Windows-användare går över till 64-bitar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfish_
Detta har nog en direkt koppling till det billiga priset av ddr minnen.

kunde inte ha sagt det bättre själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Orka bry sig om nån vet min hårdvara?!

Precis.
Vad spelar det för roll.
Man är ju 110% anonym ändå.. det är bara bra om dem vet min hårdvara för då optimerar dem spelen/programmen/drivrutinerna och övriga hårdvaru tillbehör för just min dator.

Permalänk
Medlem

Vista är skräp helt enkelt.

Kör dualboot med Windows XP 32bit och Windows Vista ultimate 32bit, Xp funkkar som en dröm, men alltid ska något strula i vista, har installerat om flera gånger, bara skräp.

1. Vissa spel fungerar inte, och det buggar myycket myycket.
2. Onödigt fult enligt mig.
3. Prestandan är absolut sämre
4. Blåskärm ibland i vista, med fel drivrutiner från Creative till ljudkort, creative är en av många tillverkare som gör SKIT drivrutiner till vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Känns inte så kul att de samlar statistik om min datorkonfiguration bara för att jag uppdaterar systemet

Heh. Känns som någon har något att dölja eller

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Vista är skräp helt enkelt.

Kör dualboot med Windows XP 32bit och Windows Vista ultimate 32bit, Xp funkkar som en dröm, men alltid ska något strula i vista, har installerat om flera gånger, bara skräp.

1. Vissa spel fungerar inte, och det buggar myycket myycket.
2. Onödigt fult enligt mig.
3. Prestandan är absolut sämre
4. Blåskärm ibland i vista, med fel drivrutiner från Creative till ljudkort, creative är en av många tillverkare som gör SKIT drivrutiner till vista.

Dina krascher i Vista har nog haft mer att göra med Nvidia. Dessutom så är 2GB för lite även i XP. Finns många spel som får bättre FPS av 4GB minne istället för 2GB.

Jag rekommenderar som absolut minimum 3GB idag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt iom att man blir mer eller mindre tvingad av m$ att köra vista 64 om man vill kunna lira DX10 spel. Tycker iaf att XP-32 funkade bättre än vad mitt vista-64 har gjort so far.

Permalänk

De enda program som inte fungerat för min del är små skitprogram som jag egentligen inte behöver i vilket fall som helst. Så att gå över till 64bitars är inget problem.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
1 av 20 kör vista x64.
http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=...

Ja, men visst är det intressant att av dom nya installationerna har andelen ökat från 3% till 20% sen i Mars.
Vista 64 på nya datorer kommer säkerligen vara i majoritet till årsskiftet.
Vänta bara tills det att Dell, HP och andra hoppar på tåget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Vista är skräp helt enkelt.

Kör dualboot med Windows XP 32bit och Windows Vista ultimate 32bit, Xp funkkar som en dröm, men alltid ska något strula i vista, har installerat om flera gånger, bara skräp.

1. Vissa spel fungerar inte, och det buggar myycket myycket.
2. Onödigt fult enligt mig.
3. Prestandan är absolut sämre
4. Blåskärm ibland i vista, med fel drivrutiner från Creative till ljudkort, creative är en av många tillverkare som gör SKIT drivrutiner till vista.

1. Jag extraknäcker som spelrecensent och har det senaste året (sedan jag uppgraderade till Vista64) inte stött på ett enda nyproducerat spel som inte fungerat problemfritt i Vista64 pga just 64bitarsversionen.

2. Smaksak och man kan skala av allt att se ut som XP om man hellre gillar det.

3. Inte längre en 100% sanning, då spel bättre och bättre optimeras för Vista och SP1 löst flera overheadproblem, så finns det idag faktiskt spel som går SNABBARE i Vista än XP.
http://futuremark.yougamers.com/forum/showthread.php?t=72298

4. Och blåskärm har du aldrig fått i XP menar du?
Själv har jag Creative X-Fi Fatal1ty och efter lite trixande första veckan, installerande av nya drivrutiner och SP1, har jag inte fått en enda blåskärm.
Därmed inte sagt att Creative gör bra drivrutiner, men de funkar i Vista64 iaf.

Permalänk

Jag gick över till Vista Ultimate 64bit denna vecka och är extremt nöjd! Aldrig mer XP!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

Kör Vista Ultimate x64 sen jag installerade det och XP Pro som dual boot. Älskar min Vista!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kör XP 32bit eftersom jag inte har någon 64-bitars procoessor. När jag väl skaffar en ny bärbar kommer jag troligtvis att köra Vista x64.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Avstängd

trevligt med utveckling

vista börjar mogna till sig i mina ögon kanske snart e dags för en uppdatering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
jaha , av de 10 som använder vista har 7 gått över till 64 bit eller?

nä skämt åsido vista är ju inte direkt det mest använda operativet , det skulle ju vara som att säga att alla bilar kommer använda 6 hjul , om en helt okänd bil-leverantör skulle sälja 8 bilar me 6 hjul och 3 bilar med 4

va den jämförelsen ett skämt??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Tredubblats från vaddå? Det säger ju absolut ingenting.

det säger att fler och fler föredrar vista 64 framför andra oprerativsystem på sina nya datorer.
du menar nog att det inte säger någonting om hur många 64 som säljs jämfört med 32 vilket jag också skulle vilja veta

Permalänk
Hjälpsam

Latmask.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
"Another view shows that 20% of new Windows Vista PCs in the U.S. connecting to Windows Update were 64-bit PCs, up from just 3% in March."

Från länken som fanns i nyheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bytte från xp32 till vista 64 för någon månad sen, och har inte haft ett enda problem. Spel och program flyter på precis som dom ska, glatt överraskad!

Visa signatur

P182 )( AMD X2 5600+ 3.0GHz )( Sapphire HD4850 med Accelero S1 och Nexus 120mm )( Corsair DDR2 PC6400 2x2Gb )( Corsair HX520 )( MSI K9N Neo V2 )( Samsung sATA 500gb )( Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem

Kör Vista home basic x64, och det ända som inte funkat för mig var AquaMark 3.
Men det är extremt idiotiskt att de har tagis 8gb minnes gräns på basic versionen. Fy fan säger jag så irriterande :@

Permalänk
Medlem

Korkad kommentar #1:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Tredubblats från vaddå? Det säger ju absolut ingenting.

Hade det varit enklare för dig att förstå om de sagt att 64-bitars användningen ökat med 200% på 3 månader?

Korkad kommentar #2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
jaha , av de 10 som använder vista har 7 gått över till 64 bit eller?

nä skämt åsido vista är ju inte direkt det mest använda operativet , det skulle ju vara som att säga att alla bilar kommer använda 6 hjul , om en helt okänd bil-leverantör skulle sälja 8 bilar me 6 hjul och 3 bilar med 4

sa du inte "skämt åsido"?

ontopic: kör 64-bitars sen nån månad tillbaka, funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Kört Vista x64 sen jag bytte till Vista. Kände att det var dags att byta till x64. Det är förstås fortfarande en stor mix av 32-bit och 64-bit program, men iom att flera börjar köra 64-bits OS kommer även program att sakta svänga över. Tom små program som t.ex. 7-Zip finns i 64-bits versioner.

Firefox, java och flash är fortfarande 32-bit, mediaspelare och codecs är 32-bit. Mediaspelaren kräver helt separata codecs för 64-bit, det går inte att använda en mix. Men MPC HT har en testversion för 64-bit, som fungerar med vissa testversioner av codecs, t.ex. ffdshow 64-bit. Dock känns det bättre att tills vidare köra på stabila 32-bit versioner innan man vågar byta till 64-bit browser och mediaspelare.

Permalänk
Medlem

Programmen funkar prima...
Det är de skumma drivrutinerna till mitt usbljudkort maya 44 som inte funkar grrrr

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter

Kör varken Vista eller 64-bit i dagsläget, men det är bra att 64-bit knuffas fram. När jag köper min nästa dator så kommer jag med största sannolikhet välja 64-bit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Dina krascher i Vista har nog haft mer att göra med Nvidia. Dessutom så är 2GB för lite även i XP. Finns många spel som får bättre FPS av 4GB minne istället för 2GB.

Jag rekommenderar som absolut minimum 3GB idag.

Jesus, vilken overkill.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Sen att 64 bitar har varit "mainstream" i åratal på Unix-sidan går ju att diskutera...

Men det är skönt att det börjar funka och att folk går över.

Det är i alla fall så pass inarbetat att det i nuläget inte är ovanligt att 64-bitars versionen av ett och annat program dyker upp först och att 32-bitars versionen dröjer. Det finns få orsaker till att inte välja en 64-bitars lösning i Linux. Vad gäller Arch, som redan nämnts i tråden, så ligger definitivt mer fokus på Arch64 och inte Arch i686, vilket också har sin förklaring i att färre utvecklare arbetar med 32-bitars system.

Att Adobe sitter fast i 32-bitars hjulspåren är en annan historia, något som kanske i mycket beror på Microsofts långsamhet i att göra en övergång. Detta är nog annars en av de få hindren för vanliga desktop användare. Dinosaurier är stora men inte alltid snabba.

Önskan: kanske vore det intressant ifall frågan "Använder du ett 64-bitars operativsystem?" även inkluderade alternativen:
- Ja - annat system än Windows
- Nej - annat system än Windows

Nu är väl det redan försent, jag blev i alla fall "tvungen" att välja "ja" än om det kanske uppfattas som om jag kör Windows i 64-bitar.

Permalänk
Medlem

Kör också 64bit OS, fast XP. Enda rätta om man vill ha större partitioner än 2TB på en Windows burk.

Men tycket det är lite dåligt att det är så få tredjeparts-program som är utvecklade för 64bit OS. Men det kommer väll att ordna upp sig snart.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Jag lade precis in Vista 64-bit idag faktiskt!

Körde Windows 2003 32-bit innan, men jag har iofs kört 64-bit lite till och från ända sen jag skaffade min första Athlon64 - en gammal, hederlig clawhammer från början av 2004.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
ja 4 gb minne blir allt vanligare

4 GB e ganska onödigt

Permalänk
Medlem

Bytte till Vista X64 i fredags och är fett nöjd med det, känns mycket trevligare än XP Pro

Permalänk
Avstängd

Is More Memory Better?
http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/08/is-more-memory-be...

4GB är nödvändigt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara för mig vad som menas med 32 och 64 bitars operativ? Har aldrig fattat det...
Jag vet att man kan ha 3gb ram med 32 bitars, och 4gb med 64 bitars, men alltså, vad är det nu som gör att vista 64 bitars är bättre än vista 32 bitars?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Kör Vista home basic x64, och det ända som inte funkat för mig var AquaMark 3.
Men det är extremt idiotiskt att de har tagis 8gb minnes gräns på basic versionen. Fy fan säger jag så irriterande :@

Wow, trodde att i princip ingen kör med Vista Home Basic, speciellt inte en sweclockare
Dem borde ha satt gränsen till 4GB istället.
Eller ännu bättre: inte sälja Home Basic alls.

4GB till Windows Vista är ABSOLUT INTE onödigt, tvärtom.
Men däremot är det ganska onödigt att ha mer än 2GB till Windows XP.