Apple presenterar nya Iphone 3G

Permalänk

Telefonen verkar hur cool som helst. Måste dock ändå påpeka något ingen har nämnt, var är radion? Det är nått jag saknar.

Angående disskusionen att den har en dålig kamera, hellre en bra spelare + telefon än en dålig spelare + bra kameratelefon. Min nuvarande lur är en SE K810i och tänkte till en början att den skulle användas som spelare oxå, men efter närmare granskning av den funktionen, så gick jag tillbaka till min Ipod. Har kollat på många telefoner och ingen klarar att leverera en kompetent spelare med ett bra gränssnitt. Där är iPod/iPhone bäst.

När det gäller MMS, så måste jag säga att det känns en smula omodernt att inte ha med det. Inte för att det är något modernt i MMS och jag använder det inte speciellt ofta heller, men det ska bara finnas i en ny telefon anser jag.

Kollade lite på Google Phone den verkar vara riktigt vass, kanske värd att vänta på.

Permalänk
Medlem

Det mest spännande är ju app store, om utvecklarna är lika duktiga på att ta fram bra program till iphone som till mac så kommer det här bli perfekt. Det är just förmågan att ta tillvara på upplevelsen och göra program roliga att använda som är mac utvecklarnas styrka, det är väldigt logiska och välputsade grejer som släpps.

Personligen skiter jag i mms, jag har varken skickat eller tagit emot nåt och jag vet ingen av mina vänner som använder det. Däremot måste man ju vara mer än lovligt pantad om man tror att det inte kommer dyka upp lösningar för det genom 3e part så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Men kan man lägga in dessa program utan att hålla på och "jailbrakea" telefonen?
Jag känner nog en eller två som använder mail i mobilen, och då känner jag ganska många, om jag får skryta.

Och dessutom verkar det som att man inte kan skicka filer via BT, trist att två så basala och enkla funktioner inte finns i iphone. Jag var ordetligt sugen men nu är jag tveksam. Speciellt om man måste köpa den med nåt svindyrt abbonemang. :/

Just nu måste du jailbreaka för att kunna installera tredjepartsprogram men Apple lägger nu till detta som en betaltjänst och då behöver du inte jailbreaka för att installera de program som dyker upp där.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Skall jag skratta eller gråta när de gäller Apple Iphone!!??.
De säger 3g är nåt nytt??? vad är nytt med 3g??? även wi-fi edge m.m.
Suck de där har ju funnit i flera år!! ju typiskt Steve Jobs att på skina att 3g är nåt nytt!!.
Och dessutom multi touch har ju funnits i flera år den också.
Men däremot är ju detta nåt nytt i mobilbraschen!!.
Så andra tar efter även den där att bygga egna applikationer till mobilen är nåt nytt dvs mac/iphone applikationen SDK som han snackade om (videon se länk)
lite roligt är att man kan spela utan tangentbord och mus i just iphone :).
Det som är lite synd också att baraTeliaSonera skall sälja just Apple Iphone och inte alla mobiloperatörer.
Det som jag tycker är största nyheten är mac och windows sammsas om samma hådvara i mac och iphone det är de största nyheten tycker jag!!

länk till Apple Iphone wwdc 2008
http://events.apple.com.edgesuite.net/0806wdt546x/event/index...

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
´

Bra argument
Att iphones kamera är kass jämfört med vanliga andra mobiler (inga kameramobiler det heller) då? (jag har ingen superkoll på iPhonens kamera men det finns hyffsade kameror på mobiler som inte är kameramobiler, eller är definitionen på en kameramobil att den har bra kamera? Bekvämt isåfall tjae den här telefonen är dålig att ringa med, men det är ju ingen ringtelefon ).

Samma argument kan man ju säga om det mesta. Man köper inte en iPhone för att SMSandets skull, man köper inte en iPhone för att kunna kopiera och klistra.

Nej antagligen inte, men man köper väl en smartphone för att den ska vara kompetent på allt? (rent generellt då, sen är det ju individuellt vad som prioriteras). Ingen telefon är dock perfekt och det är väl bara inse bristerna istället för att låtsas om att apples produkt ändå är det bästa tänkbara, i alla fall om man ser till världsfreden, den globala uppvärmningen och alla världens barn!

Inte prioriterat MMS?
Hoppas nästan att det är för att man inte vill få för många funktioner så att det blir rörigt (vilket i och för sig är skrattretande på en smartphone).
Det kan inte röra sig om många timmar för att implementera MMS, att det är en prioriteringsfråga i form av resurser/tid/kunskap/villja vill jag inte tro (för apples skull).

Öh, om dom där inte spelar någon roll i en mobil så är ju iPHONE rätt så... värdelös?

För jag får nog en billigt skit mobil och en 8GiB USB minne för under 1000kr

Fast så jäkla höga krav har jag inte

Blir bara mer och mer sugen på v2

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Eh, jag känner flera personer som fortfarande använder gamla mobiler som Nokia 3510 och de är 6+ år gamla nu. Många vill bara ha något att prata i och skicka SMS då och då.

Mjo, men då köpte dom inte en iPhone motsvarighet för 6 år sedan heller

Permalänk
Medlem

http://www.smashsworld.com/2007/06/10-things-that-absolutely-...
Det är sådant där som gör att man blir less, sådana saker kan ju helt klart förstöra hela upplevelsen. Jag hoppas det mesta är fixat i v2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Öh, om dom där inte spelar någon roll i en mobil så är ju iPHONE rätt så... värdelös?

?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
För jag får nog en billigt skit mobil och en 8GiB USB minne för under 1000kr

Japp, det sorliga är att den utklassar iPhonen på många områden.

Permalänk
Medlem

Folk hänger upp sig på teknologier. Det är inte teknologierna som gör att iphonen får uppmärksamhet. Det är mjukvaran.

Alla som använder UIQ, S60, Windows Mobile 6 eller andra grejer dagligen. Hur många kan faktiskt vara riktigt nöjda med att tex surfa på sin mobil, eller att skicka mail.

Eller att ta en enkel grej som att synca sin exchange-kalender. Windows Mobile fungerar så extremt dåligt i många lägen att det är pinsamt att använda den på möten då min gamla T39 kunde utföra uppgiften bättre.

Mjukvaran i iphonen är allt. Lättnavigerat, smidigt och snabbt. Att växla mellan att surfa, lyssna på musik, se en film och prata i telefon utan problem eller enorma slowdowns.
Testa att starta en film i Windows Mobile och ring till telefonen. Försök svara och sedan försöka navigera på telefonen. Du kommer få vänta i 30-40 sekunder i ett hackande fönster innan saker kommer upp. Helt enkelt ett riktigt ooptimerat system för den processorn det körs på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
´

Bra argument
Att iphones kamera är kass jämfört med vanliga andra mobiler (inga kameramobiler det heller) då? (jag har ingen superkoll på iPhonens kamera men det finns hyffsade kameror på mobiler som inte är kameramobiler, eller är definitionen på en kameramobil att den har bra kamera? Bekvämt isåfall tjae den här telefonen är dålig att ringa med, men det är ju ingen ringtelefon ).

Samma argument kan man ju säga om det mesta. Man köper inte en iPhone för att SMSandets skull, man köper inte en iPhone för att kunna kopiera och klistra.

Nej antagligen inte, men man köper väl en smartphone för att den ska vara kompetent på allt? (rent generellt då, sen är det ju individuellt vad som prioriteras). Ingen telefon är dock perfekt och det är väl bara inse bristerna istället för att låtsas om att apples produkt ändå är det bästa tänkbara, i alla fall om man ser till världsfreden, den globala uppvärmningen och alla världens barn!

Inte prioriterat MMS?
Hoppas nästan att det är för att man inte vill få för många funktioner så att det blir rörigt (vilket i och för sig är skrattretande på en smartphone).
Det kan inte röra sig om många timmar för att implementera MMS, att det är en prioriteringsfråga i form av resurser/tid/kunskap/villja vill jag inte tro (för apples skull).

Tja min mobil (som förvisso är gammal Samsung D500) tar inte lika bra bilder som iPhone så, jag ser det som bra xD

Du har inte testat ringa med den här telefonen, så du kan inte uttala dig om det.

Är det något fel med SMSandet? Jag tycker det verkar flera gånger trevligare att smsa med iPhone än min nuvarande telefon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Folk hänger upp sig på teknologier. Det är inte teknologierna som gör att iphonen får uppmärksamhet. Det är mjukvaran.
...

Mjukvaran i iphonen är allt. Lättnavigerat, smidigt och snabbt. Att växla mellan att surfa, lyssna på musik, se en film och prata i telefon utan problem eller enorma slowdowns.
Testa att starta en film i Windows Mobile och ring till telefonen. Försök svara och sedan försöka navigera på telefonen. Du kommer få vänta i 30-40 sekunder i ett hackande fönster innan saker kommer upp. Helt enkelt ett riktigt ooptimerat system för den processorn det körs på.

Det stämmer absolut, allt flyter på mycket, mycket bättre än på t.ex. WM-mobiler.

Och visst, det är inte teknologierna som gör att den får uppmärksamhet, men varför är det så svårt för vissa att förstå (uppenbarligen för dig också) att vissa behöver teknologier, att de kanske helt enkelt är vana vid en högre funktionalitet än iPhonen erbjuder?

Jag jobbar dagligen med WM-mobiler, och har en iPhone privat. iPhonen är ju som alla förmodligen är överens om, totalt överlägsen när det handlar om enkelhet och gränssnitt. Men den saknas massor, massor av funktionalitet som en WM-lur har.

Jag behöver _oftast_ inte den funktionaliteten privat, och därför klarar jag mig ok med en iPhone, men så är inte fallet för alla. Men likförbannat så måste det alltid finnas folk som spyr galla över de som saknar vissa funktioner i sin iPhone.

För tydligen så måste man vara 100% nöjd, annars har man missuppfattat vad den här telefonen handlar om.

Att övergå från en WM-telefon till en iPhone är inte så himla lätt. Visst, första timmarna är det ju en ren wow-upplevelse, men sedan börjar man inse begränsningarna. Och det är sjukt irriterande när någon sedan kommer och totalt förnekar dessa, alternativt snäser åt en att köpa en ny telefon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Tja min mobil (som förvisso är gammal Samsung D500) tar inte lika bra bilder som iPhone så, jag ser det som bra xD

Du har inte testat ringa med den här telefonen, så du kan inte uttala dig om det.

Är det något fel med SMSandet? Jag tycker det verkar flera gånger trevligare att smsa med iPhone än min nuvarande telefon.

Jag sa inget om ringandet, tog det som ett exempel på kass argumentation.

Se innan i tråden på exempel på brister med SMSfunktioner (avsaknad av mallar och vidarebefodring och vad det nu var).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det stämmer absolut, allt flyter på mycket, mycket bättre än på t.ex. WM-mobiler.

Och visst, det är inte teknologierna som gör att den får uppmärksamhet, men varför är det så svårt för vissa att förstå (uppenbarligen för dig också) att vissa behöver teknologier, att de kanske helt enkelt är vana vid en högre funktionalitet än iPhonen erbjuder?

Jag jobbar dagligen med WM-mobiler, och har en iPhone privat. iPhonen är ju som alla förmodligen är överens om, totalt överlägsen när det handlar om enkelhet och gränssnitt. Men den saknas massor, massor av funktionalitet som en WM-lur har.

Jag behöver _oftast_ inte den funktionaliteten privat, och därför klarar jag mig ok med en iPhone, men så är inte fallet för alla. Men likförbannat så måste det alltid finnas folk som spyr galla över de som saknar vissa funktioner i sin iPhone.

För tydligen så måste man vara 100% nöjd, annars har man missuppfattat vad den här telefonen handlar om.

Att övergå från en WM-telefon till en iPhone är inte så himla lätt. Visst, första timmarna är det ju en ren wow-upplevelse, men sedan börjar man inse begränsningarna. Och det är sjukt irriterande när någon sedan kommer och totalt förnekar dessa, alternativt snäser åt en att köpa en ny telefon.

Jo det är det jag är lite rädd för. När man ska använda den rejält, sitta och leka med den och kolla film eller surfa (precis som man använder en dator) så är den förmodligen oslagbar. Men sedan när man inser att man inte kan filma med kameran eller snabbt skicka en bild till en kompis via Bluetooth så blir det inte lika kul.

Däremot brukar ju Apple ha varit duktiga på att fixa sådant med tiden, så kanske till 3.0-mjukvaran att vi har stöd för mycket sånt, men det känns ju dumt att chansa.

Däremot när man kollar hur perfekta de andra mobiltelefonerna är så förstår man att det är precis som du säger, alla har sina brister. SE G900 t.ex som är den telefon jag några veckor planerat att köpa kan t.ex (precis som alla andra UIQ-telefoner, säkert alla Symbian överhuvudtaget) inte ha en väckarklocka med ljud samtidigt som man har ljudlöst läge på. Alltså om man stänger av ljudet (som jag oftast har gjort) så kommer inte alarmet heller göra. Då blir den ganska värdelös. Sedan verkar ju användargränssnittet ganska totalt värdelöst när man sett iPhone in action. Mycket segare, fulare och pjollrigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Är det verkligen ett problem på 3.2"?

Jag har en handdator med Windows Mobile 5.0 och man får välja bakgrundsbild efter omsorg så de inte blir gryniga pga för liten färgskala, så ja det märks.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
För tydligen så måste man vara 100% nöjd, annars har man missuppfattat vad den här telefonen handlar om.

Sen finns det ju massa som prompt ska 100% av alla tekniker, teknologier och funktioner som dom kan tänka sig att de någonsin kanske eventuellt kan tänkas kunna använda, annars blir det ett väldigt gnäll.

Att få 100% av det man verkligen behöver på ett sätt som är 100% användbart är väl en bra kompromiss mellan 50% tekniker och 100% användbarhet och 100% tekniker och 50% användbarhet.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Självklart önskar man sig 100% av allt man kan tänka sig behöva, varför skulle man inte göra det?

"Vad man verkligen behöver" är högst individuellt, och ingenting du har något att säga till om. Att alla skulle få 100& av "vad man verkligen behöver" med iPhonen är ju naturligtvis skitsnack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Självklart önskar man sig 100% av allt man kan tänka sig behöva, varför skulle man inte göra det?
"Vad man verkligen behöver" är högst individuellt, och ingenting du har något att säga till om. Att alla skulle få 100& av "vad man verkligen behöver" med iPhonen är ju naturligtvis skitsnack.

Fast säg en grej som har allt som blir bra? Fällkniv än inte ett bra exempel för annat än min poäng. Samma sak med mat - för mat som innehåller allt blir inte bra.
Yttermera, finns det någon telefon - förutom vissa överlastade "kan massor"-telefoner - som inte funkar 100% som telefon. Det är till och med så att iPhone funkar bara till 99% som telefon, och vissa skräckexempel (ofta WM) inte ens till 90%...
...men mycket annat kan dom (men inte det heller till 100%).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Fast säg en grej som har allt som blir bra? Fällkniv än inte ett bra exempel för annat än min poäng. Samma sak med mat - för mat som innehåller allt blir inte bra.
Yttermera, finns det någon telefon - förutom vissa överlastade "kan massor"-telefoner - som inte funkar 100% som telefon. Det är till och med så att iPhone funkar bara till 99% som telefon, och vissa skräckexempel (ofta WM) inte ens till 90%...
...men mycket annat kan dom (men inte det heller till 100%).

Jag tycker inte att det finns någon telefon som har "allt", inte någon jag har hört talas om i alla fall.

Förstår inte riktigt vart du vill komma...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Mjo, men då köpte dom inte en iPhone motsvarighet för 6 år sedan heller

det gjorde de väl, 3510an var ju den första nokian med färgskärm om jag inte minns helt fel :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att de inte fanns något som motsvarande en smartphone då (komer inte ihåg ), men jag hoppas slippa utveckla varför en 3510a inte borde anses som en smartphone motsvarighet idag.

Det var ju samma standardtelefon som tidigare. Man fick säkert betala ett dyrt belopp för färdgskärmen åtminstone i början men det var det knappast värt (färgskärm på de första mobilerna var nog det mest värdelösa man kunde tänka sig).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido

Däremot när man kollar hur perfekta de andra mobiltelefonerna är så förstår man att det är precis som du säger, alla har sina brister. SE G900 t.ex som är den telefon jag några veckor planerat att köpa kan t.ex (precis som alla andra UIQ-telefoner, säkert alla Symbian överhuvudtaget) inte ha en väckarklocka med ljud samtidigt som man har ljudlöst läge på. Alltså om man stänger av ljudet (som jag oftast har gjort) så kommer inte alarmet heller göra. Då blir den ganska värdelös. Sedan verkar ju användargränssnittet ganska totalt värdelöst när man sett iPhone in action. Mycket segare, fulare och pjollrigare.

Ursäkta men jag förstår inte vad du pratar om...
Okej att alarm inte finns i UIQ, det bryr jag mig inte om.. För jag köper inga sorgliga SE telefoner.

Men S60v3, vadå inge alarm-signal vid ljudlöst? Jag använder det inbygga alarmprogram dagligen, och jag sover med LJUDLÖS profil.

Äger du verkligen en symbian-telefon?

Ang iPhone är det en nöjesmaskin som bör användas som andre telefon (klarar även av att vara som första telefon om man så vill).
Person till person! Den kommer hem till mig iallafall!

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Återupplivar den här tråden..

Någon som vet om prisuppgifterna i usa 199 resp. 299 dollar stämmer?

Har en kompis som funderar på att köpa en iphone.