gamman så får man light radius istället för belysning överallt?
Har du ens spelat ett diablo spel innan?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Så du menar att om man drar ner gamman så får man light radius istället för belysning överallt?
Har du ens spelat ett diablo spel innan?

Läste du ens mitt inlägg innan du började gnälla?

Jag sa bara att det går att dra ner ljusstyrkan om man vill ha spelet mörkare.

Självklart förändrar det inte spelets ljuseffekter, det är bra naivt av dig att tro att jag menade att det skulle påverkas.

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg var riktat mot hur irrelevant ditt svar var eftersom det är just ljuseffekterna det är fel på.
Det var också därför jag frågade om du någonsin har spelat ett diablo spel.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jag sa bara att det går att dra ner ljusstyrkan om man vill ha spelet mörkare.

Du verkar utgå från en väldigt bokstavlig tolkning av vad folk menar när de säger att de vill ha det "mörkare".

Jag, och jag tror även andra, inte så mycket menar ljusstyrkan som en mindre "gullig" färgskala, lite smuts och blod, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Mitt inlägg var riktat mot hur irrelevant ditt svar var eftersom det är just ljuseffekterna det är fel på.
Det var också därför jag frågade om du någonsin har spelat ett diablo spel.

Eftersom jag inte citerade, så var inlägget mer generellt och ett tips på att det alltid går att ljustera ljusstyrkan för att få en mörkare värld. Det är också något man kan påverka själv oavsett huruvida Blizzard designar sitt spel.

Dessutom frågade du om jag någonsin spelat ett Diablo spel för att verka nedlåtande, inget annat.

Permalänk
Medlem

Dumma svar förtjänar nedlåtande svar.
Och ja det är dumt att säga dra ner gamman om du vill ha ett mörkare spel när du mycket väl vet om att det inte är det folk menar.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Dumma svar förtjänar nedlåtande svar.
Och ja det är dumt att säga dra ner gamman om du vill ha ett mörkare spel när du mycket väl vet om att det inte är det folk menar.

Du har ju inte bidragit med så mycket smarta inlägg i den här tråden, så kan inte se varför du förtjänar bra svar. Mycket gnällande och allt är skit med D3.

Ta t.ex. den här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=840...
Låter som en 5-åring som fått fel julklapp.