Permalänk
Hedersmedlem

Högskolebehörighet.

Jag sitter i en ganska intressant sits om en stund.
Jag utbildar mig till Dietist och kommer avlägga examen årsskiftet 09/10.
Då har jag motsvarande en fil kand och är behörig till studier på avancerad nivå vid universitetet.

MEN jag saknar grundläggande behörighet

Mitt gymnasiebetyg hade en lucka... eller 16. Japp 16 icke godkända kurser, hehe.

Jag antogs m.h.a den så kallade 25:4 regeln.

"Grundläggande behörighet har den som
* fyller minst 25 år senast under det kalenderår som utbildningen börjar och
* har arbetat minst halvtid i minst fyra år före det kalenderhalvår då utbildningen börjar och
* har lägst betyg Godkänd i Svenska kurs B / Svenska som andraspråk kurs B och Engelska kurs A eller motsvarande kunskaper i svenska och engelska, till exempel minst två årskurser på någon linje i gymnasieskolan eller etapp 2 på komvux. "

Dock försvann det undantaget från och med HT08

Övergångsregler Den, som före den 1 juli 2008 uppfyller kraven för grundläggande behörighet som 25:4, bedöms till och med den 31 december 2011 ha grundläggande behörighet.

Jag har dispens med mina studier fram till 2011 sedan saknar jag behörighet för studier på grundnivå.

Det jag undrar är om en akademisk examina kan ses som adekvat ersättning för grundläggande behörighet? Jag tror nämligen jag kommer villja gå fler kurser på universitetet i framtiden.

Syftet med den grundläggande behörigheten är så vitt jag förstår att sålla bort de som inte skulle klara en utbildning på högskolenivå. Om man redan har en examina så har man ju bevisat att man klarar av studier på den nivån.

Permalänk
Medlem

om du inte får läsa till det du vill så är det ju sjukt, om du har fil kand motsvarande så borde det väl räcka? men fråga SYO lr dyl på universitetet.

btw, vilken linje gick du på gymn?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
om du inte får läsa till det du vill så är det ju sjukt, om du har fil kand motsvarande så borde det väl räcka? men fråga SYO lr dyl på universitetet.

btw, vilken linje gick du på gymn?:)

Studievägledaren visste inte.

Anledningen till att jag funderar är att annars måste börja läsa kurser vid sidan om programmet. vill läsa på lite ekonomikurser och lite psykologi.

Gick å gick, oficiellt gick jag på ett lokalt program i ljusdal med Samhälle/Ekonomi/IT inriktning, men det var enbart för att de sponsrade det programmets studenter med laptop och bredband, jag var aldrig i skolan

Permalänk

I vanliga fall på avancerad nivå så bryr de sig inte om att kolla gymnasiebetygen, men eftersom du har en tidsbegränsad dispens med dina studier så är det svårt att veta hur de har registrerat detta, sedan om de tillåter dig studera eller ej.
Om du däremot söker ett nytt program på grundnivå, så kommer de nog vilja se dina gymnasiebetyg, så jag tror du har svårare att läsa sådana program.

Nå det bästa är nog att ringa VHS och fråga, men det förvånar mig inte om inte ens de vet om du får läsa eller ej i dagens byråkrati sverige.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
I vanliga fall på avancerad nivå så bryr de sig inte om att kolla gymnasiebetygen, men eftersom du har en tidsbegränsad dispens med dina studier så är det svårt att veta hur de har registrerat detta, sedan om de tillåter dig studera eller ej.
Om du däremot söker ett nytt program på grundnivå, så kommer de nog vilja se dina gymnasiebetyg, så jag tror du har svårare att läsa sådana program.

Nå det bästa är nog att ringa VHS och fråga, men det förvånar mig inte om inte ens de vet om du får läsa eller ej i dagens byråkrati sverige.

Nå, efter fullföljande studier på grundnivå så skall det inte krävas grundläggande behörighet för de avancerade studierna, så i princip kan jag läsa en nutritionskurs på masternivå men inte en nybörjarkurs i webdesign ^^

VHS är nästa steg, om ingen listig sweclockare har hittat svaret.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Nå, efter fullföljande studier på grundnivå så skall det inte krävas grundläggande behörighet för de avancerade studierna, så i princip kan jag läsa en nutritionskurs på masternivå men inte en nybörjarkurs i webdesign ^^

VHS är nästa steg, om ingen listig sweclockare har hittat svaret.

Genom att läsa reglerna på Studera.nu tolkar jag det också som att du är behörig för avancerad nivå men inte för grundnivå, men det kan förstås vara något jag har missat, inte vet jag.

Permalänk

Det här funderar jag också på... Om man läser ett tekniskt basår och sedan går fem år civilingenjör, innebär detta att jag efter det inte får läsa exempelvis en robotikkurs på en annan högskola, eftersom MaD/E, FyB och KeA inte lästes på gymnasiet utan på basåret?
Det låter ju riktigt dumt, när man kan utbilda sig hur långt som helst men bara på en enda skola, sålänge man inte vill göra om gymnasiekurser när man har en fullständig civingutbildning...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det här funderar jag också på... Om man läser ett tekniskt basår och sedan går fem år civilingenjör, innebär detta att jag efter det inte får läsa exempelvis en robotikkurs på en annan högskola, eftersom MaD/E, FyB och KeA inte lästes på gymnasiet utan på basåret?
Det låter ju riktigt dumt, när man kan utbilda sig hur långt som helst men bara på en enda skola, sålänge man inte vill göra om gymnasiekurser när man har en fullständig civingutbildning...

Det är nog här man skall prata med någon, förslagsvis studievägledare eller examinator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det här funderar jag också på... Om man läser ett tekniskt basår och sedan går fem år civilingenjör, innebär detta att jag efter det inte får läsa exempelvis en robotikkurs på en annan högskola, eftersom MaD/E, FyB och KeA inte lästes på gymnasiet utan på basåret?
Det låter ju riktigt dumt, när man kan utbilda sig hur långt som helst men bara på en enda skola, sålänge man inte vill göra om gymnasiekurser när man har en fullständig civingutbildning...

Man behöver inte inte läsa teknisk basår på samma skola som man ska studera på, man skickar in betyget precis som man gör om man skulle skicka in teknisk basår från komvux. Enda fördelen med att läsa samma på samma skola är att man kan få platsgaranti/förtur på vissa utbildningar.
Dessutom om man har gått 5år som civil så kan man välja en påbyggnadsutbildning, dock oftast för kandidat(3år) med helt annan inriktning.
Men det bästa är såklart att doktorera, det är då man verkligen får lära sig saker och vara med i fronten och utveckla.

Men som Elgot sa prata med en studievägledare. Ifall de har hittat på något nytt konstigt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Sådärja, nu hörde de av sig från VHS, ringde in och frågade dagen efter denna tråd skapades, då skulle hon kolla upp hur det låg till och återkomma. Jag gissar att det var en lurig fråga eller att de har mycket att göra. Nåja, enligt den här personen så skall en akademisk examina gälla som allmän behörighet för vidare studier på grundnivå om man så önskar.

Tack för det VHS, nu vet jag att jag inte måste panikplugga på kvällstid.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Men som Elgot sa prata med en studievägledare. Ifall de har hittat på något nytt konstigt.

Tyvärr är studievägledare inte alltid så insatta. Har pratat med 2 olika vid mitt universitet utan att få vettiga svar på frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Nåja, enligt den här personen så skall en akademisk examina gälla som allmän behörighet för vidare studier på grundnivå om man så önskar.

Hur fungerar det med betyg och liknande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Tyvärr är studievägledare inte alltid så insatta. Har pratat med 2 olika vid mitt universitet utan att få vettiga svar på frågan.

Riktiga studievägledare eller så kallade studentstudievägledare?

Permalänk
Medlem

De flesta vägledare och syos är skit enligt mina egna erfarenheter

Permalänk
Medlem

Det här är väl kanske inte riktigt topic, men dietist? Blev du så inspirerad av din egen bantningstråd?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
De flesta vägledare och syos är skit enligt mina egna erfarenheter

Håller med, har fått noll och ingen hjälp av dom i grundskolan och på gymnasiet.

Man kan lika bra avskaffa dom.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hur fungerar det med betyg och liknande?

Riktiga studievägledare eller så kallade studentstudievägledare?

En riktig på arbetsförmedlingen, en riktig på universitetets centraladministration och en studentvägledare på institutionen.

Det är inte så konstigt att de inte kunnat svara, för problematiken uppstod inte förens den här terminen som snart ska börja. Det var då 25:4 regeln togs bort.

Ang betyg, jag kan inte konkurera med betyg, för jag saknar sådana jag kör på högskoleprov, har 1.8 utan modifikation för arbetslivserfarenhet så jag kommer in på nästan allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det här är väl kanske inte riktigt topic, men dietist? Blev du så inspirerad av din egen bantningstråd?

Bland annat. Blev intresserad av kost och näringlära i samband med min viktnedgång. Jag upptäckte hur mycket skitsnack och dessinformation man var tvungen att ta sig igenom för att hitta kunskapen.

Men det var bara en del i det hela. Jag har länge velat studera på högre nivå. leka student med nationsliv, kårpolitik, tentor, duggor, fattigdom, ångets och fylla

Att jag började när jag började var ingen slump, jag visste att 25:4 var på väg att försvinna och att om jag inte ville nöta 3 terminer på komvux så var det dags.
Jag funderade på en del olika människovårdande yrken, socionom, psykolog, dietist, logoped, ortoped, optiker, sjukgymnast mm. Jag har arbetat med ekonomi och administration. Och även om HR jobb är bra betalt så är de själadödande för mig. Jag vill arbeta med människor som det så klyschigt heter. Så jag studerar 3 år på högskola för att halvera min lön MEN jag får jobba med något jag brinner för.