Alternativ till FreeNAS?

Permalänk
Relik 📜

Alternativ till FreeNAS?

Jag håller som bäst på att pilla ihop en NAS hemma då jag tröttnat på att behöva ha ett tjog diskar som låte roch väsnas i datorn helt "i onödan". Det är ju jämförelsevis sällan man verkligen GÖR något med all data, och då klarar man sig lika bra med en gigabitlänk.
För ändamålet inhandlades en komplett dator av absolut budgetklass med bland annat ett ASUS M2A-MX 690V och en AMD SEMPRON LE-1115 .

Jag hade på förhand räknat ut att jag skulle köra FreeNAS, men som den nyttiga idiot man ibland är hade jag inte kolla närmare på kompatibel hårdvara. Givetvis visade det sig att nätverskortet på moderkortet, Atheros L1, inte är kompatibelt med FreeBSD 6.3 och därmed inte med FreeNAS.
Nåja, inga tårar över spilld mjölk, i med mitt trogna Intel 100/PRO och jag var online! Som van användare av m0n0wall kände jag igen mig utan problem och fick till configen med min "testdisk" snabbt och enkelt.

So far, so good, köper jag bara ett PCI-gigabit-kort är jag ju i hamn så långt utan att det kostar skjortan. Jag anar dock redan nästa problem vid horisonten..
Jag har nämligen ett kontrollerkort i min dator nu, ett Adaptec 1220SA närmare bestämt. Jag började ana ugglor i mossen redan när jag inte hittade just det Adaptec-kortet bland många andra i kompabilitetslistan för FreeBSD och fick snart bekräftat att Sil3132, som sitter på 1220SA, inte funkar något vidare med FreeBSD.
Än så länge sitter jag väl säkert i båten på den fronten, moderkortet har 4 SATA-portar och jag ska i dagsläget bara köra 4 diskar, men det innebär ju en merkostnad när jag nog ska utöka efter sommaren.
Bara nätverkskort eller bara kontrollerkort är ju ingen utgift, men i kombination blir det en kostnad som ungefär motsvarar moderkortet vilket känns lite surt.

Summa summarium: Finns det något vettigt alternativ till FreeNAS som har stöd för mer hårdvara eller i alla fall för hårdvaran jag har problem med ovan?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Varför inte köra Ubuntu Server med File Server settings?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Varför inte köra Ubuntu Server med File Server settings?

Ska erkänna att jag aldrig installerat eller konfigurerat ett Linuxsystem, har endast erfarenhet av begränsad användning på jobbet (kompilera och exekvera, typ).
Men, jag antar att det inte är klippt omöjligt att få till det i alla fall?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Nej det ska inte vara några bekymmer. Finns ett otal med guider om man googlar lite, här är en:

http://www.howtoforge.com/ubuntu-home-fileserver

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Relik 📜

Det där verkar ju inte helt omöjligt!
En fråga bara (som jag inte hittar svar på i guiden eller på Ubuntu Servers sida), det refereras till "hårddisk" hela tiden som installationsmedium för själva Ubuntuinstallationen, går det lika bra med ett bootbart USB-minne?
Vill gärna slippa att ha en "systemdisk" om det är möjligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Det har jag prövat till leda men aldrig fått att fungera.. har följt 3-4 olika guider och använt 2-3 olika minnen men aldrig fått det att fungera men det _ska_ funka.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Det har jag prövat till leda men aldrig fått att fungera.. har följt 3-4 olika guider och använt 2-3 olika minnen men aldrig fått det att fungera men det _ska_ funka.

CF med CF->IDE borde väl funka klockrent dock, den är ju transparent för OS:et? Har sådan på G i vilket fall, så.

Blir att exprimentera lite när jag kommer hem ikväll innan jag beslutar mig slutgiltigt för vad jag ska köra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
CF med CF->IDE borde väl funka klockrent dock, den är ju transparent för OS:et? Har sådan på G i vilket fall, så.

Blir att exprimentera lite när jag kommer hem ikväll innan jag beslutar mig slutgiltigt för vad jag ska köra.

Ja, CF på en IDE-kanal är helt transparent men det finns ett stort problem. Flashminnen klarar bara av ett begränsat antal skrivningar innan det blir utslitet. Installerer du ett operativsystem på ett flashminne utan att göra några speciella anspassningar för det kommer du slita ut minnet väldigt fort.

Det man bör göra är att lägga alla delar av filsystemet som används till temporära filer eller till filer som skrivs ofta (som loggar) på en RAM-disk. Helst ska man försöka hålla hela flashminnet helt skrivskyddat.

Sökte runt lite om Sil3132, det verkar som den ska fungera med FreeBSD 6.3 så har du inte redan provat så kan det vara värt att prova senaste betaversionen av FreeNAS (0.69b1) som bygger på just FreeBSD 6.3.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Lundh
Ja, CF på en IDE-kanal är helt transparent men det finns ett stort problem. Flashminnen klarar bara av ett begränsat antal skrivningar innan det blir utslitet. Installerer du ett operativsystem på ett flashminne utan att göra några speciella anspassningar för det kommer du slita ut minnet väldigt fort.

Det man bör göra är att lägga alla delar av filsystemet som används till temporära filer eller till filer som skrivs ofta (som loggar) på en RAM-disk. Helst ska man försöka hålla hela flashminnet helt skrivskyddat.

Sökte runt lite om Sil3132, det verkar som den ska fungera med FreeBSD 6.3 så har du inte redan provat så kan det vara värt att prova senaste betaversionen av FreeNAS (0.69b1) som bygger på just FreeBSD 6.3.

FreeNAS (som jag fortfarande testar runt med) använder ju dock bara minnet vid load och för att skriva till när man ändrar config, annars lagras allt på en RAM-disk, så det borde väl vara OK?

Vad det gäller Sil3132 verkar FreeNAS/FreeBSD inte hitta kortet alls, kan dock vara för att Adaptec lagt på något eget "sneaky" som behöver egna drivers. Kör förövrigt senaste betan, AMD64-versionen.

Ska testa runt med lite olika configs i helgen..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
FreeNAS (som jag fortfarande testar runt med) använder ju dock bara minnet vid load och för att skriva till när man ändrar config, annars lagras allt på en RAM-disk, så det borde väl vara OK?

Det bör inte vara några problem.