EU-lag kan kräva avstängning av fildelare och internetcensur

Permalänk
Melding Plague

EU-lag kan kräva avstängning av fildelare och internetcensur

Den 7 juli kommer EU-utskott att rösta om det så kallade telekompaketet, som reglerar teleföretag och internetleverantörer. Nu försöker lobbygrupper i sista minuten kuppa in flera tillägg i lagen. Några av tilläggen kan tvinga internetleverantörer att stänga av fildelare – och öppnar upp för filtrering av internet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oj..

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk

Då är det bara att hoppas att EU har mer vett än svenska riksdagen.... haha! Annars tror jag det kommer bli folkstorm i hela EU.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Om de fixade ett vettigt lagligt alternativ till humant pris, så skulle inte torrent existera annat än för udda content som inte går att få tag enkelt via laglig väg.

Men istället ska de jaga de som delar när de istället kunde vara smarta nog att göra en bättre tjänst än torrents.

Tänk om IMDB gjorde en deal med alla bolag så man kan på deras sida ladda ner alla filmer/serier, typ 25kr för film, 10kr per serie avsnitt.

Sen ska det länkas till ett konto så man kan ladda ner filmer man betalt för redan igen senare så man slipper lagra allt.

Då vore det knappt värt att bråka med torrents, eller ens att lagra något då man bara kan dra ner det igen.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

wtf? Först blir man avlyssnad av sitt eget hemland och nu kan man dessutom snart riskera att bli nekad abbonemang hos sin bredbandsoperatör...Hur har dom tänkt att det ska funka, ska man inte få ha mobilabbonemang heller då?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Det verkar som vi går mot ett allt närmre "1984"-scenario! När kommer revolutionen?

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk

Detta kommer vara fallet för det fria sammhället och internet över lag. Censur av alla slag är det äckligaste som finns. Hej då sverige och EU

Permalänk
Medlem

Var är världen påväg egentligen?

Jag får nog ta och köpa en oljeplattform och utropa den till "olafettland".

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Det är bara att inse att världen går mot ett Big Brother samhälle och att terroristernas tid är över, snart börjar IP-kriget

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem

Skott i foten!

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Det är så här det går när extremt stora ekonomiska intressen har för mycket att säga till om! Säkerligen har de köpt varenda politiker i hela EU för att sen lätt kunna skylla på "kriget mot terrorism". Jag vill inte betala 200 kr för en film och nu är jag åsiktsregistrerad och terroriststämplad! Sanslöst...
Demokrati och åsiktsfrihet, adjö. Säg hej och välkommen till storbolagens maktera!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

oj, FRA på EU nivå, snart, snart kmr en ny våg av åsiktsregistrering, först alla med "terroråsikter" för att skrämma folket att inse att det behövs, sen smyger man in resten, religions tillhörighet, sexuallitet, politik osv.

sen kommer någon att ta makten i flera av europas länder och använda dessa register för att spåra upp de som kan utgöra ett potentiellt hot.

inget som känns igen?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

V for Vendetta någon? Remember remember the fifth of november...

History repeats itself.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Finns det några aktier inom kryptering man kan köpa, de lär gå upp i en rasanade fart snart.

Permalänk
Medlem

Gott folk

Njut av ert fria internet nu för om 5 år är det för sent. Google/youtube lämnar ut användaruppgifter, FRA-Lagen och nu ska dom filtrera Internet och utesluta folk från nätet pga misstänk fildelning(som jämförs med terrorism).

Njut av nätet! snart är det för sent.

Givetvis kommer kryptering bli vardagsmat till man ska gå in på en hemsida där det kommer en dialog som säger "You are using a Tor Network connection - access denied"

Och då är kryptering inte lika roligt längre...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Låter som enkel biljett till norge inom något år.

Fast att de ska censurera internetsajter är ju inte så värst oroväckande, bara använda sig av en annan dns efterssom de ytterst sällan blockerar ip.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Låter som enkel biljett till norge inom något år.

Fast att de ska censurera internetsajter är ju inte så värst oroväckande, bara använda sig av en annan dns efterssom de ytterst sällan blockerar ip.

Håller nästan med dig om norge där.

Vad vi behöver är piratpartiet på europanivå! Hoppas att dom tar sig in i svenska riksdagen i alla fall.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Det är ju detta jag är rädd för med FRA-lagen också, att den kapas av lobbyister typ. Enda FRA-lagen kommer drabba är ju ändå vanliga svensson för riktiga brottslingar/terrorister använder kryptering eller på annat sätt skyddar sig mot avlyssning/singlanspaning. Fan det borde väl politiker och dylika pajasar inse?!

Frågan är ju vad man ska rösta på nästa val egentligen, inte bara alliansen som var på med förslaget ju utan sossarna oxå :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Det är ju detta jag är rädd för med FRA-lagen också, att den kapas av lobbyister typ. Enda FRA-lagen kommer drabba är ju ändå vanliga svensson för riktiga brottslingar/terrorister använder kryptering eller på annat sätt skyddar sig mot avlyssning/singlanspaning. Fan det borde väl politiker och dylika pajasar inse?!

Frågan är ju vad man ska rösta på nästa val egentligen, inte bara alliansen som var på med förslaget ju utan sossarna oxå :S

Jag har mailat ett flertal riksdagsledamöter om krypteringen och kommenterat deras bloggar och bett om svar. Hittills har jag inte fått ett enda på 4 veckor. Men hade jag väntat mig ett svar? Nej.

Så mycket ger jag för begreppet folkvald, politikerna är helt frånkopplade från verkligheten och verkar vara nöjda med det.

Blir piratpartiet för mig på riksdagsnivå. Det är det enda partiet som visat starkt motstånd i sådana här frågor. Integritet är något som är väldigt betydelsefullt för mig.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

ja, det är skrämmande...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur det löser problemet genom att flytta till Norge. Norges internet går också igenom Sverige/EU/USA och blir därmed loggad. Det är bara att inse att det går inte att fly från det här systemet med det här protokollet.

Hur som helst så kan du flytta till Norge i protest, men värdet av handlingen håller inget mer än symbolik tyvärr.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Jag ser inte hur det löser problemet genom att flytta till Norge. Norges internet går också igenom Sverige/EU/USA och blir därmed loggad. Det är bara att inse att det går inte att fly från det här systemet med det här protokollet.

Hur som helst så kan du flytta till Norge i protest, men värdet av handlingen håller inget mer än symbolik tyvärr.

Det du säger är förvisso sant, men känslan av att ha gjort något för att visa att man tycker att något är fel är en bra känsla, en riktigt bra känsla.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

ja va ska man säga?
finner inga ord, finns säkert så många andra sätt som är så mycket bättre.
Men dom väljer att strypa oss helt (typ)
Det verkar ju sjukt om dom får igenom allt och det där med FRA hoppas jag inte blir långvarigt.

Hur svårt kan det vara för tillverkare, distrubitörer osv att inse att lite sänkta priser kommer höja omsättningen i slutändan.
dom borde kunna slopa nåra mellanhänder, borde sänka deras kostnader en del.

mitt råd, sänk priserna på filmer, spel, musik cd-skivor m.m = mer sålt dvs mer vinst tillslut

ta tex xbox 360 spel nu, 599 till 699kr vid realese kan dom kosta, visst en arbetare kan ta den smällen, men spelandet ligger mest i ungdomars händer, dom har bara studiebidrag eller sommarjobbs pengar(för det mesta).
sänker man priserna så finns det potentiala köpare där ute återigen mer vinst.

vakna ur eran bubbla nu alla producenter,tillverkare,distrubitörer, sätt er i ett möte och disskutera om eran framtid och hur ni vill komma åt fler kunder. finns bättre sätt än gå genom massa lagar osv, hur mycket har inte allt tjafs om fildelning, upprätta lagar osv kostat er? va det värt det? tror ni verkligen ni kommer få mer kunder på detta sätt?
Allt ni behövde göra va att sänka priserna men neeeej vi tar den svåra stigen.

usch jag är upprörd, ni borde skämmas. allvarligt.

tror ni ärligt inte att det kommer komma nya sätt att piratkopiera osv? det har funkat så i flera år och kommer fortsätta så, men ni är som blinda möss i en alldeles för svår labyrint för er.

ne skämms *peka finger*
over and out

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Det är ju detta jag är rädd för med FRA-lagen också, att den kapas av lobbyister typ. Enda FRA-lagen kommer drabba är ju ändå vanliga svensson för riktiga brottslingar/terrorister använder kryptering eller på annat sätt skyddar sig mot avlyssning/singlanspaning. Fan det borde väl politiker och dylika pajasar inse?!

Frågan är ju vad man ska rösta på nästa val egentligen, inte bara alliansen som var på med förslaget ju utan sossarna oxå :S

Precis, varför antar alla politiker att terrorister inte kan använda en dator utan att bli upptäckt?!?Politiker är inget arbete, det är en sjukdom

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Det kommer alltid att finnas tillgång till copyright skyddat material och folk kommer få tag i det på ett eller annat sätt, oavsett lagar. Risken är ju att man bara skjuter problemet till andra länder, tex Norge som inte är med i EU. Norge kan bli ett väldigt intressant land att flytta till som varken har en FRA lag eller styrs av EU som Sverige gör idag.
Dessutom förstår jag inte vad skivbranschen klagar på, det säljs väl mer spel, film och musik än någonsin tidigare.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid hatat EU eftersom det aldrig har varit folkligt förankrat utan en frimarknad där lobbyister som egentligen inte har ett skit där att göra kan hojta och skrika hej vilt utan att hindras och få till lagar som ingen har bett om förutom de som vill höja marginalerna på sina produkter samtidigt göra dem sämre(DRM). Att sen läsa om BSAs skitförslag här är bara fruktansvärt tråkigt. Jag vet inte hur man kan deffinera dessa personers sätt att tänka.

Jag hoppas in i det sista att EU säger nej till detta och att alla Europas ISP:er ryter till självmant och gemensamt att detta inte accepteras. Jag är dock tyvärr inte optimistisk EU parlamentarikers kompetens i frågan. Den har varit bristvara på många andra områden förut.

Att företagslobbyister har mer makt än folkopnion i EU säger jag bara en sak om, EU Och demokrati så fan heller... psuedodemokrati om ens det är rätt beskrivning.

Permalänk
Medlem

Äh ni blev bara irriterade men jag vet att många håller med mig, det ser man om man läser alla kommentarer.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

de här e ju fan helt otroligt, de vill ju för in i helvette styra oss alla..
De här borde demonstrera HÅRT om lagen införs..
Inte fega ur å ba gå runt med ett par pinnar med en plansch på stoppa lagen..
Då menar jag hårda demonstrationer där de verkligen måste se till å få bort dessa lagar för de här e ju helt sanslöst...

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Avstängd

Folk bara gnäller och gnäller och gnäller. VA faen har ni förväntat er? De kommer inte legalisera fildelningen (felaktigt förresten att använda "fildelning" egentligen då det i sig inte är olagligt)...

Det är vi själva som gör så att det blir så här. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Detta går fort, skrämmande fort... Vad var det jag missade egentligen?