Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
Det tror jag inte, kommer nog finnas 2 versioner av den med.

Jag undrar det jag. Hur bra stöd för tablet-pc finns det egentligen under Linux? Verkar menlöst att lägga pengar på en Tablet-Pc och sedan köra Linux, men jag vill gärna bli emotsagd

Visst... touch-screen funktionen fungerar ju, men hur är det med text-igenkänning?

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan
http://skoldator.wordpress.com

Permalänk
Medlem

Nu när dom första Aspire one datorerna har kommigt in i landet undrar jag nyfiket om det är någon här på forumet som har fått sina levererade? Vill se bilder, recentioner, hur e batteriet? mm

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Är datorn släppt i Sverige nu? Någon som har lagt vantarna på en kanske, och kan förse oss med en liten recension?
Om inte, vilket är lanseringsdatumet? Jag tycks inte hitta någonting alls på Acers hemsida.

Kanske någon kan länka till några seriösa recensioner? Om det nu finns dvs.

Permalänk
Medlem

jag vet inte när det officiella lanseringsdatumet är men jag har en på ingående iallafall får den på måndag hoppas jag, kan försöka lägga upp lite bilder och åsikter då.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk

aspire one

Har nu fått min Acer Apsire One och fått testa den någon dag.
Køpte den från komplett.no och allt funkade bra med leverans och frakt!
Efter någon dag med Linpus ær jag trøtt på det! Bytt om till Ubuntu 8.04 igår.
Allt funkade skitbra, det enda som inte funkar automatiskt ær wlanet.
Gillar tangenbordet, det funkar bra, klart det bli lite feltryckningar før av ovan hand men det blir bættre.

Ær det någon som har lyckats att få igång sitt wlan i ubuntu?
Ær det någon som har ett bra tips på ett annat skønt linux system som går bra på denna? Skulle vilja ha något som ær lite snabbar æn ubunutu. Læst lite om något som heter Ubuntu Netbook Remix, har inte riktigt fått grepp om det, men fattar det som att den optimerad før intels atom så att den drar lite mindre strøm.
Om ni har gjort några skøna grejer med era Aspire One så lægg gærna en lite kommentar!

MVH
John

Permalänk

Media Markt i Jönköping ska få in de här under nästa vecka, tillsammans med ASUS EEE PC 900.

EDIT: Skrev fel, det är tyvärr inte 901 som kommer in.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Media Markt i Jönköping ska få in de här under nästa vecka, tillsammans med ASUS EEE PC 901.

Säker på att det var 901? isånna fall är det den brittiska versionen eller svensk tillochmed?

Permalänk

Sorry, jag menar 900. Jag blev lite besviken över att de inte skulle få in 901

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Re: aspire one

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dreadmodden
Har nu fått min Acer Apsire One och fått testa den någon dag.
Køpte den från komplett.no och allt funkade bra med leverans och frakt!
Efter någon dag med Linpus ær jag trøtt på det! Bytt om till Ubuntu 8.04 igår.
Allt funkade skitbra, det enda som inte funkar automatiskt ær wlanet.
Gillar tangenbordet, det funkar bra, klart det bli lite feltryckningar før av ovan hand men det blir bættre.

Ær det någon som har lyckats att få igång sitt wlan i ubuntu?
Ær det någon som har ett bra tips på ett annat skønt linux system som går bra på denna? Skulle vilja ha något som ær lite snabbar æn ubunutu. Læst lite om något som heter Ubuntu Netbook Remix, har inte riktigt fått grepp om det, men fattar det som att den optimerad før intels atom så att den drar lite mindre strøm.
Om ni har gjort några skøna grejer med era Aspire One så lægg gærna en lite kommentar!

MVH
John

här kan du läsa hur du får igång wlanet i ubuntu

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=164

jag är också lite nyfiken på Ubuntu Netbook Remix men vad jag förstått så är det endast ett omgjort ui å inte en helt omgjord dist, här har du en länk till deras sida om du vill kolla själv

https://edge.launchpad.net/netbook-remix

skriv gärna hur det funka om du skulle ta och testa det hela

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged

Köper hellre Acer One än Asus som är så plastig så, rena rama plastic fantastic...

Finns det något som styrker att det verkligen är så? Tidigare erfarenheter av Acer och Asus gör gällande att Acer brukar kännas plastigare än Asus och vad jag läst hittils på nätet är juh just att Acern är plastigare än Asus eee, jag tänker köpa någon av dessa men jag vill definitivt ha den med högst byggkvalitet, jag har ingen möjlighet att själv känna och klämma innan köp så finns det några säkra indikationer vad det gäller kvalitetskänslan hos dessa maskiner vore det intressant att höra, vore skönt att slippa Packard-Bell och Zepto känsla om det är möjligt i denna låga prisklass..

Visa signatur

Dell XPS 420 + 2408WFP
HP Pavilion dv9390ea
PS3/Wii + Panasonic TH-42PZ70

Permalänk
Medlem

Hur snabb är SSD:n i Aspire One? Nån som har en länk till ett test eller nån som äger en och kan berätta hur den är?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Hur snabb är SSD:n i Aspire One? Nån som har en länk till ett test eller nån som äger en och kan berätta hur den är?

det verkar som det finns några olika varianter av ssd diskar som datorerna levereras med och som också presterar lite olika, kolla in denna tråden.

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=303

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

På tal om SSD:n så har jag beställt en CF -> 1,8" ZIF-adapter. Ska slänga i ett 8 GB 266X CF-kort (40 MB/s). Det ska tydligen gå att montera internt i Acern. Står en del om det på http://www.aspireoneuser.com

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Varför köpa Acer första versionen och inte Acer Aspire One A150-X?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

fick min dator idag, har installerat ubuntu och suttit och småpillat med installation och inställningar mest hela dagen. jag är supernöjd, hade tur och fick den snabbare sdd:n och passade även på att installera 1GB extra ram så oset flyter på alldeles ypperligt.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrwite
fick min dator idag, har installerat ubuntu och suttit och småpillat med installation och inställningar mest hela dagen. jag är supernöjd, hade tur och fick den snabbare sdd:n och passade även på att installera 1GB extra ram så oset flyter på alldeles ypperligt.

Verkar riktigt sjysst, är grymt sugen på en själv...men jag har sett på nätet att det ram-minnet som finns är fastlött på moderkortet och att det är svårt att installera mer, men är detta fel uppgifter? Gött att du fick den snabbare ssd:n, var köpte du din ifrån?

Visa signatur
Permalänk

Men vad tusan, nu blir det för många såna här små laptops. Nu vet jag inte om jag ska skaffa MSI Wind, Eee PC eller denna. Blää. Vilken är bäst?

Permalänk
Medlem

Jag börjar låta åt msin, själv, eepc 'är för dyr tycker jag och har för liten skärm, samma med acern, får vänta på MSI Wind, sett en del videos på den nu och mindre än så skulle jag inte tåla.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Jag har känt och klämt på Acern och jag kan säga att den inte tilltalade mig det minsta. Vrickad touchpad, liten skärm för chassit, klent med ram och endast 8Gb ssd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ait
Verkar riktigt sjysst, är grymt sugen på en själv...men jag har sett på nätet att det ram-minnet som finns är fastlött på moderkortet och att det är svårt att installera mer, men är detta fel uppgifter? Gött att du fick den snabbare ssd:n, var köpte du din ifrån?

japp för att uppgradera minnet måste du skruva isär hela netbooken, minnesplatsen sitter på undersidan av moderkortet och det finns ingen lucka för lätt åtkomst. det var lite pilligt men inte direkt svårt.

jag köpte min från multritronic för dom var den enda butiken som hade maskinen i lager, nu är det dock ingen butik som har den vad jag såg på prisjakt för tillfället.

som nån sa så är touchpaden lite konstig, ganska avlång och med knapparna på båda sidorna istället för under men man vänjer sig ganska fort tycker jag, dock så går användandet av burken ganska mkt smidigare med en extern mus.

ganska stora kanter runt skärmen om man jämför med eee 900 men det stör mig inte, då detta gjort att dom kunnat klämma dit ett större tangentbord som faktiskt funkar ganska bra att skriva på även fast jag har ganska stora fingrar.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Jag har velat fram och tillbaka angående köp av en liten laptop sedan EEE PC701 kom ut. Som det ser ut nu slår jag nog till på en One med 8 GB SSD så fort butikerna får in den på lager. Jag har kommit fram till att jag föredrar Acer:n med Atom-processorn framför EEE PC900:s celeron trots att Acer:n har mindre minne och lagringsutrymme. Det som skulle kunna få mig att ändra mig är Dells mini-inspiron om den släpps relativt snart (Augusti) och håller ett bra pris, jag vill inte lägga ut mer än ca 3000:-

->Mrwite, hur är batteritiden vid normal belastning med ubuntu? Jag kommer troligen att köra win xp, men det bör inte skilja nämnvärt.

Visa signatur

.: Turbine :. | i5 3450 | 16 GB DDR3 | GTX 1050 2 GB | SSD 850 EVO 500 GB | SATA Seagate 2 TB | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

den e grym har en bredvid mig just nu, samt haft hela datorn isär , enormt lätt skruvad, så några frågor är det bara köra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joompa
den e grym har en bredvid mig just nu, samt haft hela datorn isär , enormt lätt skruvad, så några frågor är det bara köra!

1. Hur lång tid tar det att boota den?
2. Batteritid?
3. Klarar den 720p?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
1. Hur lång tid tar det att boota den?
2. Batteritid?
3. Klarar den 720p?

1)batteritiden ligger på ca 2 timmar på orginal batteriet, sen finns det ju värsting batteri som ska släppas/ släppts som ska va dubbelt så stora med längre batteritid, dock ingen klockad tid på det batterit.

2) Vi här klockade booten till 8 sekunder med förinstallerade linux versionen.

3)inget svar på just nu , återkommer med det.

kan även tillägga att killarna som sattit i mer minnen i sina (1gigs) ska vänta på en bios updatering, då det inte e stabilt riktigt än , 512 är ok, dock pissar man ju iväg nån form av garanti med nytt minne i

Permalänk
Permalänk
Medlem

den här eller , eee 900 ,,, vad tkr ni ,, kan int bestämma mig eller kanske vänta på dells ?? hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
den här eller , eee 900 ,,, vad tkr ni ,, kan int bestämma mig eller kanske vänta på dells ?? hmm

Asus 900 är inte att rekommendera om du orkar vänta ett tag, den har en väldigt långsam SSD. Så en Aspire One eller vänta på Wind/Dell.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Funderar på vilken man ska satsa på...A110 eller A150. Är hdd:n i A150 snabbare än ssd:n i A110 eller är det tvärtom?! Såg att Alina Systems hade A150 för 3995, de sa att den kommer inom 2 veckor preliminärt...kanske är värt att vänta, då får man ju XP och 1gb ram med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
1. Hur lång tid tar det att boota den?
2. Batteritid?
3. Klarar den 720p?

1. Mitt exemplar tar 16 sek på sig. Snittiden är 17 sek och det längsta jag sett är 20 sek, detta var på en Youtube film.
2. Beror på vad man gör men räkna med att få ut runt 2 tim 15 min om man lyssnar på musik och surfar trådlöst.
3. Trailerklipp från Apple i 480p fungerar perfekt, 720p hackar och 1080p är lönlöst att ens försöka titta på.

Om man rippar en film själv i 720p så den får korrekt bithastighet (läs hög) så är den ospelbar. 480p och hög bithastighet fungerar dock ypperligt. Helt meningslöst att gå högre med tanke på skärmens upplösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joompa
2) Vi här klockade booten till 8 sekunder med förinstallerade linux versionen.

Har jag mycket svårt att tro på. Som jag skrev ovan, snittiden är 17 sek men jag har själv en som tar 16 sek på sig att boota. Det längsta jag sett är 20 sek och det var en film på Youtube innan jag hade fått hem mitt exemplar. Att ditt exemplar skulle vara närmare 50% snabbare än alla andras har jag som sagt var svårt att tro på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangod
1. Mitt exemplar tar 16 sek på sig. Snittiden är 17 sek och det längsta jag sett är 20 sek, detta var på en Youtube film.
2. Beror på vad man gör men räkna med att få ut runt 2 tim 15 min om man lyssnar på musik och surfar trådlöst.
3. Trailerklipp från Apple i 480p fungerar perfekt, 720p hackar och 1080p är lönlöst att ens försöka titta på.

Om man rippar en film själv i 720p så den får korrekt bithastighet (läs hög) så är den ospelbar. 480p och hög bithastighet fungerar dock ypperligt. Helt meningslöst att gå högre med tanke på skärmens upplösning.

Har jag mycket svårt att tro på. Som jag skrev ovan, snittiden är 17 sek men jag har själv en som tar 16 sek på sig att boota. Det längsta jag sett är 20 sek och det var en film på Youtube innan jag hade fått hem mitt exemplar. Att ditt exemplar skulle vara närmare 50% snabbare än alla andras har jag som sagt var svårt att tro på.

Våran är ju iofs lite hottat, fått den från Acer "boss" himself, tänkte inte riktigt på det:P