Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

ubuntu 8.04 problem

hej installerat ubuntu på min bärbara på skojj ,,o får int det trådlösa nätverket o funka :/ med sladden går det utmärkt , hur gör jag

Permalänk
Avstängd

Vad är det som inte funkar? Får du ingen anslutning? Anslutning misslyckas? Ge oss mer kött på benen.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

hittar inget trådlöstnätverk , hur gör jag så den letar automatiskt ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
hittar inget trådlöstnätverk , hur gör jag så den letar automatiskt ?

Skriv bara in nätverkets namn och lösenord och vilken typ av nätverk? Varför krabba med "söka" efter?

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

yes jag fick igång det ,, nu undrar jag bara , kan man köra msn på nått sätt ? o vlc ?

Permalänk
Inaktiv

Pidgin är väl förinstallerat?
VLC ska väl inte vara så svårt.

Du får pula lite själv

Permalänk
Medlem

pula lite själv ,, hmm tkr det e ett jävla bök med o få allt o funka , snart åker nog xp in igen:O

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
pula lite själv ,, hmm tkr det e ett jävla bök med o få allt o funka , snart åker nog xp in igen:O

Uhm, va? bökigt? nej absolute inte, ge det en chans och FÖRSÖK lära dig det. (jag lovar att du kommer föredra ubuntu överallt sen)

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

okok,, ger det en chans ,, men hur öppnar jag en exe fil jag laddat ner ti skrivbordet ?:=)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
okok,, ger det en chans ,, men hur öppnar jag en exe fil jag laddat ner ti skrivbordet ?:=)

Vad är det för .exe fil? (finns säkert nån ersättare) annars har du ju WINE som du kan köra den igenom.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

sitter o försöker lära mig ,, det går väll frammåt men ,, vad spelar ja upp vanliga mp3or med ?:P

Permalänk
Medlem

84?

installera paketet ubuntu-restricted-extras och sedan programmet exaile (y)

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
sitter o försöker lära mig ,, det går väll frammåt men ,, vad spelar ja upp vanliga mp3or med ?:P

rhytmbox är ju med från början...

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

rhytmbox ville inte funka ,,, o jag blev allmänt less ,, har blåst bruken o slängt in xp

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
rhytmbox ville inte funka ,,, o jag blev allmänt less ,, har blåst bruken o slängt in xp

ville inte funka? du vet att när du trycker så startas det och lägger sig uppe vid aktiva program? Så det fnuka nog men att du inte märkte det

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

nejdå jag hade framme spelarn o allt ,, men int kom det nå ljud hehe men men allt e så mkt lättare med xp som man redan kan ..

Permalänk
Medlem

Lära sig nya saker är farligt

Permalänk
Medlem

ne inte farligt ,,, men orkade fan inte ,,, bara massa tjorv med skiten

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
nejdå jag hade framme spelarn o allt ,, men int kom det nå ljud hehe men men allt e så mkt lättare med xp som man redan kan ..

installera drivrutiner till ditt ljudkort ? =fixat=lära sig nya saker=bra=kul=roligt

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Du måste installera codecs för att MP3 och annat ska fungera. De medföljer inte automatiskt eftersom det är kommersiellt.

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Emesene är en bra messenger-klon, fungerar utmärkt.
Audacious är en fin media-spelare som liknar Winamp.
Dessa program (inklusive VLC) installerar du lätt genom Synaptic.

Seså, in med Ubuntu-skivan igen och ta bort det uråldriga XP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jo det är ubuntus största fördel, jag var emot terminalen först och vägrade röra den. Men att skriva "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" i terminalen efter man installerat ubuntu.

Gör att man kan spela i princip alla format som finns, och har flash och java direkt, det är alldeles för enkelt jämfört med windows att man ryser

Eller så kan man installera Ubuntu Ultimate edition och allt sånt funkar direkt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

alltså jag förstår inte varför min hänger sig när den installerar java programmet... det kommer upp en ok ruta som man inte kan klicka ok på, har installerat om Ubuntu men det händer ändå

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Tabba? Då borde du komma åt den.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

tjoo behvöer man alls ha nått virusprogram till ubuntu ? testat avg osv , men får int nått till o funka=/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
tjoo

havererade XP redan efter en vecka alltså?

nej du behöver inget antivirus egentligen, (inte än iaf) i den mån du har det i Linuxburkar (och då servrar oftast) brukar det mest vara för att skydda Windowsburkar kopplade till dessa.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

jag undrar ensak när jag klickar på exempelvis pidgin så börjar programmet startas i minimerat tillstånd och sen så försvinner det, vad beror det på? har testat att ominstallera det..

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

försvinner det bara från panelen eller avslutas det helt? (kolla i systemhanteraren)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

jag vara blind:) det lade sig i andra panelen...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

hej nu vill int webradios funka nåmer ,,, funka tidigare idag helmysko...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
hej nu vill int webradios funka nåmer ,,, funka tidigare idag helmysko...

Fungerar annat ljud? Dog alla eller en specifik ström? Försök att skicka med mer information i dina inlägg.