Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
tod du bort alla partioner innan du började?
XP MÅSTE installeras på C: annars kan det inte starta upp.

japp det var det som var felet jag hade inte tagit bort alla partitioner, men nu funkar det

en fråga bara hur får man igång internet på eee:n med xp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
japp det var det som var felet jag hade inte tagit bort alla partitioner, men nu funkar det

en fråga bara hur får man igång internet på eee:n med xp?

När jag instalerade min XP verition med SP2 så saknades vissa drivrutiner bland annat till nätverket.
De fick jag hämta på ASUS hemsida.
Efter jag instalerat nätveket så konfigurerade jag ett trådlöst nätverk så funkade det hur bra som helst.
Beror ju på vilken typ av anslutning du ska ha wirles eller ett litet modem till den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
När jag instalerade min XP verition med SP2 så saknades vissa drivrutiner bland annat till nätverket.
De fick jag hämta på ASUS hemsida.
Efter jag instalerat nätveket så konfigurerade jag ett trådlöst nätverk så funkade det hur bra som helst.
Beror ju på vilken typ av anslutning du ska ha wirles eller ett litet modem till den.

ahh det är wireless jag ska ha. men var hittar man drivisarna?

Permalänk
Medlem

Jaha, då har man haft xp på sin 900 i 2 dagar nu och jag måste tyvärr säga att jag är välldigt trött på det. Allting går välldigt segt och ändå har jag följt guider m.m för att tweaka den. Tyvärr går till och med min morsas gamla dator på 256 mb ram och en intel celeron prossesor på 800 Mhz med XP fortare än min 900 och då har jag ändå 2 gb minne på den (Här ser vi slöheten i SSDn)... Välldigt tråkigt måste jag säga. Allt har funkat bra men att klicka runt tar sådan tid, spelar ingen roll om det är på nätet eller om de är startmenyn jag klickar upp, det tar tid och jag klarar inte av att datan ska frysa i 3 sek bara för att man ska klicka på en ikon...... Så, nu vill jag ha tillbaka Linux vilket flöt på 100 ggr bättre än XP.

Någon som kan tipsa om en bra Linuxversion? Orginalet flöt på som bara den och jag var riktigt nöjd, men skulle gärna vilja kunna göra lite fler inställningar. Tipsa även var jag kan hitta/tanka ned det ifrån.

Någon som testat recoveryskivan efter att ni installerat xp? Läste (2 sidor bakåt i tråden) att det inte skulle funka när man tagit bort partitionerna? Stämmer det? =/

// Crille

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinet har ett 8gb SDHC minne av märket ZIP för 299:-

Nån som testat?

Permalänk
Medlem

Ha, jag köpte mitt 16GB SDHC fär 399kr. Det var någon säljare på Ebay och kommer tyvärr inte ihåg vad han heter men det var från Tyskland iaf.

Har kommit upp i 13-14MB/s skrivhastighet vilket jag tycker är enormt bra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Jag har en 900 16g, men lyckas inte byta bakgrundsbild på den, man vill ju ha den lite personlig iallafall.... (har fortfarande Linux på den.).
Och kan någon ta i lekmanstermer hur jag installerar VLC på den, någon skrev att man skulle skriva nått nånstans, men var.....

Mvh. Henke

Visa signatur

"Den som har flest prylar när han dör vinner!!"

Permalänk
Medlem

är d bättre att installera xp på sd-kort? skulle d gå snabbare då tro?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur ni står ut med 16GB-versionen. Den sekndära 16 GB SSD:n på min 900 Eee 20GB är så otroligt slö att jag hellre använer minneskortet. Hur är det ens möjligt att insstallera ett OS på den utan att tappa allt sitt hår?
Jag säger bara, retunera och acceptera inte såna nedbantade skitprodukter.

Permalänk
Medlem

Jag kör med dvb-t på xp nu! nice o titta på tv i köket medan man diskar
299 + frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
är d bättre att installera xp på sd-kort? skulle d gå snabbare då tro?

Nä de interna diskarna är snabbare än ett SDHC minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrIiLlE
Jaha, då har man haft xp på sin 900 i 2 dagar nu och jag måste tyvärr säga att jag är välldigt trött på det. Allting går välldigt segt och ändå har jag följt guider m.m för att tweaka den. Tyvärr går till och med min morsas gamla dator på 256 mb ram och en intel celeron prossesor på 800 Mhz med XP fortare än min 900 och då har jag ändå 2 gb minne på den (Här ser vi slöheten i SSDn)... Välldigt tråkigt måste jag säga. Allt har funkat bra men att klicka runt tar sådan tid, spelar ingen roll om det är på nätet eller om de är startmenyn jag klickar upp, det tar tid och jag klarar inte av att datan ska frysa i 3 sek bara för att man ska klicka på en ikon...... Så, nu vill jag ha tillbaka Linux vilket flöt på 100 ggr bättre än XP.

Någon som kan tipsa om en bra Linuxversion? Orginalet flöt på som bara den och jag var riktigt nöjd, men skulle gärna vilja kunna göra lite fler inställningar. Tipsa även var jag kan hitta/tanka ned det ifrån.

Någon som testat recoveryskivan efter att ni installerat xp? Läste (2 sidor bakåt i tråden) att det inte skulle funka när man tagit bort partitionerna? Stämmer det? =/

// Crille

funkade för mig. kollade på eeeusers forum och där skrev en hur man skulle göra.

"Hook the DVD to the left USB port on the eeepc, turn it on and put in the DVD. Turn on your eeepc and press F2. Select the Boot tab and Boot Device Priority and select the DVD drive. Exit the BIOS, saving the changes and your eeepc should be restored in about 5 minutes."

funkade för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Nä de interna diskarna är snabbare än ett SDHC minne.

Även dessa minnen: SanDisk Extreme III? Ska vara 20mb/s skrivhastighet. På SSD diskarna i 900 är det väl typ bara 8mb/sek?

Såg att det ev. är möjligt att sätta in 1.8" diskar i eee 900 nu:
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=336125#p336125

Om det är någon som vågar ge sig på det så säg gärna till.

Permalänk
Medlem

Crille och andra som har problem med slö 16GB, har ni lagt alla Windows tillfälliga filer på RAMdisk? Temp, cache och liknande. Det ska snabba upp, efter vad jag sett.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
skulle datorn gå snabbare i XP med detta? http://www.inet.se/datortillbehoer/minneskort/sdhc-card-sandi...

Frågade precis det högre upp

Permalänk
Medlem

du menar om xp skulle gå fortare i datorn
antagligen ja
vet inte hur sdhc funkar men en usb minnes sticka har begränsat antal skrivningar innan de dör
sen krävs de lite pyssel med att installera xp till ett sdhc kort eler usb minne men fins bra guider m du söker lite
själv satsar jag på en liten usb hd

Permalänk

Ni som har beställt 901or från t.ex. Hong Kong, har ni åkt på tull eller moms?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
Jag kör med dvb-t på xp nu! nice o titta på tv i köket medan man diskar
299 + frakt

Hur mycket tar det på datorn att titta tv (ej HD) och varifrån har du köpt din mottagare?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

hur får man igång ljudet efter installation av xp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
hur får man igång ljudet efter installation av xp?

Installerat drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabio
Installerat drivrutiner?

har installerat ngr men vilka är dem rätta?

Permalänk
Medlem

Kolla denna sida:
http://www.eeefiles.com/ <- Finns alla drivrutiner du behöver plus några till

Har förövrigt stora problem att installera Telias modem för trådlöst bredband. Någon som haft liknande problem? Jag har deras nya modem inte det som man ser på reklamen eller på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

sitter och drar mej i håret nu! har köpt en liten extern hårddisk nu, tänkte installera XP på den. men varje gång den lägger in filerna på disken och ska strarta om så blir det blåruta!!! någon som vet varför? har provat olika skivor men det funkar inte.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
har installerat ngr men vilka är dem rätta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabio
Kolla denna sida:
http://www.eeefiles.com/ <- Finns alla drivrutiner du behöver plus några till

Har förövrigt stora problem att installera Telias modem för trådlöst bredband. Någon som haft liknande problem? Jag har deras nya modem inte det som man ser på reklamen eller på deras hemsida.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...
Finns där oxå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
sitter och drar mej i håret nu! har köpt en liten extern hårddisk nu, tänkte installera XP på den. men varje gång den lägger in filerna på disken och ska strarta om så blir det blåruta!!! någon som vet varför? har provat olika skivor men det funkar inte.

MVH Johnny

lägger in filerna ? hur gör du när du ska installera ? kolla denna guiden sen finns masa hjälp i deras forum för att få en xp installation på en usb hdd att fungera http://www.ngine.de/article/id/8/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonux
lägger in filerna ? hur gör du när du ska installera ? kolla denna guiden sen finns masa hjälp i deras forum för att få en xp installation på en usb hdd att fungera http://www.ngine.de/article/id/8/

gör som vanligt, när man ska välja var så väljer jag min externa disk. den lägger in filer. sen ska den boota om för att starat upp den grafiska delen. när det står windows och den laddar upp allt så kommer blårutan.

ska kika in guiden, tack för tipset

mvh Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Hur mycket tar det på datorn att titta tv (ej HD) och varifrån har du köpt din mottagare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Hur mycket tar det på datorn att titta tv (ej HD) och varifrån har du köpt din mottagare?

Har inte kollat så mkt på tv! bara lite överallt i lägenheten!

finns på www.itpalatset.se

Permalänk
Medlem

Det står ju 349kr på den sidan..

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u