Datorarkeologi återupptäcker gammalt Appleprogram

Permalänk
Melding Plague

Datorarkeologi återupptäcker gammalt Appleprogram

1976 lanserades Apple I, den populära datortillverkarens allra första persondator. Detta är ett mycket ovanligt system, endast 200 byggdes (för hand) och såldes. Med vissa, men inte alla exemplar av datorn, medföljde ett kassettband med Apples första programvara. Nu har innehållet på det ovanliga bandet postats på Internet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Coolt. Jag har länge funderat på att göra samma sak med mina C64-, Commodore PET-, Spectravideo sv328- och Sinclair ZX-81-band, men det har aldrig blivit av...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Oh boy, kommer han bli stämd?! xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Oh boy, kommer han bli stämd?! xD

Det är ju i allra högsta grad piratkopiering.. men i det här fallet ser kanske apple det som gratisreklam..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Otroligt, otroligt roligt att detta har genomförts. Det är klart detta är positivt ur ett historiskt perspektiv.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem

Tufft! (:

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Coolt som fan må jag säga..

Har för mig att det var mycket på tv om bland annat gammaldatormusik som folk snodde datorer i containrar för att hitta ny gammal musik i.

Dock så ses det väl inte som piratkopiering då det är så pass gammalt och saknar säkert licens

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Coolt. Jag har länge funderat på att göra samma sak med mina C64-, Commodore PET-, Spectravideo sv328- och Sinclair ZX-81-band, men det har aldrig blivit av...

Skulle vara sjuk intressant ifall du gjorde det. Mycket av programvaran till Spectran och Sinclair är ju riktigt svårt att få tag på.

Permalänk
Medlem

omg visste inte att man använt kassettband en gång i tiden för att lagra data..

Permalänk
Medlem

Stackaren lär ju bli stämda ur kallingarna av Steve Jobs och Apple-mobben inom kort, spela roll om programmet i sig är värdelöst idag, copyright är copyright

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
omg visste inte att man använt kassettband en gång i tiden för att lagra data..

Det görs väl till viss del fortfarande, men inte på exakt samma fysiska medium.

Permalänk
Avstängd

"VISS DEL"?!? Alla IBM backuprobotar som körs med Tivoli exempelvis, säkert likadant på alla andra system. Temp-lagrar skiten på disk, sedan spolar den ut allt på band eftersom, inte större än en vanlig pizzakartong, men lagrar en 7-8TB på samma antal units. Band och TSM is teh shit.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Abandonwaresajter finns det ju en del av. Där finns en del räddat material. Med mjukvaruemulering kan man återuppliva ganska många plattformar som har sagt adjö sedan lång tid tillbaka. Vet en del musiker som genom emulering fortfarande gör musik med C64-ljudchip bland annat. Det knäckte ju IBM datorernas PC-Speakerskit ganska hårt.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk

Jupps, jag lagrar på band varje dag på jobbet. Jag har oxo kvar min gamla VIC-20 och diverse band. Innan jag fixade kassettspelare hade jag en bok med spel som jag skrev in hela programkoden i minnet och sen spelade i ett par timmar. När jag stängde av maskinen försvann naturligtvis spelet och ett par nya timmar med kodknappning väntade dagen efter! Så kassettspelaren var en mycket välkommen (och high tech) införskaffning för mig sent i 1983.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Skulle vara sjuk intressant ifall du gjorde det. Mycket av programvaran till Spectran och Sinclair är ju riktigt svårt att få tag på.

Här är några band.
http://www.worldofspectrum.org/ystop100.html
http://www.samdal.com/svsoftware.htm

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jupp kommer ihåg när jag va ung och spelade spel på nån kassettapparat:) Var nåt TV-spel med kassettbandspelare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Hur mycket data kan man lagra på ett vanligt kassettband? Någon som har djupa kunskaper i ämnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jupp kommer ihåg när jag va ung och spelade spel på nån kassettapparat:) Var nåt TV-spel med kassettbandspelare.

och nu har du 2048 GB RAM, ja jävlar!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

C64 var roliga tider det, när man inte ens kunda många ord engelska så skulle man skriva i kommandon för att starta alla spelen.

På den tiden så kopierade man spel genom att använda sig av en dubbeldäckar kassettdäck, ofta på dubbla hastigheten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

c64 PFF amiga is zeh shit...
minns att jag lirade HUGO på c64 nån gång. tog ju år och dar att fåigång spelt minns jag

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Jupps, jag lagrar på band varje dag på jobbet. Jag har oxo kvar min gamla VIC-20 och diverse band. Innan jag fixade kassettspelare hade jag en bok med spel som jag skrev in hela programkoden i minnet och sen spelade i ett par timmar. När jag stängde av maskinen försvann naturligtvis spelet och ett par nya timmar med kodknappning väntade dagen efter! Så kassettspelaren var en mycket välkommen (och high tech) införskaffning för mig sent i 1983.

//LD

Var det kanske denna boken du hade? http://www.atariarchives.org/basicgames/thumbs.php?
Skrev själv in alla de spelen på en PET2001 som jag hade mellan 1981-84. Ett jäkla jobb när den tryckta koden inte var helt kompatibel med Commodore BASIC. Redan då vart man drabbad av Gates.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Hur mycket data kan man lagra på ett vanligt kassettband? Någon som har djupa kunskaper i ämnet?

Nä, men spelen var i regel 1-4kb 1980 och som max ca 64kb 1985, Det fanns även 128kb vid 1990, men alla system hade olika hastighet.
Atari 800 tog 30-60 minuter för att ladda ett spel.
Zx spectrum tog 15-20 minuter.
Men säg kanske 48-200kb på ett C60 band per sida, beroende på dator tillverkare.

Hehe, den där boken lånade man på biblioteket, eller så skrev man in kod från Elektor.

Men koden fick man klura lite på då dom sällan var kompatibla med den datorn man satt vid.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt coolt!
Kanske dags att ta fram Spectran och bli lite nostalgisk

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
c64 PFF amiga is zeh shit...
minns att jag lirade HUGO på c64 nån gång. tog ju år och dar att fåigång spelt minns jag

Äsch, Amigan var nån flashig nymodighet med en massig lyxig hårdvara, allting var så enkelt på den ju!

I början så distribuerades alla C64-spel på band, diskdriven var alldeles för dyr och tog tid att slå. (har för mig C64:an kostade 4000:- när den var ny, och diskdriven också!)

Laddningen var så slö att många spel hade ett minispel man kunde köra under laddningen av det egentliga spelet (kunde ta 15-20min säkert), så man kunde lira Space Invaders å sånt under tiden. =p
Eller en stillbild med musik, som ett minidemo, ung såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=eqfsEEDaL2Q&feature=related

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Det görs väl till viss del fortfarande, men inte på exakt samma fysiska medium.

Man använder kasseter (stora, inga små några) för att lagra Father/Grandfather backups från serverar fortfarande. Men det håller på att gå bort nu.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Avstängd

Jag hade Zaxxon(spel) på band till 8-bitars Atari, det var roliga tider det (eller inte) ibland kunde det bara balla ur när man skulle ladda in spelet efter en lååång väntan, då var det bara att spola tillbaka bandet och börja om igen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yuong
Men det håller på att gå bort nu.

tar nog många långa år innan man arkiverar på något annat än band.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Fruktansvärt coolt!
Kanske dags att ta fram Spectran och bli lite nostalgisk

Säger det samma :), tyvärr var det någon kabel eller något som hade gått sönder i min, får ta och laga den någon dag. Amigorna får väll vara framme sålänge annars.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Nu kommer ju folk dra hem detta kassettband istället för att köpa nya Leopard.
Nå intressant fakta på sidan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Skulle vara sjuk intressant ifall du gjorde det. Mycket av programvaran till Spectran och Sinclair är ju riktigt svårt att få tag på.

Tyvärr måste jag nog göra dig besviken: jag menade mina egna program. Till Sinclair har jag exakt noll originalprogram och till Spectravideo har jag bara tre sådana, två (urbota dåliga) spel och några BASIC-exempel.

Så jag är mer intresserad av att rädda mina egna program av nostalgiskäl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
omg visste inte att man använt kassettband en gång i tiden för att lagra data..

En gång i tiden var det det enda sättet att lagra data på hemdatorer. Faktiskt så används band fortfarande idag, men då till stordatorer. Moderna band lagrar fruktansvärt mycket och inget medium kommer i närheten när det gäller lågt pris per gigabyte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Hur mycket data kan man lagra på ett vanligt kassettband? Någon som har djupa kunskaper i ämnet?

Hur mycket kunde man då lagra på ett kassettband? Tja, vanliga hastigheter i överföringen var 300 - 9 600 baud (jämför med modem) vilket grovt kan översättas till 20 - 1000 byte per sekund. Vi säger 0,1 kB / s.

Då kan vi direkt räkna ut hur mycket ett band kan lagra: Ett typiskt 60-minutersband kan då lagra 0,1 * 60 * 60 = 360 kB. Ett 90-minutersband kan då lagra 540 kB. Detta är fullt jämförbart med dåtidens disketter som lagrade ungefär 160 - 360 kB, men var mycket dyrare. Band var alltså det billiga, långsamma, alternativet. Precis som idag. Visserligen är band billiga per GB, men utrustningen är mycket dyr, och klumpig. Så startkostnaden för band är hög, vilket inte gör det till något attraktivt alternativ för privatpersoner och smådatorsystem (dagens band klarar åtskilliga MB/s).

...

En del originalkassetter sades ha ljudimpulser och kurvformer som en vanlig bandspelare har svårt att uppfatta. Det var dåtidens kopieringsskydd; hindra att någon kopierade banden i dubbeldäckare. Men nyare och nyare Hifi-system klarade "svårare" och "svårare" toner, så ofta gick det att kopiera ändå. Detta gällde system som hade en dedikerad bandspelare som C64. Många hemdatorsystem, t.ex. Sinclair använde vanliga kassettspelare och kunde därför inte ha något kopieringsskydd. Jag har aldrig fått bekräftat att kopieringsskydd av detta slag verkligen fanns på t.ex. C64, så det kan vara en vandringssägen. Många band var svåra att kopiera ändå, på grund av små "ljudtoleranser", men det behöver inte ha varit medvetet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."