Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Jag har varit sugen på MSI Wind med 6-cellbatteri i någon månad nu men de verkar ju aldrig dyka upp i Sverige.
Nu finns ju Acer Aspire One A150-X - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" i butik och det kliar ordentligt i fingrarna.
Men nu när jag haft min semester så kan funderar jag på att i stället vänta på VIA openbook då den är mycket bättre.

VIA Nano VS Intel Atom:
http://www.tweaktown.com/articles/1540/intel_atom_vs_via_nano...

Finns den verkligen i butik nu?!

Jag fick just mitt andra mail från Dustin att leveransen är försenad till 12 september.. Preliminärt..

Först ändrade de från 12 aug till 15 aug och nu alltså till 12 sep.

Finns det någon som fått leverans av hårddiskvarianten av AA1 från en svensk ÅF ännu!?

Mvh,

Morling

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en sån här eller en ASUS EEE, men funderar på att vänta tills Intel ATOM dubbelkärna kommer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Orkar inte vänta längre nu på msi:n köper acer:n.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sipe46

Precis som jag gjorde! och jag är jättenöjd.
Tror inte man förlorar så mycket på 1" i skärmen och tangentbordet är bra. Dessutom väger ju acerna ca 200g mindre.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Tror inte man förlorar så mycket på 1" i skärmen och tangentbordet är bra. Dessutom väger ju acerna ca 200g mindre.

Är inte touchpaden jobbig med knapparna på sidan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sipe46

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Är inte touchpaden jobbig med knapparna på sidan?

Jag funderar på att göra samma sak, Wind verkar ju dröja, om den ens kommer till Sverige. Tror nästan Acers touchpad kan va bättre än MSI:s då den är större, trots att den har knapparna på sidorna, det är ju iaf inga vippknappar som på Wind vilket jag inte gillar så mkt...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morling
Finns den verkligen i butik nu?!

Jag fick just mitt andra mail från Dustin att leveransen är försenad till 12 september.. Preliminärt..

Först ändrade de från 12 aug till 15 aug och nu alltså till 12 sep.

Finns det någon som fått leverans av hårddiskvarianten av AA1 från en svensk ÅF ännu!?

Mvh,

Morling

Snackade med en kille på onoff och han sa att dom skulle komma in den andra september typ.

Permalänk
Medlem

Finns i vissa ONOFF butiker nu med 120 gb och XP.

Permalänk
Medlem

Klämde lite på den på OnOff i Kista. Mycket bra tangentbord tyckte jag! Fingrarna fick plats och det gick skriva rätt fort utan någon invänjning.

Touchpadknapparna vänjer man sig nog rätt lätt vid, dock så tycker jag att de gärna kunde varit lite bredare.

Men skärmens betraktningsvinkel i höjdled kändes inte helt bra. Var ögonen det minsta över vinkelrätt mot skärmen så blev färgerna väldigt fort urvattnade. Skulle vilja se den sida vid sida mot 901an (och helst MSI Wind, men den kommer ju aldrig hit så..)

Permalänk
Medlem

Har haft min nu ett tag och är hur nöjd som helst!

Tog några bilder så varsågoda!

Permalänk
Medlem

nice bilder, man blir riktigt sugen men hur stor e själva ström addaptern ? ingen bild på den ?;)

Permalänk

någon av er som har sprättat upp luckan på baksidan för att kolla om det är monterat pcie slot där eller om det bara är tomt?

EDIT:

Tobbe: kolla sidan 5, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
nice bilder, man blir riktigt sugen men hur stor e själva ström addaptern ? ingen bild på den ?;)

Glömde att ta på den, får ta i helgen. Den är inte så stor, kan gömma den i handen iaf !

Permalänk
Medlem

Hur funkar mpeg2/mpeg4/xvid på Acern med atom?
Funkar det bra?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

grr, om det inte var för det förbaskade 3-cells batteriet skulle jag defenitivt köpa aspire one istället för eee 901. 6-cells batterierna till denna är inte direkt billiga heller.

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem

Någon som har upgraderat minnet och som kan säga vad ni använde för minne (län k). Tack.

Permalänk

en sak som slår mig är att det är bättre tangentbord på den svenska än den internationella? iallafall är det en stor enterknapp, ser helvettigt ut.

Permalänk
Medlem

Trodde att Acer var en rak kopia av MIS Wind, licenstillverkad typ, men så verkar det ju inte vara. Ser ju ut att vara betydligt smidigare att byta hårdvara i Winden om man nu skulle vilja göra det. Mer ram i Acern innebär ju mer eller mindre att du skruvar sönder hela datorn.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Någon som har upgraderat minnet och som kan säga vad ni använde för minne (län k). Tack.

Jag slängde in ett sånt här för två dagar sen. Än så länge verkar det funka bra.
http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/1024mb-sodim...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
en sak som slår mig är att det är bättre tangentbord på den svenska än den internationella? iallafall är det en stor enterknapp, ser helvettigt ut.

US-layouten har alltid en mindre Enter-knapp än t.ex. Svenska

Fan surfa runt lite å letade 6-cells batterier till denna, verkar ju gå på 7-900 kr + frakt :/ En stor nackdel då batteritiden verkar va rätt dålig med 3-cells batteriet varför jag inte vill köpa den här..

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Har varit inriktad på en eee 901 men bröt ihop igår och åkte och köpte en aspire one med 120gb hdd.

Fördelar och nackdelar finns det ju såklart...

Jämförde aspire one mot en eee 900 i butiken och aspire one har ett tangentbord som går att använda utan att man får ett sammanbrott. Perfekt storlek på tangentbordet tycker jag.
En annan bra sak med aspiren är att den kändes mindre plastig än 900an.

Den sista bra saken jag kan komma att tänka på är hddn som är på 120gb och faktiskt är lika snabb som normala laptops. Jag gissar på att hddn är många gånger snabbare än den långsamma ssd som man får med den andra versionen. hddn är ju också snabbare än de ssd man får med asus datorerna, speciellt de som finns i sverige i dagsläget. Det som är bra med hdd versionen är ju att man i framtiden lätt kan stoppa i en större och snabbare hdd eller ssd.

Om jag ska vara lite negativ också...
Batteriet, detta gjorde att jag nästan inte köpte den. Batteritiden är som en normal laptop vilket inte känns så kul, jag räknar dock med att det snart dyker upp större batterier från 3e part.

En annan sak som var jobbig är att datorn kommer med xp home fullproppat med acer skräp. Efter att ha avistallerat alla program så kändes mitt xp fortfarande smutsigt och det är iriterande att ha den där jävla recovery partitionen liggandes på disken så jag blåste rent och formatera disken och installera en fräsch xp.

Sist men inte minst så tycker jag att den lilla fläkten i datorn snurrar på lite väl snabbt och högfrekvent. Kan iofs mycket väl vara en fråga om att dra åt en skruv vid fläkten vilket jag har läst att andra aspire one användare gjort för att få ner ljudnivån.

Det var några tankar från mig. hoppas jag hjälpte någon som går och funderar på köp. Behöver man batteritiden från en 901 så är det nog värt att vänta men gör man inte det så finns det ingen anledning enligt mig.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har många användare på aspireoneuser.com problem med att fläkten är högljud. Själv verkar jag ha haft tur och fått en som nästan alltid går på lågvarv och är "tyst" (mer ljud än min stationära, som dock är väldigt tyst (3x 120@800rpm).

Skärmen är känslig i höjdled, och man behöver ofta vinkla den ganska mycket för att det ska bli rätt vinkel när man arbetar med den på ett vanligt bord. Med rätt vinkel är skärmen suverän och betraktningsvinklarna i sidled duger.

SSD:n har långsam skrivhastighet vilket gör att systemet stallar i vissa lågen när det försöker skriva och läsa samtidigt. Detta går att bota genom att använda RAM-cache, tyvärr är det enda programmet som "jag" har hittat som gör detta bara gratis i 15 dagar, var rätt dyr licens tror jag (SuperSpeed SuperCache).
EDIT: jag har alltså den snabba SSD:n, uppmätt hsastighet 40MB/s läsning, 13MB/s skrivning. Intels långsamma SSD verkar inte levereras längre.

Kör Vista på min One och det flyter fint med RAM-cache. Ibland tar det ett tag innan saker händer men oftast är det bra drag i grejerna. Boot-tiden är väl runt en minut, tar dock mycket tid att stänga av, förmodligen pga SSD:n.

Nätadaptern är väldigt liten, vikten är 148g och nätkabeln väger 176g (totalvikt 334g alltså). Synd att det inte går att få tag på lättare nätkablar

Det är helt klart för lite utrtymme med 8GB för att köra Vista. Min version tog 4GB vid nyinstallation (kraftig vLite:ad). Jag tänker köpa till ett Sandisk Extreme III SDHC på 8GB att installera de flesta applicationer på. Har sett en guide för hur man får kortläsarna att tolkas som HDD:s (så att man kan köra två SDHC i raid0) men har hittils inte fått det att funka i vista.

Kör med 1GB extra minne: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=85826

Batteritiden för mig är ca 2h med WLAN (kontinuerlig användning, ljkusstyrka runt 5-6 (max 9).

Hoppas det ger svar på några frågor.

EDIT: Jag har ingen kontakt under luckan tyvärr.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Den sista bra saken jag kan komma att tänka på är hddn som är på 120gb och faktiskt är lika snabb som normala laptops. Jag gissar på att hddn är många gånger snabbare än den långsamma ssd som man får med den andra versionen. hddn är ju också snabbare än de ssd man får med asus datorerna, speciellt de som finns i sverige i dagsläget. Det som är bra med hdd versionen är ju att man i framtiden lätt kan stoppa i en större och snabbare hdd eller ssd.

Jag hade turen att få samsung SSDn i min så min läser med 36 mb/s och skriver i 12 mb/s. Skulle inte säga att det är segt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
US-layouten har alltid en mindre Enter-knapp än t.ex. Svenska

alltid? sitter just nu med en svensk compaq och där är det en liten enterknapp, så det är ju knappast sant. ser också att eee 700 och 900 med skandinavisk uppsättning har en liten enterknapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
alltid? sitter just nu med en svensk compaq och där är det en liten enterknapp, så det är ju knappast sant. ser också att eee 700 och 900 med skandinavisk uppsättning har en liten enterknapp.

"alltid" => "av standard"

sauce: http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Sjukt att den minidatorn är mindre än hela mitt G15 tangentbord.
Ingen som vet om Divx, mpeg2 fungerar bra på acern dvs Intel atom?
Vill ha den istället för en bärbar DVD/mediaspelare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Sjukt att den minidatorn är mindre än hela mitt G15 tangentbord.
Ingen som vet om Divx, mpeg2 fungerar bra på acern dvs Intel atom?
Vill ha den istället för en bärbar DVD/mediaspelare.

Installerar du VLC så funkar filmvisning jättebra. Den har spelat allt jag stoppat i den utan problem. Har dock inte testat HD men 720p ska tydligen funka rätt bra! Att ha den som bärbar DVD blir nog lite svårare eftersom du då måste ha en extern DVD-läsare fast som mediaspelade fungerar den utmärkt!

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=dgmCzaIWe_4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin
Installerar du VLC så funkar filmvisning jättebra. Den har spelat allt jag stoppat i den utan problem. Har dock inte testat HD men 720p ska tydligen funka rätt bra! Att ha den som bärbar DVD blir nog lite svårare eftersom du då måste ha en extern DVD-läsare fast som mediaspelade fungerar den utmärkt!

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=dgmCzaIWe_4

Jo jag vet, men tänkte DVD:er från hårddisk/USB sticka etcetra.

Visa signatur

Permalänk

Jag har nyligen köpt mig en Acer One och är rätt nöjd. Själva datorn är det inget fel på, förutom en högst medioker batteritid, utan det är Linux som jag inte gillar. Att man inte kan se på t.ex. MPEG-4 eller DivX via den medföljande "mediaspelaren" är dåligt men det går ju att råda bot på detta genom att installera VLC. Med VLC kan jag se allt utan Apple trailers via webbläsaren.

Edit: 480p fungerar utan problem, 720p gör det inte, men vem vill köra 1280x720 på en skärm som "bara" har upplösningen 1024x600?

Visa signatur

I do wish we could chat longer, but... I'm having an old friend for dinner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik

Jag kör med ett: 1GB DDR2 SODIMM 667Mhz från netonnet.se (art nr: 121959)
Minnet kostade 149:-

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…