Danskar visar upp processorkylare med flytande metall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Tja utan fläkt torde den inte fungera särskilt bra.

Heh, jag kyler min E8400 passivt med en Thermalright SI-128 SE utan problem, tricket är att ha en fin genomströmning i chassiet.
Ska sätta dit en fläkt för att få lite luft på moderkort och minne också, det är det jag tycker är synd med alla dessa "tower" kylarna.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy91
Kvicksilver?

Givetvis inte. I ventiler på förbränningsmotorer använder man ibland natrium inkapslat i ventilen som kylning. Men då det smälter först runt 100 grader så är ju det inget höjdaralterantiv för en CPU-kylare.

Finns olika legeringar som smälter vid låga temperaturer som: http://www.techstreet.com/cgi-bin/detail?product_id=875362
eller
http://en.wikipedia.org/wiki/Galinstan

Permalänk
Medlem

Men om pumpen använder sig av magnetism (det står elektromagnetisk pump) i artikeln så känns det ju inte så troligt att kylmedlet är det där liquid pro. För såvitt jag kan minnas så finns det inget i den produkten som kan användas som en "magnet", iaf inte ferromagnetiskt. Det borde väl vara troligare att det är mer som t.ex. Audi Magnetic Ride isf? Med samma vätska eller mycket lik den som används i dom.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det verkar som många missförstår produkten, det handlar egentligen inte om något annat än att de ersatt heatpipes med en ny variant där flytande metall istället pumpas runt i ett rörsystem. Det är fortfarande en fläns som behöver ett luftflöde för att värmen effektivt skall kunna transporteras bort, högre luftflöde ger bättre värmeavledning och lägre temperaturer.

Så för effektiv kylning kommer fortfarande en fläkt behövas, visst kan den köras passivt men det ser ut att vara alldeles för tätt mellan plattorna för att den skall prestera mer än halvkasst i sådana fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Det verkar som många missförstår produkten, det handlar egentligen inte om något annat än att de ersatt heatpipes med en ny variant där flytande metall istället pumpas runt i ett rörsystem. Det är fortfarande en fläns som behöver ett luftflöde för att värmen effektivt skall kunna transporteras bort, högre luftflöde ger bättre värmeavledning och lägre temperaturer.

Så för effektiv kylning kommer fortfarande en fläkt behövas, visst kan den köras passivt men det ser ut att vara alldeles för tätt mellan plattorna för att den skall prestera mer än halvkasst i sådana fall.

Det tror jag alla har förstått...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det tror jag alla har förstått...

Nja, det talas mycket om att den är ljudlös till exempel, säg en kylfläns som inte är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nja, det talas mycket om att den är ljudlös till exempel, säg en kylfläns som inte är det.

Säg en vattenpump som är ljudlös? Det är ju den elektromagnetiska pumpen det snackas om.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Säg en vattenpump som är ljudlös? Det är ju den elektromagnetiska pumpen det snackas om.

Som en heatpipe, kanske lite bättre. Det är fortfarande en kylfläns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
TERMINATOR T1000 !??!?!?!

Tycker det var ett ganska fyndigt namn. Alla som sett film nummer 2 vet ju vad den snubben bestod av... (ettan är bättre btw)

Sedan tycker jag också det verkar vara att metallen förflyttar värmen till flänsarna istället för heatpipes gör jobbet. Det viktigaste i kylning är ju att göra av med värmen snabbt, inte förflytta den snabbt. Hur nu metallen skulle hjälpa till med att kyla flänsarna är för mig en gåta.

Permalänk

Låter mycket intressant. Lyckas dom kommer dom bli jävligt framgångsrika.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det tror jag alla har förstått...

Du överskattar folk på internet my young padawan

Intressant kylare, ge mig tester nu ^^

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Som en heatpipe, kanske lite bättre. Det är fortfarande en kylfläns.

Va? Nu hänger jag inte alls med? En heatpipe är ljudlös ja, men dålig på att leda runt värmen i ett system, inte jämförbara med en pump. Det är en kylfläns på den ja. Bra observerat...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Det viktigaste i kylning är ju att göra av med värmen snabbt, inte förflytta den snabbt. Hur nu metallen skulle hjälpa till med att kyla flänsarna är för mig en gåta.

Det är även viktigt att effektivt leda bort värmen och fördela den över hela kylaren, vilket är anledningen till att det är populärt att använda heatpipes. Förmodligen är detta påhitt effektivare, men man kommer fortfarande behöva en fläkt (om man inte gör kylaren väldigt stor).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Va? Nu hänger jag inte alls med? En heatpipe är ljudlös ja, men dålig på att leda runt värmen i ett system, inte jämförbara med en pump. Det är en kylfläns på den ja. Bra observerat...

Både den här och till exempel den tidigare nämnda TRUE består främst av en väl tilltagen kylfläns. TRUE använder ett antal heatpipes för att effektivare leda bort värme och den här använder något nytt system med flytande metall och en pump (som tydligen är ljudlös). Förhoppningsvis är den senare lösningen effektivare, billigare är den förmodligen inte.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det tror jag alla har förstått...

Uppenbarligen inte om man läser alla inlägg i tråden.

För övrigt syftar "elektromagnetisk pump" inte på att den flytande metallen har några magnetiska egenskaper. En elektrisk ledare i ett magnetfält utsätts för en kraft (elektromagnetisk växelverkan kanske det kallas, var några år sedan jag pillade med fysikböckerna) och genom att spänningssätta metallen genom en kanal kan du "pressa" den i en riktning i enlighet med den här http://www.1stardrive.com/solar/mag6.gif bilden.

Edit: förtydligade lite, jag är en baddare på luddiga förklaringar

Visa signatur
Permalänk

Just det, det behöver inte snurra för att det ska fungera som en pump. Har man ett magnetfält som är vinkelrätt mot ett elektriskt fält så kommer det att bildas en kraft som verkar på alla laddningar som befinner sig i dessa båda fälten. Detta leder till att den flytande metallen flyttar på sig.

Dock förstår jag inte varför det måste röra på sig, kommer den flytande metallen att förflytta sig fortare än värmen som leds i metallen? Borde inte värmen ledas ganska fort genom en metall?

Jaja, funderingar. Men dock, som många skrivit, måste luften röra på sig eftersom den är mycket dålig på att ta upp värmen från flänsen. En fläkt kommer att behövas. Men är det inte egentligen luftens värmeupptagningsförmåga som är det stora problemet när man ska kyla något. Det är väl därför vatten är bättre att använda. Det tar upp värme bättre och snabbare än luft och vattnet används sedan för att flytta värmen till en fläns som avger den till luften.

Det är i alla fall bra att det kommer lite nyheter på denna sidan av datorerna.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Recension plz =D

Permalänk
Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
TERMINATOR T1000 !??!?!?!

Its getting close!!11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är även viktigt att effektivt leda bort värmen och fördela den över hela kylaren, vilket är anledningen till att det är populärt att använda heatpipes. Förmodligen är detta påhitt effektivare, men man kommer fortfarande behöva en fläkt (om man inte gör kylaren väldigt stor).

Jo, det motsäger jag inte, men om värmen ska transporteras bort från "anläggningsytan" snabbare måste ju också flänsen kylas snabbare för att effektiviteten inte ska avta? Är ytan mot processorn svalare än kylflänsen borde ju systemet vändas mot sig själv? Eller har jag nått gränserna för min fysikkunskap nu?
Ju snabbare transport från processor till fläns kräver väl snabbare transport från fläns till luft? Och hur får man det ljudlöst utan, som du nämner, en JÄTTEfläns?

Eller fabulerar jag?

Edit: Är det bara jag som undrar hur T1000-killen(kommer inte ihåg hans namn) kunde bli 100000 år äldre på ett par år mellan T2 och hans entré i Arkiv X?

Edit 2: Robert Patrick var det han heter ja...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Det är väl därför vatten är bättre att använda. Det tar upp värme bättre och snabbare än luft och vattnet används sedan för att flytta värmen till en fläns som avger den till luften.

Det går dessutom åt förhållandevis mycket energi för att värma vatten, så det blir inte varmt lika fort.

Permalänk
Medlem

intressant hoppas de gör en version som passar i min HTPC

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy91
Kvicksilver?

Nej, Kvicksilver skulle nog vara det sämsta möjliga att använda då det expanderar så extremt. Hela idén är ju att den varma metallen stiger och åker upp i flänsen för att sedan kylas ner och komma ner tillbaka till processorn.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Uppenbarligen inte om man läser alla inlägg i tråden.

För övrigt syftar "elektromagnetisk pump" inte på att den flytande metallen har några magnetiska egenskaper. En elektrisk ledare i ett magnetfält utsätts för en kraft (elektromagnetisk växelverkan kanske det kallas, var några år sedan jag pillade med fysikböckerna) och genom att spänningssätta metallen genom en kanal kan du "pressa" den i en riktning i enlighet med den här http://www.1stardrive.com/solar/mag6.gif bilden.

Edit: förtydligade lite, jag är en baddare på luddiga förklaringar

Ah coolt som på vissa kärnkraftverk typ. Trodde de skulle använda sig av någon typ av "magnetorheological fluid" och ha ett varierande magnetfält på olika ställen i kylaren eller nåt.

Permalänk
Medlem

Den borde ju kräva nån slags strömförsörjning, antar att det blir samma som på vanliga fläktar då?

Permalänk
Medlem

Ja, det borde kunna prestera bra. Det är ju i princip vattenkylning med flytande metall istället för vatten. Den har ju "pump", radiator, "slang" och "vätska"....

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Intressant, det återstår o se!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en väl utförlig recension!

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Låter spännande. Original som jag har nu låter och går varmt. Hehe. Hoppas det kan bli nåt då jag vill ha det ljudlöst och inte varmt.

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Nej, Kvicksilver skulle nog vara det sämsta möjliga att använda då det expanderar så extremt. Hela idén är ju att den varma metallen stiger och åker upp i flänsen för att sedan kylas ner och komma ner tillbaka till processorn.

Det är verkligen inte idén. Idén är så simpel som att metall leder värme bättre än mycket annat och att denna pumpas runt. Inte att den skulle stiga då den blev varm för att kylas av. Det är mer en heat-pipe.

Permalänk
Avstängd

Kylförmågan är inte bättre än vatten kylning, ty aluminiumens yta till luften är begränsningen.